De effectiviteit van een lawine airbag

De effectiviteit van een lawine airbag

Hoe effectief is een lawine airbag werkelijk? Pascal Haegli heeft een uitgebreide analyse gemaakt van actuele data en publiceerde daarover in Resuscitation. Menno Boermans geeft een korte samenvatting:

Doel van onderzoek:

Asfixia (verstikking) is de primaire doodsoorzaak van lawineslachtoffers. Lawine airbags kunnen de mortaliteit verlagen door een reductie van de diepte van begraving van het slachtoffer, wat als belangrijkste factor geldt voor de overlevingskans. Deze studie heeft als doel om een actuele blik te verschaffen op de effectiviteit van de lawine airbag.

Methode:

Er is een retrospectieve analyse gemaakt van 245 lawineongelukken die plaatsvonden tussen 1994 en 2012 in Oostenrijk, Canada, Frankrijk, Noorwegen, Slowakije, Zwitserland en de Verenigde Staten. Omdat de onderzoekers het effect van de airbag wilden bepalen werden enkel de incidenten meegenomen waarbij zowel mensen met als zonder airbag betrokken waren. Hierdoor vernauwde het aantal bruikbare ongelukken zich tot 61, waarbij in totaal 189 personen betrokken waren.

Resultaten:

De modellen toonden een postief effect van airbag gebruik op diepte van begraving en daardoor mortaliteit. Het risico op een “critical burial” (waarbij de ademwegen onder de sneeuw zijn) is 47% met een niet-opgeblazen airbag en 20% met een opgeblazen airbag. De mortaliteit is 44% voor “critically” begraven slachtoffers en 3% voor “non-critically” begraven slachtoffers.

Conclusie:

Na het loslaten van een moeilijke berekening tonen de data aan dat een opgeblazen airbag de mortaliteit in een lawine van 22% naar 11% reduceert: de helft van het aantal doden wordt dankzij een opgeblazen airbag voorkomen. Hoewel de impact op de overlevingskans lager is dan tot nu toe aangenomen werd, onderstreept dit onderzoek het positieve effect van een lawine airbag.

Noot:

Het niet-opblazen van de airbag is de grootste beperking van dit positieve effect. Als de niet-opgeblazen airbags meegenomen worden in de berekening, reduceert een airbag het stervensrisico slechts van 22% naar 13%. Bij 60% van de niet-opgeblazen airbags was de reden dat de persoon de airbag niet “getrokken” had. Dit benadrukt hoe belangrijk het is om je airbagsysteem goed te kennen, en regelmatig het “trekken” te oefenen. Ook hier weer blijkt dat de Human Factor minstens net zo belangrijk is als Gear en dat praktijkervaring naast theoretische kennis onmisbaar is.

Meer lezen:

In BergundSteigen is ook bericht over dit onderzoek. Je kunt het pdf hier downloaden: Die Wirksamkeit des Lawinenairbags.

MennoBoermans

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur3 november 2014 · 16:35

Interessant. Die 50% klopt alvast een stuk beter bij mijn intuitie dan de 97% die ABS claimt (claimde?)…

In een ander artikel las ik laatst ook wel een goeie claim: “deadly terrain will always be deadly”, waarmee de auteur bedoelde dat terrain traps (of bomen/afgronden/rotsen etc) het effect van je airbag snel teniet doen; een airbag werkt tenslotte het best in een grote/brede lawinekegel die netjes is ‘uitgesorteerd’, en voegt weinig toe als je 200m naar beneden lazert of in een kuiltje terechtkomt met 6m in je nek.

Ik vind 50% een mooie score, maar ‘veilig zonder nadenken’ is dus nog steeds niet gewoon te koop…

Gevorderd
ConstantAuteur4 november 2014 · 14:41

Het enige wat ik altijd vreemd heb gevonden, is dat bij de zeer zeldzame praktijktesten met test-dummies, beide dummies even diep kwamen in de lawine, ongeacht wel of geen airbag.

Normaliter wordt wetenschappelijk bewijs geleverd door een combinatie van een aantal gecontroleerde testen en statistische analyses. De statistiek is er (welliswaar met kleine populatie), maar ik heb nooit begrepen waarom er maar één of twee praktijktesten met dummies zijn geweest. Of heb ik iets gemist en worden die tests inmiddels vaker gedaan?

N.B. met dummies bedoel ik van die crashtestdummie-poppen, niet de pannenkoeken uit gelijknamig topic :-).

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
FonzieAuteur6 november 2014 · 20:20

Zo dat is nog relatief positief…beter dan niets. Ik gebruik ook nog een oude avalung. Ziet er n beetje overbepakt uit, maar ik ben nog altijd wel benieuwd van je overlevingskansen dan, bij een mogelijke buriel that is…die zouden dan toch beter moeten zijn… Want het niet kunnen trekken van abs en in de mond nemen van je avalung als je ondersteboven stuitert met mach 1, en het wel of niet terrain traps of obstakels en afgronden tegenkomen is een ander factor idd. Ik kan me voorstellen dat het er een tijd gaat komen dat airbags geintegreerd gaan worden met avalung of beademende systemen, zo mogelijk via integraal helmen / overloop slangen en snorkels of combinaties e.d.

Never a last run..
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!