Poederalert Noorwegen

Poederalert Noorwegen

Wat doe je als de sneeuw uitblijft in de Alpen? Als je weet dat de komende 2 weken honderduizenden wintersporters naar de Alpen trekken? Dat je op dit moment slechts boven de 2200 meter kunt freeriden in de Alpen? En dan enkel nog in de Alpenhoofdkam of ten zuiden daarvan? Als de webcams dergelijke plaatjes laten zien? En dat het begrip sneeuwgarantie een holle frase in het marktingverhaal van je reisaanbieder blijkt te zijn? Wat dan…

Saalbach Hinterglemm 15 december
Saalbach Hinterglemm 15 december
Hochkonig 15 december
Hochkonig 15 december

Wat als je weet dat je met honderduizenden in de files staat op weg naar de gletsjers en hoogalpine gebieden in de buurt? Dan kies je toch voor een bestemming waar al wel natuurlijke sneeuw ligt? Sneeuw liefst in grote hoeveelheden toch? Waar je al wel treeruns rijden? Wel dat kan…

Myrkdalen ((c) Anders bengs)
Myrkdalen (© Anders bengs)
Myrkdalen ((C) Anders Bengs)
Myrkdalen (© Anders Bengs)

Het westen van Noorwegen is in een week tijd verandert in een poedereldorado. Het is er koud, de sneeuw er rijkelijk gevallen en de liften zijn open. Het doet me terug denken aan winter 2009/2010. Eerder schreef ik er al over. Een winter die pas laat begon in de Noordalpen of beter gezegd de complete Alpen en een winter waarin complete filmcrews in januari de overstap maakten naar Noorwegen om daar hun kostbare filmmateriaal te schieten. En kijkend naar de reports is dat nu niet anders…

En daar komt de komende 4 dagen nog meer sneeuw bij. Waar de Alpen in de warme lucht zitten en vooral sneeuw krijgen boven de 2000 meter, ligt Noorwegen vol in het koude gedeelte ten noorden van de Jetstream, waarbij sneeuwbui na sneeuwbui zich ontwikkelt boven de Noordelijke Noordzee en daarbij hun vlokken volledig leegstrooien boven de Fjoren van Noorwegen. En dan gebeurt er dit met een sneeuwkaart.

100 centimeter en meer
100 centimeter en meer

De condities zijn al goed in de bekende gebieden ten oosten van de Noorse hoofdkam. Hemsedal en Geilo hebben al een mooie basis en dat geldt ook voor het minder bekende en iets noordelijker gelegen Raudalen. Maar voor het hart van de storm moet je de komende dagen richting Røldal en Sogndal. Zelfs het kleine Sauda gaat onder in de sneeuw. De Noorse sneeuwmachine is aangezet en die draait zelfs 's nachts nu overuren.

Nachtelijke poeder sneeuw
Nachtelijke poeder sneeuw

En dus?

Dus is Noorwegen een geweldig alternatief nu de sneeuw in de rest van Europa verstoppertje speelt. Maar blijft dat ook zo? De gebieden liggen relatief laag en de warme golfstroom is niet zo ver weg. Een warme zuidelijke wind kan zomaar een einde maken aan de epische toestanden. Toch? Nee, nu niet.

Kijkend naar de kaarten zien we rond maandag de 22e december dat er eventjes warmere lucht doorkomt, maar vanaf 23 december is het er weer koud. Een prima perspectief. Zeker nu de Alpen komende week boven de 2000 meter er wat bij krijgen, er tegen het weekend wat koude poeder boven op valt (maar dit de omstandigheden onder de 2000 meter nauwelijks doet verbeteren) en we pas tegen 1e/2e kerstdag pas weer koude lucht en sneeuw op de kaarten zien. Jazeker, Noorwegen is een GO!

Op naar Noorse westkust Maar hoe?

Woon je niet in het zuiden van Noorwegen, maar zuidelijker en wil je met de auto komen, dan is de Ferry het middel. Er gaan legio boten die kant op en er is nog genoeg plek. Een andere optie is vliegen en ter plekke een auto huren. Norwegian Air biedt vluchten tegen faire prijzen op dit moment. En zelfs onderdak is er nog steed goed te vinden. Wat te denken van de mooie blokhutjes op de campings rondom Røldal bijvoorbeeld. Voor nog geen 20 euro per persoon per nacht ben je al onder de pannen. En huurauto’s zijn er standaard voorzien van winterbanden.

Maar…

Verwacht geen wegennet zoals in de Alpen. Een ritje van honderd kilometer kan soms enkele uren kosten en vanwege het winterweer zul je zeker langer onderweg zijn. Maar het avontuur is het waard. Had je toch al een trip naar de sneeuw gepland voor de komende dagen, dan is Noorwegen een perfect alternatief. Wie gaat er die kant op? Meer reis- en verblijf tips voor Noorwegen vind je in dit forum topic.

Kortom

Tot en met zondag koud en (veel) sneeuw. Maandag tijdelijk warmer, daarna weer kouder en opnieuw (veel) sneeuwval in het westen van Noorwegen. Go, go, go! O ja, pictures en reports… or it didn’t happen ;)

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur16 december 2014 · 07:55

Dank je @@meteomorris.

Als het knietje enigszins meewerkt gaan we waarschijnlijk die kant op. Ziet er goed uit daar. :)

Gevorderd
Guy.Auteur16 december 2014 · 08:35

Wørking øn it…

Gevorderd
Willem2kAuteur16 december 2014 · 09:19

Lekker @@Emmer :)
Ik hoop dat je knie een beetje mee werkt.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
henwildieproAuteur16 december 2014 · 13:33

Als er mensen zijn bij wie ik kan aanhaken, graag een pm.

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Gevorderd
evanAuteur16 december 2014 · 14:15

Ja, dit soort berichten wil ik lezen!
Nu komt het even niet zo goed uit, maar als er eind jånuåri nog steeds veel meer sneeuw valt dan in de Alpen ga ik het zeker overwegen naar Noorwegen te gaan.

Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 19:15

oke, vlucht klm, check, autohuur 4x4 check, hotel gevonden, nog dik ook, check. volgens @@meteomorris sneeuwt het, check Rosdal looks impressive & fun, nog even nadenken

Gevorderd
Grim3Auteur16 december 2014 · 19:18

Camper… Check! Ferry… Check! STOKE… CHECK!!

Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 19:48

@@Grim3 waar is de keuze op gevallen? camper vanuit hier en dan met welke boot als ik mag vragen…

Gevorderd
MarcoAuteur16 december 2014 · 19:50

@@barttoorn2 waar vlieg je op, en waar heb je auto geboekt? Ik zit beetje tegen de hoge kosten aan te hikken…

Gevorderd
barttoorn2Auteur16 december 2014 · 19:53

@@Marco nog niet conreet geboekt excuses, dan had er wel STOKE achter gestaan, wel vooral veel daadwerkelijk gecheckt, beschikbaarheid, tijden etc. KLM vlucht op oslo (340 p/p) dan auto voor 1 week, vanaf 300, maar ik rij hier al 4x4 dus daar ook (500) via easyterra.nl gekeken, dan hotel (duurder) houten chalet op camping (redelijk cheap)

Beginner
JespervzAuteur17 december 2014 · 00:40

Wat heb je nou weer veroorzaakt morris ? :) http://gyazo.com/ecaf09b1e94ae82d87185d11adfd0f52

Expert
meteomorrisAuteur17 december 2014 · 10:01

@@Jespervz, lol

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur17 december 2014 · 10:08

@@Barttoorn2: Wij hebben de camper hier in België gehuurd en rijden naar Hirtshals (DK), nemen de ferry om 9u 's morgens (colorline) en hopen op zaterdagavond in Roldal aan te komen… STOKE!!

Beginner
WhistlerAuteur17 december 2014 · 15:57

@@Grim3: +2

Gevorderd
FreeArnoAuteur17 december 2014 · 17:20

Nou, vooruit dan maar. Røldal it is.

Vrijdagochtend de 19e om 7:55 uur vliegen op Bergen, Kerstochtend de 25e om 6:55 weer terug. Net op tijd voor de kerstbrunch ;-)

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
barttoorn2Auteur17 december 2014 · 21:27

ff een tip van mij, zojuist gebeld met hotel in Roldal, kerstavond, 1e kerstdag, hotel eigenlijk dicht, restaurant zowiezo die dagen (2e kerstdag wel open) ze schijnene famile en kerst nogal serieus te nemen, dan kan je zeggen prima camper ik red me wel. de echte schrik; gebied (liften in roldal) ook gewoon dicht 24 en 25 december… oftewel wij gaan waarschijnlijk niet nu, omdat ik voor 3 dagen op mijn board wel een heel duur grapje vindt… iemand meer ideeen over opengstijden gebieden, let me know

Gevorderd
Guy.Auteur17 december 2014 · 21:30

Er is meer dan røldal hoor… Kijk eens naar Myrkdalen bv.

Ga op onderzoek uit op snow-forecast die heeft een lijst met alle Noorse gebieden.

Pak een hoogte en satteliet kaart erbij om in te schatten of het stijl genoeg is.

Gebieden gaan meestal om 09:30 open tot 15:30. Het wordt rap donker nl.

Gevorderd
barttoorn2Auteur18 december 2014 · 00:51

Zeker meer plaatsen @@guy, maar ik heb even gefocust op centrum van storm, daar waren meer kleine gebieden gesloten, maar ik ben er nog nooit geweest en hoor ook graag suggesties om van te leren.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!