Effecten van elektronica op je lawinepieper

Effecten van elektronica op je lawinepieper

Dat lawinepiepers kunnen interfereren met elektronica was bij de meer ervaren gebruikers al bekend. Maar lang niet iedereen weet dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld je mobiele telefoon, walkie talkie of GoPro dicht in de buurt van je lawinepieper te dragen. Op de ISSW (International Snow Science Workshop) van 2014 presenteerden onderzoekers Ilari Dammert en Erwin Meister een studie waarin ze de precieze effecten van elektronica op lawinepiepers onder de loupe hebben genomen.

Uitzetten

In het kort komt het er op neer dat elektronische interferentie met je lawinepieper op z’n zachtst gezegd niet ideaal is voor het zoekproces. Sterker nog, je kan alle apparatuur die je bij je hebt (zoals een telefoon, GoPro, etc) het beste uitschakelen om een zo schoon mogelijk veld te creëren. En met ‘uit’ wordt ook echt ‘uit’ bedoeld en geen ‘airplane modus’

Verschillen tussen zenden…

In de zend-modus heeft de lawinepieper het minste last van interferentie. Wanneer er een aluminium plaat tegen de lawinepieper werd aangehouden was er een sterke reductie in het signaal, bij drie centimeter afstand was er niets meer aan de hand. Maar goed, dit was een laboratorium setting en de onderzoekers raden in de praktijk 20 centimeter afstand aan.

…of ontvangen

Anders wordt het wanneer je je lawinepieper in de zoek-modus zet. Dan is de pieper veel gevoeliger en moet elektronica minimaal 50 centimeter van je lawinepieper verwijderd zijn. En het is dus het meest verstandige om alles gewoon uit te zetten, aangezien er ook nog eens veel verschil zit tussen alle verschillende apparatuur.

Meer weten? Lees dan hier het hele onderzoek ‘The effect of consumer electronics on avalanche transceivers’.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Elite
kanskiAuteur2 december 2014 · 14:49

En dan ook maar te zwijgen over het effect van fotocamera’s met gps etc…

Tijdens de pieper training in Bilthoven liep Peter foto’s te maken om de groepen heen.
Op een geven moment liep hij echter door de groep tijdens een oefening en alle piepers sloegen op tilt!

Misschien ook goed om je te realizeren.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
KRoversAuteur3 december 2014 · 08:53

Is ook mijn ervaring. UIT die telefoons en andere apparatuur!

Ik zie nogal wat mensen (ook professionals!!) met de pieper in de broekzak en de telefoon in de rugzak of een borstzak. Want dat zou voldoende afstand zijn. Dat werkt misschien een beetje als je 2 meter 20 lang bent. Mijn vriendin is klein en had haar telefoon in haar rugzak en haar pieper voor haar om het zoeken te oefenen. Maar dat was met haar korte armen niet genoeg. Ze vond niets, want haar pieper stuurde haar telkens de verkeerde kant op. De telefoon ging uit en ze liep er zo naar toe. Ik ben zo blij dat we daar bij het oefenen achter kwamen, want ze raakte toen al bijna in paniek door de gedachte aan wat er dan in het veld zou kunnen gebeuren. Oefenen is positieve ervaring opbouwen, dan moet alles heel erg goed werken.
Dus wat de ervaren gids ook denkt te weten over een telefoon die best aan in de rugzak kan, ik doe mijn apparatuur altijd uit. En na dit bericht zal ik ook van al mijn poedermaatjes zeker vragen om de boel uit te zetten als we de poeder ingaan. Zelfs als dat professionals zijn.

Kortom, wat mij betreft wordt de officiële piepercheck uitgebreidt. Eerst aan elkaar vragen wat er aan elektronica mee is. Vervolgens op dat apparaat van je maten kijken of het UIT staat, dus niet zelf, maar bij elkaar. Dan de piepercheck. En dan pas de lift in. Kun je geen foto’s maken met je telefoon, maar het risico is voor mij te groot dat je vergeet het ding weer uit te zetten.

TIP :
Omdat je in het veld in geval van nood je telefoon weer aan moet kunnen zetten raad ik aan om alle beveiliging van je toestel te halen. Schermbeveiliging, pincode, alle handelingen die in tijden van paniek mis kunnen gaan moeten eraf. Daarnaast is het dan ook voor anderen mogelijk om van jouw telefoon gebruik te maken om de hulpdiensten in te schakelen.

Avalensemble!
Gevorderd
KRoversAuteur3 december 2014 · 13:19

Oei, ik lees net wat grammaticafoutjes in mijn bijdrage… Dat had niets te maken met interferentie door mijn telefoon hoor…

Avalensemble!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!