Toegift van winter 13/14

Toegift van winter 13/14

Nu de herfst is aagevangen en de bomen rood-bruin kleuren, denk ik terug aan de mooie afdalingen in de lente. Voor velen is de lente het einde van de winter, voor mij is de lente een toegift op de winter. Het enige nadeel van de deze toegift is dat je vroeg moet opstaan, maar de beloning is des te groter!

De dag van de arbeid

Het weerbericht voorspelt voortdurend zeer wisselvallig weer, maar op 1 mei is er voor de ochtend goed weer voorspeld. Dit is de dag van de arbeid, een nationale vrije dag in Oostenrijk. We zijn druk aan het overleggen wat we die dag zouden kunnen doen. We besluiten naar de Taschach Noordwand in de Ötztaler Alpen te gaan.

Taschach (3484m) noordwand

Het Taschach noordwand skiteam bestaat uit Raji, Eva, Vincent en ikzelf. Onder het genot van chocolade, plakken we onze vellen onder en vertrekken we naar de Petersen Spitze, een hike van 500 hm.

Als we boven zijn komen ook de eerste wolken binnen. Mist is wel het laatste wat we kunnen gebruiken in deze afdaling. Deze 600m lange noordwand is niet alleen zeer steil (50 graden), maar ook erg complex. De wand is bolvormig en heeft vele ruggen. Je kan elkaar dus redelijk makkelijk kwijt raken.

Big smiles

Maar voor dat we de wand in duiken eten we de, nog door Eva en Raji mee genomen bananen en chocolade. Ik vertrek als eerste naar beneden. Het eerste stuk volg ik de graat en ga daarna pas de flank in. Ik ski extreem defensief en ben op zoek naar de meest veilige lijn. Ik blijf staan op een rug, Eva volgt. Raji kiest een andere lijn dan ik, waardoor Vincent even zijn overzicht kwijt is en hij skiet Raji achterna. Hierdoor zijn we elkander even kwijt, maar lager in de wand treffen we elkaar weer. Gelukkig is alles goed gegaan. Met een grote glimlach onder aan de wand geven we elkaar een hug.

Evaluatie

Onder het genot van eten en drinken evalueren wij de dag tot diep in de nacht. Steilwand skiën is ook de sport van het kunnen wachten tot de omstandigheden goed zijn.

BorisTextor

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur3 oktober 2014 · 09:45

Mooi Boris en bedankt om je ervaring te delen.

knowledge is powder
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 oktober 2014 · 19:13

zalig !!!

sbs roelz
Gevorderd
AryenAuteur4 oktober 2014 · 12:46

Lekker :)

Who needs summer? :D

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!