Het sneeuwt in de noordalpen!

Het sneeuwt in de noordalpen!
Gargellen Montafon
Gargellen Montafon

Eindelijk wat poedersuiker voor de Noordalpen. Het houdt nog niet over, maar beter iets dan niets. Ik vermoed dat de eigenaren van Hotels en Pensions in de Noordalpen nu staan te juichen, want een beetje wit staat zoveel beter en de ervaring leert dat dit direct tot boekingen leidt. De dikke latten uit de kast halen dus en richting het laag gelegen Voralberg knallen? Nee, dat (nog) niet. Wel verbeteren rap de condities van de gletsjers van Solden, Stubai, het Pitztal en het Kaunertal en dus ook in het Otztal waar vanaf donderdag de kick off start. Een rondje webcams.

Arosa
Arosa
Graubunden, Zwitserland
Graubunden, Zwitserland
Grossglocknerstrasse
Grossglocknerstrasse
Zillertal
Zillertal
Obertauern
Obertauern
Damuls
Damuls
Kleinwalsertal
Kleinwalsertal
Zwarte woud
Zwarte woud

Tot morgenvroeg (dinsdagochtend) wordt er nog eens 5-25 centimeter bij verwacht, waarbij de hogere regionen van Graunbunden, de gletsjers van Tirol (Solden, Stubai, het Pitztal en het Kaunertal) maar ook het Italiaanse Sud-Tirol de meeste sneeuw mogen verwachten. Met name in de komende avond/nacht kan er wel wat vallen als de sneeuw over de Alpenhoofdkam overslaat naar het zuiden.

Sneeuw voor het centrale deel van de Alpen
Sneeuw voor het centrale deel van de Alpen

Hoe verder?

Morgenochtend is het even lekker webcams staren, maar in grote delen van de noordalpen onvoldoende voor een poederdag. Het zijn enkel de gebieden boven de 2000 meter gelegen in de Alpenhoofdkam van Tirol en Zwitserland waar een prima basis ligt. En omdat het dinsdag alweer opklaart is het dan prima poeder rijden in:

  • Stubai

  • Pitztal

  • Kaunertal

  • Solden

  • Obergurgl

  • Sulden am Ortler

  • Passo Tonale

  • Corvatsch

Verwacht geen uberdiepe dag, maar voldoende voor een mooie spray.

Meer sneeuw valt er dan in het uiterste zuiden van de Piemonte. Want eenmaal over de Alpenhoofdkam getrokken trekt het front door de Po-vlakte om tegen de toppen van Limone Piemonte en de Tende Tunnel weer te reactiveren. Dat leidt dan tot onderstaand plaatje.

Sneeuw in het uiterste zuiden
Sneeuw in het uiterste zuiden

Helaas is hier nog niets open en was er zero basis voor de start van het weekend, maar het is een mooi plaatje. Woon je in het zuiden van de Franse Alpen en de Italiaanse Piemonte, dan kun je vandaag het beste in de buurt van de Mont Viso gaan touren. In het oosten van de Queyras viel een mooi laagje vers en in Saint Veran is het vandaag prima touren.

Prima weer om te touren
Prima weer om te touren

Woensdag en donderdag valt er nog eens wat suiker in de noordalpen. Vooralsnog niet meer dan 2-10 centimeter, maar net weer wat vers om vrijdag mooi de Kick Offte starten. Zaterdag volgt er dan een nieuw front die de complete Alpenhoofdkam weer vers gaat geven waaronder het (zuiden) van het Otztal, daarna lijkt er een laag in de Po-vlakte te ontstaan die sneeuw gaat brengen voor de zuidalpen roadtrip. Mocht dit allemaal kloppen, dan rijd ik de komende 2 weekenden verse sneeuw. We gaan het zien. In ieder geval weet je waar je morgen moet zijn.

Morgen weer een update

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur8 december 2014 · 11:41

Lekkere plaatjes. Helaas nog niet echt grote hoeveelheden om dit weekend te gaan rijden. Hopelijk wordt het nog wat meer op zaterdag.

BTW: Bovenste foto van Gargellen is niet van vandaag maar van 22-10 helaas…

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 11:51

@@Marco scherp ;) De laatste echte noordstau. Goed gespot.
Vanavond intensiveert de boel nog een beetje rond de hoofdkam van (Sud) Tirol. Eens kijken wat dat doet.

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur8 december 2014 · 11:57

Ach ja, een beetje is beter dan niks.

Gevorderd
brtAuteur8 december 2014 · 14:37

Ik sta in de startblokken voor komend weekend, maar vooralsnog is het niet echt de moeite.

Gevorderd
evanAuteur8 december 2014 · 15:20

Voor het weekend had ik nog hoop, maar het ziet er voorlopig toch niet echt hoopgevend uit. Jammer, nog even wachten dan maar.

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 15:39

@@evan, LOL jij hebt je in de luren laten leggen door een eenmalige bizarre uitpoep van het weermodel. Maar er zijn nog steeds kansen. Wellicht op een andere plek dan je eerder dacht.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 december 2014 · 16:40

@@meteomorris, tsja, ik wist natuurlijk ook wel dat die uitschieter niet realistisch was (http://wepowder.nl/forum/topic/99952?page=9#last), maar er was tot vandaag nog wel een neerslagpiek te zien, al verschoof die wel wat. Nu lijkt de jetstream de Alpen links te laten liggen met een lekker zonnetje voor het Ötztal! ;-)
Zou er alleen wat gaan vallen in het uiterste zuiden?

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 17:05

@@evan, moeilijk te zeggen. Het zijn dagkoersen op dit moment. Het azorenhoog speelt een spelletje met ons.

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur8 december 2014 · 17:15

Vorig jaar was er ook sneeuw zonder dat je dat voorspelt had :)

Gevorderd
evanAuteur8 december 2014 · 17:18

@@meteomorris, afwachten dus. Ik zet mijn kaarten alvast op volgend weekend.
Ik heb net al wel de eerste paar Zuid-Hollandse vlokken sinds tijden zien vallen. Stoked! :-D

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 19:11

@@evan foto’s? Moet ik afzakken richting Delft voor een powderspray?

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 december 2014 · 22:01

@@meteomorris, die paar vlokken zijn helaas alweer weggespoeld. Ik was te laat voor een foto.

Gevorderd
xs2arjan.Auteur9 december 2014 · 09:49

@@meteomorris Nog een gouden tip om de benen wat los te maken donderdag om ons
's avonds te melden in Zweiselstein ;-)

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur9 december 2014 · 10:04

@@xs2arjan lekker naar Solden.

powfinder.com
Gevorderd
xs2arjan.Auteur9 december 2014 · 10:11

@@meteomorris thnx!! Lekker dichtbij de Camping die ik heb geboekt :-)

xs2arjan
Beginner
HaagjeAuteur9 december 2014 · 10:40

De voorspellingen zeggen nu zondag aardig wat sneeuw. Lekker voor de laatste dag :)

Toerist
AnoniemAuteur9 december 2014 · 17:48

Volgende week deze tijd vertrekken wij naar St. Anton Am Arlberg. Eindelijk hebben ze daar vanmorgen de eerste sneeuw sinds lang gehad, maar diep lijkt het daar nog niet. Voorspellen ze daar nog dump? Ik lees vanalles…
Thanks!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!