Freeride Clinics tijdens DFW

Freeride Clinics tijdens DFW

Door Gijs-Jan Lavèn. Eind januari 2014 was het eerste NK Freeride een feit. Ik had de eer en het geluk om bij deze primeur aanwezig te zijn en te mogen fungeren als jurylid tijdens de wedstrijden. En daarnaast de freeride clinics tijdens de Dutch Freeride Week te mogen verzorgen namens Epique.

Espace Killy

Op zondag 26 januari vertrok ik aan het eind van de middag vanuit Tirol naar Tignes - Val d’Isere oftewel het skigebied Espace Killy. Na een lange maar goede reis dwars door Zwitserland kwam ik laat in de avond aan in ‘Bourg-Saint-Maurice’ aan de voet van de langste en hoogste bergpas van de Alpen; de ‘Col de L’iseran’. Het weer op weg naar Tignes werd steeds slechter dus ik ontkwam er niet aan sneeuwkettingen te leggen alvorens aan de lange klim naar Tignes te beginnen. Op weg naar boven was ik blij dat ik sneeuwkettingen had gelegd, het waaide en sneeuwde stevig door en de tempraturen bereikte uitschieters van -15˚ onder nul, overal langs de weg stonden gestrande auto’s geparkeerd. Na een stormachtige klim kwam ik op zondagnacht om 23.30 uur aan in Tignes Val Claret op 2100 meter hoogte, nog net op tijd voor de openingsborrel van de Dutch Freeride Week in de plaatselijke kroeg. Toen ik de deuren van de kleine, gezellige kroeg opende stroomde de goede vibe me tegemoet. Ik kwam een aantal bekende uit het ‘Nederlandse freeride wereldje’ tegen die al dan niet meededen aan het eerste NK Freeride, de stemming zat er goed in! Al snel liep ik Jasper van der Meer, de organisator en initiator van het NK Freeride, tegen het lijf. Na onze korte kennismaking bespraken we de gang van zaken voor de volgende dag, op maandag stonden de eerste Freeride clinics op het program. Nadat ik wist wat me de volgende dag te wachten stond zocht ik snel mijn bedje op om een paar uur te slapen en me voor te bereiden op de volgende dag.

Bombs for breakfast

De volgende ochtend werden we gewekt door de dynamieten van de Lawine commissie van het gebied Espace Killy, altijd lekker om met dat geluid wakker te worden. Het had de hele nacht gewaaid en goed door gesneeuwd, er was zeker een halve meter vers gevallen in combinatie met de wind zorgde dat op veel plaatsen voor nog meer sneeuw, dat beloofde wat voor de aankomende week. Op de weg van Tignes Val Claret naar Tignes waar het trefpunt was voor de clinics werden we staande gehouden door de politie omdat ze nog bezig waren met het laatste ‘lawines springen’. Na een kwartier van hevige explosies in alle windrichtingen werd de weg en het skigebied geopend. Alsof de weergoden hierop gewacht hadden opende ook zei het wolkendek en brak de zon langzaam door, met een ‘enorme witte alpine wereld’ als resultaat. Espace Killy is enorm en indrukwekkend, niet voor niets wordt het als één van de beste freeride gebieden op aarde bestempeld.

Diverse clinics

De eerste ochtend stond een ‘freeride techniek’ clinic op snowboard op het programma. De clinics zijn laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk, zowel de deelnemers aan de wedstrijden als de toeschouwers kunnen meedoen. Iedereen is welkom mits je alle pistes (blauw, rood en zwart) actief, sportief en gecontroleerd af kunt dalen, de clinics worden ingedeeld aan de hand van ervaring en niveau. Off-piste boarden en skiën leer je op de piste en probeer je daarna toe te passen in het terrein. Met de omstandigheden van die betreffende maandagochtend bleven we uiteraard niet lang op de piste, 200 meter om precies te zijn… Daarna doken we met een enthousiaste groep van 6 beginnende, boardende freeriders het terrein in. Uiteraard gaan we niet het terrein in zonder de verplichte uitrusting; de 3-eenheid en een helm want veiligheid staat voorop. Deze standaard uitrusting is verplicht bij de wedstrijden en alle clinics tijdens de Dutch Freeride Week. Overal lag poeder en overal was er de mogelijkheid om buiten de piste te boarden. Ruim 2 uur lang hebben we onverspoorde poeder gereden, van vlak en breed terrein naar steeds iets steiler en smaller terrein. Bij Epique vinden we het belangrijk dat er bij de clinics, net als bij onze eigen programma’s, een duidelijke methodische opbouw zit in de inhoud van het programma. We werken van makkelijk naar moeilijk, van licht naar zwaar, van bekend naar onbekend/nieuw en van eenvoudig naar complex. Freeriden is niet moeilijk of eng als er maar een goede opbouw wordt aangehouden die aangepast is aan jou niveau en leercurve. Verder hanteren we een maximale groepsgrootte van 7 deelnemers per gids om veiligheid en kwaliteit te waarborgen. Na de eerste clinic oefenen, toepassen en knallen door de poeder kwamen de boarders na ruim 2 uur moe en voldaan terug in Tignes. Voor de deelnemers was de eerste off-piste ervaring een feit en wat voor één, dat smaakt naar meer!

Nog meer clinics

Na een korte lunch was het tijd voor de boarders die al de nodige ervaring in het terrein hadden. Het thema van de tweede clinic was lijnkeuze, terrein leren lezen, tactische boarden in het terrein en ‘snowsafety’. Tijdens de tweede snowboard freeride clinic gingen we verder, hoger en dieper het terrein in om ons zelf meer uit te dagen. Bovendien waren de ‘easy runs’ van de ochtend inmiddels verspoord. Met korte hikes en traversen vonden we al snel onverspoorde en uitdagende lijnen. Terwijl we met elkaar in het terrein op pad zijn delen we kennis op het gebied van sneeuw, wind, waar wel te boarden en waar juist niet, verschillende terreinvormen en hellingshoeken. Er is niets beter en efficiënter dan ervaring en kennis op te doen door middel van praktijkvoorbeelden die je simpelweg tegen komt op de berg. Persoonlijk hou ik ervan mensen iets te leren door het ze zelf te laten ervaren en beleven, dat betekent niet te veel en te lange theoretische uitleg maar vooral veel rijden, doen en ervaren. Na een mooie en intensieve dag poederen zat de eerste dag van de Dutch Freeride Week erop en wat voor één!

Drankje doen!

Tenminste… niet nadat we af hadden gesloten met een drankje in bar the Loop in Tignes. Iedereen die iets met de het NK Freeride te maken heeft kwam hier na elke dag samen om ervaringen uit te wisselen, plannen voor de volgende dag te maken en gewoon om te ontspannen en andere freeriders te ontmoeten. De dag afsluiten in the Loop bar voelt als in een warm bad stappen vol met ‘stoke’, kennis, ervaringen en mooie verhalen van enthousiaste poederliefhebbers. Wat ik mooi vond om te ervaren was dat zeer ervaren (pro) freeriders zich mengen met beginnende freeriders die net hun eerste bochten in de ‘pow’ hebben gezet. Er heerst een sfeer waar iedereen welkom is en iedereen gewaardeerd wordt en er wordt kennis gedeeld op alle niveau’s. Dit zie je dan ook terug tijdens de contests en de clinics op de berg.

Clinics voor de skiërs

De volgende dag was het tijd voor de skiërs. De inhoud van de clinics was gelijk aan die van de dag ervoor met de boarders. De methodische opbouw van de clinics stemmen we af op het niveau en de ervaring van de deelnemers, daarnaast is er tijdens de clinics ruimte om individueel te differentiëren. Na wederom een heerlijke dag in Espace Killy, voelde ik me helemaal thuis in het gebied en bij de organisatie van het NK Freeride, het was alsof ik deze mannen al jaren kende en alsof de Dutch Freeride Week al een week aan de gang was. Na 2 dagen ‘inrijden’, verkennen en kennis delen op alle niveaus was het op woensdag tijd voor de Qualifiers voor de finale van het NK Freeride. Het weer was goed, de sneeuw nog beter, de ‘face’ waar de ‘qualifiers’ gereden werden was perfect en de stemming bereikte een hoogtepunt. Zelf had ik de eer om achter de jurytafel plaats te mogen nemen en als jurylid de freeriders te beoordelen. Ik was positief verast door het hoge ski en snowboard niveau van de meeste deelnemers. Net als tijdens de clinics geld ook tijdens de wedstrijden; safety first! Uiteraard kiezen de rijders hun eigen lijn en neemt men zoveel risico als zelf gewenst maar met lawines hoef je geen rekening te houden. Alles is perfect gecheckt en gezekerd door de Franse autoriteiten uit Tignes. Op donderdag, de eerste optie voor de finales, zat het ‘potdicht’, een totale white out; geen groot probleem want op vrijdag was er een escape voor de finales. Het weer was wederom goed op vrijdag maar de sneeuw iets minder als tijdens de ‘qualifiers’ wat het extra uitdagend maakte voor de deelnemers die de finale bereikt hadden. Freeride is niet altijd poeder rijden, integendeel; In de Alpen kom je veel verschillende sneeuwcondities tegen waardoor je als freerider wordt gedwongen je techniek, lijnkeuze en afdaalstyle aan te passen aan het terrein en de sneeuw. Dit is tevens een thema wat veel terugkomt tijdens de freeride clinics; het rijden in en het leren omgaan met verschillende omstandigheden.

Stoked!

Na de finales op vrijdag werd het eerste succesvolle NK Freeride afgesloten met de prijsuitreiking en een feestje. Iedereen was happy, stoked, voldaan en ervan overtuigd dat dit voor herhaling vatbaar was. Deze winter wordt de Dutch Freeride Week en het NK Freeride weer georganiseerd van 26 t/m 30 januari in Tignes. Epique verzorgt ook dit jaar de ski (Roderik Sillevis) en snowboard (Nico Piek) freeride clinnics tijdens de Dutch Freeride Week, er zijn 3 thema’s; off-piste techniek, freeride en freestyle basics. Iedereen is welkom en je kan aan alle clinics deelnemen, check hier voor meer informatie en voor inschrijving aan de clinics. We kijken enorm uit naar de tweede editie van de Dutch Freeride Week en wensen alle deelnemers aan het NK Freeride onwijs veel succes!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!