Sneeuw engelen

Sneeuw engelen

Door Ieism Vorig jaar. Enkeldiep, kniediep, heupdiep, wat was het mooi! Masterclass toch geholpen of gewoon mazzel, het maakte mij niet uit. Als het diep is stel je geen vragen.

Ik ben natuurlijk een relatief beginner vergeleken met de meesten hier, maar ik had me wel een beetje voorgenomen daar verandering in te brengen afgelopen seizoen. Dus je volgt eens een cursusje, je leest een paar boeken, en je maakt plannen. Vooral plannen.

Plezier

Nou ja… De beste snowboarder zal ik wel nooit worden, maar die ambitie heb ik ook niet. Laat mij maar lekker in mijn comfortzone een beetje met een splitboard klooien dan heb ik net zo veel plezier. Maar toch lonkt er wel eens een wat steiler stukje, en ga je onbewust wel eens wat verder dan je je voorgenomen had. Ingegeven door peer pressure of per ongeluk, het blijft altijd een beetje tricky.

Splitboard

Want als je net weer klaar bent met de voorbereidingen voor het Splitfest volgend seizoen en de stoke weer helemaal terug is, komt er slecht nieuws. Weer een lawinedode, drie in één dag zelfs. Dit keer veel verder van huis, maar toch een soort dichtbij. De splitboard community is wereldwijd maar een klein clubje mensen, als er dan iemand als Liz Daley verongelukt is dat een groot gemis. Heb haar nooit persoonlijk ontmoet maar volgde haar avonturen en had wel eens per mail contact gehad. Brok in je keel als je het leest, en dan weet je even niet wat je voelt. Maar het voelt niet echt goed. Machteloos. Weer vragen door je hoofd. Waarom? Hoe? Als iemand met zoveel kennis en ervaring zoiets overkomt, ben ik dan wel realistisch in mijn eigen risico’s inschatten?

Maar je kan erover schrijven wat je wil, het maakt niets uit. Wapenen we ons weer met nog meer kennis, en denken we zo de berg te slim af te zijn. Wellicht moet ik echt structureel iets gaan veranderen om 99% zeker weer thuis te komen? Want die term ‘restrisico” blijkt in de praktijk toch wat harder aan te komen dan in de boekjes. Vooral als het om bekenden gaat. Maar naar mijn idee ben ik al best conservatief, en ik weet gewoon niet of het nog beter kan.

Scherper en vaker

Daar ga ik dit jaar toch mijn best voor doen. Nog scherper, nog beter beslissen, en nog meer opletten als de omstandigheden er om vragen. Voor mijzelf en voor anderen. Want ik moet realistisch zijn, ik ben nog aan het leren. Mountain sense moet gewoon met de jaren komen, tot die tijd geduldig blijven en vooral genieten. Fouten herkennen en toegeven is niet makkelijk. Zo veel mogelijk in het “klaslokaal” op de berg zijn, hoogtemeters maken dus dit jaar. En als je niet in de bergen woont betekent dat vaker op avontuur, ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Vorig jaar ging het ongeveer zo: De hele nacht met 200km/u over de Autobahn razen, daarna in het donker een uurtje met sneeuwkettingen spelen. Auto uitgraven en weer verder rijden, om s’ochtends volledig uitgeput op je splitboard naar boven te gaan sjokken. Niet ideaal. Een zombie kan de reductiemethode niet toepassen namelijk. Dus dat gaan we ook anders doen dit jaar. De nieuwe poedermobiel gaat lekker langzaam maar komt er wel. En aan het einde van de rit wacht er achterin een min of meer comfortabel bed om minimaal een halve nachtrust te scoren. Dan fris weer op, en na een zelfgemaakte espresso lekker met vrienden op pad. Een soort Car Danchi, maar dan voor beginners zoals ik.

Poedermobiel

De auto is volledig geïsoleerd en heeft twee bedjes, het is een soort camper voor Oompa Loompa’s. Permanent vierwiel aangedreven en van vikingbanden en sponsorlogo’s voorzien. Met een lichte gear verslaving is een bestelauto ideaal, al mijn splitboards passen er in! Als we echt vaker op pad willen dit jaar zal het budget ook een beetje aangepast moeten worden, dus minder liftpassen en dure hotels. Maar meer splitboarden en meer poeder, en meer smiles.

Vaker!

Update:@ErnstHendrikSprenger @Niels

Even een paar foto’s gemaakt van het interieur, hopelijk is het zo duidelijker. Één persoon diagonaal op de vloer, de ander op het stapelbedje. Waarom niet naast elkaar op een verhoging en alle gear eronder? Zo heb je meer ruimte om te liggen, anders was het wel erg knus hoor. En ik hou van moeilijk doen.

In volle glorie, maar zonder sneeuw
In volle glorie, maar zonder sneeuw
Het bed
Het bed
De Kangoo 4x4 poedersneeuwmobiel
De Kangoo 4x4 poedersneeuwmobiel
Ander perspectief
Ander perspectief

Het bed zit klem tussen de stoelleuning, het voorste deel kan eruit gehaald. Binnen tien seconden ombouwen van slapen naar rijden. Snowboards en schoenen gaan voorin als er geslapen moet worden, dan heb je ook al die natte zooi niet naast of onder je bed. Tussen de voorstoelen en achterbak komt nog een gordijn met magneetjes. Zo kan je voorin het raam een beetje open zetten tegen het condens zonder dat het meteen ijskoud gaat worden. De twee “bedjes” zijn 4cm dik Armaflex, megacomfortabel en heel warm. Totale kosten: €70 voor alle isolatie en lijm, de rest van de spullen had ik nog liggen.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ronplankenAuteur10 oktober 2014 · 09:31

Big like!!! zulke mensen verdienen poeder…veel poeder. Succes komend seizoen!!!

Even the silver surfer rocks on pow
Gevorderd
RobinNAuteur10 oktober 2014 · 10:27

Like! Mooie woorden Ivar :)

En dat slapen in de auto he, dat idee blijft toch maar steeds terugkomen…

Waar het wit is, is een weg.
Expert
meteomorrisAuteur10 oktober 2014 · 10:28

@@Ieism ik heb 'm ff voor je geplaatst, maar direct ook een vraag. Heb je wat foto’s van de indeling aan de binnenkant?? Ziet er puik uit. Vaker! ;)

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur10 oktober 2014 · 10:29

Mooi stuk @@ieism :)

Ik denk (of hoop) dat vele van ons de afgelopen dagen nog eens nagedacht hebben over de risico’s die we lopen en de keuzes die we maken. Ik wel in ieder geval. Poeder is een keuze, maar wel een die potentieel grote gevolgen kan hebben. Dus kan het maar beter een bewuste en weloverwogen keuze zijn.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 oktober 2014 · 11:16

Gezonde gedachten + puike plannen = fijn freeriden.
Fijne winter @@ieism!

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
SteefAuteur10 oktober 2014 · 11:49

Nice!!!
Dit jaar moet er toch gewoon een keer een soort van wePowder Car Danchi trip komen, of niet?
Count me in in ieder geval…:)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
NielsAuteur10 oktober 2014 · 13:20

Nice @@ieism!

Een van mijn redenen om geen nieuwe Caddy te nemen was dat, als ik fatsoenlijk wilde slapen, er toch niet genoeg ruimte was voor de groeiende hoeveelheid gear. Erg benieuwd hoe jou gear verslaving past en hoe je binnenkant eruit ziet!

Expert
ieismAuteur10 oktober 2014 · 13:35

@@niels Stapelbed! Ik zal er volgende week even foto’s van nemen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur10 oktober 2014 · 14:04

Een goed stuk, Ivar. Ik ga met je mee. In je gedachten, je streven en richting de Alpen :), èn weer terug :D

Gevorderd
RPAuteur10 oktober 2014 · 14:38

Lekker Ivar! Gaat een mooie winter worden…

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur10 oktober 2014 · 15:41

@@ieism stapelbed? Nog nieuwsgieriger

powfinder.com
Gevorderd
SportGillieproAuteur10 oktober 2014 · 17:00

Hele dikke vette LIKE Ivar!!! Je hebt nog een biertje van mij tegoed bij FFF. Op naar het volgende avontuur!!!

Live to ride, ride to live
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur10 oktober 2014 · 22:28

Nice Ivar! Ik ben ook onwijs benieuwd naar de indeling van binnen :D.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
koen_djfistelAuteur11 oktober 2014 · 15:35

te gekke nachtjes beloven altijd tegekke dagjes poeder !!!

sbs roelz
Gevorderd
DutchessAuteur11 oktober 2014 · 17:01

Superduperlike! En ik herken veel in je woorden! Op naar de poeder!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
BobvanitersonAuteur12 oktober 2014 · 11:49

Top!

Expert
meteomorrisAuteur13 oktober 2014 · 15:25

@@ErnstHendrikSprenger @@Niels foto’s zijn toegevoegd + uitleg

powfinder.com
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur13 oktober 2014 · 19:53

Aha, ziet er goed uit. @@ieism
Knus met z’n tweëen naast elkaar? lepellepel (beetje gay is oke, en anders skichicks die de ballen uit je broek skien ik zie geen problemen :D)

Sta er kort voor een vergelijkbaar plan uit te voeren in een Peugeot Partner, maar dan dus met 1 grote slaap oppervlak en ruimte daaronder voor gear.

Enige nadeel blijf ik vinden van de bestelbussen is dat ze allemaal te klein zijn om er een vast bed in te bouwen, je zult altijd dat extra stuk los moeten houden en de stoelen naar voren moeten klappen. MAar een bus is weer zo extreem duur in wegenbelasting…

FUCK YEAH I AM FREE
Expert
ieismAuteur13 oktober 2014 · 20:24

Ik heb een VW transporter gehad, maar die is wel erg groot. En daar kan je zeker niet dit mee:

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NielsAuteur14 oktober 2014 · 09:22

Nice @@ieism! Lekkere poederbak!

Ik denk dat ik altijd wat meer spullen bij me had, dit zou bij mij niet passen zonder een heleboel naar de voorstoelen te verplaatsen.

Toerist
AnoniemAuteur14 oktober 2014 · 20:18

Prachtig! Welkom op mijn oprit in Zug, als Niederrickenbach net een uurtje te ver is…

Expert
ieismAuteur14 oktober 2014 · 20:52

@@niels planken zonder bindingen nemen veel minder ruimte in. Ik gebruik op mijn niet-split ook spark bindingen nu. Zo hoef ik nog maar 1 paar bindingen mee te nemen en haal je ze er zo af. En stapel je zo vier planken op elkaar.
http://www.onebindingsystems.com/

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
CorDAuteur14 oktober 2014 · 22:17

Ziet er mooi uit Ivar. Laat inderdaad de poeder maar komen.

Think with powder
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur15 oktober 2014 · 02:15

hehe niet verkeerd zoon berlingo 4x4!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
DioAuteur19 oktober 2014 · 13:24

Très Cool!!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
markindealpenAuteur19 oktober 2014 · 17:11

Erg gaaf! ik speel ook al n tijd met het idee om een auto aan te schaffen waar je ook in kunt pitten, dit is inspirerend!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!