Safety Academy: Hoe steil is deze helling echt?

Safety Academy: Hoe steil is deze helling echt?
Wat denk je?
Wat denk je?

Gisteren stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Sankt Moritz? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. De steilheid van een helling is cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Een geoefend freerider zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Maar hoe doe je dat?

Vraag 2

Hoe steil exact is bovenstaande helling? Op onderstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. Thuis kun je met deze linkaan de slag. Rechtsboven het kaartje staat een printer. Druk hem af op de juiste schaal en zet 'm op. Onder dit artikel kun je je antwoord kwijt. Dinsdag volgt vraag 3.

Het gaat om de rode lijn op deze kaart
Het gaat om de rode lijn op deze kaart

In afwachting van jullie antwoorden ga ik mijn spullen inpakken en weer weg richting de sneeuw.

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Beginner
joverAuteur15 december 2014 · 12:50

Ik kom via de link op de kaart van de vorige oefening uit.
Ik denk dat de volgende link de juiste is :
http://map.geo.admin.ch/?lang=en&bgLayer=ch.swisstopo.pixelkarte-farbe&zoom=8&Y=783673.81&X=143330.75&time_current=latest&topic=ech

Expert
meteomorrisAuteur15 december 2014 · 13:33

@@jover, aangepast. Op de een of andere manier verwees hij steeds naar dat deel van de kaart wat we in de vorige oefening gebruikten. Ik even mijn cache geleegd en als het goed is verwijst hij nu wel naar de juiste kaart.

powfinder.com
Beginner
zumhahaAuteur15 december 2014 · 15:23

Ik zie de juiste kaart. (Y)

Gevorderd
barttoorn2Auteur15 december 2014 · 16:10

Hmmm ik kom op 24 graden, zonder mijn boogje zit nog in mijn abs in de schuur… Dus met liniaal en omrekenen percentage naar graden

Beginner
zumhahaAuteur15 december 2014 · 16:48

Ik vind hem erg lastig, op eerste oog die foto van gister dan denk ik 32 graden.

Alleen als ik hem nu probeer uit te rekenen met die kaart erbij en deze uitleg omtrent ‘Slope calculation’ http://www.archtoolbox.com/measurements/geometry/slope.html

Kijkend naar het kaartje kom ik op 200 hoogtemeters verschil en ongeveer 450 misschien 500 meter in lengte. Dat uitrekenend zit ik tussen de 21 en 24 graden.

Toerist
MarsAuteur15 december 2014 · 16:49

Ik kom ook op 24 graden bij de rode pijl
Oostelijker op de helling zitten een paar stukken die 7-8 graden steiler zijn.

Gemeten met een slechte print en een Safety Academy boekje van Ortovox. De liniaal van het boekje en de kaart komt niet helemaal overeen.

Toerist
MarsAuteur15 december 2014 · 16:51

Oostelijker op de helling zitten een paar stukken die 7-8 graden steiler zijn.: Skiers links

Beginner
MikeyAuteur15 december 2014 · 17:57

Als ik de kaart 1:25000 print en ik meet met het SsC liniaaltje kom ik op ergens tussen de 24-27 graden, ik vind het overigens erg lastig om het via zo’n liniaaltje af te lezen, weet er iemand toevallig hoeveel meter de hoogte lijnen uit elkaar liggen??

Gevorderd
GhiniAuteur15 december 2014 · 18:19

@@Mikey dat je weet hoeveel meters er tussen de hoogtelijnen zitten is nogal belangrijk. Op je liniaaltje staan als het goed is twee opties om te meten, 20m of 25m, voor 1:25000…
In dit geval is het via die online kaart 20m.
Als het niet op de kaart staat kan je kijken naar het aantal lijntjes tussen de dikkere lijnen. Die dikkere lijnen staan om de 100m en in dit geval zitten er dus 4 lijnen tussen, als er tussen de lijntjes 25m zou zitten zouden er tussen de dikkere lijnen 3 lijnen staan.

Beginner
MikeyAuteur15 december 2014 · 18:36

@@Faberge

Op mijn kaartje zijn geen opties voor afstand hoogte lijnen aangegeven. Maar dat met de dik gedrukte lijnen is inderdaad een goeie/ logisch tip, al is dat op m’n printje niet heul goed te zien! ;) thanx! Na het meten met TAN, kom ik nu uit over een afstand van 200m op het steilste stuk van de rode pijl op 22 graden met het steilste stuk van de rode peil van 27 graden.

Gevorderd
JasperDeBauwAuteur15 december 2014 · 19:34

ik meet minder dan 30 graden met het stop or go kaartje

Gevorderd
Ee1coproAuteur15 december 2014 · 20:06

26 graden in de steilste stukken van het veld (ten ZW van de rode lijn en de exit van het veld). Over de rode lijn zelf is het iets minder steil.

Bij de schatting zat ik er dus goed naast :-)

Beginner
MiggelAuteur15 december 2014 · 20:18

Vanaf de pijl naar beneden meet ik met het mieterse liniaaltje exact 26 graden. Daarna duiken de lijntjes ook onder de 25 op plekken.

What goes around comes around
Gevorderd
NielsAuteur15 december 2014 · 20:33

Onder de 30 graden.

Gevorderd
alexsvwAuteur15 december 2014 · 20:53

Zeker onder de 30 graden. @@Niels mooi is het daar he :-)

Walking down a mountain is a waste of gravity
Beginner
AvdLAuteur15 december 2014 · 20:54

Volgens mijn berekening (max 150 hoogtemeter over max 425 strekkende meter, tangens inverse 150/425) kom ik niet veel steiler dan ongeveer 20 graden over het stuk van de pijl… Meten met het lineaaltje is zo onnauwkeurig. En verder wat @@Niels zegt.

It's all about the turns duuuuuude!
Beginner
GillesAuteur15 december 2014 · 21:11

Meet 27 graden loodrecht op de hoogtelijnen.

Gilles is my name!!
Expert
HaasAuteur16 december 2014 · 01:53

Okay…

We lijken het er wel aardig over eens dat de ‘magische’ grens van 30 graden niet wordt overstegen.

Met een kaart is dat redelijk goed te checken.
Met behulp van een kaart kunnen je thuis dus al routes voorbereiden die je (afhankelijk van het lawinebericht) al dan niet kunt gaan rijden als je in het gebied zit.\

In eerste instantie hadden we alleen de foto…

Het leren lezen van een kaart en het kunnen meten van steilheden van hellingen op die kaart, is om een veelheid van redenen belangrijk.

Het is echter van levensbelang een goede inschatting te kunnen maken van de steilheid van een helling op het moment dat je in het terrein door je goggles lijnen staan te spotten.
Of ,zoals op de foto, een skiër een helling te zien skiën. (is die gozer met dat rode pak en die witte pothelm bij lawinegevaar 3 wellicht levensgevaarlijk bezig?)

Met een geoefend oog en de ‘lawine warnstufe’ op zak. kun je dus razendsnel beslissen. Is het een ‘go’ of een ‘no go’…

En dat is nou typisch iets dat je moet leren in de praktijk! In een cursus.
Investeer dus in jezelf door de wp academy modules te kopen.
En boek een praktijkcursus bij het SSC…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
FrenktasticAuteur17 december 2014 · 07:56

de 30 graden wordt niet overschreden, en dat is het belangrijkst. voor freeriden is (naar mijn inziens) de excate steilheid niet van belang. maar meer :
meer of minder dan 30,
meer of minder dan 35,
meer of minder dan 40

dan weet je bij welke stufe je een run wel of niet kan doen.

(oefening baart kunst! vaak schatten van steilheid via het oog en controleren op een kaart is natuurlijk het beste. en daar draait het om.)

If the conditions are crap, it's called training!
Elite
kanskiAuteur17 december 2014 · 20:34

@@Frenktastic ; heel goed!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!