Groener freeriden met 3456 feet

Groener freeriden met 3456 feet

Sten Smola doet eigenlijk al 15 jaar precies wat wij doen, door de Alpen reizen en poeder zoeken. Alleen hij doet het op een bewuste manier, zo klimaat neutraal mogelijk, voornamelijk met het openbaar vervoer. Met ‘Ride Greener’ heeft hij een Zwitserse vereniging voor klimaat neutraal snowboarden opgericht. Ze maakten een korte film over afgelopen seizoen. Dat leverde een sterke boodschap en mooie beelden op!

Freeriden en het klimaat

Door dit soort initiatieven ga ik vaak extra nadenken over mijn eigen bijdrage aan poeder voor het nageslacht. Regelmatig met de diesel op en neer naar de Alpen is niet mijn beste bijdrage. Maar heel veel minder vlees eten helpt dan wel weer significant. Hoe kijk jij tegen onze sport en klimaatverandering aan?

Niels

Reacties

Gevorderd
CPetAuteur17 december 2014 · 10:01

Ik rook niet maar denk eens na over die sigaretten peuk die iedereen maar weggooit in de lift of ernaast. Het doet werkelijk een zware inbreuk op je eigen klimaat en toekomst. Zo i zo is roken al ongezond (mogen dat duidelijk zijn) maar 1 sigaretten filter schaad zijn valplek echt. Voorbeeld 14 liter grondwater wordt er bijvoorbeeld aangetast van 1 peuk. De peuk is tevens niet zomaar weg als jij hem weggooid. Vrienden freeriders die roken denk er eens over na om die peuk niet zomaar ter aarde te laten storten. Lees de volgende link eens…

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/11/29/zijn-peuken-op-straat-slecht-voor-het-milieu/

Let the snow come!
Expert
KlettergeitAuteur17 december 2014 · 14:21

Wat te denken van recreatief helikoptergebruik waarbij je ook omhoog kan lopen/scooteren al dan niet in een dag…

Gevorderd
evanAuteur17 december 2014 · 15:03

Sympathiek initiatief van die Zwitsers. Helaas heb ik niet de indruk dat dit veel navolging krijgt.
Skiërs en snowboarders ondervinden direct de gevolgen van klimaatverandering, maar zijn zelf verantwoordelijk voor veel CO2 uitstoot. Behalve Kílian Jornet; die schijnt alles te lopen.
Ik vind het daarom behoorlijk cynisch om (verre) vliegreizen te maken en je met een helikopter te laten vervoeren om van de sneeuw te genieten.
(Het viel me op PowderQuest op dat deze gast (http://wepowder.nl/report/11131) een boorplatform als profielfoto heeft. :-D )

Ik heb me natuurlijk ook weleens schuldig aan gemaakt aan een vliegreis om te gaan skiën, maar weeg het milieu wel altijd mee in mijn beslissingen met betrekking tot vervoer. Pas als de reis per vliegtuig aanzienlijk voordeliger is dan ander vervoer kies ik voor vliegen. En omdat ik geen auto heb is het des te verleidelijker om te gaan vliegen.

Trouwens, als je de CO2-uitstoot van een reis naar de Alpen wilt compenseren met minder vlees eten, moet je per reis 16kg (Nederlands) rundvlees of 60kg kip besparen. :-)
http://www.groen7.nl/kilo-vlees-gelijk-aan-1-600-km-in-een-auto/

@@WoutMartens, houden jij en @@ErnstHendrikSprenger jullie mond nou maar over helikoptergebruik. ;-)

Expert
KlettergeitAuteur17 december 2014 · 15:37

Om bij een bestemming te komen kan je de auto nemen of een vliegtuig beide belastend. Bijna iedereen kijkt hierbij naar de centen en het gemak.

Op het moment dat je op de plek zelf bent kan je wel kiezen (tenzij je te veel bagage voor een lang verblijf mee moet zeulen naar een afgelaten gebied) tussen niet of minder belastend omhoog. Als je de keuze hebt @@evan;-)… Het ging mij vooral om het laatste.

Expert
ieismAuteur17 december 2014 · 17:13

Als je alleen gaat kan je net zo goed vliegen. Dat is per persoon beter voor het milieu dan met de auto. Nog beter is met de trein, in Zwitserland kan je bijna overal met de trein komen.

Ik probeer zelf wel een beetje op te letten op CO2, maar helaas is 10x per jaar naar de alpen inderdaad niet zo best. Dat moet je dan op een andere manier compenseren.
Voor het Splitfest gaan we met busjes rijden, daar ben ik wel gelukkig mee.

@@CPet Voor locale vervuiling van skigebieden en bergen steunen wij Respect the Mountains. Die houden ieder jaar meerdere schoonmaak acties, allemaal met vrijwilligers. Echt goed bezig die gasten.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
CPetAuteur17 december 2014 · 17:16

@@ieism i know. Wij deden dit soort acties ook met duiken. Zelfs diep in de grotten in Frankrijk trof je rommel aan van andere grotduikers. Gelijk als in de bergen. Voordeel bij grotten is wel dat het door de stuwing naar buiten kwam nadeel dat het dan toch weer in het milieu komt. Ik zeg gewoon logisch nadenken en opruimen en rekening houden met moeder Aarde!

Let the snow come!
Expert
HaasAuteur17 december 2014 · 19:32

N6254

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur17 december 2014 · 19:32

110 2e

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur17 december 2014 · 19:48

Sorry… dat ging ff mis… Carbon footprint hè?! Goed topic! Zelf rij ik al jaren op de fiets naar de alpen. En ondanks die zware backpack en het redelijk saaie stuk in zuid Duitsland is dat prima te doen. Aldus bas rotgans.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
NielsAuteur17 december 2014 · 20:07

@@Haas lol!

Gevorderd
robbertAuteur17 december 2014 · 22:57

hmmm interessant, de olie prijs is nu enorm laag en mede daardoor is de roebel gekelderd en daarom zijn de heli vluchten in Rusland wel erg aantrekkelijk………. http://wepowder.nl/forum/topic/105054\
Ik zal morgen middag wel even geen 2 kalveren eten, een balans dagje ;)

Expert
GilbertSAuteur17 december 2014 · 23:50

Alvast sorry voor mijn negativiteit…

Wat een onzin al dat half bakken besparen en er een leuk filmpje van maken. Als de mensen die echte slimme oplossingen bedenken, en vooral alternatieven, nou eens goed filmpjes konden maken waren we waarschijnlijk al een stuk verder.

Laten we van ski gebieden eisen dat ze de energie voor de liften en verwarming van restaurants halen uit elektriciteit die ze opwekken met hydropower etc. Uiteindelijk ook economisch duurzamer voor hunzelf. etc bla bla :)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Toerist
AnoniemAuteur18 december 2014 · 12:34

haha, een film’ke vol heli shot’s en zag daar toch maar zeer weinig loopsporen naar boven gaan in het hoger gedeelte. Maar ja, goed bedoeld zeker!

Toerist
AnoniemAuteur19 december 2014 · 00:56

Als gepassioneerd skieer en student milieuwetenschappen een interessant topic. We leven met meer mensen dan ooit te voren op onze enige aarde op het moment, en dat heeft gevolgen.
Als het over milieuverandering gaat valt het me vaak op hoe beperkt de discussie is. Koolstofdioxide uitstoot is wel een deel van het probleem, maar ook andere aspecten zijn belangrijk. Het is vaak erg complex. Neem als voorbeeld zoet water, wat gezien mag worden als uitputbare natuurbron. Dagelijks gebruiken we zo’n 120 liter drinkwater. Als men water wil besparen gaat men vaak proberen korter te douchen o.i.d. Een leuk initiatief maar je schiet er weinig mee op als je bedenkt dat de productie van 1 katoenen shirt 3000 liter water kost of dat voor de productie van 1 kop koffie ongeveer 150 liter water nodig is.
Een werkelijke oplossing zou kunnen zijn dat we inzien dat collectieve welvaart belangrijker is dan het individuele en dat welvaart niet gelijk hoeft te staan aan welzijn.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!