Zondag stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Davos? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. Maandag stelde ik je de vraag 'Hoe steil exact is deze helling?'. De steilheid van een helling is namelijk cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Gister stelde ik je de vraag wat de expositie van de helling is.
Dit doen alles doen we omdat een geoefend freerider ervoor zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Vandaag geven we je de lawineberichten. De vraag aan jou is dan: was het een risicovolle helling?
De foto is genomen op zondag 14 maart 2010. Bijgevoegd de lawineberichten van:
* 13 maart van de regio Graubunden
en de nationale bulletins van
Vraag 4
Was het een risicovolle helling? Op bovenstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. Ik hoor ook graag van je of en zo ja hoeveel sneeuw er de afgelopen dagen is gevallen. Van wanneer de laatste sneeuwval was. Wat de dominante windrichting was. Of en zo ja, met welke type lawine moet de snowboarder rekening houden.
Die dag waren er 3 boarders onderweg. Bovenstaand heb je kunnen vaststellen of en zo ja hoe zeer het een risicovolle helling was. Ik hoor ook graag van je of en zo ja hoe ze het risico kunnen verkleinen.
Zondag volgt er weer een nieuwe case. In afwachting van jullie antwoorden pak ik mijn laatste spullen in voor de Kick-Off.
Deze serie is powdered by de Safety Academy