Gletsjeralert: sneeuw en WIND

Gletsjeralert: sneeuw en WIND

Nog even de eerste alinea van het bericht van gister erbij gepakt. ‘Allereerst maar even alle waarschuwingen. Dit is pas de eerste dump voor de noordalpen, er ligt geen base en zelfs de gletsjers liggen er regelmatig karig bij. Daarnaast wordt het ook nog eens een rap passerend front, met veel wind en een snel oprukkend hoog.’ En het gaat waaien. Klik maar eens op deze link voor een animatie van de wind. (earthschool is en blijft een mooi project van wat er met data mogelijk is). Of kijk anders maar eens naar dit plaatje.

Windkracht 11 en meer!
Windkracht 11 en meer!

Het gaat stormen in de Alpen. Windkracht 11 en meer op de hoogste toppen. Tussen dinsdagmiddag en vrijdagochtend gaat het flink waaien in en ten zuiden van de Alpenhoofdkam, waarbij we windstoten van boven de 130 km/h zullen gaan meten. Veroorzakers van dit alles is het samenspel tussen ex-hurricane Gonzalo, de stormdepressie Noa I en een snel oprukkend hogedrukgebied vanuit de azoren. Tussen de stormdepressies Gonzalo en Noa op rechts en het snel van links inkomend hoog worden de isobaarlijnen zo sterk tegenelkaar geduwt dat de drukverschillen immens worden en een snoeiharde wind als gevolg hebben. Tel daarbij op de orografische kenmerken van de Alpen, de Rhone Vallei en de Po-vlakte et voila. Sneeuw en WIND.

Gonzalo en Noa liggen klaar
Gonzalo en Noa liggen klaar

Goed, je snapt nu meer van de wind. Nu de sneeuw. Noa I en Gonzalo duwen koude arctische lucht vanuit de noordelijke breedten richting het zuiden. De grote motor achter dit transport is de zogenaamde jetstream. In deze koude en instabiele lucht ontstaan meerdere koufronten (de blauwe lijnen op de kaart) en deze fronten worden door de Alpen, welke letterlijk een muur vormt, afgeremd en gedwongen te stijgen. In een dergelijke situatie (in dit geval een noordstau) sneeuwen de wolken aan de noordkant helemaal laag en waait er een fohnwind aan de zuidkant van de Alpen. Iets wat (bij noord- en zuidfohn) altijd goed te verifieren is met de zogenaamde fohndiagram.

Klassieke noordfohn
Klassieke noordfohn

Dit soort kennis deel ik overigens in uitgebreide vorm tijdens de Powfinder Masterclasses van 31 oktober en 28 november. Een dag in het teken van weer en sneeuw, lekker oefenen en na afloop een dashboard waarmee je systematisch aan de slag kunt om daarna je eigen voorspellingen te maken en wie weet zelfs regelmatig terug te kunnen lezen op wepowder.nl. Zo konden we afgelopen winter al regelmatig de voorspellingen van Niels lezen.

Ligt er een basis?

Nee, het is op de gletsjers net aan. Het is voor hen al hoogeseizoen omdat er veel getraind wordt en heel wat skiers en snowboarders in de herfstweken de eerste bochtjes willen maken. En dus hebben ze er alles aan gedaan om de gletsjers bruikbaar te maken. Maar topcondities? Nee. Met alle mitsen en maren is dit een dump voor de stoke kortom en vooral die eerste poederbochtjes op de gletsjerpistes van Oostenrijk. Maar zo’n dump kan wel lekker zijn. Heel wat gletsjers kennen een dalafdaling die mooi platgewalst is en wat (kleine) stenen en gras kent. Met 3-50 cm vers kan het dan net genoeg zijn voor die poederbochten tot het dal. Zeker ook omdat het in het dal bij een noordstau in de regel minder hard waait. Maar neem dan niet je funkelnagelneue board of ski’s mee. Zonde om je belag hier op stuk te rijden. En blijf dan op wat in de winer een gemaarkeerde piste is. Die zijn mooi platgewalst. Eenmaal daarbuiten tref je een hele andere ondergrond met risico’s voor je materiaal, maar ook jij zelf.

Verse sneeuw voor Oostenrijk
Verse sneeuw voor Oostenrijk

Heeft het nut om te gaan?

De usual suspects op wepowder staan al klaar (zie de comments van gister). Mijn emotionele kant is jaloers op hen, mijn rationele kant zegt: save your euro’s voor later. Feit is wel dat zij tijdens het Freeride Film Festival al wel poeder in de benen hebben en ik niet. En dat voelt niet goed, hoeveel euro’s ik dan ook in mijn zak houd. Nu kan ik dat nog wel verantwoorden naar mezelf, maar als donderdag/vrijdag de eerste plaatjes binnenstromen dan baal ik. Het zij zo.

Want zoals ik gister al schreef: ‘Mocht je gaan, doe het dan safe en blijf op de pistes. Daarbuiten liggen nog de gletsjerspleten bloot. Maar diegene die mij mijn ogen weet uit te steken met een dikke poederspray krijgt van mij een heuse wepowder beanie toegestuurd.’

Het wordt (even) winters

Het moet toch echt wel heerlijk zijn om na die warme september en oktober de sneeuw onder je voeten te horen knisperen. En daarvoor hoef je heemaal niet hoog. De sneeuwgrens gaat in Oostenrijk richting de 800 meter en ten opzichte van vandaag daalt de temperatuur met zo’n 15-20 graden. Maar vanaf zaterdag gaat de temperatuur alweer snel omhoog en zal de sneeuwgrens snel naar boven gaan en het wit uit de valleien verdwijnen. Je moet er dus snel bij zijn!

Morgen volgt er een verdere aanscherping met tips waarheen te gaan. Maar om van de verse sneeuw te profiteren hoef je niet eerder dan woensdag te vertrekken.

Morgen meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Elite
DanielTomaschekAuteur20 oktober 2014 · 17:01

Laat ik nou net in Kaprun zitten deze week :) Wie is er ook?

www.tomaschek.com
Elite
kanskiAuteur20 oktober 2014 · 17:20

De eerste stuwing van de glijbaan was zichtbaar hier in Ulm, zuid-Duitsland. De stuwwal van donkere wolken is net gepasseerd. Het weer veranderd nu snel, ook de temperatuur begint te dalen.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
BSSKI.chAuteur20 oktober 2014 · 21:27

OH YEAH!!! SMILE… dikke 150cm verwachten ze bij ons in Kaprun! Whahhahaha eindelijk winter… van mijn flops in mijn skischoenen. Couldn’t be better!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 oktober 2014 · 21:54

Da’s wel lekker inderdaad zeg. Die herfst kunnen ze tegenwoordig ook wel afschaffen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RPAuteur21 oktober 2014 · 08:07

Haha, ja Kaprun lijkt de volle laag te gaan pakken en Hintertux ziet er ook goed uit, ‘mijn’ Sportgastein ook… Zou leuk zijn het seizoen hier net als vorig jaar weer te openen… oh ja en vorig seizoen hier ook afgesloten! Geen base natuurlijk en sharks maar toch leuk… Minder wind ook lijkt het.

Wat denk jij @@meteomorris ? een-tweetje Kaprun - Sportgastein of toch liever Hintertux vanwege veel beter base?

@@Berber appartement vrij?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur21 oktober 2014 · 08:23

OW, eerst kijken RP, Sportgastein nog niet eens open… Gek hè? (Stoke taking over?)

Explore the Outdoor!
Expert
BSSKI.chAuteur21 oktober 2014 · 08:28

@@RP Vannacht heeft het hier al aardig geplensd! Sportgastein wordt lopen… Kitzsteinhorn krijgt een goede lading (ook een goede lading wind, wat voor langwied goed is ;) en zoals morris schrijft zijn de ‘gewalste pistes’ goed om te shredden! zoals de steile afdaling in Langwied ;) ) Hintertux is een zekere keuze wat de base betreft… maar dat zullen heeeeel veeeel o.a. Tiroler ook denken! ;) ) Appartement is volgende week weer vrij…

Elite
lesalpesAuteur21 oktober 2014 · 08:32

26e is feestdag in Oostenrijk!

Expert
BSSKI.chAuteur21 oktober 2014 · 09:09

Yeah zitten ze allemaal weer in de kerk…! gg

Toerist
AnoniemAuteur21 oktober 2014 · 13:36

HMMMMMM.

Wie is er zat/zon in Kaprun?

Toerist
Bart313Auteur21 oktober 2014 · 14:17

Saas Fee zal wel dicht gaan met dit soort wind. Wees gewaarschuwd voordat je vertrekt.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!