How to: splitboard

How to: splitboard
Flatland splitfest 2014
Flatland splitfest 2014

Ieism’s Flatland Splitfest is voor de 2e keer uitverkocht, op het forum wordt er sinds 3 jaar steeds meer en actiever gesproken over splitboarden en sinds dit seizoen hebben we zelfs een echte splitboard test op wePowder. Niet voor niets hebben steeds meer rijders een splitboard in hun quiver of huren ze een board en boeken een weekje bij Erwin om te gaan splitboarden.

En hoewel wij wereldkampioen klunen zijn en we al vroeg starten op Friese doorlopers is het lopen op splitboards niet enkel voorbehouden aan oergezonde polderjongens en meisjes. Nee, in de gehele Alpen zie je steeds meer splitboarders kleur geven aan het backcountry veld dat in veel gevallen nog gedomineerd wordt door de lekker-lang-lopen-naar-een-lauwe-top.nl generatie. In Zwitserland zijn de boys van Helvetic Backcountry aan een hele tijd onderweg. Draaide in hun eerste boek alles nog om een sneeuwschoen, tegenwoordig zie je steeds vaker (of beter gezegd bijna altijd) op splitboards.

Ze hebben inmiddels heel wat ervaring opgedaan met betrekking tot techniek, set up, merken etc. en die delen ze met ons in onderstaande video. Het is een lange zit, maar zeker de moeite waard om de video even te kijken. Vooral ook hun keuze voor hardboots zal hier wat stof doen opwaaien. En wat zeg jij na het zien van onderstaande video?

meteomorris

Reacties

Expert
costijnAuteur4 januari 2015 · 11:33

Hee wat cool die salomon 4-deler, iemand deze al eens gereden in stijl-hard terrein? gaat dat ok? Ziet er goed uit dat board. Zit al een tijdje te twijfelen over hardboots, zeker voordelen met lopen en klimmen.

Gevorderd
NielsAuteur4 januari 2015 · 13:57

Goed verhaal!

Hardboots voelt toch een beetje als je ziel verkopen aan de duivel. Net als lycra, ik weet dat ik er wellicht harder door kan fietsen, maar no way dat ik het ooit probeer. Aan de andere kant zijn deze hardboots wel minder erg dan lycra…

Gevorderd
evanAuteur4 januari 2015 · 15:33

Kleding in je eigen maat, skistokken, snowboard in tweeën, hardboots … Over een paar jaar skiën jullie allemaal.

Gevorderd
DutchessAuteur5 januari 2015 · 02:26

Nou, dan is mijn ziel al verkocht aan de duivel, want ik ben begonnen op hardboots. Op een asymetrisch board. (Die ik nu overigens in de golfsurfwereld zie verschijnen)
En poeder is nog steeds heel erg lekker op hardboots. Want poeder is gewoon lekker. Dus als hardboots het verschil zou maken bij het stijgen (en dat kan ik me in alpiene condities wel voorstellen) dan is het het overwegen waard.

En, Niels, denk maar zo: je hoeft je benen er niet voor te scheren… dus dat valt alleszins mee…

Groter probleem is dat je dan weer meer gear en keuzestress hebt. Wat gaan de condities zijn? Welk board pak ik? Welke bindingen? Welke boots? Welke goggle past er bij die muts?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
HaasAuteur5 januari 2015 · 10:48

Tja, die dynafits… hoe vaak ben ik niet abgerutscht omdat ik met m’n oude boots en slappe binding geen kantengrip kon genereren… Die gasten @ helvetic zijn pretty damn much overtuigd van die hardboot combi… zou het ook iets voor ons zijn??

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
poedergeitAuteur5 januari 2015 · 11:44

Tja die hardboots is voor een splitboarder die af en toe op skies omhoog velt wel een gewonnen zaak. Je velt op steile ijzige stukken met skies fluitend omhoog waar je op een split echt staat te zwoegen. De stijfheid van de schoen maakt op ijzige stukken zo veel uit. Maar met extra strap, harsheisen en goeie techniek kom je een eind op stijve softboots. Ik geef toe zit al jaren in een ontkennings fase…

Expert
ieismAuteur5 januari 2015 · 13:37

Dan maar niet splitten op ijs, ik ga niet in lycra of hardboots.

Uiteindelijk kom ik met mijn pantoffels ook wel boven hoor.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur5 januari 2015 · 13:39

Ik weet het niet hoor. Ski’s mogen ‘beter’ zijn voor het omhoog lopen, splitboarden gaat bij mij nog steeds om de afdaling en wat dat betreft zie ik mezelf voorlopig nog niet meer lol hebben op ski’s.

filmpje uit november nog eens open klikt

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
HaasAuteur5 januari 2015 · 15:58

Ja ja @@ieism ik loop ook al jaren op m’n TNF mule’s de helling op maar als ik dan zie hoe die dudes op ski’s me voorbij rennen…
De vraag is ook niet loopt het goed de berg op, daar geloof ik namelijk heilig in. de vraag is veel meer hoe werkt zo’n set up on the way down. Daar wil ik niet nog meer op inleveren.
Zelf heb ik nog nooit zo’n dynafit TLT 6 boot aan m’n voet gehad… Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar…

Ik ga morgen langs bij thijs van snowcountry om te kijken naar de nieuwe karakorams… inmiddels al wel duidelijk dat m’n spark r&d’s eruit gaan… iemand interesse?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
vlokfeestAuteur5 januari 2015 · 18:40

@@haas : ja interesse! Dan kunnen mijn voiles er eventueel uit. Wat zijn de (financiele) details?

Gevorderd
robbertAuteur5 januari 2015 · 23:43

Is een hardboot gemakkelijker lopen, ja in meeste gevallen wel. Maar als je niet op softboots kan skinnen dan zal het ook niet vlekkeloos op hardboots gaan. Het is geen wonder setup waar alles opeens zoveel beter meegaat. Voor hard en gemakkelijk omhoog skinnen moet je conditie gewoon op orde zijn. Enige echt grote voordeel voor mij is dat je er beter mee kan front punten op je stijgijzers. Maar zo’n helling wil ik dan wel boarden met schoenen waar ik al jaren op sta, dus softboots. Alle andere voordelen zoals gewicht en loop gemak zijn beter, maar dat heeft pas effect op heel lange toeren.
Dus als je aan hardboots kan wennen dan heeft zo’n setup zin voor extreem klimmen en afdalen of voor toeren met extreem veel hoogte meters en lange afstanden. Ik moet nog steeds wennen aan die Dynafit schoen, lopen gaat prima, maar dat boarden is echt anders.

Expert
HaasAuteur6 januari 2015 · 00:11

@ robbert thx. Kijk daar heb ik wat aan.
Heb jij zo’n dynafit set up aangeschaft nadat je die dude uit chamonix in NZ hebt getroffen?
Heb je ook die phantom binding?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Elite
ErwinAuteur8 januari 2015 · 07:11

Als ik eerlijk ben zie ik splitboards hier in Oostenrijk nog bijna niet, behalve bij mijn vrienden. Toen ik in CH aan het toeren was, had ik er wel meteen een paar te pakken. ;)

Voor wie meer info wil over wat er zoal aan onderdelen zijn, check de meest recente uitgave van snowboardmagazine Taste. En degene die raadt wie er op de grote foto staat, krijgt van mij een biertje of gespritzer Appelsap.

Elite
ErwinAuteur8 januari 2015 · 07:12

@@haas Robbert zit tegenover me in een Phantom splitboard bindings t-shirt…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!