De 'lawinesonde' van Avatech

De 'lawinesonde' van Avatech

Al jaren lang is de freeride-scene wat betreft lawinepreventiemateriaal nagenoeg onveranderd gebleven. De reductie technieken zijn weliswaar aangescherpt en er wordt nog altijd onderzoek gedaan naar het sneeuwdek, maar wat betreft technische ontwikkelingen was er voor zowel professionals zoals gidsen, als consumenten eigenlijk niet veel nieuws. Alle ontwikkeling was vooral gericht op materiaal dat ingezet wordt nadat een lawine al in gang gezet is en het dus eigenlijk al te laat is (uitzonderingen als de wePowder Safety Academy daargelaten natuurlijk). Een nieuwe snelle pieper of een goede airbag is natuurlijk fijn, maar voorkomen is beter dan genezen.

Avatech

Des te interessanter is de aankondiging van een compleet nieuw type apparaat. De SP1 van Avatech. Zodra je de website van Avatech opent, staat er:

“We believe saving lives in our mountain communities starts with understanding the snow under our feet and avoiding avalanches before they happen.””

En dat is precies waar de SP1 voor ontworpen is. Avatech belooft dat de SP1 met één sonde steek weer kan geven wat voor lagen er zich in het sneeuwdek bevinden. Door de druk te meten die nodig is om de sonde door de verschillende lagen te prikken, kan de SP1 als het ware een druk profiel maken die waardevolle informatie weer kan geven over al dan niet aanwezige (zwakke) lagen. Kijkend naar het filmpje dan geeft Avatecht je het idee dat je deze informatie vervolgens eenvoudig via je smartphone kunt delen, zodat iedereen in de buurt gebruik kan maken van het door jou geprikte sneeuwprofiel.

Ik was na het kijken van de video enthousiast. In de video wordt gezegd dat dit wel eens de lawine forecasting en de manier waarop we freeriden zou kunnen revolutioneren. Of dat ook echt zo is valt natuurlijk nog te bezien, maar potentie heeft de SP1 zeker. De SP1 biedt een fantastische manier om een veel accurater beeld te krijgen van de aanwezige lagen in het sneeuwdek zonder daarvoor uren lang sneeuwprofielen te hoeven graven. En doordat alle informatie direct gedeeld kan worden, heeft iedereen die van het “AviNet” gebruik maakt, profijt.

AviNet?

Avinet is een soort van dashboard waarop SP1 gebruikers de door hen verzamelde data beschikbaar stellen. Mooie gedachte. Je crowdsourced de data van sneeuwprofielen waardoor je een completer beeld hebt van de opbouw van het sneeuwdek in je directe omgeving.

Professionals only?

Voor zover ik weet is het voor het eerst dat er preventie lawinegear ontwikkeld wordt die ook door consumenten gebruikt zou kunnen worden. Met de nadruk op gebruikt zou kunnen worden. In de FAQ van de website staat namelijk nadrukkelijk vermeld dat de SP1 voor professionals is ontworpen. Je hebt immers een hele bak kennis nodig om een sneeuwprofiel goed te kunnen interpreteren en er vervolgens ook nog die informatie goed toe te kunnen passen. Wanneer je je aanmeldt voor het AviNet, moet er dan ook een disclaimer aangevinkt worden, waarin je verklaard een professional te zijn. Daarnaast kost het gebruik van Avinet je $ 495,00 per jaar.

Dat neemt natuurlijk niet weg, dat ook een doorgewinterde freerider met de nodige lawine educatie van deze gear goed gebruik kan maken. Mits die doorgewinterde freerider trouwens nog niet al zijn geld aan een nieuwe pieper en ABS heeft uitgeven. De SP1 kost voor de “early adopter” namelijk maar liefst 1499 dollar en zal uiteindelijk een adviesprijs van 2249 dollar krijgen. Dat is omgerekend bijna 1750 euro, waarna nog eens de kosten voor het abonnement op Avinet volgen. En daar kun je heel wat uurtjes een gids mét SP1 huren.

Snoprofiler?

Binnen Europa is sinds een jaar ‘snoprofiler’ actief. Snoprofiler is een Oostenrijks initiatief waarin op dit moment met name experts uit Tirol hun data delen. Voordeel van ‘snoprofiler’ is dat de data gratis beschikbaar is voor iedereen. Ook kan iedereen een sneeuwprofiel toevoegen. Nadeel is dat je hiervoor nog wel zelf een sneeuwprofiel moet gaan graven.

Wat denken jullie van de SP1? Zal dit de forecasting en manier van freeriden echt revolutioneren? Zou jij er zelf iets aan hebben?

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
P@bzAuteur18 september 2014 · 10:34

Ik zag deze gisteren ook langskomen op onboardmag.com. Interessante ontwikkeling zolang je maar realiseert dat het nemen van een probe profiel verre van representatief is voor de hele afdaling. De sampling error lijkt me namelijk enorm groot (net zoals bij profielen graven), mede door de hotspot theorie. Ze presenteren het echter alsof (logisch vanuit commercieel oogpunt) dit het leven van iedereen zal redden.
Ik denk dat de meeste meerwaarde zit in het Avinet want dat geeft meer informatie over het gebied in zijn geheel met veel meer datapunten, waarbij je wel enorm afhankelijk bent van het aantal gebruikers in jouw gebied. Dit zullen er niet veel zijn, aangezien het abonnement belachelijk duur is bovenop de belachelijk dure aanschafprijs. Zeker voor mensen die maar een paar keer per jaar gaan rijden.
Het gebruiksgemak spreekt wel aan en waarschijnlijk lopen we hier over 5-10jr allemaal mee, als er voldoende concurrenten zijn en de prijzen wat normaliseren.

Work hard, play harder
Gevorderd
NielsAuteur18 september 2014 · 10:48

@@Powderskifun: ik ben dan wel benieuwd hoe jij denkt dat de doorgewinterde freerider de avatech (dus niet het abbo) kan gebruiken in zijn keuzes?

Gevorderd
Willem2kAuteur18 september 2014 · 12:05

Ik denk dat je het vooral moet zien als aanvulling op/alternatief voor - het graven van een sneeuwprofiel. En dan heb ik het zowel het apparaat als de informatie op de site.

Dat kan natuurlijk handig zijn als je in een streek zit waar geen betrouwbaar lawinebericht beschikbaar is én je in staat bent een sneeuwprofiel goed te interpreteren… Maar dat is voor 90% van ons die voornamelijk in de alpen rondhangen denk ik niet van toepassing. Die kunnen die 1750 euro beter in opleiding en ervaring steken lijkt me.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ConstantAuteur18 september 2014 · 22:24

Ik ski voorlopig braaf achter de berggids aan, ook niet goedkoop :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 september 2014 · 23:39

superproduct, eigenlijk weSnowprofiel, spijtig voorlopig veelteduur …

sbs roelz
Beginner
mhilbertsAuteur20 september 2014 · 12:55

is het niet iets om met wePowder collectief een aanschaffen en gedurende de winter laten rouleren?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!