Zijn snowboarders minder gelijk dan skiers?

Zijn snowboarders minder gelijk dan skiers?

Rick Alden is de grondlegger van Skullcandy en vindt (als zovele snowboarders voor hem) dat het tijd wordt dat ski-only resorts zoals Alta hun liften open stellen voor snowboarders. Ik ben zelf een snowboarder en kan me er persoonlijk niet al te druk om maken. Zeker niet als ik zie welk type skier in de video van Rick zo nodig naar Alta moet. Maar hij heeft wel een punt. Toch?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur26 september 2014 · 10:31

Ach, ik zit in europa ook vaak genoeg in me eentje in de lift omdat de skiërs die naast me opgesteld stonden uiteindelijk toch niet naast een snowboarder willen zitten.

Volgens mij heeft dat vaak vooral te maken met een gebrek aan vertrouwen in hun eigen vaardigheid en als ik die bejaarden in Alta zo voorbij zie schuifelen kan ik me voorstellen dat dit daar ook een factor is.

Maar bij sommige mensen zit het diep. Ik kan me van het eerste kapow weekend ook nog een (echt-)paar skiërs herinneren die van mening leken te zijn dat snowboarders een stelletje losgeslagen malloten waren.

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die wél leuk samen spelen :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur26 september 2014 · 10:54

Zo is het @@willem2k ! Het maakt niet uit of je op één of op twee planken staat, zolang je maar kan genieten van de poeder.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
KendoAuteur26 september 2014 · 14:36

@@Arjen … May i remind you… http://wepowder.nl/forum/topic/63190

het schijnt toch wel uit te maken op hoeveel planken je staat ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
ArjenproadminAuteur26 september 2014 · 14:42

@@Kendo Haha, om dat soort dingen met een knipoog kan ik dan wel weer hartelijk lachen :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
djmjAuteur26 september 2014 · 15:03

Ach… Alta staat toch voor Another Long Traverse Again, en dat is niet echt ideaal met 1 plank…

Toerist
The_OAuteur26 september 2014 · 20:48

Zijn snowboarders minder gelijk dan skiers?
Nee maar ze mogen dus volgens rechter wel worden geweigerd vanwege marketing doeleinde…

Zie http://www.sltrib.com/sltrib/news/58447411-78/alta-snowboarders-resort-ski.html.csp

“A business, even a skiing business on Forest Service property, enjoys the right to manage its business pursuant to its preferred business model, even if others disagree,”

And Also The Trees
Expert
ieismAuteur26 september 2014 · 20:50

De uitbater van het (publieke) land wil geen snowboarders omdat hij een soort paradijselijk resort voor bejaarde skiërs wil zonder snowboardtuig. En zijn klanten steunen hem hierin.

Gemiddelde snelheid Alta skiër: 15km/u
Gemiddelde snelheid snowboarder: mach 1

Ik zie het probleem wel een beetje, al ben ik het er persoonlijk niet mee eens natuurlijk.

Jammer voor de snowboarders, maar dat is helaas zijn beslissing en je zal je er bij neer moeten leggen. De rechter heeft al bepaald dat het bedrijf in zijn recht staat omdat het een zakelijke afweging is om zijn klanten tevreden te houden. Een tweede gang naar de rechter is ook al afgewezen heb ik begrepen, er is geen sprake van het uitsluiten van een bevolkingsgroep of racisme. Je mag ook niet met je mountainbike de piste op in de winter, zo moet je het meer zien.

Wat ik vreemder vind, dat we in de rest van de wereld ook nog steeds snowboard onvriendelijke gebieden hebben. Met veel te veel lange sleepliften. Stoeltjesliften waar je niet behoorlijk je board op de voetsteun krijgt zonder je knie te verbrijzelen of een skier in de weg te zitten. Cabineliften waar überhaupt geen plank buiten op past. En pistes met veel te lange vlakke, of omhoog -lopende stukken waar ik steeds mijn bindingen los moet doen en moet lopen. Snowboarders zouden eigenlijk juist korting moeten krijgen op de liftpas. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
The_OAuteur26 september 2014 · 21:48

Hoe is de verhouding van aantal snowboarders versus aantal skiers op dit moment eigenlijk?
1 op 3 of zo?
En hoe ontwikkelt dit zich in toekomst?

And Also The Trees
Gevorderd
koen_djfistelAuteur27 september 2014 · 07:58

Naar het schijnt gaat de verkoop van snowboards zwaar achteruit. Maar exacte cijfers heb ik niet… Iemand?

sbs roelz
Expert
ieismAuteur27 september 2014 · 09:34

Voor de US zijn de cijfers nog niet zo dramatisch:
More girls bought snowboard equipment this year; junior girls snowboarding equipment sales grew 37 percent in units sold and 36 percent in dollars sold. Overall, snowboard equipment sales are flat in dollars sold to $256 million.

Ter vergelijking, er werden Gopro’s verkocht ter waarde van $41 miljoen. Dus we kunnen de conclusie trekken dat er minder snowboards verkocht worden, omdat er meer camera’s gekocht worden. Maar dat betekend niet dat er minder mensen snowboarden.

http://www.snowsports.net/images_13_14/participation/2013_Participation_WebImage1.jpg

Ik zie in Europa al jaren minder boarders, behalve in Italië waar ook jonge kids vaker op een plank staan dan op ski’s. De landen met smaak (Italië en Japan bijvoorbeeld) zullen altijd wel een voorkeur voor snowboard houden denk ik. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur27 september 2014 · 09:40

Bovendien lijken snowboarders minder door de economische crisis getroffen dan andere wintersporters. Vooral de sneeuwschoen wandelaars hadden het zwaar. :)

http://www.snowsports.net/images_13_14/participation/2013_Participation_WebImage3.jpg

http://www.snowsports.org

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ConstantAuteur27 september 2014 · 18:11

Ik heb niets tegen snowboarders, behalve die ene beginnende snowboarder van 50+ die mij uit een stoeltjeslift duwde. Gelukkig lag er een meter poeder. Maar geen excuses ofzo. Overigens denk ik dat diezelfde meneer met ski’s ook een gevaar was geweest.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
djmjAuteur27 september 2014 · 21:09

@@willem2k @@ieism zijn jullie

Gevorderd
djmjAuteur27 september 2014 · 21:21

Één van de positieve factoren van de afnemende populariteit van snowboarden, is naar mijn mening dat het gemiddelde niveau van de snowboarder is gestegen. Nu alle “cool kids” niet meer vanzelfsprekend voor 1 plank kiezen durf ik weer eerder met een snowboarder in de sleeplift te stappen. Zelfs als boarder ergerde ik me groen en geel aan het bedroevende technische niveau van de meeste rijders, die weliswaar met mach 1 naar beneden gaan, maar helaas vaak totaal out of control en lekker veel sneeuw naar beneden schrapen. Nu is het weer een bewuste keuze, een passie, en dat is voor de sport een goede zaak

On topic: @@willem2k @@ieism zijn jullie überhaupt weleens in Alta geweest? Één van Amerika’s meest historische bestemmingen met geweldig terrein en een metertje of 15 verse pow ieder seizoen. En als je daar zit te lunchen met 75+ ers die nog even Devils Castle en High Rustler afscheuren, kan ik alleen maar hopen dat wij dat ook nog doen op die leeftijd…

Expert
ieismAuteur27 september 2014 · 22:22

@@djmj Wat denk je zelf? Wij mogen er niet komen toch? :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
djmjAuteur29 september 2014 · 16:28

@@ieism Hoezo? Zolang je je splitboard gesplit laat is er niets aan de hand ;-)

Ben een keer dagje onderweg geweest met Scott Newsome (eerste Canadese gids die al z’n guide-diploma’s snowboardend gehaald heeft) en als training weigerde 'ie z’n splitboard aan elkaar te maken. Hij kwam gesplit strakker naar beneden dan menig skiër!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!