Skiën op vulkanen in Chili

Skiën op vulkanen in Chili

Na de hogere resorts bezocht te hebben in de buurt van Santiago werd het tijd voor een nieuw avontuur richting het zuiden. We (Tijn en ik) hoorde dat het daar allemaal te doen was om vulkanen en mooie natuur. Met de auto reden we over de Ruta 5, de enige echte snelweg van Chili. Die tot mijn verbazing ook wordt gebruikt door voetgangers en fietsers. Het doel was allereerst de meest actieve vulkaan Villarrica te gaan beklimmen.

Villarrica / Pucon

Ongeveer op de sneeuwgrens van de vulkaan Villarrica ligt een skigebiedje met een paar liften. Voor ons, met als doel de top was het niet de moeite om een skipas te kopen. Het zou ons slechts een paar honderd hoogtemeters opleveren. We plakten dus onze vellen onder en begonnen aan de 2850 meter hoge op zichzelf staande puist. Als je de vulkaan van een afstand ziet zou je met zekerheid zeggen dat hij niet steiler wordt dan 35 graden. Eenmaal aan de klim begonnen kom je hier snel van terug. Tijdens de klim hadden we deze dag geen stijgijzers en pikkel nodig, er werd ons verteld dat je het zonder niet hoefde te proberen dus we hadden ze mee. Het was een gelukje want hierdoor konden we makkelijker stijgen maar natuurlijk nog veel lekkerder dalen zonder ijs. Eenmaal boven genoten we van een ongelofelijk uitzicht. Het gekke is dat er om de berg heen geen andere bergen zijn en dat maakt dat je heel ver en diep kan kijken. Op de rand van de krater ben ik vaak in hoesten uitgebarsten vanwege de rook die ik inademde. Ik kon het niet laten dicht bij de rand te staan en de krater in te kijken. Het was tenslotte mijn eerste keer op een actieve vulkaan en ik was te stoked om alles van dichtbij te zien. De afdaling was heel erg lekker, de oost- en noordkant van de vulkaan waren mooi opgewarmd door de zon. We konden flink gas geven en reden richting het gelijknamige meer en de laagstaande zon.

Lonquimay

We hadden de smaak te pakken en lustten nog wel een vulkaantje. Ondertussen had de Belgische Koen Speleman zich bij ons aangesloten en besloten we vanuit Pucon richting het skigebied Corrallco te rijden. Corralco ligt op de Vulkaan Lonquimay waar de liften een stuk hoger reikte dan op de Villaricca. We kochten een skipas, cruisden rond en uiteindelijk beklommen we de vulkaan. Het ging erg vlot en in ongeveer een uur stonden we op de rand van de krater. Wederom een prachtig uitzicht met in de verte de vulkanen Llaima, Lanin en Villaricca. De krater was groot en lag vol met sneeuw. Hij was niet actief en je had dus de optie om er in te skien. We kregen een mooie lange afdaling met wisselende sneeuwomstandigheden. Onderin vonden we nog wat speelse geulen en windlipjes waar we nog eens wat air konden pakken. Beneden sloten we de dag voldaan af en reden tussen de typerende “monkey puzzle trees” het dal in. We vervolgde onze route richting Nevados de Chillan.

Aquas Calientes Nevados de Chillan.

De allerlaatste dag sloten we in stijl af door onze derde vulkaan te beklimmen. Niet helemaal naar de top want er was een ander doel dat ons iets aantrekkelijker leek. Koen speelde vandaag voor gids want hij was al eens naar dit valhalla van verborgen warmwaterbronnen geweest. We lieten zoals bij de eerste vulkaan de liften links liggen en toerden op eigen kracht richting de col waarna een afdaling volgde richting de warmwaterrivier. Het was niet moeilijk te vinden want de stoom verraadde waar het warme water vandaan kwam. Toch zijn er verschillende stukken waar je er in kan en die veel te heet of te koud zijn. Eerst hebben we bij een waterval gezeten die heel fijn was en daarna zijn we doorgetoerd naar een rustiger bassin. Een geweldige ervaring! Zeker omdat er helemaal niemand was in deze vallei, en zonder tourski’s kom je hier ook niet zo snel terecht. Dezelfde avond reden we terug naar Santiago voor onze vlucht naar huis…

Beelden van de laatste dagen:

Chili is een echte aanrader als je niet genoeg kunt krijgen van de winters op het noordelijk halfrond. Ik ga er zeker weer heen want een bepaalde manier van skiën heb ik daar nog niet gedaan. Die manier die in Canada ook het beste is;)

Hieronder nog een aantal tips en opmerkingen over Chili

  • Op het zuidelijk halfrond zijn de ons bekende noordhellingen met goede sneeuw juist zuidhellingen en andersom. Iets wat je misschien niet direct merkt maar na een paar dagen achter komt zoals ik;)

  • Auto huren geeft je heel veel vrijheid. Denk er wel dat er extra kosten bij komen als je grens over wilt gaan met Argentinië. Dit moet je ook van te voren geregeld hebben. Ook betaal je extra voor een tolkastje in je auto voor de ringweg in Santiago, je kan niet kiezen dit niet te doen en je betaalt dus sowieso extra.

  • Als je voor een lange periode gaat is reizen met de bus heel voordelig.

  • Alle resorts zijn klein. We hadden de meeste resorts na twee à drie dagen gezien en wilde weer verder. Roadtrippen is dus een goede optie maar de afstanden zijn redelijk groot.

  • Skiën rondom Santiago is qua prijs vergelijkbaar met gebieden in de Alpen. Zeker de hotels en appartementen op de berg zijn niet goedkoop.

  • De natuur is ongelofelijk mooi. Veel watervallen, Cactussen, palmbomen, treurwilgen, dennen, monkey puzzle trees allemaal heel divers en anders.

  • In Pucon zit een heel relaxed hostel: chili kiwi hostel. Een Nieuw-Zeelander en Nederlander runnen dit hostel en helpen je met alles wat je wilt doen.

  • Om vulkanen te beklimmen is het belangrijk dat je stijgijzers pikkel meeneemt.

  • Neem ook zeker je tourski’s en vellen mee als je richting het zuiden gaat, veel mooie mogelijkheden.

  • De liften in Chili zijn heel erg traag. Maar het is over het algemeen ook heel rustig dus het zorgt niet voor rijen bij de lift.

  • Er is nauwelijks poederstress, dat betekent verse lijnen de hele ochtend lang voor jezelf.

paulski

Reacties

Gevorderd
evanAuteur24 september 2014 · 13:00

Wat lijkt me dat fijn, dat baden tussen het skiën door.

Bedankt voor de info!

Op het zuidelijk halfrond zijn de ons bekende noordhellingen met goede sneeuw juist zuidhellingen en andersom. Iets wat je misschien niet direct merkt maar na een paar dagen achter komt zoals ik;)
Mooi dat je het zelf durft toe te geven. :-)

Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 september 2014 · 14:46

Lekker hoor Paul!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
rutgerbergeAuteur24 september 2014 · 21:51

Super!!

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur24 september 2014 · 23:31

Super vet, had al een paar filmpjes voorbij zien komen :). Mooie avonturen!

FUCK YEAH I AM FREE
Expert
ERESAuteur26 september 2014 · 12:07

prachtige beelden! ben helemaal stoked, wat een plezier zit er in dat filmpje!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!