Wat zomerse ideeën

Wat zomerse ideeën

In deze zomer heb ik regelmatig aan skiën gedacht. En dat is een gezond teken omdat ik waarschijnlijk achter mijn bureautje heb zitten studeren. Met uitzicht op een topografische kaart van mijn favoriete skigebied aan de ene muur en een poster van een telemarker uit een oud Frans skiblaadje aan een andere muur. Wanneer ik ze zie, denk ik een moment tevreden aan skiën. Maar gek genoeg ben ik skiën in de afgelopen jaren nog zo veel mooier gaan vinden dat ik ik er ook over dagdroom op plaatsen en momenten waar zelfs ik het niet zou verwachten. Als een 100 ton zwaar treinstel me met hoge snelheid door de langste tunnel die ik kende heen jaagt in juli, in Denemarkens meest onooglijke visserskroegen en tijdens nachtelijke overtochten op de Noordzee in augustus. Zelfs wanneer ik wat hydromechanica opgaven zit weg te pennen of wanneer ik me door een ongezellige hoeveelheid bureaucratie heen probeer te worstelen.

Mijn voormalige huisberg
Mijn voormalige huisberg

Mijn opleiding heeft me nu voor een paar maanden naar een Noorse universiteit geleid en hier kijk ik uit op heuvels en regenwolken. Terugkijkend en vooruit kijkend. Gister heb ik tijdens een fietstocht naar een boekenwinkel meer hoogtemeters in een uur gefietst dan ik thuis in een jaar fiets. En tijdens de natte klim dacht ik weer aan skien. Noren hier kunnen hun skiseizoen zo ongeveer beginnen zodra de eerste sneeuw valt. En tot die tijd lijken ze hun skispieren in de sportschool te trainen, maar dat ging thuis wel anders. Je kan misschien niet veel verwachten in een land zo plat als een pannenkoek. Maar hier, a long way from home, bedacht ik me plotseling hoe ongelofelijk veel ik de Nederlandse opening van het skiseizoen zal missen in de komende maanden.

Van de buitenkant naar binnen kijkend, denk ik een wezenlijke kernwaarde in de wintersport der lage landen eindelijk door te hebben. Wat Nederlanders (en Belgen volgens mij net zo goed) anders doen dan die coole mammut dragende Zwitsers, de zingende Italianen of vriendelijke Oostenrijkers. Het zit 'm niet alleen in schoonheid van de jacht, die ons menige september- of oktoberavond over weerkaarten van de Alpen doet buigen. Niet in de mooie filmavonden met vrienden onder het genot van een lekker biertje. Volgens mij zit een wezenlijk deel van de enthousiaste en positieve atmosfeer onder de vrijrijders van de lage landen in de toewijding aan hun sport.

Opening van het seizoen

Vrienden thuis, jullie, kunnen je septemberse-, oktoberse- en novemberse pre-trip avondjes op de locale ‘berg’ doorbrengen om je techniek te perfectioneren. Je kan je bochtentechniek met enthousiaste instructeurs bijschaven op een rollerbaan, je kan je carve- of zelfs parkvaardigheden bijschaven op borstelbanen en dan heb ik de indoorbanen nog niet genoemd. Afgelopen jaar heb ik me op het seizoen voorbereid met een wekelijks fiets tochtje naar de locale rollerbaan. Eerst met 30 graden in de zon, later door cm’s sneeuw. Ik gok dat de onderkant van die baan een meter of twee beneden zeeniveau ligt, en de bovenkant een meter er boven :). Het resultaat was verbluffend. De eerste bochten op echte sneeuw halverwege oktober (http://wepowder.nl/forum/topic/81647) waren beter dan welke bochten ik eerder ooit maakte. Je hoeft niet even twee dagen in te komen als je vijf/zes weken of meer hebt geoefend. Tel daar nog een goeie pieperzoeksessie in een Delfts park bij en op en vlammen maar. (En laten we wel wezen, wie wil er niet direct bij afdaling 1, bocht 1 raak schieten in oktoberse poeder?)

Oostenrijk in oktober
Oostenrijk in oktober

En dat is iets waar ik dolgelukkig mee ben. Dat ik tijd in mijn leven door kan brengen met vrienden die samen een boel tijd en hard werk investeren in het veilig vinden van vers poeder dat bij ons niet uit de lucht wil vallen. En alhoewel er maar weinig Europeanen verder moeten reizen om het te vinden, hebben we nogal wat succesvolle vrijrijders rondlopen. We werken er hard voor. We Powder!

Ik ben reuze benieuwd hoe jij en je vrienden je voorbereiden op een nieuw seizoen? Filmavonden met een lekker biertje? Pieperzoekoefeningen op zaterdagmiddag? De benen trainen op de fiets of in de sportschool? Je tartiflette-recept weer van stal halen? Bij gebrek aan rollerbanen en dat soort dingen ben ik echt benieuwd.

p.s. Voor de volgende keer een blog ‘Vragen aan Vikingers’, post hieronder of pm me de vraag die je een viking altijd al eens wilde stellen, dan ga ik op zoek naar Scandi’s met antwoorden! Leukste vragen worden t.z.t. beloond met wafels naar super-oma’s-super-wafel-recept.

EmileHendrix

Reacties

Gevorderd
DioAuteur21 augustus 2014 · 00:18

Amen.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
ieismAuteur21 augustus 2014 · 07:14

Ik heb bijna doorligwonden van deze zomer, heb minimaal 7 poedertrips nodig om weer enigszins in shape te komen.

Maar wie gaat er eerder rijden dit jaar, Emile of wij?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 augustus 2014 · 03:54

@@ieism : dit lezen alleen al, brengt je al in stoke … én van stoke komt shape …
zalig stuk tekst weer emilio (nog even zomer-modus aanhouden ;-) )

sbs roelz
Expert
ieismAuteur22 augustus 2014 · 07:48

:) :) :) [ ziet een “van Stoke komt Shape” t-shirt voor zich, maat xxl in het lettertype van een chipsmerk.]

Vragen voor de Vikingen: wie is de Viking weerzegger, want ze staan altijd een half uur voor mij bovenaan die ongerepte poederafdaling.
En, hoe kan je de hele nacht zuipen en s’ochtends dus first chair scoren. Wat is het geheim? Er is toch altijd één iemand die een half uur te laat aan het ontbijt zit, laten ze die gewoon achter ofzo?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Mitchel.Auteur30 augustus 2014 · 14:50

Mooi Stuk!

Ben jij dan ook te vinden met je latten op de Huisberg?

Skiing is Freedom!
Gevorderd
EmileHendrixAuteur4 september 2014 · 15:07

@@Mitchel, ik heb er, lang geleden, een keer een lijn gezet :) Tegenwoordig wordt het geloof ik wat minder gewaardeerd (vandaar de hekken als het gaat sneeuwen).

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!