Freeriden op Hokkaido, Japan

Freeriden op Hokkaido, Japan

Waarschuwing vooraf**:** Na het lezen van dit tripreport zal elke poederdag buiten Japan in verleden of toekomst minder zijn. Ook kan het lezen van deze blog je bankrekening significant negatief beïnvloeden wegens het aanschaffen van een vliegticket en je relatie op je werk of partner op scherp gezet worden omdat je plotseling zonder enig overleg een aantal weken vrij neemt.

Trust me, het is het allemaal dubbel en dwars waard.

Spaarzaam zonnetje
Spaarzaam zonnetje

In februari 2014 trokken Vinnie, Menzo, Jelle en ik naar Hokkaido, Japan om de ultieme poedertrip van ons leven te beleven. Normaliter ben ik sceptisch en kritisch, zo kon ik eerlijk gezegd niet geloven dat je er elke dag de diepste en meest fluffy poeder kan rijden en zonder stress. Als dit het Eldorado was, dan zou toch elke freerider daar zitten?

Day 1 delivers
Day 1 delivers

We zijn wel wat gewend na jaren lang door de Alpen en andere delen van de wereld de sneeuw achterna jagen. Diepe dagen tijdens een koude nordstau, zeer krachtige retour d’ests tussen de lariksen, epic bluebirds met big mountain lijnen., we’ve had our share. Zuid- en Noord-Amerika, Rusland, Nieuw Zeeland, you name it. Meestal in een klein onbekend gebiedje, met goed eten, eerlijke prijzen en een vriendelijk lokale bevolking. Om een droomdag helemaal af te maken is er dan zelfs in het hotel een hottub of zwembad.

Ok, vergeet die dikste dag ooit, Japan is in a whole different league. Superlatieven schieten te kort. Poeder rijden zal nooit meer het zelfde worden na een trip in Japan. Had ik al gezegd dat je nu nog kan afhaken met het lezen van dit report?

Lijnen uitzoeken in Kokusai
Lijnen uitzoeken in Kokusai

In de eerste plaats kom je er voor de poeder, en ja die is uber fluffy en diep. Van de 15 skidagen hebben we op 14 dagen ook in de sneeuw gestaan. Gemiddeld 40 cm, en de diepste 80 cm. Eén dag is gebruikt als rustdag maar gelukkig waren bijna alle gebieden dicht wegens de wind dus hebben we geen poeder gemist. Onze lichamen waren na 7 dagen volle bak knallen ook enigszins leeg. Voor Japanse begrippen hadden wij overigens minder sneeuw, maar ondanks dat het beste wat wij ooit gereden hebben.

De gebieden zijn over het algemeen klein, knus en rustig. Onze filosofie in de Alpen pasten wij ook toe in Japan, namelijk zoveel mogelijk in kleine gebieden blijven om de rust en authenticiteit te beleven. Zo hebben wij met opzet Niseko vermijd, vol met Aussie’s wat gepaard gaat met luidruchtigheid en poederstress, daar hebben we natuurlijk niet 14.000 kilometer voor gevlogen.

Pillows Pillows Pillows
Pillows Pillows Pillows

Waar zijn we dan wel geweest? Touren in Watermelons, Asahidake en Kurodake. Lift accessed powder in Sapporo Kokusai, Sapporo Teine, Rusutsu, Kamui Ski Links, Kiroro, Furano en Tomamu. Stuk voor stuk pareltjes. Verwacht geen spines of no fall zone couloirs, maar vooral bossen. Bossen zoals je die nog nooit hebt gezien, met een oneindig aantal mogelijkheden om met creativiteit in het terrein je uit te drukken. In Kurodake en Asahidake vind je het hoogalpine terrein waar je je grote lijnen kan zetten en kan touren.

Kurodake
Kurodake

Eigenlijk heb je niets meer nodig dan het skiën an sich hier om het tot een vergetelijke ervaring te laten maken. Maar los hiervan, wordt zo’n perfecte dag nog eventjes naar een hoger plan getild omdat je heerlijke noedelsoep op de piste geserveerd krijgt en elke avond de aller beste sushi ter wereld eet tot je er bij neervalt. Hoe epic is dat?

Pow(d)erfood
Pow(d)erfood

Nee, het is nog niet genoeg, want aangezien Japan vulkanisch zeer actief is, zijn er overal Spa’s, Onsens, en is het gebruik voor Japanners om hier elke dag heen te gaan. Hier hebben wij dan ook vrolijk aan mee gedaan en ons dagelijks laten verwennen in thermale baden in allerlei varianten, veelal ook in de buitenlucht waar die Hokkaido poeder al smelt voordat deze op je hoofd is gevallen.

Faceshots galore
Faceshots galore
Facemask verplicht
Facemask verplicht

Ten slotte vormen de Japanners en hun gebruiken de kers op de taart. Ongekende gastvrijheid en behulpzaamheid waar veel Alpenbewoners nog wat van kunnen leren. Wegens het feit dat hun sociale omgangsvormen en normen zo verschillen van de onze, levert dat dagelijks hilarische situaties op. Onder andere dat Vincent zijn ABS moest trekken OP het vliegveld van de douane. Nee, dit ga ik niet uitleggen.

Genoeg geluld, kom maar op met die beelden:

Furano x2

Sapporo Teine

Asahidake

Kurodake

Tomamu

Vinnie

Reacties

Gevorderd
SportGillieproAuteur30 november 2014 · 09:23

… :)

Live to ride, ride to live
Gevorderd
FreeArnoAuteur30 november 2014 · 12:10

Pfoe ziet er heel goed uit zeg!!
Canada of Japan, keuzes keuzes keuzes…

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
razAuteur30 november 2014 · 12:20

Gers… heel gers… ! ik herken zo veel plekken en beelden…
Het geeft me inspiratie om die gigabytes aan beelden die we geschoten hebben nu eindelijk eens keer te gaan monteren!

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur30 november 2014 · 15:51

Zo he! das even lekker!

FUCK YEAH I AM FREE
Toerist
The_OAuteur30 november 2014 · 19:37

Canada of Japan, keuzes keuzes keuzes…
Wat keuzes?: Canada EN Japan !!!

And Also The Trees
Gevorderd
NielsAuteur30 november 2014 · 20:19

Vetvetvet! Toevallig net met m’n eigen Japan foto’s bezig, die bevestigen dit alleen maar!!

Gevorderd
xs2arjan.Auteur30 november 2014 · 20:53

Pfffff Lekker… staat op onze (@Bobiterson)
to do list!! (Feb 2016) thnx voor de tips ;-)

xs2arjan
Gevorderd
RPAuteur30 november 2014 · 21:51

Hoe vet is dit boys!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ThoomasAuteur30 november 2014 · 22:18

Heel tof gasten, en camp lo rules, lekker deuntje!

@@niels, vlg jaar weer foto’s maken?

Gevorderd
DutchessAuteur1 december 2014 · 23:07

Natuuuurlijk is het allemaal waar! ;P

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 december 2014 · 00:37

écht toooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo much ; hoe kun je nu beslissen om NIET naar japan te gaan ??? ;-)

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 december 2014 · 00:38

@@niels : die foto’s intrigeren mij al een jaar !!!

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!