Gletsjeralert: Where to go?

Gletsjeralert: Where to go?

Wax on! Het gaat onstuimig worden, stormachtige winden, een temperatuurdrop van 15-20 graden, veel sneeuw en 3 dagen afzien. Maar daarna volgt de beloning. De eerste poederbochten van winter '14-‘15. Nee, het zal niet episch worden en ja er gelden waarschuwingen. Nog maar eens uit mijn eerdere berichten: 'Allereerst maar even alle waarschuwingen. Dit is pas de eerste dump voor de noordalpen, er ligt geen base en zelfs de gletsjers liggen er regelmatig karig bij. Daarnaast wordt het ook nog eens een rap passerend front, met veel wind en een snel oprukkend hoog.’ Het wordt een alert voor diehards, voor de usual suspects en voor diegene die genoeg geld op hun rekening hebben om ook na dit eerste alert nog munten te hebben voor een lange winter. En dergelijke stoke beloon ik graag.

En dus was mijn conclusie: ‘Mocht je gaan, doe het dan safe en blijf op de pistes. Daarbuiten liggen nog de gletsjerspleten bloot. Maar diegene die mij mijn ogen weet uit te steken met een dikke poederspray krijgt van mij een heuse wepowder beanie toegestuurd.’ Dus kom maar door met die foto’s! Of het nu de powderquest app is of hier op het forum. Zet Arjen aan het werk om die mutsen jullie kant op te sturen!

Goed. Hoe was het ook alweer? Ex-hurricane Gonzalo stuurt koude lucht naar het zuiden. Deze zorgt voor veel wind (zie de isobaarlijnen ter hoogte van de Alpen) en brengt heel veel sneeuw. Allereerst die wind.

Veel wind voor de Alpen
Veel wind voor de Alpen

Windvlagen tot 130 km/h en misschien nog wel meer zijn er te verwachten op de hoogste toppen in de Alpen. Ga er maar vanuit dat de gletsjerliften woensdag en donderdag gesloten zijn. Voor woensdag en donderdag staat er een windkracht 11 op het programma. Vooral in de Alpenhoofdkam, ten zuiden daarvan en in de Franse Rhone Vallei (waar de Mistral waait) gaat het snoeihard waaien. Deze link laat dat mooi zien en onderstaand kaartje voor donderdag spreekt boekdelen.

Windkracht 11 in de Alpen
Windkracht 11 in de Alpen

Grootste probleem met dergelijke windsnelheden is dat de sneeuw letterlijk een speelbal wordt van de wind en overal kan neervallen. Op grond van de te verwachten neerslaghoeveelheden mogen we veel sneeuw verwachten, maar de wind en de orografie (de vormgeving van het terrein zullen uiteindelijk bepalen waar de meeste sneeuw valt. Of beter: waar de sneeuw zich naar toe verplaatst. En bij windkracht 11 is dat niet te zeggen.

Ik grijp even terug op de kennis uit de Safety Academy. In hoofdstuk 3, paragraaf 19 van module 1 schrijven we daarover het volgende:

*** Stormachtige wind (9-10 bft, 75-100 km/h)** Het lopen tegen de wind in is lastig en soms zeer moeilijk, in en naar alle exposities wordt vanwege turbulentie en windkolken sneeuw verplaatst en ingewaaid. (Top)liften sluiten. De wind is vlagerig en werkt op de zenuwen, takken breken van bomen en overal ontstaat Triebschnee. Op de lijzijdes ontstaan machtige Triebschnee verzamelingen. Al bij -5 graden en kouder is er het gevaar op bevriezingen. Goede kleding die beschermt tegen de wind is een vereiste.

*** Orkaan wind** (> 11 bft, > 100km/h) Orkaanwinden doen zich voor in de bergen bij stormen uit west tot noordwest en zogenaamde föhnstormen. Het lopen wordt zwaar bemoeilijkt en de wind kan je omver werpen. Gebouwen lijden schade, complete bomen knappen om, Triebschnee vind je in alle exposities en op alle hoogtes. Windsnelheden tot 150 km/h zijn geen uitzondering.

Maar zoals ik gister ook al schreef: ‘Maar zo’n dump kan wel lekker zijn. Heel wat gletsjers kennen een dalafdaling die mooi platgewalst is en wat (kleine) stenen en gras kent. Met 30-50 cm vers kan het dan net genoeg zijn voor die poederbochten tot het dal. Zeker ook omdat het in een afgesloten dal zelf bij een noordstau in de regel minder hard waait. Maar neem dan niet je funkelnagelneue board of ski’s mee. Zonde om je belag hier op stuk te rijden. En blijf dan op wat in de winer een gemaarkeerde piste is. Die zijn mooi platgewalst. Eenmaal daarbuiten tref je een hele andere ondergrond met risico’s voor je materiaal, maar ook jij zelf.’

Vandaag de eerste sneeuw

Op dit moment is er een front onderweg richting de Alpen en dit eerste front concentreert zich voornamelijk op de Zwitserse Alpenhoofdkam en het Oostenrijkse Voralberg. Onderstaand kaartje laat dat goed zien. Sneeuwgrens gaat daarbij in de loop van de avond onderuit richting de 1200 meter in het westen en 900 meter in het oosten.

Sneeuw voor Zwitserland en Voralberg
Sneeuw voor Zwitserland en Voralberg

Woensdag en donderdag: veel sneeuw

Na vandaag verplaatst de vuurlinie zich snel naar het oosten. Dan vooral sneeuw ten oosten van Innsbruck zoals eerder al gemeld. Sneeuwgrens mogelijk zelfs richting de 700 meter en immense bakken sneeuw in Oostenrijk. Vrijdag klaart het dan en kunnen we de balans gaan opmaken na bijna 60 uur noordstau. Dat gaat mooi worden.

Het kleurt rood
Het kleurt rood

Waarheen te gaan?

Alle gletsjers kennen een karige hoeveelheid sneeuw op dit moment en vanwege de stormachtige winden is geen enkele gletsjer op dit moment in het voordeel. Voorlopig zijn het Hintertux, Kaprun, Kaunertal, Stubai en Solden die goede papieren hebben, maar welke precies? Ik zou zeggen… vertrek pas op donderdag(avond) en je krijgt gedurende de dag de laatste updates van mij zodat je vrijdagochtend aan de juiste lift staat.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur21 oktober 2014 · 14:32

BAM!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Guy.Auteur21 oktober 2014 · 15:13

Wax on!

Gevorderd
lucraakAuteur21 oktober 2014 · 15:18

hatseflats!

Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
Gevorderd
Haas™Auteur21 oktober 2014 · 15:21

“Gooit laptop uit het raam en schrijft zich uit voor de WP newsletter”.

Ik mag nog niet. :(

Rex Monte - Amor Nix
Elite
lesalpesAuteur21 oktober 2014 · 15:29

Stubai zou ik links laten liggen om te poederen. Als de bak sneeuw komt die nodig is om het skibaar te maken, is het daar te vlak om leuk te zijn. Ik denk wel dat ik daar komend weekend de pistes een paar uurtjes onveilig ga maken.

Expert
RubZAuteur21 oktober 2014 · 18:50

Vanuit stubai: Vandaag een mini mini dumpje van 10 cm mogen skien die maandagnacht is gevallen. Was wel lekker om weer even in de powder te staan ( ook al is het maar een mini laagje). Nu afwachten op de komende dagen. I’ ll be there. Hopen dat je voorspelling uitkomt Morris. Voor iedereen die gaat poederen… Have fun and enjoy the first dump!

Gevorderd
CPetAuteur21 oktober 2014 · 18:55

@@lesalpes Zuckerhutl? ligt wat ik heb begrepen al een kleine basis op de afdaling er heen… Ik krijg toch kriebels om even mijn zoon te polsen en… Of zal ik verstandig zijn?

Let the snow come!
Gevorderd
CPetAuteur21 oktober 2014 · 18:56

@@Rubz dus die kleine basis is er…

Let the snow come!
Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 19:22

@@Rubz enjoy (en bind je vast de komende dagen… anders waai je weg ;))

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur21 oktober 2014 · 19:59

Het stormt hier in Ulm als een malle! Komt met bakken uit de lucht… alleen hier als water! :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 20:01

@@kanski keep us posted!

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur21 oktober 2014 · 20:26

Tjee… je kan rustig zeggen ZEER zware storm! De wind huilt om het gebouw en de regen klettert werkelijk waar van alle kanten tegen het huis! Denk dat er wat bomen gaan sneuvelen vannacht…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur21 oktober 2014 · 21:24

Wat dat betreft verschilt het weer in Ulm dus niet zoveel van het weer hier in Den Haag. :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RoelaanoAuteur21 oktober 2014 · 23:10

Op de Jochelspitze meten ze al windstoten van 147 km/u op het moment…

Expert
BSSKI.chAuteur21 oktober 2014 · 23:58

Stroomuitval, hele heftige onweer met hagel, temp. is naar beneden geknald, STORM! Alles vliegt ons hier om onze oren! Hochkönig
Bring it on! :D

Gevorderd
AryenAuteur22 oktober 2014 · 07:40

De webcams geven al mooie plaatjes van besneeuwde bergjes. Benieuwd wat we straks tegenkomen, onderweg. :)

Gevorderd
AryenAuteur22 oktober 2014 · 07:43

En ook in de Zuid Alpen wordt het wit. Het wordt vast weer een hele mooie en lange winter :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!