Competition fever

Competition fever

Door Jurgen Saurens. Nu de tijd daar is dat de plannen worden gemaakt en de eerste meters weer worden gegleden door de gelukkigen onder ons, is het voor mij tijd om m’n eerste stukje hier te posten.

Contests

Het valt me namelijk op dat met het plannen van trips er vaak voorbij wordt gegaan aan de goede en leuke initiatieven die er meer en meer worden georganiseerd. En dan bedoel ik met name de freeride wedstrijden met daaromheen de freeride weken. Vele van ons laten deze initiatieven links (of rechts) liggen, onterecht in mijn ogen. Want, wat is er nou leuker dan samen met andere mensen die dezelfde passie hebben zo’n wedstrijd of zo’n week te beleven?

Pushen

Je maakt tijdens de week vette afdalingen samen, probeert elkaar te pushen/motiveren en daarna drink je een biertje om er nog eens over te discussiëren hoe je die ene lijn beter kunt rijden. En de volgende dag weer… top toch? De dag van de wedstrijd sta je met z’n allen boven op de graat, of op de top, pep je elkaar op en moedig je elkaar aan.

Winnaar

Op deze momenten zijn er geen verliezers, maar is iedereen die boven staat een winnaar. De rivaliteit heb ik tijdens zo’n wedstrijd nog nooit gevoeld en de sfeer is beter dan op een gemiddelde voetbalclub. De spanning bouwt zich op en op het moment dat je naar beneden vlamt is er niets anders als jij en de berg. Als je dan beneden komt met je benen helemaal naar de klote en je wordt opgevangen door de rijders die je voor zijn gegaan (al dan niet met een positief gevoel over deze ene run), merk je weer hoe fijn het is dat je dit moment niet alleen beleeft. Iedereen klapt voor iedereen, het maakt niet uit hoe je lijn is gegaan. Iedereen is een winnaar.

Door rijders, voor rijders

Afgelopen seizoen waren er voor het eerst de Poederbaas Freeride Competition en het NK Freeride. Die laatste vindt plaats tijdens de Dutch Freeride Week in Tignes en is nu zelfs officieel erkend door de NKBV. Super initiatieven die het verdienen om nog jaren te worden georganiseerd. Door Nederlanders, voor Nederlanders. Door rijders, voor rijders. Ik denk dat het dit soort weken en wedstrijden zijn die de sport vooruit helpen.

Bij deze dus… hoop jullie allemaal te zien op het NK Freeride!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
Jack-DAuteur21 december 2014 · 17:16

Hey Jurgen,
Mooi geschreven zo.
We gaan elkaar zeker aanmoedigen die week heb me ingeschreven en ben egt benieuwt hoe het er allemaal aan toe gaat.
word een mooie week.

Gewoon omdat het kan!!!!!
Elite
paulskiAuteur22 december 2014 · 15:01

Volkomen gelijk Jurgen!! Ik heb net als jij ook veel last van die koorts;) Het is in veel opzichten een mooie en intense ervaring. En ondanks het wedstrijd element is het vooral “jij en de berg” ipv rijder tegen rijder. De hoogste cliff droppen is niet waar het om gaat. Creativiteit, techniek en een vloeiende lijn zijn belangrijjker dan dat.
Het rijden van wedstrijden heeft mij nieuwe inzichten gegeven over hoe je een berg leest. Dit helpt je enorm om een goede freerider te worden.
Dus… Wie doet er mee??

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!