PA#1: Brengt de dubbelklapper 5 meter sneeuw?

PA#1: Brengt de dubbelklapper 5 meter sneeuw?
Meer dan 2 meter sneeuw de komende 72 uur
Meer dan 2 meter sneeuw de komende 72 uur

Na liftassisted poeder op de gletsjers volgt nu een heus eerste poederalert. Het wordt een (drie) dubbelklapper die sneeuw in 2 of misschien zelfs 3 fases brengt. Zoals Niels gister al meldde in zijn weerbericht (@Niels, goed weerbericht! Die Masterclass heeft je duidelijk veel geleerd), zit de uitdaging vooral in de temperatuur en de sneeuwgrens. Dat er neerslag gaat vallen is meer dan duidelijk, maar de sneeuwgrens is het grootste vraagteken. Loont het om naar de Alpen te rijden? En zo ja, wanneer? Want de komende dagen liggen warme en koude lucht dicht bij elkaar in de Alpen waardoor sneeuwgrenzen jojo-en tussen zeer laag in de dalen tot hoog in de bergen. Naast sneeuw ook heel veel regen in de dalen en het middelgebergte. Reken de komende week lokaal op 300-400 mm regen waarbij het tot overstromingen en verwoestingen komt. Wegen zullen naar verwachting gesloten worden en sommige dorpen zullen tijdelijk van de buitenwereld afgesloten zijn.

Code rood voor de Italiaanse Piemonte
Code rood voor de Italiaanse Piemonte

Overigens is dit type weer geen zeldzaamheid in deze periode. Tijdens de wisseling van de seizoenen is het water in de Middellandse zee nog erg warm, terwijl er voor het eerst koude lucht vanuit het noordwesten afzakt richting het zuiden. De botsing van koude lucht uit het noorden op de warme en vochtige lucht boven de Middellandse zee leidt in de regel tot krachtige Genua lagedrukgebieden. Kleine stormdepressies die lokaal ontstaan, maar een geweldige impact kunnen hebben op het weer in de Pyreneen en de Alpen. Niet zelden komen er dan enorme hoeveelheden regen en sneeuw naar beneden, waarbij de combinatie van instromende koude bovenlucht, de warme Middellandse zee en lokale orografie voor een explosieve cocktail zorgen. Een fenomeen waar locals in geuren en kleuren over kunnen oreren. Vooral de rol van de Alpen, met bijbehorende Rhone-vallei en de Po-vlakte moet in deze niet onderschat worden.

Tot 5 meter sneeuw de komende 12 dagen?

Kijkend naar de weerkaarten voor de komende 10 dagen dan komt er bijna iets van ongeloof in mijn ogen. Niet 1, niet 2, maar 3 keer komt er sneeuw vanuit het zuidwesten richting de Alpen volgens de laatste prognoses. Een uitzonderlijke situatie die we zelden meemaken, waarvan nog helemaal niet zeker is dat deze zich voordoet, maar zo bijzonder is dat we 'm nu al vermelden. Want komt dit scenario uit, dan moeten we niet raar staan te kijken als er tegen het weekend van 15-16 november er al zo’n 2 tot 4 meter sneeuw ligt in het hooggebergte van de Franse Zuidalpen, de Italiaanse Piemonte, Haut-Valais, de Gotthard regio, Tiscino en de Ober Engadin. Lokaal is zelfs 5 meter mogelijk. Stel je voor… 5 meter sneeuw in 12 dagen tijd. Hieronder pel ik de scenario’s even af

Event 1 (4-6 november): tot 200 centimeter vers lokaal

Niels meldde het al. Storm Pia stuwt koude lucht via de Rhone Vallei richting de Middellandse zee, waarna het Genua-laag Qendressa ontstaat. Links van Qendressa ligt de koude lucht vanuit het noorden. Rechts de warme lucht vanuit de Sahara. In deze botsing van de luchtsoorten ontstaat immens veel neerslag en voila… de eerste dump.

Qendressa
Qendressa

Omdat hogedrukgebied Quinn in het oosten de boel tegenhoudt, kan Qendressa zich maar zeer langzaam naar het oosten verplaatsen. Gevolg is dat de koude lucht maar met moeite de Alpen binnenstroomt en dat het in eerste instantie vooral orografischeeffecten zijn die de sneeuwgrens doen zakken, maar zeker niet kelderen. Houd rekening met een sneeuwgrens tussen de 1500 en 2300 meter, waarbij het nulgradenniveau rond de 2500 meter schommelt. Sneeuw voor het hooggebergte dus?

De eerste dump
De eerste dump

Het wordt typisch fine-tunen in de laatste minuut, want het zijn de details die het 'm doen. Kijken we namelijk naar de weerkaart van woensdag dan zien we op het kaartje een golvende beweging in de frontenlijn. Een front dat voornamelijk blauw is, maar rood bij de groene pijl. Daar probeert de warme lucht stand te houden, waardoor de sneeuwgrens ten zuiden van de Simplon, de Monte Rosa, de Engadin en de Piemonte blijft hangen rond de 1700-2300 meter. En dat is hoog.

Golvend front
Golvend front

Aan de andere kant stroomt er woensdag koudere lucht binnen vanuit het westen. Wat zoveel betekent dat de sneeuwgrens vanuit het westen begint te dalen. Vooral in het Zwitserse Wallis en de Gotthard region lijken ze daarvan te profiteren. Weliswaar valt hier niet de 150 centimeter op grote hoogte, maar waarschijnlijk wel 25-50 cm drogere poeder op 2000 meter en hogerop nog meer. Kortom: veel sneeuw boven de 2500 meter (75-200 centimeter), lokaal 20-50 centimeter boven de 2000 meter. Maar…

Tijdelijk warmer

Vrijdag liggen de Alpen weer in de warme lucht. Het nulgradenniveau stijgt richting de 3000 meter en met de vocht die dan nog in de lucht zit smelt er alweer heel wat sneeuw. Maar de warmte is van korte duur.

Event 2: (9-12 november): wederom tot 200 centimeter vers lokaal

Net als bij event 1 ook hier weer koude lucht vanuit het noordwesten, een Genua laag als gevolg en sneeuw voor het zuidwesten en zuiden van de Alpen. Eenzelfde type event, maar wat hoopgevender. Volgens de huidige berekeningen komt er namelijk meer koude lucht mee, waardoor de sneeuwgrens in de Piemonte deze keer niet blijft hangen rond de 1700-2300 meter, maar mogelijk zakt richting de 1400 meter of lager.

Berekening 10 november
Berekening 10 november

Event 3: (12-14 november): Nog eens een meter erbij?

Te ver weg om iets betrouwbaars over te zeggen, maar zeker het vermelden waard. Want het kaartje hieronder laat nog eens sneeuw vanuit het zuidwesten zien. Veel te vroeg voor details. maar stel je eens voor.

Berekening 13 november
Berekening 13 november

Conclusie

Veel sneeuw voor het hooggebergte de komende week. Het slepende front legt de sneeuwgrenslat hoog en de warmte van vrijdag en zaterdag zijn vervelend voor de sneeuwkwaliteit. Niet het moment om al naar de Alpen af te reizen, maar wel de ideale sneeuw voor een mooie basis de rest van het seizoen.

Vooral ook omdat event 2 en event 3 nog eens sneeuw brengen. Zou het weekend van 15-16 november het eerste niet-gletjser gebieden zijn liften kunnen openen? Zou dat Montgenevre of Sestriere kunnen zijn? Of gaan we het weekend van 15-16 november de eerste toerlijntjes trekken rond de Via Lattea en de Queyras? Voorlopig is het allemaal nog speculatie, maar het lijkt er op dat we onze spullen nu echt klaar kunnen zetten. Ik blok alvast het tweede weekend van november. Woensdag live updates vanuit de Alpen, waarbij we de dump en het regeninferno op de voet volgen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur3 november 2014 · 11:22

Startblokken. Ik sta erin.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NielsAuteur3 november 2014 · 11:45

Nice! Het wordt echt winter!

Gevorderd
Willem2kAuteur3 november 2014 · 11:55

Hmm. Nou had ik die vrijdag al vrij genomen voor een verjaardag in Berlijn… Maar dat was voor ik wist dat deze mega dump in de lucht hing. :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
TimVAuteur3 november 2014 · 12:16

mooi!!!

Gevorderd
JohanPAuteur3 november 2014 · 13:04

Kak, komend weekend naar de Alpen om wat rond te sjokken in en rond de gletsjergebieden, blijk ik midden in een sneeuwstorm te zitten… :)

Expert
meteomorrisAuteur3 november 2014 · 13:09

@@JohanP, waar ga je naartoe? Weekend redelijk warm… zondag aan de zuidkant al afkoeling en sneeuw einde dag. Zaterdag variabel weer.

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur3 november 2014 · 13:28

@morris, tot wanneer blijft het sneeuwen gedurende de eerste fase, de kaarten duiden nu op droog weer vanaf donderdag middag in zuid-west Wallis.

Gevorderd
GhiniAuteur3 november 2014 · 13:33

Ok het wordt nu dus echt tijd om mn bindingen te gaan monteren…

Expert
meteomorrisAuteur3 november 2014 · 13:39

@@Guy… tot donderdag tijdens event 1. Tussen event 1 en 2 passeert er een bulk warme lucht met wat bewolking en soms neerslag… een zwak warmtefrontje dus. Nulgradenniveau dan heel hoog

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur3 november 2014 · 13:42

14-17 november in agenda geblocked voor trivialiteiten :D

Gevorderd
JohanPAuteur3 november 2014 · 13:56

@@meteomorris: Voorlopig was het plan het Pitztal (ligt al langer vast, en wandelschoenen aantrekken was ook een optie), maar met de hevige sneeuwval moeten we de opties wat herbekijken… wordt straks beslist. Enige aanraders om te toeren?

Gevorderd
evanAuteur3 november 2014 · 15:06

Wachtkamer. Ik zit erin.

Gevorderd
CPetAuteur3 november 2014 · 15:55

Wie kan ik klokken voor 14 - 16 in Stubai of Solden of zo iets. Lekker wat toeren en lijnen trekken. Misschien richting zuckerhuthl. Ander gebied mag ook hangt natuurlijk allemaal af van het weer… In weet het morgen maar wil nu vast peilen.

Let the snow come!
Toerist
AnoniemAuteur3 november 2014 · 16:01

Betekent dat dat je een go hebt van je docter 2CPet? If so gefeliciteerd!

Ik heb zelf geen toerspullen helaas.

Gevorderd
TeonAuteur3 november 2014 · 17:17

19 november = mijn verjaardag.
Ga ik een kadootje krijgen van Koning Winter?

Schade. Ernussmarmalade.
Gevorderd
AryenAuteur3 november 2014 · 18:00

Wie kan ik klokken voor 14 - 16 in Stubai of Solden of zo iets. Lekker wat toeren en lijnen trekken. Misschien richting zuckerhuthl. Ander gebied mag ook hangt natuurlijk allemaal af van het weer… In weet het morgen maar wil nu vast peilen.

@@CPet Duimen dan, en succes morgen.

Ik hou dat weekend vrij en ben wel in voor een tourtje hier of daar. :)

Expert
RubZAuteur3 november 2014 · 20:09

Beste Morris,

Wat ik raar vindt is dat ik vorige week toch echt in een 70 cm verse poeder heb gestaan op de stubair gletscher. Maar hoezo kqn het dat dat geen #PA1 is ?? Hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer is het een poederalert en wanneer niet?

Namelijk dus wel genoeg eerste telemark spoortjes kunnen zetten van dit seizoen

Expert
RubZAuteur3 november 2014 · 20:17

@Morris en Niels : By the way … als jullie voorspellingen echt uitkomen (waar ik trouwens niet aan twijfel hoor!) dan hebben we wel een fantastische start van dit seizoen!!! Dat beloofd nog wat!!
Mijn poederteleskies hebben alweer een grote beurt gehad door afgelopen weekend zijn er weer klaar voor! Thx dr. Wax voor de goede service again. Dus laat maar vallen die sneeuw!

Grtz Rubs

Expert
BrosAuteur3 november 2014 · 21:24

Fascinerend deze berichten!!
helaas wel de “kritische neuschneemenge x10” zo ongeveer…Maar er is vast iets te vinden.
Ik kijk het zelf nog een maandje aan.

Bros
Gevorderd
CPetAuteur4 november 2014 · 16:21

:-( krijg pas donderdag te horen. Hij was positief maar wilde toch nog dat ik scan liet doen. Morgen weer terug. Gelukkig kan het snel als je kennissen hebt dat is weer een + punt. Baal nu wel.

Let the snow come!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!