Wat neem je mee off-piste?

Wat neem je mee off-piste?
Wat neem jij mee?
Wat neem jij mee?

Op het eerste gezicht misschien een vraag waar je een eenduidig en duidelijk antwoord op kunt geven: Minimaal een lawinepieper en een rugtas met daarin een schep en sonde. Maar zo eenvoudig ligt het eigenlijk niet. Want wat nou, als je langer dan drie uur op pad gaat en je graag wat eten mee neemt? Of je een tour ga doen en je vellen nodig hebt. En wat nou als je twee opties voor de dag open hebt en je beslissing van het dag verloop wilt laten afhangen?

De 3-eenheid
De 3-eenheid

Keuzes

Goed vooruit plannen is bij het freeriden erg belangrijk. Niet alleen omdat je met een goede planning vaak beter rekening met het lawine bericht kunt houden, maar ook omdat je in de bergen beter niet voor verrassingen kunt komen te staan. Je kunt daar op verschillende manieren mee omgaan. De een heeft een standaard rugtas, met daarin zo ongeveer álles dat je eventueel nodig zou kunnen hebben. Vellen, een bivak, een multitool, GPS en ga zo maar door. Je zou er een potje “Ik ga op vakantie en ik neem mee” mee kunnen winnen. Andere mensen(en ik ben daar een van) nemen liever alleen het hoogst noodzakelijke mee. Zo voldoet vaak een zo klein mogelijke tas, met daarin een sonde en schep en als je gaat touren ook nog vellen. En als de poeder écht zo goed is dat je geen pauze wilt houden, is er nog net plek voor ook nog wat broodjes en een flesje water.

Rijstijl

De keuze in wat je mee neemt, hangt af van wat voor prioriteiten je stelt aan een dag freeriden en wat voor soort dag je gepland hebt. Als je de hele dag vanuit de lift afdalingen binnen het gebied doet, heb je immers minder nodig dan wanneer je op een uren lange tourtocht gaat, ver buiten het skigebied. Over het algemeen is het natuurlijk altijd verstandig om altijd wat extra spullen bij je te hebben. Een bivak is dan misschien wat twijfelachtig op een gewone dag, maar een multitool en zelfs een GPS kan soms geen kwaad. Zelf vind ik het bij het klimmen van een stijl couloir bijvoorbeeld fijn om een pickel bij me te hebben. Ik heb zonder ski’s aan enorme last van hoogtevrees en dan is het prettig om in de sneeuw te kunnen steken als schijn-houvast. Ook een wat grotere fles water kan handig zijn wanneer je om wat voor reden dan ook wat langer over je reis naar huis doet. Het grote nadeel van die aanpak, is het extra gewicht dat je meezeult. Een rugtas weegt namelijk van zichzelf al behoorlijk wat, al helemaal wanneer je ook nog met een ABS rijdt. En al dat extra gewicht kan storen. Vooral wanneer je op hogere snelheid skied of hogere cliffs springt. Daarnaast is het extra gewicht dat je bij je draagt natuurlijk ook extra vermoeiend.

Wat is broodnodig en wat niet?
Wat is broodnodig en wat niet?

Wat is echt nodig?

Daarom is het altijd belangrijk dat je voor jezelf afweegt, wat je echt nodig acht en wat niet. Want laten we eerlijk zijn, wanneer je de hele dag binnen het ski gebied blijft, is de kans dat je door een ongeluk een nacht buiten moet overnachten wel erg klein. Ik ben daar zelf vrij rigoureus in. Als het niet hoogst noodzakelijk is, neem ik het niet mee. Ik probeer het zo licht en compact mogelijk te houden, zodat ik er tijdens het skiën zo goed als niets van merk. Ga ik op een langere tour, dan neem ik natuurlijk wel extra’s mee.

Handig pakken

Hoe ga je dan om met meerdere mogelijke opties voor de volgende dag? Je wilt namelijk niet op het moment dat je klaar staat om te vertrekken, nog je hele tas leeg moeten halen als blijkt dat je geplande dagtour toch niet door gaat. Daarom pak ik mijn tas in drie lagen: Het broodnodige wat ik altijd mee zal nemen gaat onderop, de zaken die alleen voor de langere tour zijn gaan in het midden en de spullen waar ik snel bij moet kunnen gaan bovenop. Als ik dan op het laatste moment besluit toch niet voor een lange tour te gaan, hoef ik alleen de middelste laag ertussen uit te halen en kan ik toch snel vertrekken!

Persoonlijke voorkeur

Uiteindelijk komt het toch neer op persoonlijke voorkeur. Ik heb gemerkt dat ik hierin ook wel van maten heb geleerd. Iedereen heeft zijn eigen maniertjes en dat kan soms reuze interessant zijn. Hoe gaan jullie hier mee om met plannen en inpakken en wat nemen jullie mee off-piste?

ThijsKennis

Reacties

Beginner
HaagjeAuteur11 november 2014 · 11:45

Ik probeer te zorgen dat de dingen die ik vaak nodig heb snel kan pakken, maar wel zo dat ik de sonde en schep zonder problemen uit de tas kan trekken.

Verder altijd een volle camelbag mee plus voldoende te eten. Merk dat bij een vocht en energie tekort mijn coordinatie hard achteruit gaat.

Naast extra second layer, muts, zonnebril gaat er ook altijd een reserve-skibril mee met een lichtere lens voor als het zicht slechter wordt. Liever even tijd spenderen aan wisselen van de bril dan niet scherp zien.

Beginner
FlorisAanstootAuteur11 november 2014 · 13:20

EHBBO kit?

Gevorderd
evanAuteur11 november 2014 · 14:55

@@RP heeft vorig jaar al eens een blog geschreven met vrijwel dezelfde titel:
http://wepowder.nl/weblog/4539/Off-piste%2C-wat-neem-je-mee%3F\
(Hij had het ook ‘Off-piste, wat neem je niet mee’ kunnen noemen ;-).)

Zeker als je niet heel bekend bent met het gebied waar je aan het freeriden bent of wanneer verslechterend zicht mogelijk problemen kan geven is het ook verstandig om vellen mee te nemen als je niet van plan bent om te gaan toeren. Zodoende word je minder gauw verleid om in gevaarlijke omstandigheden je afdaling voort te zetten én word je in staat gesteld om de omstandigheden verder beneden te verkennen met een relatief eenvoudige uitweg naar boven.
Zo ben ik begin mei eens met @@Emmer aan een afdaling in Alagna begonnen, maar bleek het zicht te slecht om verder af te dalen. We konden gelukkig snel terugkeren naar het beginpunt omdat we beiden vellen bij ons hadden. Twee dagen later kwamen we lager uit dan bedoeld, maar kwamen we dankzij onze vellen toch snel weer op onze geplande route terecht.

Beginner
PKAuteur11 november 2014 · 16:02

Nou ik neem minimaal best veel mee en ben dan ook altijd redelijk zwaar beladen. Maar ja, in geval van pech, een blessure een ongeval of weeromslag kan ook dicht bij de piste ineens verdomd ver weg zijn. Dus in mijn ABS/vario30L gaat altijd mee:
Schep
Sonde
EHBO-kit incl. folie isolatiedeken
Thermosfles met hete thee (opwarmen/hot-pack en gewoon lekker tussen door)
Extra laag (soms een koelere laag om te wisselen)
Reserve skibril
Reserve handschoenen (al was het maar omdat ze altijd zeiknat worden)
Muts
Reserve batterijen voor de Pieps.
Riempjes om de ski’s op de rugtas te kunnen binden
Lunchpakket
Flesje water of cola
Muesli repen en chocola
Kaart van het gebied
Kompasje
Zakmes
Buff en/of col
Een paar tie weaps
Paar flinke lengtes duct tape om de skistokken

Dat was het wel denk ik.

Let it snow, let it snow, let it snow
Gevorderd
Willem2kAuteur11 november 2014 · 22:42

Hier staan ook nog een hoop tips: http://wepowder.nl/forum/topic/80993

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!