Weer vers voor het hooggebergte

Weer vers voor het hooggebergte
Zuidstau zichtbaar vanuit Obergurgl
Zuidstau zichtbaar vanuit Obergurgl

Afgelopen weekend stak er een stevige zuidstau op en begon het aan de zuidkant van de Alpen licht te sneeuwen. Op dit moment sneeuw het licht tussen de Monte Rosa in het westen en Karinthie in het oosten. In de loop van de dag breidt de sneeuwval zich uit tot de zuidelijke Piemonte waarbij de sneeuwgrens tussen de 1200 en 1600 meter ligt. Tot en met dinsdag houdt de sneeuwval vanuit het zuiden aan, waarbij er 2-10, lokaal 20 centimeter vers wordt verwacht.

Wat vers voor het zuiden
Wat vers voor het zuiden

Tegelijkertijd stroomt er in de nacht van maandag op dinsdag koelere lucht binnen waardoor er op dinsdag ook wat sneeuw valt aan de noordkant van de Alpen. Sneeuwgrens rond de 1000 meter of zelfs tot diep in de dalen. De modellen verschillen een beetje over de hoeveelheden. Het ene model gaat uit van 1-5 centimeter, terwijl het Europese model dat wij als basis hebben voor onze kaarten uitgaat van 5-20 centimeter. Vanwege de aanwezige warme lucht en de rap instromende koude lucht houd ik het op 5-20 centimeter op een basis van gras en stenen onder de 2000 meter.

Sneeuw op dinsdag
Sneeuw op dinsdag
Onder de 2300 meter vooral stenen in Kaprun ((c)Droeschka Kersten)
Onder de 2300 meter vooral stenen in Kaprun (©Droeschka Kersten)

Echt interessant wordt het daarna. Een lagedrukgebied met de naam Engel doet een poging sneeuw naar de Alpen te brengen en daar slaagt ze wonderwel in. De eerste serieuze dump voor het noordwesten van de Alpen deze winter. Maar met voornamelijk sneeuw voor het hooggebergte. Want waar bij aanvang de sneeuwgrens nog laag ligt en het zeker in de valleitjes met een micro-klimaat nog tot in het dal kan sneeuwen, volgt al snel de warme lucht van het warmtefront. Het nulgradenniveau gaat dan rap richting de 2000-2350 meter en de sneeuwgrens klimt dan richting de 1550-1900 meter.

Sneeuw vanuit noordwest
Sneeuw vanuit noordwest
Het laag Engel ligt klaar
Het laag Engel ligt klaar

Vervelend van die sneeuwgrens, maar beter iets dan niets. Alle beetjes tellen op dit moment en een dump van 30-70 centimeter is een hele prettige zo net voor de kerst. De reden dat de sneeuwgrens zo hoog ligt is te wijten aan de jetstream die te hoog ligt. Omdat deze net ten noorden van de Alpen ligt, is het warm in de Alpen. Voordeel van de warmte is dan wel weer dat het vocht ver kan doordringen in de Alpen, zodat de hogere delen van de de Franse Noordalpen, Zwitserland en Voralberg een mooie basislaag krijgen voor de rest van het seizoen. Tussen Grenoble en het Kleinwalsertal valt op grote(re) hoogte eindelijk een mooie laag.

Sneeuwval komende 4 dagen
Sneeuwval komende 4 dagen

Tot en met vrijdag blijft het te warm in de Alpen. Nulgradenniveau schommelt tussen 2400 meter in het westen en 2200 meter in het oosten van de Alpen. Zaterdag volgt dan weer afkoeling met verse sneeuw.

Koud aftoppen

Want vrijdag komt er eindelijk een kentering in de stroming. Deze draait dan naar noordwest en brengt koude lucht naar de Alpen. Waarbij er een maar is… het Azorenhoog ligt continue op de loer en kan zomaar de kou en sneeuw verder naar het oosten verplaatsen. Maar voorlopig zijn de modellen het redelijk eens.

Noordweststau
Noordweststau

Vrijdagavond komt dan de eerste sneeuw weer de Alpen ingestroomd. Allereest tussen de lijn Grenoble-Arlberg, maar later zich verder verplaatsend naar het oosten, zodat ook het Salzburgerland eindelijk vers krijgt. Ligt de sneeuwgrens bij aanvang nog rond de 1600 meter, deze zal naar verwachting in het weekend dalen richting de 800 meter en lager. Reken daarbij op 10-40 centimeter vers. Koude sneeuw die vooral in die gebieden waar al een basis ligt voor heerlijke condities zal zorgen. Maar de realiteit is dat voor de overgrote meerderheid dit pas de eerste sneeuw is. Het zal voor een witte kerst zorgen, maar freeriden onder de 2000 meter is er niet bij. Zeker omdat na het weekend er hogedruk in de planning staat. Voorlopig geldt dus nog steeds: freeriden doen we in het hooggebergte. PA#3 is voor het hooggebergte en start komend weekend. Met de nodige flexibiliteit kan er dan zeker een poederbocht gescoord worden. Details volgen nog.

Morgen meer

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bertjebertjeAuteur15 december 2014 · 10:37

text in caption:
Echt interessant wordt het daarna. Een lagedrukgebied met de naam Engel doet een poging sneeuw naar de Alpen te brengen en daar slaagt ze wonderwel in. De eerste serieuze dump voor het noordwesten van de Alpen deze winter. Maar met voornamelijk sneeuw voor het hooggebergte. Want waar bij aanvang de sneeuwgrens nog laag ligt en het zeker in de valleitjes met een micro-klimaat nog tot in het dal kan sneeuwen, volgt al snel de warme lucht van het warmtefront. Het nulgradenniveau gaat dan rap richting de 2000-2350 meter en de sneeuwgrens klimt dan richting de 1550-1900 meter

Beginner
AvdLAuteur15 december 2014 · 11:38

@@meteomorris geniaal die bovenste foto, zag hem eerder langskomen. Prachtig beeld!

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur15 december 2014 · 13:06

Thanks @@bertjebertje Het staat nu goed in het artikel.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur15 december 2014 · 13:39

@@AvdL Dank! Het was ook erg mooi. Ik heb er ook een filmpje van.

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur15 december 2014 · 13:55

@@meteomorris: Wat is de situatie voor Noorwegen volgend week-end? Wij overwegen namelijk een trip in die richting…

Expert
meteomorrisAuteur15 december 2014 · 14:33

@@Grim3, je bedoelt het weekend van 20 december?

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur15 december 2014 · 15:02

Jazeker!

Gevorderd
Guy.Auteur15 december 2014 · 15:30

Go!!! Valt nu met bakken uit de hemel in het westen. Base is ook idioot goed.

Pak nu het vliegtuig terug, maar wou dat ik kon blijven

Gevorderd
pulverdudeAuteur15 december 2014 · 15:35

@@Guy Pics or it didn’t happen ;-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur15 december 2014 · 16:15

@@Grim3, vanaf maandag gaat het nulgradenniveau jojo-en omdat de jestream boven of zelfs ten westen van Noorwegen komt te liggen. Maar dan is het in de regel aan de oostkant (hemsedal en co) nog goed te doen. Perspectieven daar zijn in ieder geval beter dan in de Alpen. Ik zal morgen een apart weerbericht maken voor Scandinavie.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur15 december 2014 · 16:15

@@Guy, nice… wat @@pulverdude zegt…

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur15 december 2014 · 17:10

Ik zal morgen een apart weerbericht maken voor Scandinavie.

@@meteomorris Dat stellen we zeer op prijs! :)

Norway, here we come :D.

Nog meer die er stevig over denk noordwaarts te gaan?

Gevorderd
Grim3Auteur15 december 2014 · 17:18

We kijken er naar uit… (en wachten intussen in spanning af…)
Iemand met TIPS en ervaring betreffen transport, verblijf,…?
Wij overwegen met de auto te gaan maar weten niet goed hoe de ferry werkt…

Gevorderd
barttoorn2Auteur15 december 2014 · 18:34

@@meteomorris voordat ik vakantie naar Aruba boek, denk dat Saasfee oké optie is voor komende weekend en week erna, jij andere gedachten?

Beginner
GerritAAuteur16 december 2014 · 09:44

Sinds vanmorgen 07 uur veel regen in Ehrwald en een sneeuwgrens die we langzaam zien dalen van 2000 nu naar zo’n 1600 meter. We zien de toppen van de bergen langzaam wit kleuren, hopen dat verder doorzet. De skigebieden hebben het nodig hier.

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur16 december 2014 · 09:59

@@barttoorn2, ik zou lekker direct naar Aeuba gaan ;)

powfinder.com
Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 17:01

Thx @@meteomorris, ik heb het er toch echt zien sneeuwen vandaag… En nog wat meer verwacht zie ik, Noorwegen hell of à job om er te komen, etc maar kriebelt toch ook wel beetje…

Beginner
mhilbertsAuteur16 december 2014 · 18:23

@@meteomorris @@barttoorn2 Ik wil (als ervaringsdeskundige) Aruba afraden rond deze tijd :)
De tradewinds vallen stil in deze periode en het is dan weliswaar iets kouder dan normaal 28graden ipv 33, maar de kans op neerslag is veel groter. Kiten en windsurfen zijn niet te doen omdat er geen wind is en met veel bewolking is het strandliggen niet echt mega (voor zover dat uberhaupt interessant is). Het eiland wordt wel wat groener en dat is leuk als je van mountainbiken houdt of zo. Oh en duiken is wel leuker, de zee is dan vlak en je kunt aan de noordkant duiken waar het normaal te ruw is.
Verder kun je ook met een speedboat naar Venezuela varen wat je normaal gesproken niet echt lukt .

Meer tips? laat maar weten :)

Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 19:12

thx @@mhilberts maar ik ben toch stiekum even naar Noorwegen aan het kijken ook al is het er maar 30 minuten per dag licht momenteel… Roldal looks attractive…

Gevorderd
49Auteur16 december 2014 · 20:26

@@barttoorn2 als je toch naar Aruba aan de overkant van de grote plas kijkt: boven Vancouver is het ook aardig aan dacht ik.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 21:06

@@49 heb ik naar gekeken, ook Japan… Maar dan mag het wel Epic zijn als ik daarheen wil met CMH en mijn knie de wat vaker getest weer… Noorwegen dichterbij leuke optie wellicht

Beginner
mhilbertsAuteur16 december 2014 · 21:09

@@barttoorn2 (what happend to barttoorn1, btw was die naam al weg ?)

Mocht je als nog overwegen om naar Aruba te gaan,en je wil toch nog even wat poeder pakken, stap dan even in de Avianca naar Baranquilla en rij daarvandaan naar de pico crisobal colon. Daar ligt in december meestal wel wat verse pof. Neem wel wat muslirepen mee, want het is even lopen…

http://unofficialnetworks.com/2012/05/5-places-you-didnt-know-you-could-ski-uganda-indonesia-colombia-greece-heard-island

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!