Dag 2: het gletsjeralert

Door meteomorris op 23 oktober 2014 · 26

Kleinwalsertal vanochtend

In dit artikel gaan we verder waar we gisteren gebleven zijn. Het stormgeweld verliest langzaam aan kracht in de Alpen en we kunnen voorzchtig de de balans gaan opmaken. Hoeveel sneeuw viel er? Zijn er al liften open? Waar zijn de beste condities te vinden. Er zullen hieronder continue updates volgen totdat de storm is gaan liggen. Jullie hulp is daarbij van harte welkom. Post jullie bevindingen, links, powdersprays, opzienbarende artikelen, sneeuwmeldingen etc als comment onder dit artikel of in dit forumtopic. Zo krijgen we een aardig beeld van de dump en helpen we diegene die onderweg is naar de Alpen om in de chaos een lift te vinden die open is/gaat en de eerste powderspray van het seizoen te trekken. Dank!

23 oktober 16.32 Ook Kitzbuhl dit weekend open!

Op de Pass Thurn gaat komend weekend de lift open. Ook Kitzbuhl heeft daarmee als niet gletsjer gebied een primeur.

23 oktober 15.14 Planai opent als eerste niet gletsjergebied de liften

Het begint bijna een traditie te worden om in Planai als allereerste niet gletsjergebied de liften te openen en dit jaar kan het met natuursneeuw. Planai opent komend weekend zijn liften.

Planai! Komend weekend open
Planai! Komend weekend open

23 oktober 15.11 De eerste sporen zijn getrokken!

De eerste beanies liggen al klaar voor Ivar (Ieism) en zijn maatje Emmer. 'Sneeuw is loodzwaar beneden, maar dik 70cm bij dalstation hintertux. Morgen gaat interessant worden.' De winter is gestart in Hintertux!

Op de vellen naar boven
Op de vellen naar boven

First tracks! Joehoe....
First tracks! Joehoe....

23 oktober 13:55 Het is dik

Soms zeggen foto's meer dan woorden. Deze beelden kregen we door van Bobby van Hotzone in Gerlos!

Dude, where's my car?
Dude, where's my car?

Winter is here!
Winter is here!

23 oktober 12.31 Bomen breken onder belasting sneeuw

Berber Semmelink poste onderstaande foto op het forum. Ja het is een heavy pack. De eerste 10 cm zijn droog.. Ontzettend veel schade aan de bomen door de storm en de zware sneeuw. Hier op 1000m hebben we nu 0°c

Verse sneeuw in het Salzburgerland
Verse sneeuw in het Salzburgerland

23 oktober 12.20 Ga je naar de gletsjer? Let op!!

Hoe aantrekkelijk het er ook uitziet met al die verse sneeuw, pas op. Op dit moment zijn alleen de gletsjergebieden open en ik herhaal nog maar even wat ik al eerder schreef: Dit is pas de eerste dump voor de noordalpen, er ligt geen base en zelfs de gletsjers liggen er regelmatig karig bij. Daarnaast wordt het ook nog eens een rap passerend front, met veel wind en een snel oprukkend hoog. Dit is een dump voor de stoke kortom en vooral die eerste poederbochtjes op de gletsjerpistes van Oostenrijk. Mocht je gaan, doe het dan safe en blijf op de pistes. Daarbuiten liggen nog de gletsjerspleten bloot. Lees gerust nog even het hele artikel terug! Mochten woorden niet helpen, onderstaand een foto van een paar dagen terug. Die spleten liggen dus direct naast de pistes!!

Hintertux een paar dagen terug
Hintertux een paar dagen terug

23 oktober 9.40 Status gletsjers

Op dit moment zijn alle gletsjergebieden in Oostenrijk nog gesloten. De aangekondigde sneeuw viel er (en valt er nog steeds), maar er zijn ook duidelijke tekenen van wind te zien. Morgenvroeg klaart het op en het zal druk worden bij de eerste liften. Mogelijk dat vandaag de liften al open gaan, want er wordt met man en macht gewerkt om de boel open te zetten. Wat beelden uit het veld.

Hintertux, 70 cm verse sneeuw
Hintertux, 70 cm verse sneeuw

Kaprun, Kitzsteinhorn (met man en macht aan het werk)
Kaprun, Kitzsteinhorn (met man en macht aan het werk)

Solden (verse sneeuw voor de FIS wedstrijd, maar wordt die niet te griffig?)
Solden (verse sneeuw voor de FIS wedstrijd, maar wordt die niet te griffig?)

Stubai (Duidelijke signalen van wind)
Stubai (Duidelijke signalen van wind)

23 oktober 9:39 Nog de hele dag sneeuw in het oosten van Tirol en het Salzburgerland

Vandaag blijft het in het oosten nog de gehele dag bewolkt en sneeuwt het van tijd tot tijd. Er wordt nog eens 15-40 centimer verwacht.

Nog eens 15-40 cm vers erbij
Nog eens 15-40 cm vers erbij

23 oktober 9:17 uur 100 centimeter aan verse sneeuw in Voralberg!

Dit is ongekend. Na Tirol en de SLF komt nu ook de lawinedienst van Voralberg met een lawinebericht. Dit is echt heel bijzonder. De titel is dan ook niet voor niets: Sonderinformation des Lawinenwarndienstes von Donnerstag, 23.10. In het bericht lezen we het volgende: Insgesamt fielen dabei an den automat. Messstationen des Lawinenwarndienstes bis heute Morgen in höheren Lagen der nördlichen Regionen 80 bis 100 cm, im Rätikon und in der Silvretta 50 bis 80 cm Neuschnee - lokal auch mehr.

Voralberg vanochtend
Voralberg vanochtend

23 oktober 9:12 uur: de stoke is hoog

Wat een beetje sneeuwval al niet doet. Jullie zijn wakker geworden. Bezoekersrecords sneuvelen alweer op de site en de laatste kaartjes voor het Freeride Film Festival vliegen de deur uit. Na een warme september en nog warmere oktober zaten jullie hier blijkbaar op te wachten.

23 oktober 8.46 uur: 40-70 centimeter verse sneeuw in het oosten van Zwitserland

Onze weerkaarten bleken het correct te hebben. In het oosten van Zwitserland viel 40-70 centimeter sneeuw. De grootste hoeveelheden zijn gemeten rond Engelberg, het zogenaamde Glanerland (met gebieden als Elm en Braunwald) en het oosten van Graubunden (o.a. Davos en Arosa). In Elm draaide de pistedienst al een eerste bochtje (zie hieronder).

Sneeuwval Oost Zwitserland afgelopen 36 uur (cijfer rechts)
Sneeuwval Oost Zwitserland afgelopen 36 uur (cijfer rechts)

Arosa
Arosa

Eerste sporen in Elm
Eerste sporen in Elm

23 oktober 7.52 uur. Voralberg is ingesneeuwd

Check die webcams! Check die webcams. Je zou er op herfstvakantie zijn met je zomerbanden. Het is dik winters in Voralberg en het Kleinwalsertal.

Stuben (Arlberg)
Stuben (Arlberg)

Damuls
Damuls

Reacties

• ieism
    Tourist
    ieism op 23 oktober 2014 · 09:23
    Hintertux dicht wegens? Sneeuw?

Vellen onder, 50cm bij dalstation.

Fijne dag allemaal!
    splitfest.nl
  • RP
    Advanced
    RP op 23 oktober 2014 · 09:31
    Heel veel plezier Ivar, zie je wellicht morgenochtend bij een lift die dan hopelijk wel draait....
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 oktober 2014 · 09:32
    @ieism. Veel plezier. Dank voor de update!
    May the powder be with you.
  • mitely
    Expert
    mitely op 23 oktober 2014 · 11:19
    Hintertux vandaag gesloten vanwege storm, Stubai waarschijnlijk open..?!
    Let er wel op, dit is de eerste sneeuw die gevallen is, dus geen goede ondergrond.!
    (kan je snel een een ski kapot maken, en denk aan de gletscher spleten.)
    Ps. je zal niet de eneige zijn, File op de straat , vanaf Finkenberg..?

wens alle veel plezier.

met vellen....Dal station ca 1500...gefrorene wand 3250m... aaiiii..
    Mitely
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 23 oktober 2014 · 11:23
    dr. Gear kan jullie melden dat Stubai gesloten is. dr. Gear was er vanochtend al voor niets. Het staat nu ook op hun site. Zijn er andere gletsjers wel open?
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • TimV
    Advanced
    TimV op 23 oktober 2014 · 11:42
    deze namiddag vertrekken met Roelaano , wij zien deze avond waar juist naartoe...
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 oktober 2014 · 11:55
    Volgende week toevallig een weekje vrij alvorens ik bij mijn nieuwe werkgever begin. Hoe lekker is het dan om even mijn hoofd leeg te maken op de gletsjer in Kaprun! Nu alleen nog wat vrienden overhalen om de kosten te drukken. STOKED!
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 oktober 2014 · 12:05
    @TimV, delen van Wallis lijken okay..
  • evan
    Advanced
    evan op 23 oktober 2014 · 14:47
    Kom maar door met de foto's, @ieism. Slaapt @Emmer weer in z'n tent of toch in jouw poedermobiel? 😃

Op de webcam van de Wildkogel (waar het wel vaker hard waait) is goed te zien hoe Speedy Gonzalo nog tekeer gaat!
  • evan
    Advanced
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 oktober 2014 · 15:00
    Emmer in de tent, ik in de popemobiel. Ik heb precies twee foto's, vandaag stukje omhoog gelopen. Maar laag is de sneeuw loodzwaar. Wel heel weinig wind zo laag op de berg.
    splitfest.nl
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 23 oktober 2014 · 15:01
    In Ehrwald ligt een pakje sneeuw (+15 cm) en sneeuwt momenteel zachtjes (1100 meter). De Kaunertaler en Pitztaler Gletcher zijn vandaag gesloten i.v.m. wind en de sneeuw. Morgen vanaf 08.15 uur is iedereen van harte welkom op de Pitztaler gletscher (volgens hun website). Bij de Kaunertaler gletcher is nog niet bekend of deze morgen open gaat. Ik sta morgen om 08.00 klaar bij de Pitztaler gletcher. JIPPIEJAJEEEE....
    And snow it is.....
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 oktober 2014 · 15:24
    @ieism... foto's staan inmiddels in het blog. Jaloers!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 23 oktober 2014 · 15:25
    Yeah! Lekker hoor @ieism ! En @GerritA : te gek, we zijn benieuwd naar de foto's. Veel plezier allemaal en rijd voorzichtig!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • evan
    Advanced
    evan op 23 oktober 2014 · 15:41
    @ieism, geen 'walk in the park' aan @Emmer te zien! 😉
    Veel plezier morgen. Hopelijk wordt het niet te druk. Gaan jullie daarna nog naar Kaprun?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 oktober 2014 · 16:32
    Het gaat niet druk worden, want de weg naar hintertux ik dicht wegens lawine gevaar. Volgens onze berekening zijn we de enige freeriders aan de goede kant van de afsluiting.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 oktober 2014 · 16:39
    @ieism.... heel goed bezig!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 23 oktober 2014 · 16:44
    Ja hoor, de eerste dump van het seizoen en de heren zitten al ingesneeuwd 😀
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 23 oktober 2014 · 17:13
    @Ieism , gaat weg nog open vanavond? En hoe was de sneeuw hogerop? Ondertussen ben ik ook onderweg 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 oktober 2014 · 17:27
    @roelano Om 1810 h gaan ze dat beslissen. Heel hoog ben ik niet geweest, maar als ik het moet gokken denk ik dat het daar wel prima in.
    splitfest.nl
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 oktober 2014 · 17:28
    Morgen avond vertrekken wij richting de Kitzsteinhorn! Hopelijk kunnen we daar een beanie waardige foto scoren 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 oktober 2014 · 19:29
    @roelaano hij is nog steeds dicht.
    splitfest.nl
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 23 oktober 2014 · 22:18
    Ziet er prima uit!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 oktober 2014 · 23:27
    Kaprun here I come!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 24 oktober 2014 · 07:48
    Meer beelden graag
  • robbert
    Advanced
    robbert op 24 oktober 2014 · 09:44
    Titlis gaat morgen open, heel dun laagje sneeuw op de laub (niet skibaar).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro