PA#3: Op naar het noorden

PA#3: Op naar het noorden
Hovden, Noorwegen ((C) Rider: Vinnie, Photo: Guy.)
Hovden, Noorwegen (© Rider: Vinnie, Photo: Guy.)

Dit is een heel bijzondere forecast, want door sneeuwgebrek in de Alpen en de verwachte drukte tijdens de eerste kerstweek (20-27 december) in de Alpen geen concrete tips voor de Alpen, maar het advies om richting Noorwegen te gaan. Het verhaal over de toestand in de Alpen mag bekend heten en zo niet, lees het hier nog even terug. In het kort: in de Alpen ligt onder de 2200 meter geen sneeuw van betekenis. Voor goede sneeuw moet je richting Alpenhoofdkam en ten zuiden daarvan en vanwege de perspectieven zal het daar komende week erg druk zijn.

Sneeuw als window dresser

Het wordt nu even wit in de Alpen, maar onderstaand report zegt alles. Prettig voor de ogen, maar te weinig om serieus te gaan freeriden. Pijnlijker aan de ogen zijn de reports die binnenkomen vanuit Noorwegen en opduiken in de report timeline.

Komende 7 dagen geen sneeuw van betekenis

Want hoewel de sneeuwkaarten een aardig kleurtje hebben, is het vooralsnog te warm met een sneeuwgrens die morgen alweer rond de 2000 meter ligt. Pas in het weekend volgt er afkoeling met sneeuw tot dieper in de dalen. Sneeuw die dan voornamelijk valt in de stau van de Noordalpen (Zwitserland en Oostenrijk). Leuk voor het uitzicht, maar onvoldoende. Zeker omdat daarna de Alpen wederom een droge en warme periode tegemoet gaan. Nee, voor poeder hoef je de 1e kerstweek niet in de Alpen te zijn. Pas rond 1e/2e kerstdag zit er verandering aan te komen. We houden je daarvan op de hoogte.

Verandering rond de kerst?
Verandering rond de kerst?

PA#3, op naar Noorwegen

Onderstaand kaartje zegt genoeg. En als je mijn poederalert voor Noorwegen er nog eens op naleest, dan weet je precies hoe en waarheen te gaan. Het is AAN in Noorwegen. vanwege het uitblijven van de sneeuw in de Alpen is daarmee PA#3 voor Noorwegen. Ga jij die kant op!

Go North!
Go North!

Komend weekend hoop ik een beter beeld te hebben van de winteruitbraak in de Alpen. Eens kijken of de kerstdagen de markering gaan vormen tussen een slechte en een goede winter in de Alpen. Ik duik de komende dagen nog even de Alpenhoofdkam in voor wat steile lijnen. Reacties van mijn kant kunnen daarom wat langer duren.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
WhistlerAuteur17 december 2014 · 11:06

Bedankt voor de update.

Gevorderd
barttoorn2Auteur17 december 2014 · 11:22

woot woot, kriebel kriebel

Gevorderd
CPetAuteur17 december 2014 · 11:55

Ach een groen kerst in Oostenrijk Dan met de kindertjes onder de kerstboom in het luxe hotel is een keer niet zo een ramp. Hebben ze ook eens wat aan mij. Kan ik eens lekker baantjes en techniek training met ze op de groomers.

Let the snow come!
Gevorderd
evanAuteur17 december 2014 · 12:03

♫ Ånd there wøn’t be snøw in Åustriå this Christmås ♫ :-(

Elite
kanskiAuteur17 december 2014 · 13:34

Het sneeuwt hier nu op 1200m in Nendaz. Weliswaar lichtjes… maar toch!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
49Auteur17 december 2014 · 15:08

@@kanski als jij nu eens een week in de Cactus Bar gaat zitten, komt het dan niet allemaal gewoon goed?

;)

montagna bianca, ti amo
Beginner
JoostWAuteur17 december 2014 · 16:29

Probleem met north is dat er niet zoveel gebieden zijn met veel kilometers…

A winter without powder isn't a winter!
Expert
meteomorrisAuteur17 december 2014 · 19:06

@@JoostW, de backcountry is eindeloos :)

powfinder.com
Beginner
JoostWAuteur17 december 2014 · 19:11

Oke dat is natuurlijk waar ;)
Kan ik je geen ongelijk voor geven!
@@meteomorris

A winter without powder isn't a winter!
Toerist
TezeAuteur17 december 2014 · 19:24

@Sanderkan Idd ga anders alvast in de Cactus bar zitten; ik zal dan zaterdag eens langskomen om te checken of er al iets gevallen is. En ik zal dan meteen een paar pintjes ter compensatie betalen.

Het heeft hier trouwens hele namiddag hard geregend regio Bern. Op een hoogte van 600m was het 3 gr; dus sommige gebieden moeten toch een wit laagje gekregen hebben.

Elite
kanskiAuteur17 december 2014 · 20:28

@@49 ; Net het weerbericht hier gekeken… daar wordt je niet blij van! 2° op 2000m morgen! Het zou wel eens kunnen regenen tot 2200m! Nee, het lijkt erop dat het er voorlopig niet inzit.

Maar ja… met de opwarming van de aarde weten we dat er grote veranderingen komen, alleen wanneer die daad werkelijk door zullen zetten?! Moeilijk te zeggen, misschien barst het in januari in alle hevigheid los.

We kunnen er in ieder geval niks (meer) aan doen.

Duimen of naar Nôrge! :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
BSSKI.chAuteur17 december 2014 · 23:15

@@Cpet ! Goede instelling! Ik hoop dat iedereen die zijn kerst in ‘de (niet aanwezige) sneeuw’ gaat vieren, jou instelling heeft! Naast het skiën is er van alles en nog wat te doen in de bergen! … en een paar stevige wandelschoenen mee en er eens anders van genieten ;) We kunnen het met elkaar allemaal niet veranderen en dat is, misschien in deze situaties jammer, maar ook goed zo! …
Wat opwarming van de aarde betreft… geloof ik niet… niet zo abrupt iig. Mocht deze winter weer zo warm zijn als de afgelopen winter… dan dwalen mijn gedachten af naar Fukushima … Het zijn hersenspinsels maar het schiet altijd weer door mijn hoofd… Kan het zijn dat de door Fukushima vervuilde wateren ergens met onze Jetstream te maken hebben @@meteomorris ?

Toerist
Mr_powderaddictAuteur18 december 2014 · 18:07

Verwacht wel dat het een heel avontuur kan worden met de auto. We zijn er aanstaande vrijdag als t een beetje meezit.

We hebben ieder geval genoeg proviand en slaapzakken bij.

Als er nog meer mensen op camping roldal zijn, we willen graag meer mensen met enige ervaring van dit gebied willen ontmoeten.

no sky, no land, just snow falling
Beginner
JespervzAuteur18 december 2014 · 23:29

Dacht even dat je met Noorden de Noordalpen bedoelde :P

Gevorderd
FreeArnoAuteur19 december 2014 · 19:34

Vanmiddag om 15.00 aangekomen in Roldal.
Het dumpt hier als een malle. Sinds 15.00 vanmiddag tot nu (19.30) is er zo’n 15-20cm gevallen. Aan de enorme pak sneeuw te zien in de afgelopen 1 a 2 dagen nog veel meer.

Afgelopen dagen is de lift dicht geweest vertelde een barman ons (er moeten minstens 25 betalende klanten zijn en die waren er de afgelopen dagen niet).

Vanaf morgen gaan de liften zeker open van 10-16. Go go go!!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
barttoorn2Auteur19 december 2014 · 22:40

Veel plezier @@freearno foto’s morgen or it did not happen! Njoy

Gevorderd
Grim3Auteur20 december 2014 · 23:13

Na een rit van 24u aangekomen in Røldal! STOKED!

Gevorderd
VinnieAuteur21 december 2014 · 01:31

Ok de beelden zijn ge-edit de blog geschreven, morgen een impressie van vorig weekend

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
Freerider JobAuteur21 december 2014 · 22:05

Ook hier in Val Cenis veel minder sneeuw dan vorig jaar met de Kerstvakantie maar Cas en ik hebben vandaag toch nog wat oude poeder kunnen scoren:

https://m.youtube.com/watch?v=awvSBolhB_k

En dan te bedenken hoe we dezelfde helling vorig jaar met verse poeder konden skien:
https://m.youtube.com/watch?v=EdAoDwjAqQQ

Maar goed we kunnen skien…

Gevorderd
Grim3Auteur21 december 2014 · 22:16

@@meteomorris Huidig in Røldal is het aan het regenen :-( pray for snow!

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2014 · 00:08

@@Grim3, dit was aangekondigd: http://wepowder.nl/weblog/5555/Op-naar-Noorwegen\
Het warmtefront is er een paar uur eerder dan verwacht. Even doorbijten. Maandag weer kouder en sneeuw.

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur22 december 2014 · 01:11

1500km north en toch regen… De wereld is om zeep! Ach… Gezellig in de camper!! Morgen weer poeder rijden :-D

Gevorderd
FreeArnoAuteur22 december 2014 · 08:21

Mogguh. We kwamen gisteren Nederlanders tegen op de parkeerplaats van Roldal skicenter. Die gaven aan vandaag naar Haukelifjell Skisenter te willen gaan ivm zicht - treeruns.
Ik hoop maar dat jullie dit lezen…

Let op: Op de website van Haukelifjell Skisenter staat dat de liften heel de kerstperiode open zijn… behalve op maandag 22 december…

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
FreeArnoAuteur22 december 2014 · 08:25

http://www.visithaukeli.org/Aktoer/Haukelifjell-skisenter

ff in Google translate gooien:

“Slopes open every day, except Monday 22.des.
Christmas Eve is opening kl.10-14 and 1.Juledag kl.12-16, incidentally kl.10-16 all other days.”

Overigens is de toplift (Panorama) nog niet open geweest hier, en juist die ontsluit de meeste freeride mogelijkheden.

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
FreeArnoAuteur22 december 2014 · 08:32

In Roldal zelf is al 2 dagen slechts 1 sleeplift de kam op open. De korte middelste.
Zaterdag was er poeder, gisterenmorgen vooral buiten de pistes karton en later op de dag een laagje vers overheen.

De 2 hoogste sleepliften zijn dicht omdat de wind de helling hogerop kaal blaast. Er is volgens de pisteurs niet voldoende sneeuw om tot boven de sleeproute + piste te prepareren.

Hij voorspelde voor afgelopen nacht al erg veel sneeuw zodat hij wellicht vanmorgen open kan.
Vannacht is de warmte hier in het dorp echter aangehouden en is er vooral regen gevallen, nog geen sneeuw. Wellicht hoger op de berg wel. Let’s hope so…

Neemt allemaal niet weg dat Noorwegen een prachtig land is en de ervaring alleen al heel bijzonder. Een absolute aanrader!

Dromen zijn er om te realiseren
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!