Bumps: docu over buckelskiën

Bumps: docu over buckelskiën

In de jaren '80 was dit eigenlijk het hoogste dat je als skiër kon bereiken. Het keihard en technisch goed skiën van buckels. Of, zoals de Amerikanen zeggen: moguls. Poeder was natuurlijk appeltje-eitje vergeleken met de puisten die je knieën tot appelmoes maken. De beste skiër op de berg was toen niet iemand die de hoogste cliff kon droppen of een bizarre cork-1660-inverted-nog-wat kon maken. Nee, de beste skiër was de beste buckelskiër.

Hot Dog

Het was het zogenaamde HotDog tijdperk. Van skiballet. Stretchbroeken. Zowel voor mannen als voor vrouwen. Fluoriscerende kleuren. Foute zonnebrillen. En het was allemaal de normaalste zaak van de wereld. Tegenwoordig is de buckelskiër eigenlijk een beetje uitgestorven. In de Alpen heb je niet meer zoveel échte buckelpistes liggen. In de VS is Heavenly nog altijd een goede locatie. De trailer van deze docu belooft veel goeds. Ik ben benieuwd naar deze hommage aan het mogulen!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
49Auteur10 oktober 2014 · 13:36

Moguls for Life! Wat dacht je van Mont-Fort via Gentianes naar Siviez?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
ArjenproadminAuteur10 oktober 2014 · 14:04

@@49 Ja, dat is absoluut ook een mooie mogulpiste. Zijn er eigenlijk nog gebieden in de Alpen waar ze echt een mogulpiste aanleggen, zoals bijvoorbeeld in Heavenly, Lake Tahoe?

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
49Auteur10 oktober 2014 · 14:48

@@Arjen geen idee, ik ben in de Alpen nooit een aangelegde tegengekomen, altijd ski-made. Iemand?

Deze is trouwens ook heel aardig als buckelpiste:
http://wepowder.nl/playgrounds/monte-rosa/routes/648

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur10 oktober 2014 · 15:30

@@Arjen @@49, met een leuke helling, niet al te harde sneeuw, een groepje skiërs en wat takjes om de bochten op regelmatige afstand te markeren heb je binnen een uur een aardige buckelpiste.

Beginner
AllMountainAuteur11 oktober 2014 · 00:19

Als oudgediende kan ik bevestigen dat er vroeger veel sneller buckels werden gevormd. Sinds het carven worden bijna overal de pistes platgewalst. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er met 215 zowel door de buckels als tiefschnee werd geskied door de echte bikkels.

Jaren geleden op speciale WC Mogul piste getraind in Tignes. In St-Anton zijn er nog steeds vele goede stukken te vinden maar meer op routes dan op pistes. Die indruk als je er zelf boven staat is wel even anders als op tv. Indrukkendwekkend om te zien en slopend voor de knieën. Off piste blijft voor mij toch aantrekkelijker.

Toerist
The_OAuteur11 oktober 2014 · 20:08

Mogul skien is hier in Canada in ieder geval niet echt uitgestorven. Mooiste is als je verse dump heb gehad en de gaten wat zijn ingesneeuwd dan stuiter je wat zachter en makkelijker er door heen. Wel schijnt het zo te zijn dat sinds komst snowboarder de moguls minder rond zijn en daardoor wat moeilijker, althans dat is waar ze hier altijd over lopen te klagen. Zie trouwens maar heel weinig snowboarders echt mooi over de boekels naar beneden knallen.

And Also The Trees
Toerist
sannoAuteur13 oktober 2014 · 14:51

Ooit was moguls ook een wedstrijd discipline bij snowboarden. daar zijn ze snel mee gestopt.

Voor zover ik weet zijn er nergens in de Alpen wedstrijd achtige pistes geweest. Er zijn/waren in een aantal gebieden wel wat lijnen te vinden in plekken als Oberstdorf, Hoch fugen, Davos en in veel Franse gebieden. In de zomer en voor seizoen is het makkelijker vinden in Kaprun en Tignes. Het is nog steeds een Olympische discipline en daarmee houdt het toch nog wel aantrekkingskracht.

Wedstrijdpistes worden speciaal voor de wedstrijden gemaakt en daarna weer heel snel plat gemaakt. Soms laten ze het nog een weekje liggen zodat het als trainingsplek gebruikt kan worden, maar altijd afgezet van de normale piste.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Elite
kanskiAuteur14 oktober 2014 · 22:11

Zo onwijs goed voor je techniek! Doe het nog steeds erg graag en dan het liefst Mont Fort-Gentianes-Tortin als training. Van 3330m naar 2050m… Magnifiek!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!