Review: Black Diamond Factor MX

Door dr.Gear op 24 november 2014 · 4

Black Diamon Factor MX
Black Diamon Factor MX

Skischoenen zijn zo ongeveer de belangrijkste twee elementen van je uitrusting. En Dr. Gear kan het weten, want die heeft er al een behoorlijk aantal versleten. Waar sommige rijders een quiver van ski's hebben waarmee ze zo'n beetje iedere dag op een andere ski kunnen skiën, gaat dat bij skischoenen heel anders. Als het goed zit en functioneert, dan ga je het niet veranderen. Maar goed, ook Dr. Gear houdt z'n oren en ogen natuurlijk wel open en let op wat er op de markt gebeurt. Dr. Gear is dan misschien wel oud en zeker niet vastgeroest.

Factor MX

Een van de schoenen die Dr. Gear dit jaar zeker eens om z'n voeten schuift is de nieuwe Factor MX van Black Diamond. Nou kennen de meer fanatieke rijders deze schoen al wat langer omdat de Factor al een tijdje deel uitmaakt van de lijn van Black Diamond (sterker nog, ik begreep dat Roelaano nog altijd gevreesd wordt bij Black Diamond vanwege z'n testresultaten met de schacht van de schoen), maar de Factor MX is behoorlijk verbeterd. En Dr. Gear was geïnteresseerd en ik zal je ook direct vertellen waarom.

Een schoen staat of valt natuurlijk met de pasvorm. Hoe technisch en mooi een skischoen ook is, als het niet zit dan houdt het op. Nou is het natuurlijk zo dat dat allemaal net even wat beter aan te passen is dan vroeger met zooltjes, aanpassen van schalen etc, maar Dr. Gear is van de oude stempel en vindt dat de basis van de schoen goed moet zijn. Die moet bij je voet passen. En als de Black Diamond Factor MX bij jou voet past: lucky you. Hoe je daar achter komt? Simpel. Passen.

Freeride vs Tour

Wat interessant is aan de Factor MX is de combinatie tussen freeride en touren. Op de nieuwe Factor MX is het allebei mogelijk. Er zit een verwisselbare 'binding interface' op, waardoor de Factor MX op iedere binding past. Dr. Gear houdt ook altijd wel van een stijvere schoen. Geen raceschoen, maar gewoon lekker stijf. Met een flex van 130 is de Factor MX dat zeker. Wat misschien nog wel interessanter is, is de laterale stijfheid. Laterale stijfheid is dus niet de voorwaartse stijfheid (die 130), maar de zijwaartse stijfheid. En volgens Black Diamond is die maar liefst 70% stijver dan bij de concurrenten. Dat is in ieder geval veelbelovend.

Lichter en stijver

Bij het touren is het lekker als de schoen niet al te zwaar is. De nieuwe Factor MX is 100 gram lichter geworden dan de oude Factor. En ook de flexibiliteit (noem het de loopstand) is verbeterd, want je hebt nu een speling van maar liefst 40 graden. Je kan merken dat ze bij Black Diamond in Salt Lake City de Wasatch Mountains letterlijk in hun achtertuin hebben liggen. Ongeveer de helft van het personeel velt voor werktijd bij goede condities een lokale top op, dus het lijkt Dr. Gear wel duidelijk waar die innovatie vandaan komt.

Binnenschoen

Verder is de liner (oftewel: de binnenschoen) van de Factor MX natuurlijk helemaal in orde. De freeride liner van de Factor MX werkt met de Fit. Flex. Acces. Het is een hele bak ontwikkeling om een binnenschoen te maken die goed zit, stijf is op plekken waar deze stijf moet zijn, op sommige plekken wat verdikt is, even net wat meer aandacht aan de toebox is gegeven zodat je tenen net wat warmer zijn. Dat soort dingen.

Conclusie

Dr. Gear was altijd al een fan van de oude Factor, en deze nieuwe schoen van Black Diamond ziet er meer dan prima uit. Uiteraard blijft een schoenenkeuze heel persoonlijk, maar ben je op zoek naar een schoen waarmee je net zo hard kan knallen op poederruns en ook nog eens goed mee naar boven kan hiken of vellen, dan is de Black Diamond Factor MX het overwegen waard.

Reacties

• skiester
    Advanced
    skiester op 24 november 2014 · 16:58
    Hoe breed is de leest van deze schoen? 97-104mm?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 25 november 2014 · 08:53
    Misschien (té?) kritisch? Maar is dit reclame of een review? In een review verwacht ik namelijk gebruikerservaringen, en die mis ik hier... Een vergelijking, mét gebruikerservaringen in de sneeuw, van bv. Scarpa Freedom, Dynafit Vulcan, Salomon Quest, ... zou ik wél erg op prijs stellen!
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 25 november 2014 · 14:27
    @skiester De leest van de schoen is 100 mm.

@LesAlpes Een begrijpelijke reactie. Wellicht belooft de titel meer dan dat het artikel doet vermoeden. Dr. Gear zal deze winter weer meerdere materialen testen maar heeft met de Factor MX nog niet in de sneeuw gestaan. Wel houdt materiaal hem zeer bezig en het leek hem leuk om deze boot alvast onder de aandacht te brengen. De feedback wordt in ieder geval zeer op prijs gesteld. Normaal gesproken is het lastig om oudere rijders te veranderen, maar Dr. Gear zal z'n best voor je doen!
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • El-Niño
    Advanced
    El-Niño op 25 november 2014 · 17:06
    Hi,

Heb de schoen vorig jaar al gekocht en er nu een week of 2 op rond geskied:

voordelen:
    De loopstand de 40 graden voelt alsof je volledige enkel flex hebt. De binnenschoen heeft ook wat zachtere plekken bij je achillis waardoor je optimaal gebruik van maken van de 40 graden.

De buitenschaal is goed aan te passen mocht je toch iets breder voeten hebben dan dat de schaal toelaat

Goed warm

Nadeel:

Doordat de schnallen voor mij iets te laag zitten aan de bovenkant voelde de schoen te laag bij mijn scheenbeen dus heb ik een extra plaatje moeten geplaatst aan de voorkant.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro