PA#1: deze gebieden zijn open

PA#1: deze gebieden zijn open
Davos
Davos

Na 2 weken met sneeuw is het hoog- en soms ook middelgebergte in grote delen van de Alpen omgetoverd in een waar winterparadijs. Tijd voor de eerste poederbochten kortom. Zeker nu het weer goed blijft en de poeder vers is. Komend weekend verloopt zonnig en een belangrijk deel van de gebieden opent komend weekend voor het eerst de liften. Onderstaand een opsomming van de gebieden die open gaan. Let wel, met openen bedoelen we dat een paar liften open gaan. Zeker niet het hele gebied.

Al enkele dagen open

Onderstaande gebieden zijn al enkele dagen open en een klein groepje poederrijders heeft hun uiterste best gedaan alvast wat sporen voor je te trekken. Verwacht hier geen onverspoorde poeder meer binnen handbereik van de liften en pistes. Ook goed om te weten: Diavolezza sluit vrijdagmiddag, maar daarvoor in de plaats gaat de Corvatsch open.

Natuurlijk zijn er nog meer plaatsen waar de liften open zijn, maar ik heb hierboven die gebieden genoemd waar het al goed poeder rijden is en heb dus niet die gebieden genoemd waar het sneeuwdek buiten de pistes heel erg dun is.

En dan het weekend van 22-23 november

Want komend weekend zijn er heel wat gebieden die voor het eerst hun liften openen en waar een bak sneeuw is gevallen. Danwel gedurende de week gesloten zijn. Dit zijn de tips voor komend weekend:

La Clusaz
La Clusaz
Monte Rosa
Monte Rosa
Montgenevre
Montgenevre
Andermatt
Andermatt
St. Moritz
St. Moritz
Madonna di Campiglio
Madonna di Campiglio

Natuurlijk zijn er nog meer plaatsen waar de liften open gaan (Val Thorens, Courchevel, maar ik heb hierboven die gebieden genoemd waar het al goed poeder rijden is en heb dus niet die gebieden genoemd waar het sneeuwdek buiten de pistes heel erg dun is.

Belangrijkste risico’s

Voordat je gaat inpakken even de belangrijkste risico’s. Op gletsjers moet je rekening houden met gletsjerspleten. Het seizoen is nog maar net begonnen en de sneeuwbruggen (als ze er al zijn) nog dun. Verder moet je hoog gaan en hoog gaan betekent veelal rotsen als ondergrond. Zeker in de sneeuwarmere gebieden sta je zo op de rotsen. Pijnlijk voor jezelf, maar ook voor je board/ski’s. Als laatste en niet minst belangrijke: lawines. Er is rijp waargenomen en het heeft hard gewaaid de afgelopen dagen. Het gewicht van jou kan al voldoende zijn om een lawine op gang te brengen. Lees dagelijks het lokale lawineberichten pas daar je plannen op aan. Neem voor de zekerheid nog even de stof door van de Safety Academyen check je gear zodat je goed voorbereid op stap gaat.

De Safety Academy boeken, lees ze weer even door!
De Safety Academy boeken, lees ze weer even door!

Update actuele sneeuwhoogtes

De laatste tijd krijg ik steeds meer vragen over actuele sneeuwhoogtes en de marketingmachines van vele skigebieden draaien op volle toeren. Maar ons freeriders gaat het niet zozeer wat er op, maar eerder naast de pistes ligt. Ik heb hieronder per weerregio een overzicht gemaakt van de sneeuwgrens en de actuele sneeuwhoogtes met daarbij een waardering van de condities afgezet tegen de tijd van het jaar. Klik even op een regionaam om meer info te krijgen over gebieden, ligging etc… — staat voor zeer slecht en +++ voor zeer goed.

Noordalpen oost: — condities. De winter is hier nog ver weg. Föhn en regen hebben hier hun tol geeist. Hier hoef je niet naartoe. De bergen zijn wat aangewit, maar zullen snel weer groen zijn. Slechts in Kaprun kun je boven de 2500 meter een beetje uit de voeten.

Noordalpen centraal: – tot ++ condties. De gletsjers van Solden, Stubai en het Pitz- en Kaunertal liggen er goed bij. Hier is poeder te vinden en de condities zijn er goed. Wel oppassen voor de eerste lawines vanwege ingesneeuwde rijp. In de overige gebieden ligt zo’n 20-50 centimeter op 2400 meter hoogte. Onder de 2000 meter is het sneeuwdek (te) dun.

Noordalpen west: + tot ++ condities. Hier is het al winters boven de 1800 meter. Rond de 2200 meter is het sneeuwdek in de regel tussen de 50 en 80 centimeter dik en boven de 2500 meter al snel een meter. Beste condities zijn te vinden in Andermatt.

Westalpen noord: + tot +++ condities. In het algemeen zijn de condities hier prima en zelfs uitzonderlijk goed rond Zermatt, Saas Fee en de Simplon. Hier is de afgelopen weken veel sneeuw gevallen en ligt er boven de 2200 meter een gesloten sneeuwdek van 2 meter dik. In de overige gebieden is het sneeuwdek inmiddels tussen de 50 en 70 centimeter dik. Voor poeder ga je dus richting de Matterhorn, Monte Rosa en Simplon. De liften draaien hier al en er kan goed getourd worden. Maar ook de opening van La Clusaz lijkt een feest te gaan worden. Het zal wel druk worden daar.

Westalpen centraal: - tot + condities. Met de sneeuwval van dinsdag en woensdag zijn de condities verbeterd en hier en daar kan er al goed getourd worden. De beste condities zijn te vinden in de de Isère. In de rest van de gebieden is het sneeuwdek met 20-50 centimeter op 2000 meter aan de dunne kant. En dat geldt dus ook voor Val Thorens en Tignes waar al wat liften draaien. Off-piste is oppassen geblazen hier vanwege het dunne sneeuwdek.

Westalpen zuid: +/- tot ++ condities. Boven de 2200 meter ligt 80-150 centimeter sneeuw op de noordhellingen en 60-110 op zuidhellingen. De actuele sneeuwgrens ligt rond de 1500-1800 meter, waarbij het sneeuwdek vanaf 2000 meter voldoende dik is om af te kunnen dalen op natuurlijke sneeuw. Meeste sneeuw in de Mercantour, Pelvoux en Devoluy. In de regio zijn nog geen liften open, maar zouden deze open zijn, dan is het boven de 2200 meter al heel goed te doen buiten de pistes.

Zuidalpen west: +/- tot + condities De actuele sneeuwgrens schommelt nu rond de 1500 meter, maar pas vanaf 2100 meter is de boel goed te rijden. Op 2200 meter ligt zo’n 30-60 en op 2500 meter 70-140 centimeter. Er zijn nog geen liften open, maar er kan getourd worden.

Zuidalpen centraal: +++ condities. Hier is het winter! In ieder geval boven de 2000 meter en lokaal zelfs lager. De afgelopen weken viel hier 4 tot 7 meter sneeuw en boven de 2100 meter ligt een gesloten sneeuwdek dat op zo’n 2400 meter hoogte al snel 2 meter dik is. Er zijn al liften open en er kan volop getourd worden. Hier vind je op dit moment de beste condities van de Alpen.

Zuidalpen oost: - tot ++ condities. Des te oostelijk je gaat, des te groener het wordt. Meer naar het westen daarentegen zijn de condities goed. Boven de 2100 meter veelal een gesloten sneeuwdek en er kan met het nodige opletten al goed getourd worden. Er draaien al liften en in het algemeen is het daar al goed poeder rijden. In Val Senales en Sulden zijn de condities goed.

Een goede start van de winter. Tot ver volgende week regeert hogedruk over de Alpen. Dit zal de sneeuw in de dalen doen smelten, terwijl in de schaduw (bossen, noordhellingen en steilere west en oosthellingen er rijp zal ontstaan). Dit hogedrukgebied domineert het weer de komende week met een hele kleine kans op wat sneeuw vanuit de Po-vlakte.

Hogedruk dominantie
Hogedruk dominantie

Vanaf 28 november poederalert#2?

Vanaf 26 november keren de depressies weer terug. Verwachting is nu dat rond 26-28 november er sneeuw arriveert vanuit het zuidwesten. Sneeuw voor de Franse (zuid)alpen en de zuidalpen kortom. Als hier meer duidelijkheid over is lees je dat hier.

Vanaf de 27e weer depressie weer.
Vanaf de 27e weer depressie weer.

Geniet van je poederweekend!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
svenkproAuteur19 november 2014 · 20:17

Mooi overzicht! Complimenten. Volgende week naar Kaprun (—) ;(

If in doubt, don't go out!
Expert
meteomorrisAuteur19 november 2014 · 20:36

@@svenk dank!

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 november 2014 · 20:46

zinal gaat ook open :-) voor het eerst …

sbs roelz
Expert
ieismAuteur19 november 2014 · 21:29

Oooooooh, nog 1 nachtje slapen en dan gaan we weer…

Wie gaat er nog meer?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
GerritAAuteur19 november 2014 · 23:34

@@ieism vertrek a.s. vrijdag en helaas zondag weer terug. Doel is Kaunertaler gletcher. Nog anderen die hierheen gaan?

And snow it is.....
Toerist
TezeAuteur20 november 2014 · 09:31

@@meteomorris

dit WE gaat Zinal dus idd ook (eerste keer) open. Gaat de base daar niet goed genoeg zijn omdat het net niet diep genoeg in Alpenhoofdkam ligt (in vergelijking met Zermatt en Saas Fee)

Dit WE zal compromis worden van efkes poeder te rijden en ski met familie. (mijn dochter van 4 zaagt mij al weken mijn oren van mijne kop om te gaan skieën)

Expert
meteomorrisAuteur20 november 2014 · 09:49

@@Teze, om te gaan skien is het prima. Buiten de pistes een dunner sneeuwdek.

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur20 november 2014 · 10:00

thx. ik snap het al; dilemma :-)

Gevorderd
FreeArnoAuteur20 november 2014 · 10:06

Nice!
@@ieism
Dirk v/d S en ik stappen morgen in de auto naar de Corvatsch.

Dromen zijn er om te realiseren
Toerist
AnoniemAuteur20 november 2014 · 11:01

Nog 4 weken tot een trip naar St. Anton, dat wordt bidden…

Expert
meteomorrisAuteur20 november 2014 · 11:22

@@R. laat je in ieder geval de komende 10 dagen niet gek maken. Eerst is het droog en daarna gaat het sneeuwen in de zuidalpen. Tot (en met de) eerste week december lijkt er voorlopig niets te vallen in Anton. Daarna is nog alles mogelijk.

powfinder.com
Toerist
PeteralohaAuteur20 november 2014 · 11:40

http://nl.bergfex.com/obergurgl-hochgurgl/webcams/c809/

Obergurgl heeft ook aardige base zo te zien. Alleen warm nu…

mag ik weg
Gevorderd
Guy.Auteur20 november 2014 · 11:45

Bosco Gurin gaat ook open dit weekend…

Expert
ieismAuteur20 november 2014 · 12:33

@FreeArno! Aha, dat is te ver om een dagje langs te komen voor ons, maar geniet ervan en de groeten.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
tsc72149Auteur20 november 2014 · 14:18

@@ieism:waar gaat het naartoe?

Let the mountains have it's day or two following a big storm
Expert
ieismAuteur20 november 2014 · 14:38

Iets dat ofwel geniaal is, of heel erg tegen gaat vallen. :) Morgen eerst een dag Splitten!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RobinNAuteur20 november 2014 · 15:30

@@Guy. Bosco gaat morgen al open zie ik op hun fb pagina.

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
evanAuteur20 november 2014 · 15:41

Thanks, @@Guy.
Waar zie jij dat staan, @@RobinN? Ik zie gewoon 22 november staan.

Gevorderd
Guy.Auteur20 november 2014 · 17:01

Op hun site:

News
Apertura impianti
Considerate le ottime condizioni di innevamento la stazione apre già sabato 22 e domenica 23 novembre!

Expert
meteomorrisAuteur20 november 2014 · 17:50

Bosco Gurin heeft veelal hellingen met een zuidorientatie. De zon staat weliswaar aan de lage kant, maar de luchttemperatuur is al te hoog en de instraling is direct. Ben bang dat de sneeuw al aan het transformeren is en er een crusty laagje kan ontstaan. http://www.slf.ch/fragment/chart.html?station=BOG3&type=temp&lang=de

Enige mazzel zou de temperatuur van het sneeuwdek kunnen zijn en het feit dat het bovenin allemaal vlakke meuk is. Vergeet ook niet dat tot aan maandag er geen sneeuw lag in het dorp (en ook niet tussen een belangrijk deel van de bomen).

Airolo is dan misschien nog een betere keuze. Ze gaan daar ook open op zaterdag: http://airolo.ch/it/funivie/ en hebben iets meer noordexpositie.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur20 november 2014 · 17:56

Freerideroutes Airolo vind je hier: http://wepowder.nl/playgrounds/airolo/routes\
Webcams hier: http://wepowder.nl/playgrounds/airolo/webcams\
Tips voor onderdak in deze tekst: http://wepowder.nl/playgrounds/airolo

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur20 november 2014 · 18:37

Bedankt, @@meteomorris! Volgens mij stond die informatie vanmiddag nog niet op de website van Airolo en ik kon ook geen facebookpagina vinden.
Airolo is dan inderdaad een beter alternatief voor Andermatt dan Bosco Gurin. Als er zaterdag te veel ‘sprinkhanen’ in de rij staan voor de Gemsstock weten we wat ons te doen staat!

Gevorderd
Willem2kAuteur20 november 2014 · 20:15

Spullen gepakt en wachten op de splitboardmobiel. Stoked! :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
BrosAuteur20 november 2014 · 20:25

Alpe d Huez gaat dit weekend waarschijnlijk ook open (130cm op top). Wel krachtige wind en vrij zacht (3000m vorstgrens) dit weekend…Leuk als je toevallig in de buurt bent.

Bros
Expert
meteomorrisAuteur20 november 2014 · 20:36

@@Bros, dank voor de update!

powfinder.com
Gevorderd
RobinNAuteur21 november 2014 · 09:23

@@evan had het hier gezien: https://www.facebook.com/bosco.gurin

In het italiaans: Stiamo fresando per voi in questo momento le piste che apriremo sabato, a pieno regime! en als ik dan op translate druk in Chrome krijg ik: We’re milling for you right now the tracks which will open tomorrow, at full speed! (bericht van gisteren).

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
evanAuteur21 november 2014 · 09:49

@@RobinN, niet geloven dat Google Translate! Sabato = zaterdag ;-)

Gevorderd
RobinNAuteur21 november 2014 · 10:33

Ik ga ook niet helemaal vrijuit, sabato is zelfs voor een niet-Italiaan redelijk obvious…

Waar het wit is, is een weg.
Expert
ieismAuteur21 november 2014 · 18:21

Update uit Andermatt, sneeuw is beter dan verwacht. Op 2750m powder op de schaduwhellingen, maar ook veel lager nog prima te doen.
felsen en guspis zou ik niet doen, maar alle noordoost couloirs liggen er op het oog mooi bij en je kan het dal uitrijden tot de bushalte/terras.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
evanAuteur21 november 2014 · 19:28

Dank voor de update, @@ieism. Zijn jullie morgen ook nog in Andermatt?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!