Academy: was het een risicovolle helling?

Academy: was het een risicovolle helling?
Een mooie wand
Een mooie wand

Zondag stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Davos? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. Maandag stelde ik je de vraag ‘Hoe steil exact is deze helling?’. De steilheid van een helling is namelijk cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Gister stelde ik je de vraag wat de expositie van de helling is.

Zo ziet de lijn er uit op de kaart
Zo ziet de lijn er uit op de kaart
De entree van de helling.
De entree van de helling.

Dit doen alles doen we omdat een geoefend freerider ervoor zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Vandaag geven we je de lawineberichten. De vraag aan jou is dan: was het een risicovolle helling?

De foto is genomen op zondag 14 maart 2010. Bijgevoegd de lawineberichten van:

* 13 maart van de regio Graubunden

en de nationale bulletins van

Vraag 4

Was het een risicovolle helling? Op bovenstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. Ik hoor ook graag van je of en zo ja hoeveel sneeuw er de afgelopen dagen is gevallen. Van wanneer de laatste sneeuwval was. Wat de dominante windrichting was. Of en zo ja, met welke type lawine moet de snowboarder rekening houden.

Die dag waren er 3 boarders onderweg. Bovenstaand heb je kunnen vaststellen of en zo ja hoe zeer het een risicovolle helling was. Ik hoor ook graag van je of en zo ja hoe ze het risico kunnen verkleinen.

Zondag volgt er weer een nieuwe case. In afwachting van jullie antwoorden pak ik mijn laatste spullen in voor de Kick-Off.

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur10 december 2014 · 13:01

@@meteomorris ik mis onderstaand kaartje?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
FriscoAuteur10 december 2014 · 13:38

Risicovolle helling? Ja, steilste punt is net onder de 40 graden (denk ik ;-)), maar je hebt altijd te maken met convexen in een helling (S-gelände, rinnen und mulden), dus met stufe 2 moet je daar rekening mee houden. Zeker als je met 3 man bent, rijtactiek is dan belangrijk.

Neuschnee: 0-5 cm vers.
Laatste sneeuwval: 12 maart ca. 5 cm.
Dominante windrichting: Wind van NO, naar N, naar NW: Noordenwind dus dominant.

Rekening houden met lawines? Off-piste moet je altijd met lawines rekening houden. ;-)Lawinetype: plaklawine, welke met grote belasting los te trappen is, mogelijk kan je zelfs een oude diepe zwakke laag raken, wat zeer grote lawines kan opleveren. Op kammen en in geulen is het gevaarlijker, soms met lichte belasting los te trappen. Tevens zijn er de laatste 2 dagen verse triebschnee ophopingen gevormd, door de wind.

Risico’s verkleinen? Jazeker, door defensief te rijden, 1 voor 1 af te dalen, convexen te mijden en nieuwe triebschnee ophopingen ontwijken indien zichtbaar is de kans op lawines minder groot.

PS: Lekkere lijn en spray btw!

@@meteomorris meer van dit soort casuïstiek graag!

Never eat yellow snow!
Gevorderd
Ee1coproAuteur10 december 2014 · 13:53

Het was naar mijn mening wel een risicovolle helling. De helling van bijna 40 graden wordt risicol vol bij stufe 2.

Er is de laatste dagen rond de 5cm vers gevallen (12 maart). De dominante windrichting was NNW.

De snowboarder moet met plaatlawines rekeninghouden.

De boarders kunnen 1 voor 1 afdalen om de risico’s kleiner te maken. De helling heeft niet een goede escape. Ze zouden ervoor kunnen kiezen om een stukje terug te hiken naar het oosten omdat de helling daar minder stijl is.

Gevorderd
Ee1coproAuteur10 december 2014 · 13:57

Oh, en de helling wordt risicovol omdat die dag alle exposities boven 1800 als ongunstig gezien moeten worden. Dit in combinatie met de hellinghoek maakt het een risicovolle helling.

Gevorderd
pjnijssenAuteur10 december 2014 · 14:36

Van 11 op 12 maart heeft het voor het laatst gesneeuwd met matige wind draaiend van SW (Weissfluhjoch 11 mar 07:00) naar N (12 mar 07:00). Nationaal bericht 12 mar geeft aan dat de wind matig was uit west tot noord richting dus gedraaid van SW over W naar N . Veel (erg) lokale verschillen in sneeuwdek opbouw, met dicht tegen de oppervlakte verspreide oude èn nieuwe triebschnee. Deze kunnen met grote belasting losgetrapt worden (plak lawines). Gevaarlijke plekken op steile hellingen , alle exposities, zeker op deze hoogte. Daarnaast wordt expliciet gewaarschuwd voor overgangen van weinig naar veel sneeuw (kammen!). Kleine punt lawines zijn zichtbaar op foto’s, van bovenin bij entree, uitlopend tot in foto 1. Kortom zeker risico aanwezig.

Zonder kennis/ervaring: no go. Met ervaring alleen na zorgvuldige afweging. Veilige routekeuze vooral focus op triebschnee ontwijken, één voor één rijden, safety stops inplannen en gebruiken. Gelukkig is voor één voor één rijden gekozen, anders hadden we deze mooie foto’s niet gehad ;-)

@@meteomorris Ik mis het kaartje ook en sluit me aan bij @Frisco! kom maar door met deze oefeningen.

Expert
meteomorrisAuteur10 december 2014 · 15:01

@@49 aangepast. Moet bovenstaand kaartje zijn.
@Frisco! @@pjnijssen zondag een nieuwe case!

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur10 december 2014 · 15:02

Een nieuwe dag, nieuwe vragen. @@Jeffrey2, @@crashtestdummy, @@jover, @@Andries, @@robbe, @@caveman, @@3zel, @@pjnijssen, @@Gaius, @@AlexanderHurk, @@wouter, @@Jespervz, @@Gilles, @@skiester, @@GerritA, @@JasperDeBauw, @DaniëlC, @@Mitchel., @@koen_djfistel, @@Erwin, @The_O, @@Dio, @@RuudvW, @@ieism, @@Spookjuh, @@FreshPow, @@costijn, @@Teze,@@tjoep2, @@SaintUsuge, @@ThijsL, @@markindealpen, @@mhilberts, @@TeleMarijn, @@RalfLins, @@Bart313, @@Yves, @@Miggel, @@Crayno, @@Leonie, @@Nicky, @@cojack, @@Fonzie, @@alexsvw @@Jozua, @@pjnijssen @@49 @@Gaius, @@Jespervz, @@Gilles, @@mhilberts, kom er maar in. Was het een risicovolle helling?

powfinder.com
Gevorderd
KRoversAuteur10 december 2014 · 15:41

Deze helling en de omstandigheden doen mij in alles denken aan de helling in Davos waar ik bijna twee jaar na deze situatie in een lawine terecht ben gekomen (zie “Analyse lawine noordzijde Rätschenjoch” in het Forum).

Wat mij betreft dus een zeer risicovolle helling en een NoGo. Kwam ik deze helling nu tegen dan zou ik eerst iets anders zoeken. Op de kaart zijn minder steile alternatieven te zien, al moet je voor verse Triebschnee ALTIJD onder de 30 graden blijven.
Zit je al in de penarie en kun je niet meer terug? Dan op deze helling zeeeer defensief gaan rijden met de verwachting dat het ergens mis kan gaan.

Laat je niet foppen door een “relatief veilige” stufe 2, alle alarmbellen rinkelen bij mij…

Avalensemble!
Expert
ieismAuteur10 december 2014 · 15:54

Geen tijd om alle lawineberichten echt door te lezen, maar geen kritische neuschnee en eerder een normale stufe 2.

Geen reductie eerste klasse, steilste deel van de hang meer als 39 graden (heb ik zelf niet gemeten eerlijk gezegd maar maar de entree lijkt steiler).

Geen reductie tweede klasse

Reductie derde klasse RF3 voor kleine groep met afstanden.

Gefahrenpotential 4:3 is geen 1

minpunten: windtekenen, terreinvormen.
pluspunten: safespots op/over het kammetje, geen directe terrain traps/ goed overzichtelijke wand.

Ja risicovol, maar afhankelijk van de locale omstandigheden en hoe ik de stufe 2 in zou schatten zou ik 'm denk ik ook rijden.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur10 december 2014 · 15:59

Of misschien ook wel niet…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
JespervzAuteur10 december 2014 · 16:20

Neuschnee ongeveer 5 cm en die viel op 12 maart.
Type lawine waar snowboarder rekening mee moet houden: schneebrettlawine
Risicovolle helling? Zoals het nu gaat denk ik van niet, hij gaat in zijn eentje naar beneden dus er is minimale belasting op het sneeuwdek.
Wind is in een paar dagen van NO naar NW gegaan.
Op die dag zelf is de wind NW dus dat is dan de dominante wind denk ik ?

Gevorderd
YvesAuteur10 december 2014 · 16:34

Risicovolle helling: toch wel, vooral door de hoge hellingshoek. Uitkijken voor plaatlawines, zoals ook aangegeven in het lawinebericht (wordt wel expliciet melding gemaakt van grote belasting, dus meerdere personen of een kritieke val bijv.)

Sneeuwval dateert al van een paar dagen geleden en was beperkt, maar de wind heeft wel voor triebschnee ophopingen gezorgd (matige wind in de periode van de sneeuwval, vooral vanuit N). Door de eerder lage temperaturen blijven die gevaarlijk.

Dus te rijden, maar als ze met 3 waren extra afstand bewaren, safe spots afspreken, en verhoogde aandacht voor gullies en kommen waar die triebschnee zich zou kunnen opgehoopt hebben. Het bovenste (steilste) stuk zou ik niet als catwalk gebruiken om je kunstjes te tonen, lijkt me met deze condities interessanter om elke val (en dus belasting) te vermijden.

Beginner
AlexanderHurkAuteur10 december 2014 · 16:40
  • 5 cm neuschnee 11 maart en 12 maart ook 5 cm\
  • Lawine gevaar 2. Er wordt extra gewaarschuwd voor triebschnee die makkelijk los komt, je ziet op de helling triebschnee liggen. Wel wordt er een subtiliteit aangegeven: voornamelijk kleine stukken triebschnee, hier kan dus omheen gereden worden als je zeker weet waar je mee bezig bent. \
  • Helling is ongeveer 40graden of steiler. (rond de 40 graden)
    Volgens de elementaire reductie methode zit je dus op het randje. \
  • Soort lawines: wintersport lawines (door triebschnee). \
  • Wind: NW

Ik zou zeggen gevaarlijke helling.

Wat te doen om gevaar in te perken? \

  • 1 voor 1 afdalen en op een safespot wachten.\
  • Ingewaaide triebschnee zoveel mogelijk vermijden.\
  • Opletten bij convexen en concaven, bochten hierna maken.
Riding on the edge!
Gevorderd
JozuaAuteur10 december 2014 · 17:09

Op 12 maart laatste verse sneeuw, 5 cm.
Dominante windrichting Noord.
Voornamelijk opletten voor plaatlawines in oude sneeuw. Verder ook voor kleine verse ingewaaide sneeuwplakken die gemakkelijk loskomen.

Risico’s adhv reductiemethode. Enkel reductiefactor 10 gaat op, kleine groep die grote afstand houdt. Maw reductiewaarde 3 bij gevarenpotentieel 4. 4/3 is niet kleiner dan 1 en ik heb onvoldoende ervaring om de lokale condities te evalueren dus voor mij NOGO.

Verder kan de groep als enige extra maatregel treffen om de afdaling niet te doen, zelfs met grote afstand en defensief rijden is het nogo. Evt. overgangen van diepe naar ondiepe sneeuw (of omgekeerd) voorkomen maar dat lijkt me moeilijk in de praktijk. Niet vallen!

@@meteomorris , die 2 afbeeldingen die de gevaarlijke exposities aanduiden, is dat voor ochtend en namiddag? (steilhange) Ik dacht dat het met de hoogte te maken had maar er staan soms dezelfde hoogtes bij …

Gevorderd
49Auteur10 december 2014 · 17:12

is het een risicovolle helling? risico = kans x gevolg.

Er staan alweer mooie beschrijvingen over de kans dat een lawine wordt veroorzaakt vgl. de verschillende klassieke reductiemethodes. Dat laat ik hier even buiten beschouwing.

Ik ben benieuwd wat jullie denken over het gevolg van een eventuele lawine op deze helling en in deze omstandigheden? Ik denk in de richting: kleine triebschneelawinen mogelijk - kleinere slab; breed uitlopende uitvlakkende helling zonder cliffs, rotsbanden of bomen; geen piste oid onder de helling; eventuele lawine zal ‘beperkte’ gevolgen hebben.

Denk ik nu te snel? Is het aantal hm tot uitvlakking misschien te groot? Zie ik iets over het hoofd?

montagna bianca, ti amo
Beginner
MikeyAuteur10 december 2014 · 17:20

Ook ik zeg risico volle helling.

Toelichting: naar mijn berekening is de entree van de helling al meer dan 40 graden steil, ERM… NO GO.
Aangezien de wind uit N - NW kwam was de snowboarden in mijn ogen aan de verkeerde kant bezig van de “rug” ( triebschnee kant ).
Stel je had het risico genomen de entree van iets boven de 40 graden voor lief te nemen en dit stuk te straight lijnen, dan nog had ik de helling niet aan gedurfd, zeker als je de snowcard gebruikt had om in deze ongunstige situatie de helling te meten was je er achter gekomen dat in een helling met behoorlijk veel triebschnee je niet steiler had kunnen afdalen dan 35 graden bij een stuffe 2, dus theoretische zit je dan 7 graden te steil! Ik zou deze helling met dit lawine bericht zeker niet afgedaald zijn.

Beginner
JoopAuteur10 december 2014 · 17:27

Prachtig allemaal maar zoals andrew Mclean al zei in de film Steep. Het is altijd iets anders waardoor de lawine ontstond. Ook na een rationele checkup. Zie hoe dat hij zelf in de film bijna bedolven wordt door een Lawine. Ik vind deze persoon toch wel een autoriteit op dit gebied die geacht wordt alle zaken goed in kaart te brengen. Sommige zaken zullen we nooit helemaal begrijpen van moeder natuur. Maar ik snap de strekking en ik support wepowder om het bewustzijn hierop onder de freeriders te vergroten. Voor mij is het nu allemaal nog een brug te ver.

Beginner
GillesAuteur10 december 2014 · 18:30

Sinds 4 dagen bijna geen verse sneeuw. Wind uit noordelijke richting dus helling kaalgeblazen en triebsneeuw ligt aan de andere zijde. Noordzijde in het algemeen echter ongunstig (altschnee). Rijders houden grote afstand maar met grafische reductiemethode zit ik dan toch in het rood - No go.

Ook bij de methode van Munter heb je weinig reductiefactoren. Slechts voor een kleine groep met afstand. Wellicht is bekend of het een vielbefahren route is dan heb je een extra factor en kun je het doen - Go.

Gilles is my name!!
Beginner
AlexanderHurkAuteur10 december 2014 · 18:32

@@Joop volgens mij worden de meeste lawines (90%?) door de skier zelf getriggerd? In de grote films wegen ze het risico af met het shot dat ze willen krijgen. Ze nemen daarom waarschijnlijk wat meer risico dan je zelf zou willen nemen.

Riding on the edge!
Beginner
roel2Auteur10 december 2014 · 21:01

Expositie Noord, noordelijke wind
Boven 2000 meter
Stufe 2, helling 40 graden
Oude triebschnee bedekt onder vers laagje
Opletten bij overgangen van diepe naar ondiepe sneeuw.
Exposities boven 1800 meter in windrichting zw naar zo risicovol. Dus ja risico, maar mijn inziens een goede lijnkeuze.

The only source of knowledge is experience
Elite
kanskiAuteur10 december 2014 · 21:04

Ik vind het een mooie helling! :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
NielsAuteur10 december 2014 · 21:05

Als ik meet op de geprinte kaart, dan is de helling iig 40 graden. De print is te onduidelijk om te kunnen zien of het steiler is.

Volgens het Lawinebericht stufe 2, boven 1800m, zonder uitzonderingen. Nadrukkelijk wordt gesproken over kleinschalig, sterke verschillen. Voornamelijk:\

  • Overgangen van weinig naar veel sneeuw\
  • Grote belasting in oberflächennahen lagen\
  • Verse Triebschnee is klein, maar licht auslösbar

Dus, de feiten:
Sleutelpassage NNO, ong. 40 graden op het steilste punt, hoogte tussen de 2500 en 2700m. Daaronder minder steil.
Stufe 2 en 40 graden onder ungunstige omstandigheden betekend met mijn kennis (snowcard) een verhoogd risico.

Daarnaast spreken voor en tegen:\

  • Duidelijk triebschnee zichtbaar over de hele afdaling (alhoewel uit het llb blijkt dat dit beperkt zou moeten zijn, kan ik de hoeveelheid vanaf de foto niet beoordelen)\
  • Geen terrain traps\
  • Een duidelijke safe spot, onder de grote rotspartij skiers links vd lijn, ong 2500m\
  • Grote afstand\
  • Overgangen van weinig naar veel sneeuw niet zichtbaar (anders dan dicht bij de rotsen) op de foto. Alleen wellicht boven op de graat, maar dat is veel meer dan 50m van het steile deel.\
  • Defensief en licht rijden

Geen hoog risico, maar verhoogd risico. Voor mij persoonlijk op het randje, maar met de juiste factor mens een go.

Een paar sidenotes:\

  • Triebschnee vermijden is onmogelijk, dat ligt over de hele wand.\
  • De hellingshoek is hier essentieel. Als meten op een duidelijke kaart aantoont dat de hoek groter is dan 40 graden, wordt het direct een hoog risico.
Gevorderd
markindealpenAuteur10 december 2014 · 21:13

Wind uit het noorden
op deze hoogte is de flank een risicovolle expositie
5 cm nieuwe sneeuw die de triebschnee bedekt
Stufe 2 dus maximum 40 graden

Conclusie is risicovol.
Als je m toch wel rijden, 1 voor 1 en goede safespots zoeken, uitkijken voor convex concaaf

Gevorderd
joosthAuteur10 december 2014 · 22:06

Lastig gevalletje dit. Mijn antwoord is dat het inderdaad een risicovolle helling is dit.

Hierbij mijn uitleg volgens de elementaire reductiemethode:

Stufe 2, niet stijler dan 39 graden binnen je directe omgeving afdalen. Lawinebericht waarschuwt voor overgangen van weinig naar veel sneeuw. Kleine triebschnee hopen. Sneeuw heeft een grote belasting nodig (zoals een val) om een lawine te triggeren. Alle aspecten zijn gevaarlijk en het is ook een noordhelling die je pakt. Al deze kenmerken zijn aanwezig op deze helling. Onder goede omstandigheden zou je deze bij 2 goed kunnen doen. In dit geval zijn de omstandigheden matig. Hoog risico dus. Tijd om het uit te rekenen:

Dan ook nog ff de uitgebreide reductie methode:

  • Stufe 2= 4\
  • Eerste klasse reductie is er niet. stuk op de helling is namelijk meer dan 39 graden= RF 0\
  • Tweede klasse reductie is er ook niet. Alle aspecten zijn namelijk gevaarlijk volgens het bericht. = RF0\
  • derde klasse reductie: kleine groep die tactisch afdaalt met voldoende afstand: RF 3

4
_
3 = 1,33 Dus hoog risico, meer dan 1.

Dive in nose deep
Toerist
Patrick2Auteur10 december 2014 · 22:14

Dominante windrichting N.
Redelijke wind op 14 maart. Wind kwam uit NW richting. Lijkt mij gezien de expositie van de helling geen gevaar op te moeten leveren.
Verder geen sneeuwval van betekenis. (5 cm)
Weinig temperatuurschommelingen afgelopen dagen.
Een gevolg van de wind zal zijn dat de sneew “windpressed” geworden is.
Gevaar reductie door gespreid te rijden.
Lijkt mij op die dag geen gevaarlijke helling te zijn geweest.
Het is de laatste dagen niet heel erg koud geweest. Hierdoor lijkt me de sneeuw goed te zijn gezet.

Het te verwachten lawinetype lijkt me eerder een brettlawine dan een poederlawine. Maar nogmaals; die dag weinig risico.

Elite
kanskiAuteur10 december 2014 · 22:20

Windrichting afgelopen dagen? Loefzijde of lijzijde… of een beetje?!

Wind pressed snow? Windrichting afgelopen dagen…

Windsterkte afgelopen dagen? Hoeveelheid verplaatste sneeuw?

Vanaf welke groepsgroten spreken we van “grosser Zusatzbelastung”?

Wat geven op de foto’s de sporen aan? (Overigens zou je die misschien niet hebben kunnen zien vanaf de entree)

Puntlawines of oppervlakkige sluf slides?

Kritische neusnee menge vanaf welke hoeveelheden in ongunstige situatie?

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur10 december 2014 · 22:54

Lawinegevaar 2 dus 40 graden zou kunnen, de helling is minimaal 39 graden, dus op het randje maar mogelijk. Er is een mogelijk een klein beetje sneeuw gevallen in de afgelopen dagen max 5cm. Meeste wind gedurende de laatste dagen vanuit het N(W), waarbij deze in de laatste dagen sterker is geworden, waardoor weer meer kans op triebschnee. Expositie ligt op het NNO en hoogte ligt 2000 meter waardoor de helling in risicozone valt zoals beschreven in het lawinebericht.

Het lawinebericht waarschuwt voor triebschee en het triggeren van lawines ook in oude sneeuwlagen en door 1 persoon. Ook nationale bericht waarschuwt hiervoor. Routes moeten daardoor zorgvuldig gekozen worden. Voor persoonlijk mij met beperkte ervaring betekent dit een NO GO.

Gevorderd
3zelAuteur10 december 2014 · 23:51

Lawinebericht:
Stufe 2 - eigen spoor
Steilste stuk van het spoor is 42°
hoger dan 1800m en negatieve expositie
gevaren:\

  • plaatlawine kan door grote belasting getriggerd worden\
  • overgangen van veel naar weinig sneeuw zijn voorzichtig te beoordelen\
  • uitzonderlijk kan een plaatlawine getriggerd worden door een zwakke laag in de oude sneeuw\
  • verse triebschnee-ophopingen zijn licht los te trappen maar beperkt van omvang - sluff

Alarmtekens in de helling:
-WIND! verse triebschnee (windlips) door matige wind (30km/u) uit NW met sterke rukwinden (50km/u) bij koude temperaturen (-11°).
-SLUFFlawine’s39°, geen gunstige hoogte noch expositie en beperkte triebschnee - NO GO

Professionele reductiemethode: Stufe 2, aangezien er verspreid kans is op alle hellingen enkel met grote belasting hou ik het op een gewone stufe 2 (bavarian matrix),
geen eerste noch tweede klasse reductie, enkel derde klasse reductie
4/3=1,33

Bon, de rijders hebben gunstige eigenschappen gezien in het sneeuwdek om de keuze te maken of hebben een hogere risico-aanvaarding dan 1.

Ze rijden 1voor1 en doen dit dmv lange bochten met beperkte belasting en trachten zone’s met overgang van weinig naar veel sneeuw te vermijden.
Safety spot: net onder de rotsen westelijk van de lijn

Zou ik hem rijden… neen, deze lijn vink ik de avond ervoor van mijn lijstje en ga op zoek naar een helling aangepast aan mijn niveau.

knowledge is powder
Gevorderd
joosthAuteur11 december 2014 · 11:36

@@robses: ´Lawinegevaar 2 dus 40 graden zou kunnen´ is dat zo?

Dive in nose deep
Toerist
AnoniemAuteur11 december 2014 · 12:40

@@FreshPow: je ter verduidelijking, Lawinegevaar 2 max 40 graden zou bij geen hoog risico volgens ERM net niet kunnen (

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!