De plannen voor dit seizoen

De plannen voor dit seizoen
Lijnen rijden met vrienden
Lijnen rijden met vrienden

Eindelijk, het is weer winter!!! Langzaam maar zeker begint het weer druk te worden op wePowder, begint het van hot naar her rijden om dingen op te halen en te regelen en begint mijn Facebook overzicht zich weer te transformeren van saaie lange lijst met flauw filmpjes, naar een lijst met blij en jaloersmakende foto’s, video’s en aankondigingen van vrienden. Ohja! En dan zou ik haast nog vergeten dat het buiten koud begint te worden en de dagen als maar korter…

Allereerst even een huishoudelijke mededeling. Omdat ik vanaf dit seizoen niet alleen blogs, maar ook reguliere artikelen voor wePowder zal schrijven, is mijn nickname veranderd van powderskifun naar ThijsKennis. Dat betekend dus dat al mijn persoonlijke blogs ook onder ThijsKennis op wePowder komen te staan!

Bewogen zomer

Afgelopen zomer ben ik weer naar Lesotho geweest om daar te werken in Afriski, één van de twee skigebieden op het zuidelijk halfrond van Afrika. Stiekem had ik gehoopt dat het deze zomer wél fatsoenlijk zou sneeuwen maar in plaats van een sneeuwrijk seizoen was het seizoen nog droger dan het jaar ervoor… Zelfs zo droog, dat er halverwege even zorgen was of er wel voldoende schoon drinkwater zou zijn. Bij waterschaarste raakt de drinkwater dam namelijk vervuild, waardoor het niet meer veilig is om het te drinken. Dat is weer eens wat anders dan poederstress… Het was in eerste instantie de bedoeling dat ik 4 maanden in Afriski zou blijven, maar uiteindelijk ben ik na 2,5 maand om persoonlijke redenen weer terug naar huis gegaan. Een behoorlijke teleurstelling maar uiteindelijk was het toch ook wel fijn om na bijna 2 jaar zo goed als aaneengesloten op pad te zijn geweest, weer even een paar maanden thuis te zijn. Ik heb heerlijk van een warme nazomer kunnen genieten, flink kunnen werken en vrienden thuis kunnen bezoeken, wat ook broodnodig was.

Nendaz

En daarmee was er ook voldoende tijd om wat plannen te smeden voor komend seizoen. Dit seizoen ga ik weer terug naar Nendaz, net als vorig seizoen. Afgelopen seizoen was in een woord fantastisch hoewel het eind maart toch afliep met een “knaller”. En een wel heel letterlijke wel te verstaan. Ik ben eind vorig seizoen tijdens de laatste afdaling naar de auto namelijk erg hard op mijn hoofd gevallen, zonder erna voldoende rust te houden. Het heeft me enorm veel tijd gekost om daarvan te herstellen en nog altijd heb ik af en toe last van enorme hoofdpijn, waar ik dat voorheen nooit had. Dat bewijst maar weer eens hoe belangrijk het is om goed naar je lichaam te luisteren, iets wat ik in de afgelopen jaren op de harde manier heb mogen leren…Dat is echter geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Het gaat steeds beter en tijdens het sporten heb ik er nauwelijks last van! Op naar komend seizoen dus!

Foto’s en video’s

Al seizoenen lang maak ik edits, vooral met de GoPro. Hoewel ik dat nog steeds erg leuk vind, is mijn interesse langzamerhand ook voor gewoon camera werk getrokken. Één daarvan is fotografie. Vorig seizoen heb ik veel meer foto’s gemaakt en ik vind het ontzettend tof. Ik ga me dit seizoen dan ook meer op fotografie richten. Vorig seizoen ben ik al aardig aan het experimenteren geweest met onder andere de volgende kiekjes als gevolg:

Maten filmen
Maten filmen
Lichte poeder
Lichte poeder
Cliff
Cliff
Touren
Touren
Hiken
Hiken
La Dent
La Dent

Afdalingen

Naast het fotograferen, zijn er natuurlijk ook nog meer concrete ski plannen. Vorige winter heb ik mogen proeven van het fantastische terrein dat Les 4 Vallées te bieden heeft en de lijst van afdalingen die ik het komende seizoen wil gaan doen, is ondertussen langer dan een gemiddeld boodschappenlijstje voor de supermarkt. Zo staat de wel bekende Bec des Rosses op de planning en ook de (iets minder bekende) le Fou is één van de afdalingen waarvoor ik sta te trappelen. Hopen is, op een stabieler sneeuwdek dan vorig jaar. Vorig seizoen gooide een enorm onstabiele onderlaag namelijk roet in het eten en heb ik me niet gewaagd aan grotere afdalingen.

Le Fou
Le Fou

Wachten op sneeuw

Maar goed… Voorlopig loop ik daarmee nog op de zaken vooruit. Er ligt op dit moment namelijk in Nendaz nog amper sneeuw. Het is wachten op een Noord(west)stau en het ziet er naar uit dat die er eindelijk aan zit te komen. Momenteel zit ik in Kaprun om wat te helpen bij wat trainingen en de omstandigheden hier zijn zonder te overdrijven, slecht te noemen. Op de gletsjer zelf is het prima skiën maar de omstandigheden doen meer aan Oktober dan aan December denken… Het is dus nog even uitkijken naar sneeuw, maar dan gaan we los. Ik kan niet wachten!

ThijsKennis

Reacties

Expert
ieismAuteur10 december 2014 · 19:05

Mooie foto’s Thijs! Je favoriete foto van komend jaar krijg je van mij op XXL formaat opgestuurd. Help me even herinneren tegen die tijd…

Ivar

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RPAuteur10 december 2014 · 19:21

Lekker Thijs, fijn seizoen alvast!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
DioAuteur10 december 2014 · 23:29

Jij bent goed bezig maat.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
3zelAuteur11 december 2014 · 08:16

Foto van het snowboardspook is alvast mijn favoriet ;)

knowledge is powder
Expert
CarelAuteur11 december 2014 · 12:03

Heel dik Thijs.

Ik lees je Blog altijd met heel veel belangstelling. Keep up the good work!!!

Gevorderd
TMOZAuteur11 december 2014 · 13:28

fototje van “Cliff” is naar lac de vaux toe ?

mooie plannen…!

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Expert
ManoniAuteur11 december 2014 · 14:15

Super Thijs!

Ik ben erg blij dat ik deze winter weer je skimaatje kan zijn, want het is altijd erg gezellig en uitdagend om met jou op pad te zijn. Tot volgende week!

Gevorderd
RoelaanoAuteur11 december 2014 · 20:38

@@TMOZ dit is de nieuwe route naar de Rocky Garden hike ;)

@@thijskennis, ik kom wel weer een keer bij je spelen als je zin hebt :)

Expert
ThijsKennisAuteur13 december 2014 · 09:25

Thanks @allen

@@Roelaano Ja top, moet alleen eerst nog even een basis vallen…

Pow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!