Winterverwachting 2014-2015: een natte zomer maakt....

Winterverwachting 2014-2015: een natte zomer maakt....
Een kijkje in de glazen bol
Een kijkje in de glazen bol

Overstromingen, regenrecords en een relatief koude augustusmaand. Het zomergevoel is ver te zoeken in de lage landen. 19 augustus was opvallend koud en wie goed kijkt ziet de eerste signalen van de herfst. Aanwijzingen voor een goede winter? Het hart hoopt van wel, maar wat zegt het hoofd?

Natte Alpen?

Een natte zomer in Nederland en België staat niet per definitie gelijk aan een natte zomer in de Alpen. In de regel domineren hogedrukblokkades het weer in de Alpen in de zomermaanden en brengen stabiel, warm en droog zomerweer met af een toe een donderbui. Maar dit jaar was anders. 31 augustus eindigt de meteorologische zomer en met de data die nu al voorhanden zijn en het gegeven dat er ook voor de komende week nog regen op het menu staat voor de Alpen is de conclusie makkelijk te trekken: ook in de Alpen was het te nat. Sterker nog, in heel veel landen rond de Middellandse Zee was het heel veel natter dan normaal.

Een natte zomer in Frankrijk
Een natte zomer in Frankrijk

Frankrijk kende een bijzonder slechte start en met name juli deed in veel gevallen eerder denken aan de herfst dan aan de winter. Het regende er langdurig en nu eind augustus is het opvallend groen in de Alpes du Sud. Ook Zwitserland, Oostenrijk en Italië hielden het niet droog. In sommige delen van de Alpen viel twee tot drie keer meer regen dan normaal.

Neerslag Zwitserland
Neerslag Zwitserland

En wie herinnert zich niet de enorme modderlawine in Slowakije van eind juli. Langdurige regenval zorgde ervoor dat de liften van Vratna verdwenen onder een metershoge laag modder en puin.

Regen = sneeuw?

Viel al die regen ook als sneeuw in de hogere delen van de Alpen? En als dat zo is, staat dat dan garant voor een koude winter? Begin juli werd ik nog regelmatig wakker met verse sneeuw op de webcams. Terwijl Nederland en België de samba dansten op het WK in Brazilië mocht ik constateren dat ik mijn winterspullen nog immer niet opgeborgen had en sneeuwgrenzen regelmatig tot onder de 1500 meter geraakten. Je zou toch denken dat dit goed nieuws is voor de gletsjers? Door de vele sneeuw uit het zuiden afgelopen winter groeiden in de hoofdkam de meeste gletsjers afgelopen winter, maar hoe is de status nu?

Een interessante start bij de beantwoording van deze vraag is de link die djmj bij deel I van de winterverwachting heeft gepost. In het bericht waar hij naar linkt wordt gemeld dat de overvloedige regen de sneeuw van de gletsjers spoelt en dus juist dramatisch is voor de gletsjers. “Auch auf 3000 Metern Höhe fällt meistens Regen statt Schnee. «Das macht dem Gletscher zu schaffen.» Das Wasser spüle den schützenden Schnee weg.” Maar geldt dit ook voor alle gletsjers?

De temperatuur is bepalend of neerslag als regen of sneeuw valt en juist in de westelijke Alpen was het gemiddeld kouder dan normaal. Tot één à twee graden kouder dan normaal. Dat is te zien op het kaartje hieronder en wordt ook gemeld door Météo France: “Au sud d’un axe Bordeaux/Strasbourg, les températures moyennes ont été inférieures à la normale*, souvent de plus de 1 °C sur le quart sud-est.

Temperatuur in Zwitserland
Temperatuur in Zwitserland

Is de situatie in Engelberg een afwijking en is de rest van de gletsjers gegroeid? Of zijn ze juist gekrompen? Om daadwerkelijk vast te kunnen stellen of de gletsjers groeien zullen we moeten wachten tot de herfst om een definitieve uitspraak te doen. En wat dan nog is er een correlatie tussen natte zomers, groeiende gletsjers en sneeuwrijke winters?

Natte zomer is geen bewijs voor een sneeuwrijke winter

Hoezeer het hart het ook zou willen, er blijkt geen correlatie bekend te zijn. Net zo min als er bewijzen zijn dat natte zomers voor elfstedenwinters zorgen. De zomer viel domweg wat tegen in grote delen van Europa, maar dat mag geen wetenschappelijk hard bewijs heten voor een sneeuwrijke winter. De natte zomer zorgde voor nieuws in de komkommertijd met soms spectaculaire beelden. En zo is ook bovenstaand bericht van mij in te schalen. De winter is nog ver weg en we willen graag en dus is ieder houvast een mooie. Of heb jij bewijzen gevonden die bovenstaande conclusie teniet doen? Ik hoor ze graag, want ook ik verlang naar aanwijzingen voor een diepe sneeuwrijke winter.

Masterclasses

Wil je nu echt weten waarom het sneeuwt? Weten waar het sneeuwt? Spot on voorspellingen maken? Net als vorig jaar organiseert de Safety Academy weer een reeks masterclasses over het weer. Op vrijdag 31 oktober en vrijdag 28 november vinden er weer powfinder trainingen plaats. Een dag in het teken van sneeuw, weer en het voorspellen hiervan. Tijdens de dag behandel ik al die momenten die van belang zijn in het leven van een freerider. Van de (ultra) lange termijn, tot het spot on finetunen. De dag zit vol met voorbeelden uit de praktijk, in beeld gebracht met weerkaarten, foto’s, webcambeelden, gegevens van meetstationnen etc. De dag is zeer interactief, waarbij je zelf ook veel aan de knoppen zult zitten.

Opgeven kan hier:

Voor nu houd ik alles vanzelfsprekend weer scherp in de gaten en zal regelmatig met updates komen. Stay stoked, op naar de winter!

meteomorris

Reacties

Toerist
tsc72149Auteur25 augustus 2014 · 08:31

ik las vanochtend in de krant dat er in Duitsland op de Zugspitze al 4 cm sneeuw gevallen was!

En in Belgie is er een spreuk die zegt dat wanneer er veel noten en kastanjes aan de bomen hangen,we een strenge winter tegemoet gaan.Hier hangen de bomen al in ieder geval goed vol!!

Let the mountains have it's day or two following a big storm
Expert
ieismAuteur25 augustus 2014 · 09:31

Volgens mij is er ook een bewezen correlatie tussen hoeveel geld je gespaard hebt voor de wintermaanden en hoeveel sneeuw er valt. Hoe lager je banksaldo, hoe dieper de sneeuw.

Het gaat een topwinter worden. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Gevorderd
49Auteur25 augustus 2014 · 12:09

Ooit, ergens diep in de vorige eeuw, verscheen een dik boek over alle Hollandse winters die ever ooit plaats hadden gevonden, met de titel Bar en Boos: http://www.vwkweb.nl/index.php?page=637

Statistieken van zevenhonderd winters gebundeld in papier, met voorspel en al. En dan heb je een vader die naast winterwijze ook old-fashioned IT-wizard is, wat doet die dan? Die typt onbegrijpelijke code in groen-zwart, waarmee je op basis van het voorspel zou moeten kunnen bepalen hoe de winter zal worden. 700 najaar-winter combo’s, dat zou statistische zekerheid moeten bieden, toch?

Ze waren geweldig om warm te lopen voor weer een recordbrekende ijswinter, de ellenlange lijstjes: “oktober nat en koud + november droog en warm - dat wordt schaatsen van kerst tot pasen”. Een echte indicatie om de ijzers uit het vet te halen waren ze helaas niet.

montagna bianca, ti amo
Beginner
mhilbertsAuteur25 augustus 2014 · 21:08

@@49 statistiek en kansberekening zijn echt twee verschillende vakgebieden. of in belegingstermen: “In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst”.

Neemt niet weg dat ik vol inzet op een Noord winter. Niet omdat daar enige logische aanleiding achter schuilt maar gewoon omdat het weer eens tijd is! Die enorme zuid dumpen zijn gaaf een leuk maar leveren zelden superlicht poeder op…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!