Sneeuw voor Oostenrijk

Sneeuw voor Oostenrijk
Bron: Powder Forecast

De forecast kaarten zijn alweer live en wie er de afgelopen dagen een blik op wierp zag regelmatig de kaarten paars en geel worden. Een teken dat er weer wat sneeuw in de lucht zit. Kijken we naar de expert weerkaarten dan wordt dit bevestigd. Een klein maar venijnig laag met de naam Dagmar heeft verbinding gemaakt met een lagedrukgebied dat de afgelopen dagen boven de Noordzee bivakkeerde en zuigt met een noordelijke stroming een bel met koude lucht richting de noordalpen.

Dagmar in actie
Dagmar in actie

Deze bel met koude lucht bevat genoeg vocht om de Alpenhoofdkam van Oostenrijk en de hoogste toppen van de vooralpen tijdelijk wit te kleuren. En wie tijd heeft kan vandaag al een blik werpen op de webcams. Op de webcam van Kaprun is het eerste wit al te zien en dat zal de komende uren toenemen. Omdat de neerslag intensief is zakt de sneeuwgrens in de nacht van donderdag op vrijdag eventjes richting de 2000 meter of zelfs nog lager. Vooral in het oosten van Tirol en in het Salzburgerland kan de sneeuwgrens op vrijdag zomaar eens tot 1500 meter of lager zakken.

Bel met koude lucht
Bel met koude lucht

Maar omdat de lucht die daarna volgt weer warmer is, zal de sneeuwval slechts voor het hoogebergte voor een zichtbare witte deken zorgen als het eenmaal opklaart. Reken tot en met zaterdag. boven de 2800 meter op 20-45 cm verse sneeuw. Op zaterdag gaat de sneeuwgrens helaas alweer richting de 2500 meter of hoger en met de opklaringen van zondag zal de zon zijn smeltende werk doen.

Is sneeuw in September nuttig?

Ja, het is goed voor de stoke, voor het toerisme (het prikkelt de eerste boekingen) en de shops (want we willen direct nieuw materiaal), maar niet echt voor ons freeriders. Omdat de zon nog relatief hoog aan de hemel staat (vergelijkbaar met begin april), straalt ze ook nu nog direct in op de meeste noordhellingen, waardoor de sneeuw het lastig krijgt en maar zeer beperkt blijft liggen.

Zeker omdat de lange termijn runs wijzen op een warmere periode is deze sneeuw prettig voor de stoke, maar zullen we moeten wachten tot oktober/november voor die basislaag die niet meer weggaat. Desondanks ga ik vandaag en morgen webcamstaren. Jij?

Het warmt weer op
Het warmt weer op

Masterclasses

Wil je nu echt weten waarom het sneeuwt? Weten waar het sneeuwt? Spot on voorspellingen maken? Net als vorig jaar organiseert de Safety Academy weer een reeks masterclasses over het weer. Op vrijdag 31 oktober en vrijdag 28 november vinden er weer powfinder trainingen plaats. Een dag in het teken van sneeuw, weer en het voorspellen hiervan. Tijdens de dag behandel ik al die momenten die van belang zijn in het leven van een freerider. Van de (ultra) lange termijn, tot het spot on finetunen. De dag zit vol met voorbeelden uit de praktijk, in beeld gebracht met weerkaarten, foto’s, webcambeelden, gegevens van meetstationnen etc. De dag is zeer interactief, waarbij je zelf ook veel aan de knoppen zult zitten.

Opgeven kan hier:

Voor nu houd ik alles vanzelfsprekend weer scherp in de gaten en zal regelmatig met updates komen. Stay stoked, op naar de winter!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur11 september 2014 · 13:20

ik wil de woorden “genua-laag” en “zuid-stau” de komende drie weken niet horen of zien,
afgesproken @@meteomorris?

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur11 september 2014 · 13:24

@@49, ik zeg nooit nooit… heb je je ski’s wel bij je?

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur11 september 2014 · 13:41

@@meteomorris, in case of emergency: http://www.sporthaus.it/

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
koen_djfistelAuteur11 september 2014 · 20:44

yesyes, it’s coming ; i knew it :-) :-)

sbs roelz
Gevorderd
49Auteur15 september 2014 · 21:03

@@meteomorris ik zit nu midden in een snorkelwaardige dump in Alagna.

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!