Gletsjer Powderalert

Gletsjer Powderalert
De eerste noordstau van winter '14-'15
De eerste noordstau van winter '14-'15

Allereerst maar even alle waarschuwingen. Dit is pas de eerste dump voor de noordalpen, er ligt geen base en zelfs de gletsjers liggen er regelmatig karig bij. Daarnaast wordt het ook nog eens een rap passerend front, met veel wind en een snel oprukkend hoog. Dit is een dump voor de stoke kortom en vooral die eerste poederbochtjes op de gletsjerpistes van Oostenrijk. Goed, zometeen het scenario, eerst het heden.

Kale gletsjers

Omdat ik de meeste sneeuw op de Oostenrijkse gletsjers verwacht concentreer ik me bij het heden op wat beelden uit Oostenrijk. En dan blinkt het blauwe ijs je tegemoet. Uitzondering is Hintertux waar je iets van de winter kunt waarnemen.

De 'blauwe' piste op de Kitz van Kaprun
De ‘blauwe’ piste op de Kitz van Kaprun
Creatief met ijs en sneeuw in Stubai
Creatief met ijs en sneeuw in Stubai
He he, redelijk wit in Hintertux
He he, redelijk wit in Hintertux

Het moge duidelijk zijn. Hintertux ligt er het beste bij. Maar waarom concentreer ik me op Oostenrijk en niet op de gletsjers van Frankrijk en Zwitserland? Voor Frankrijk moet je naar Tignes en de beste gletsjers van Zwitserland zijn Saas Fee en Zermatt. Valt daar geen sneeuw dan?

In mijn kladblok op het forum plaats ik toevallig op 9 oktober een noordstau kaartje voor 22 oktober. Nu kan ik heel stoer gaan roepen dat ‘ik-dit-allemaal-voorzien-had’, maar wie in het verleden mijn powfinder masterclass gevolgd heeft weet beter. Net als diegenen die op 31 oktober aanschuiven voor de Powfinder Masterclass. Voorspellingen van 14 dagen vooruit zijn je reinste speculatie. Het feit dat ik zo’n kaartje post is simpelweg omdat het menselijk geweten liever dat deelt wat hij wil zien, dan dat ik een plaatje zou posten dat op zon zou duiden. Toch bieden dergelijke plaatjes aanknopingspunten en signalen. En daar gaat het ons poederzoekers om. Waar en wanneer gaat de sneeuw vallen?

En het kaartje van 9 oktober liet voor het eerst een zogenaamde glijbaan situatie zien. Een situatie die op minder dan 1000 kilometer verse sneeuw garandeert. En het moet gezegd. De verschillen tussen het kaartje van 9 oktober en 17 oktober is klein.

Kaartje 9 oktober

Kaartje van 17 oktober

En dus?

Gaat ons hartje sneller kloppen. Maar tussen 17 oktober en 22 oktober zitten nog eens 5 dagen. Ofwel 120 uur die ruimte bieden voor de atmosfeer om af te wijken van de voorspelligen. Bij een glijbaansituatie is de positie van het hoog ten westen of boven Frankrijk bepalend voor waar de sneeuw gaat vallen. Waarbij fronten en glijbanen in de regel, als gevolg van natuurkundige wetten de neiging hebben om naar het oosten door te trekken. Of beter gezegd… weggedrukt te worden. Zo wezen de neerslagkaarten van zaterdag nog op de Gotthard regio, zijn onze sneeuwkaarten er op dit moment van overtuigd dat Zwitserland en Oostenrijk aan de beurt zijn, maar houd ik er zelf rekening mee dat het vooral Oostenrijk zal zijn die veel sneeuw gaat zien. En vanwege deze onzekerheid zeg ik dus: kies voor Oostenrijk voor je eerste poederbochten. Vanwege het dreigende en oprukkende hoog vanuit het westen zal Frankrijk wat vlokken zien, zal er iets meer in Zwitserland vallen en denk ik dat de meeste sneeuw in de gletsjergebieden ten oosten van Innsbruck valt. Dindsdag en woensdag sneeuw dus, waarbij het tot sneeuw diep in de dalen komt.

Meeste sneeuw ten oosten van Innsbruck

Daarna klaart het rap op, waardoor de donderdag en zeker de vrijdag mooie dagen worden. Het wordt wel weer rap warmer, maar het kunnen je eerste poederbochten zijn van dit jaar. Ik laat ze nog even voor wat ze zijn, maar ik kan me voorstellen dat het kriebelt. Mocht je gaan, doe het dan safe en blijf op de pistes. Daarbuiten liggen nog de gletsjerspleten bloot. Maar diegene die mij mijn ogen weet uit te steken met een dikke poederspray krijgt van mij een heuse wepowder beanie toegestuurd.

Maandag een verdere aanscherping!

Stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur19 oktober 2014 · 11:22

Wax on!

Gevorderd
AryenAuteur19 oktober 2014 · 11:59

Wie is er nog meer Stand-by? :D

Gevorderd
RoelaanoAuteur19 oktober 2014 · 12:19

365 dagen per jaar stand by ;)

Expert
ieismAuteur19 oktober 2014 · 12:47

Yep, standby. Je hebt mail. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur19 oktober 2014 · 13:35

@@Guy Was dat Kaunertal vorig jaar een aanrader, om na Hintertux heen te gaan? Wat betreft drukte, off-piste mogelijkheden (zonder spletengevaar)?

@@Roelaano En hoe beviel Stubai toen, half oktober?

Gevorderd
evanAuteur19 oktober 2014 · 15:25

Kijk, de usual suspects staan alweer in de startblokken. Veel plezier!

Gevorderd
AndriesAuteur19 oktober 2014 · 18:49

Ik ga naar de Mölltaler Gletscher donderdag of vrijdag, mocht er iemand in de buurt zijn… :-)

Expert
TimVAuteur19 oktober 2014 · 21:11

Ik wil ook wel!!!wie gaat?

Gevorderd
Guy.Auteur19 oktober 2014 · 21:16

@@Emmer, Kaunertal is wel goed, maar je hebt wel een goede base nodig. Het leukere stuk was wat lager op namelijk, dus ik denk dat het dan stenen schrapen wordt.

@morris, de wind baart me wel wat zorgen. komt dat nog in een eventuele update ter sprake?

Gevorderd
Haas™Auteur19 oktober 2014 · 21:47

BAM! Nordstau!

Jammer dat ik er niks mee kan :P

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
49Auteur20 oktober 2014 · 10:49

ik zie rechts op de Kitz toch al een mooie first track staan

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur20 oktober 2014 · 13:26

@@Guy. Tijdens de neerslag gaat de wind een probleem zijn. Daarna snel beter: http://wepowder.nl/weblog/5368/Gletsjeralert-sneeuw-en-WIND

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur20 oktober 2014 · 18:09

Pfffff, ben je een paar dagen aan het terreinrijden en van de grid af, en dan krijg je dit!

Tempting… As usual… Haha

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur20 oktober 2014 · 21:02

@@Guy. @@Emmer @@TimV @@Andries @@ieism @@Roelaano. Dump houdt aan tot en met donderdag. Vrijdag rap opklaringen en wegvallen van wind. Reken op veel vers boven de 1200 meter. Reken op 40-70, lokaal 100 cm. Door wind kan het enorm wisselend zijn. Van bijna niets tot 3 meter.

powfinder.com
Expert
TimVAuteur21 oktober 2014 · 19:48

hm, twijfeltwijfel… heb vanaf FFF een ganse maand om te touren/skien dus… mss nu nog effe wachten @@meteomorris wegens wind+geen base???

Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 19:54

@@TimV, je kunt nog altijd besluiten om donderdagochtend te gaan rijden. Morgen veel updates gedurende de dag.

powfinder.com
Expert
TimVAuteur21 oktober 2014 · 19:55

ok, tnx @@meteomorris

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!