Hoe word je een goede freerider? Deel 2

Hoe word je een goede freerider? Deel 2

Beginnen met freeriden kan lastig zijn. Bij het zetten van de eerste stappen is het soms lastig te overzien waar je het beste aandacht aan kunt besteden. Zodra die eerste stappen dan zijn gezet, kan het vervolgens erg snel gaan. Je gaat iets verder van de piste af, huurt een keer en gids en voor je het weet wil je zelfstandig op pad.

Eerst eenvoudig, “slechts” naast de piste, maar des te meer je doet, des te sneller het naar “meer” gaat proeven. Je wilt verder weg van het gebied, gaat minder overzichtelijke routes nemen en voor je het weet wil je zelfs gaan touren. Maar hoe pak je dat allemaal aan? Wat is belangrijk en wat zijn de dingen die je makkelijk over het hoofd ziet. In deze korte serie gaan we in op hoe je een goede en complete freerider wordt.

Goede kennis, goede techniek

Eerder hebben we het al gehad over het vergaren van kennis. Waar kun je het beste beginnen en hoe bouw je het makkelijk op. Maar een goede freerider heeft natuurlijk niet alleen maar kennis nodig. Een beetje techniek is natuurlijk ook fijn. Maar ja, techniek… Daarvoor moet je trainen en trainen gebeurt het overgrote deel op de piste. En de piste is een beetje als de guilty pleasures in de muziek. Eigenlijk is het stiekem best leuk, maar je wilt er liever niet op gezien worden. En al helemaal niet op van die “tandenstokers”.

Waarom wel, waarom niet

Wat mij betreft is niets minder waar. Op een slechte dag kan ik van trainen op de piste net zo veel genieten als ernaast. Juist omdat je na een aantal uur goed trainen, je er later zoveel profijt van hebt. Als het een extreem diepe poederdag is en je op oneffen terrein rijd, is het juist super fijn dat je een dagje buckels getraind hebt en sta je in een smal couloir dan is het toch wel prettig dat je op die slechte dag ervoor toch nog een paar uurtjes aan je korte bochten hebt geschaafd.

Keuzes

En daar ligt ook gelijk het probleem, want wie gaat er nou een paar uur op de piste skiën als de condities ernaast goed zijn? Niemand natuurlijk! Ik zie trainen liever als een opvulling van de mindere dagen en daar zijn er tijdens het seizoen met een beetje pech genoeg van. Maarja, niet iedereen zit het hele seizoen in de sneeuw en dan moet je het anders aanpakken.

Gelukkig zijn er voldoende alternatieven. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld voldoende trainingsmogelijkheden. Goed voorbeeld is verstokt wePowderaar MarkieMark, die twee keer per week indoor schaaft aan zijn techniek. Elke week traint hij bij Indoorski Rotterdam op de band en doet hij een indoor race training. Niet alleen werk je op die manier constant en gericht aan je techniek, als er dan weer een keer een goede dump valt, ben je gelijk goed op conditie.

Doelgericht

Zo zijn er dus allerlei verschillende manieren om thuis al aan je techniek te schaven. Wát je precies moet trainen hangt enorm per individu af. Bovendien kun je zelfs per individu nog eindeloos discussiëren over wat je moet trainen. Het hangt allemaal maar net af van je niveau en uiteindelijk helpt elke training in het uiteindelijke totaalplaatje. Wat echter wel ontzettend belangrijk is, is dat je doelgericht aan de slag gaat. Mijn ervaring leert dat je van een dag lukraak trainen wel een lekker voldaan gevoel krijgt aan het einde van de dag, maar dat specifieke training veel meer en veel sneller resultaat geeft. Ga bijvoorbeeld een ochtend werken aan je korte bochten en sluit af met een middag buckelpiste. Op die manier kun je juist heel gericht werken aan je verbeterpunten en zul je veel sneller resultaat zien.

Video

Daarnaast zijn er natuurlijk nog allemaal hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Video analyse is daar een heel goed voorbeeld van. Door jezelf te zien skiën krijg je vaak een veel beter beeld van wat er moet verbeteren en met een paar pointers kun je vervolgens al een heel stuk verbeteren. Niet voor niets is het foto/video analyse topic van Berber ontzettend populair. Dus heb je nog een video van het afgelopen seizoen liggen, schroom niet en post het daar. Berber Semmelink (staatlich skilerares) gaat ermee aan de slag!

De moeite waard

Er zijn dus meer dan voldoende trainingsmogelijkheden. Toch hoor je heel vaak dat trainen toch niet echt de moeite waard zou zijn. Freeriden draait om zelfexpressie en daar gaan vastgestelde technieken juist lijnrecht tegenin. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Juist doordat ik heel veel en hard aan mijn techniek heb gewerkt, ski ik nu veel lekkerder en zekerder off-piste. Het geeft meer zelfvertrouwen en is een mooie manier om de tijd door te brengen als de condities ernaast niet zo ideaal zijn.

Uiteindelijk is het aan jezelf de keuze te maken of en hoe je aan je techniek wilt werken. Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden om te trainen, dat je het volledig naar je eigen zin kunt invullen. En dat is juist fijn, want juist doordat ik op eigen houtje kon gaan trainen, bleef het leuk en bleef ik gemotiveerd. Wat vinden jullie, is techniek wel of niet van belang? En als je dan traint op techniek, hoe pak je dat dan aan?

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur28 november 2014 · 23:57

Ik ben sinds een paar weken ook weer te vinden bij IndoorSki Rotterdam. De afgelopen 3 weken ook 2 x per week (woensdag en donderdag), maar dat is wel een aanslag op je onderstel. Vanaf volgende week ga ik het een beetje anders doen. 1 x p/week bij IndoorSki en om de week een avondje Snowworld :-)

Graag hoor ik nog tips hoe ik buiten het skien om aan mijn centrale positie houding kan werken omdat daar mijn grootste pijnpunt zit.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
AryenAuteur29 november 2014 · 14:07

@@ThijsKennis Goed stuk! Heel herkenbaar. Hoe meer (gerichte) training, werken aan de basis, hoe groter het plezier als we buiten kunnen spelen. :)

@@Spookjuh Heb je een vast avondje om de week voor Snowworld? Ik ga morgenochtend weer even proberen de boel soepel te skiën. Afgelopen donderdag met school in Landgraaf ging ook wel weer redelijk (op +/- 40% :) ).
Tip van Arie voor het werken aan de centrale balans: Ga met twee voeten naast elkaar op het IndoBoard staan met je voeten dwars op de rol. Eerst leren gewoon je balans te houden, dan bijvoorbeeld squats met je handen in skihouding als of je je stokken ook vast hebt, bijvoorbeeld 4 series a 20, en extra uitdagend: met de ogen dicht op het IndoBoard blijven staan. Misschien bij de laatste oefening in eerste instantie iemand er naast laten staan om je op te vangen als het misgaat.
Heb je last van je knieën na de rolband?

Gevorderd
AlexSkiAuteur29 november 2014 · 15:52

@@Emmer zondagochtend is altijd fietsochtend, dus geen glijden dan :-). Ik ga op de maandagavond, want dan kan ik mee skiën met de leraar waar ik bij Indoorski les van krijg. Aankomende maandag de 1e keer en dan is het kostelloos. Even kijken hoe dat bevalt en dan waarschijnlijk om de week als dat voor hem ook past. Ik heb geen last van mijn knieën op de band.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
skiesterAuteur30 november 2014 · 21:50

Ik ben ik oktober een paar dagen aan de slag geweest met berber. Op de gletscher van kaprun. Dat is echt een aanrader. Zij weet ter plekke meteen de pijn punten eruit te halen. Soms wel frustrerend omdat je oefeningen zit te doen waarvan je echt denkt WTF, maar als je daarna weer ‘los’ gaat skien dan voel je opeens waarom zo’n oefening nut heeft. Heb de oefeningen trouwens allemaal op mn poederskis van 190 gedaan, ook op de piste. Ook die op 1 been. Ook de buckels. Want daar sta ik tenslotte ook op innde poeder.

Ben er bij haar bijvoorbeeld ook achtergekomen dat ik met te lange stokken aan het skien was. Nu nog een manier vinden om die epic poles in te korten… ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
TeonAuteur1 december 2014 · 09:48

Ik ben ook al paar weken bezig op de rollerbaan. Ik train bij Ego Indoorski in Bergen op Zoom. Na jarenlang lui in de poeder te vlammen, leer ik nu eindelijk een beetje boarden. De perfecte houding die een Joey de Jong en een @@Erwin hebben kun je leren, maar vooralsnog is die baan toch knap hard iedere keer ;-)

Schade. Ernussmarmalade.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!