Verse sneeuw! Where to go?

Verse sneeuw! Where to go?

Mensen keken me vreemd aan toen ik vorige week over sneeuw begon. Terwijl Nederland genoot van het zoveelste (na)zomerse weekeinde, speculeerden wij hier op wePowder al volop over sneeuw. Nu de sneeuw er is en er lokaal al tot 150 centimeter verse sneeuw is gevallen kijkt men me vragend aan. “Moet je niet al in de Alpen zitten?” en “Deze sneeuw gaat toch niet meer weg?”

Het blijft ieder jaar weer iets wonderlijks wat de eerste sneeuwbeelden vanuit de Alpen met ons mensen doet. Dachten we vorige week nog aan de zomer, nu googlen we op ‘winterjas’ en willen we het liefst direct naar de sneeuw. Het is alsof er een switch in ons zit. Zomer UIT, winter AAN. En als ik weer even naar de beelden kijk in onze liveblog enin het forumtopic, dan jeukt het, kriebelt het en schreeuw ik het uit: JA, IK WIL!

Eerste bochten in Hinterux (23 oktober 2014)
Eerste bochten in Hinterux (23 oktober 2014)

Een snelle blik op de sneeuwkaartjes van Oostenrijk leert me dat er op dit moment bijna meer sneeuw ligt dan de gehele afgelopen winter en tijdens een chat met vrienden in het zuiden komen we al snel tot de volgende conclusie: ‘It’s wonderful to see the season kick off with some words that almost left our vocabulary last time around, “Nordstau” ….unbelievable’ Op de een of andere manier knalt een noordstau er geestelijk net wat harder in hier ten noorden van de Alpen. "Nordstau, Nordstau…‘’ Spreekt het maar eens uit. Een paar keer goed achter elkaar. Onheilspellend, avontuurlijk, imponerend.

Nu al meer sneeuw dan vorige winter?
Nu al meer sneeuw dan vorige winter?

Blijft de sneeuw liggen?

Is deze sneeuw te vroeg? Vraag het een winkelier en hij zal zeggen ‘nee’, maar vraag je het mij, dan zeg ik ‘euhm, ja’. Het is pas 23 oktober. Laten we niet vergeten dat we vorig jaar exact twaalf dagen eerder de eerste diepe beelden presenteerden vanuit Hintertux en het Kaunertal. Guy en Vinnie kwamen toen terug met dit filmpje.

Sneeuw in oktober, of OkPOWber zoals wij het noemen staat niet garant voor een sneeuwrijke start. We zitten pas 1 maand in de herfst en de dagen voorafgaand aan deze dump was het warm. Te warm om de sneeuw in het laag- en middelgebergte het te laten overleven totdat de kou echt komt. Want voordat de storm kwam was het nog zo’n 15-20 graden. Sterker nog, zelfs een uurtje voordat de storm er in knalde wees de thermometer nog dubbele cijfers aan. Boven nul! De ondergrond was daardoor erg warm. Nu weten experts dat een sneeuwdek altijd op een wat warmere ondergrond valt, maar het verschil is nu wel erg groot. De warmte zal van onderuit het sneeuwdek aantasten.

Daarnaast wordt het de komende twee weken weer warm in de Alpen. Een blik op de weerkaarten zegt genoeg. De straalstroom komt boven Scandinavië te liggen en de Alpen liggen daarmee in de warme lucht. Komend weekend stijgt het nulgradenniveau alweer richting de 2800 meter hoogte en na het weekend zal die nog verder stijgen. Warme lucht van onder en van boven. Dat is niet gunstig.

Volgende week alweer +10 graden op 1500 meter
Volgende week alweer +10 graden op 1500 meter

Zeker indien de zon direct kan instralen. De zon staat nu namelijk ongeveer onder eenzelfde hoek als deze normaal begin maart staat. En begin maart kan de zon in combinatie met een warme bovenlucht al garant staan voor papsneeuw in de middag en terrasweer. Feitelijk hebben we de komende week (en zoals het ernaar uitziet de komende 2 weken) met dit weer te maken.

Zonnestand in de tijd van het jaar ((c) wePowder Safety Academy)
Zonnestand in de tijd van het jaar (© wePowder Safety Academy)

Twee pluspunten

Er zijn twee pluspunten. Allereerst wordt het droog en de warmte van droge lucht trekt minder makkelijk het sneeuwdek in. Zeker wanneer de zon niet direct kan instralen. Dat is goed nieuws voor noordhellingen omdat de zon daar al over heen schijnt en niet meer direct instraalt. Ten tweede krijgen we te maken met heldere nachten. Het sneeuwdek kan daardoor 's nachts zijn warmte kwijt. En die combinatie van droge lucht en heldere nachten zal ervoor zorgen dat veel van de sneeuw op steile noordhellingen boven de 2000 meter waarschijnlijk de winter gaat halen. Laten we daarbij hopen dat er snel nieuwe sneeuw komt als het weer koud wordt, anders zou de sneeuw die nu valt wel eens een slecht fundament kunnen zijn voor de start van de winter. Maar dat is voor later en volgen we hier op de voet. De sneeuw in het middelgebergte zal verdwijnen, maar de sneeuw op noordhellingen in het hooggebergte zal deels blijven liggen… De winter is van start.

Snel naar de gletsjer dus?

Jazeker. Morgen klaart het op, het wordt snel warmer en zonnig. Het moment voor je eerste poederbochtjes. Deel je poederbocht foto’s met ons en we leggen een beanie voor je klaar. Maar draai je poederbochten wel op de piste! Hoe aantrekkelijk het er ook uitziet met al die verse sneeuw, pas op. Op dit moment zijn op Planai na alleen de gletsjergebieden open en ik herhaal nog maar even wat ik al eerder schreef: Dit is pas de eerste dump voor de noordalpen, er ligt geen base en zelfs de gletsjers liggen er regelmatig karig bij. Daarnaast wordt het ook nog eens een rap passerend front, met veel wind en een snel oprukkend hoog. Dit is een dump voor de stoke kortom en vooral die eerste poederbochtjes op de gletsjerpistes van Oostenrijk. Mocht je gaan, doe het dan safe en blijf op de pistes. Daarbuiten liggen nog de gletsjerspleten bloot. Lees gerust nog even het hele artikel terug! Mochten woorden niet helpen, onderstaand een foto van een paar dagen terug. Die spleten liggen dus direct naast de pistes!!

Net naast de piste liggen gapende gletsjerspleten
Net naast de piste liggen gapende gletsjerspleten

Of je gaat richting Planai of Kitzbuhl. Daar zijn komend weekend de pistes open. De ondergrond is er gras en gletsjerspleten zul je er niet vinden. Morgen nog een rondje webcambeelden en een complete update van de Alpen. Dan weten we exact wat het gletsjeralert ons gebracht heeft.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
svenkproAuteur24 oktober 2014 · 08:22

Kom maar door met al die bluebird beelden!

-Hoe kan je nu zo werken… #webcamstaren

If in doubt, don't go out!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!