De 100mm+ Tourski Trophy

De 100mm+ Tourski Trophy

Door: Ieism. Okay, ik heb me weer eens over laten halen iets totaal kansloos te gaan doen. De 100mm+ Tourski Trophy. Dit is een vriendschappelijke race tijdens de Dutch Freeride Week in Tignes: zo snel mogelijk naar boven lopen en afdalen. Het verschil met een normale tourski wedstrijd; hier mag je alleen met dikke poederbakken aan de start staan. Hoe breder hoe beter, lycra verboden plezier gegarandeerd! Omdat ik wel van een uitdaging hou, en mijn theorie over ongetraind het seizoen in (de wet van Eisma) moet bewijzen ga ik hier aan mee proberen te doen. Op mijn splitboard natuurlijk. Het doel is één na laatste te finishen. Tegen een heel veld van tourskiërs die stuk voor stuk fitter zijn dan ik, gaat dat nog best wel lastig worden. Maar meedoen is belangrijker dan verliezen zeg ik altijd maar.

Waarom splitboarden?

Ik zal eerst wat vertellen over splitboarden, zodat je dit jaar tijdens de après-ski ook een beetje mee kan lullen met je snowboard vrienden. Het is heel simpel, een in tweeën gezaagd snowboard waar je twee kleine tourski’s van kan maken zodat je er makkelijk mee omhoog kan lopen. Boven klik je het geheel weer in elkaar met een paar klemmen en klik je je bindingen erop. En je hebt weer een gewoon snowboard voor de afdaling. Splitboarden is tamelijk geniaal, maar ook het op één na vermoeiendste dat ik ooit gedaan heb.

Met enige regelmaat trek ik dus de bergen in, om te splitten. Of zoals mijn niet freeridende vrienden altijd zeggen; op vakantie. “Heb je een beetje relaxte vakantie gehad” hoor ik dan als ik terug kom na drie dagen. Right… Als ik dan uitleg wat splitboarden is en dat er ook nog wel enige inspanning bij komt kijken om een afdaling van vijf minuten te maken, komt vaak meteen de vraag waarom ik niet gewoon ga skiën. Of met de lift omhoog. En weet je, eerlijk gezegd weet ik dat ook niet precies. Het is net als met crack, je bent er ooit mee begonnen en je weet eigenlijk niet meer zo goed waarom of hoe je ermee moet stoppen. Just kidding, ik bedoelde natuurlijk stroopwafels. Crack is wack.

Want splitboarden, dat lijkt wel de meest onhandige vorm van lopen die je kan bedenken. Je gaat bergop, dat helpt al niet echt. En je hebt opeens twee planken aan je voeten. In de sneeuw, vaak diep. Skiërs zijn wel gewend onhandige dingen aan hun voeten te hebben, maar voor de gemiddelde snowboarder is dit even wennen. De eerste keer voelt het een beetje als traplopen met zwemvliezen aan, en had ik al gezegd dat je er moe van wordt? Ik krijg vaak de vraag waar dat splitten vandaan komt en hoe dat zo ontstaan is. En waarom het tegenwoordig zo populair is. Mijzelf als referentie nemend, en bovenstaande in acht genomen is het eigenlijk heel simpel. Op je schoenen door diepe sneeuw lopen is totaal waardeloos, daar ben ik ook gewoon te lui voor. Je staat tot je heupen in de sneeuw en komt al snel niet echt meer verder. Op sneeuwschoenen is al iets beter, maar nog steeds niks. Bovendien haalt iedere tourskiër je onderweg omhoog in, en sneeuwschoenen zijn voor bejaarden. Als je ergens wilt komen, dus wat verder van de pistes vandaan, dan werken ski’s met vellen eronder gewoon het beste. Het is dus de op één na vermoeiendste optie, maar 100x beter dan gewoon lopen.

Brett “Cowboy” Kobernik, de uitvinder van het splitboard

Skiën vs. Splitten

Dus dan heb je twee opties:

  1. Gewoon gaan tourskiën.

  2. Splitboarden!

Om de keuze tussen beiden te vergemakkelijken, en om een eeuwenoude rivaliteit weer een beetje aan te wakkeren had ik het volgende bedacht. Ik vergelijk tourskiën en splitboarden op een aantal cruciale categorieën. De data is met jarenlange ervaring verkregen door uitvoerig persoonlijk testen (ofwel binnen vijf minuten met Google gevonden). Dit zijn mijn bevindingen:

Snelheid omhoog

De belangrijkste categorie voor iedere tourder is snelheid tijdens het skinnen. Behalve als je zo iemand bent die snelheid met afdalen alleen belangrijk vindt, maar dan is splitboarden en tourskiën sowieso niet echt voor jou want je bent 98% van de tijd bezig met omhoog lopen.

In ieder geval gaat stijgen met beiden ongeveer net zo snel; namelijk heel langzaam. Hoe langzaam hangt natuurlijk van je conditie af, maar in ieder geval véél langzamer dan een snowmobile of heli. Sterker nog, zelfs de babylift gaat nog harder. De winnaar in deze categorie is desondanks de splitboarder, omdat hij harder hijgt en veel meer zweet waardoor het lijkt alsof hij harder gaat.

Comfort en gemak

Een soort gelijkspel, want ski’s lopen wat lekkerder in een skintrack. En ze traverseren ook beter omdat ze smaller zijn. En je hebt meer grip omhoog. En als het een stukje naar beneden gaat kan je dus skiën, daar waar de splitboarder meestal op z’n bek gaat. En het ombouwen gaat veel sneller, en je hoeft minder rotzooi mee te slepen. Ski’s zijn dus in alle opzichten beter dan een splitboard. Waarom dan gelijkspel? Omdat wij tijdens al het bovenstaande schoenen hebben die wél lekker zitten!

Afdalen

Ik ben afdalen niet vergeten hoor, maar de meeste tourski fabrikanten wel! Just kidding, tourskiërs kunnen best wel afdalen. Sommigen dan. Een gewone reviewer zou hier ellenlange verhalen schrijven over de minimale verschillen tussen snowboarden en skiën, maar ik zal er eerlijk in zijn; het maakt geen verschil. Poeder is poeder en wie het eerst beneden is maakt ook niet echt meer uit op een tocht van een halve dag. Maar waar het qua snelheid niet uitmaakt wint de snowboarder het toch met de volgende categorie namelijk…

Stijl

Tja. Het komt misschien hard aan, maar skiërs hebben het niet echt. Een heel enkel geval daargelaten ziet snowboarden en snowboarders er gewoon beter uit. Sorry.

Conclusie

Splitboarden is dus beter in (bijna) iedere meetbare categorie. Zelfs mijn skivrienden moeten het nu toegeven, tourskiën is gewoon een vorm van handig voortbewegen en splitten is een levenswijze. Ik moet erbij zeggen dat splitboarden niet voor iedereen is, het is niet handig, snel of makkelijk. Maar als je dat van tevoren allemaal al weet gaat het alleen maar meevallen.

Nou nog even een paar splitters vinden die ook aan die contest mee willen doen. Wie durft?

Iedereen die deelneemt aan de Dutch Freeride Week (of het NK Freeride) mag meedoen aan de 100mm+ Tourski Trophy en er zijn geen extra kosten aan verbonden. Meer informatie kan je hier vinden.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
*SEB*Auteur19 december 2014 · 13:30

Like! +1
“tourskiën is gewoon een vorm van handig voortbewegen en splitten is een levenswijze”

Beginner
RalfLinsAuteur19 december 2014 · 13:49

Tof artikel! Mij zelf lijkt touren het mooiste wat er is, maar als beginnende freerider wil ik eerst lekker met mijn board kunnen knallen door de poeder alvorens ik ga touren (wat overigens hoog op mijn bucketlist staat)

In ieder geval succes met de wedstrijd!

Life is short, ride a board!
Gevorderd
AlexSkiAuteur19 december 2014 · 14:18

Heeft zich weer opgeraapt LOL. Briljant verwoord

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
KRoversAuteur19 december 2014 · 14:19

Nog even en ook de skiërs moeten splitten…
Die poederbakken zijn inmiddels zo breed geworden dat je er niet meer dwars mee op de helling kan staan bij het spitzenkehren…

Avalensemble!
Gevorderd
RPAuteur19 december 2014 · 14:30

Haha, you go Ivar!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur19 december 2014 · 14:35

@@KRovers LOL, ik ben voor!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
PoedertijnAuteur19 december 2014 · 14:46

Als (zeer) beginnend splitboarder ben ik het nu al helemaal met je eens ;) Maar ga eerst kijken of ik het Splitfest een beetje overleef.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
willemien_wAuteur19 december 2014 · 15:48

Prachtig geschreven en wat een ambitie!

Beginner
Dirk77Auteur19 december 2014 · 16:35

Dikke vette smile van een skiër bij het lezen van dit stuk! LIKE!

Gevorderd
vlokfeestAuteur19 december 2014 · 18:40

Hahaha! Nice… Nu alweer aan het aftellen naar het beste (split)Fest van Europa!

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur19 december 2014 · 19:25

AMAZING!

FUCK YEAH I AM FREE
Expert
GilbertSAuteur19 december 2014 · 23:44

ah vast leuk! Even kijken of ik ga splitten of skien :)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
GilbertSAuteur19 december 2014 · 23:45

misschien splitten en naar beneden skien met dat nieuwe Tesla systeempje?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 december 2014 · 23:54

@@ieism : ZAAAAAAAlig artiekelke!!!

sbs roelz
Gevorderd
RemmieAuteur20 december 2014 · 09:30

sterk

Gevorderd
markindealpenAuteur20 december 2014 · 10:33

Heerlijk artikel! morgen alvast wat gaan oefenen!

Gevorderd
AryenAuteur20 december 2014 · 11:20

Lekker stukje, Iv. :)

De data komen mij niet uit, maar anders had m’n splitplankje ook uit de wax gehaald.

Fijn dat je dan met het splitfest in Topconditie bent :D

Gevorderd
DutchessAuteur21 december 2014 · 10:57

gniffeldegniffeldegniffeldegniffel…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
grotesmurfAuteur22 december 2014 · 12:52

mooi geschreven , haha lach dubbel over sommige stukjes

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!