In Oostenrijk is een debat op gang gekomen tussen de Salzburg Land Tourismusgesellschaft (SLT) en de Bergrettung. Aanleiding is een zeer intensieve reddingsactie die afgelopen zaterdag plaatsvond in een zijdal van het skigebied van Sportgastein.
31 jarige Rus eindigt boven rotswand
Afgelopen zaterdag besloot een 31-jarige Rus het zogenaamde Höhkartal in te duiken. Daarbij negeerde hij een immens groot waarschuwingsbord. Eenmaal in het Höhkartal eindigde hij boven een rotswand van 300 tot 400 meter hoogte en kwam tot de ontdekking dat hij toch echt niet verder naar beneden kon. Daarop besloot hij rond 18.00 de reddingsdienst te bellen. Vanwege acuut lawinegevaar was het niet mogelijk direct bij de snowboarder te komen en moesten er halsbrekende toeren uitgehaald worden om de Rus naar beneden te halen. Vanwege regen, waardoor de Rus volledig doorweekt was en het gegeven dat er een koufront binnen zou drijven was het meer dan realistisch dat het afbreken van de reddingsoperatie tot het bevriezen en uiteindelijk de dood van de Rus zou leiden. Daarop werd besloten de reddingsactie voort te zetten en werd de Rus om 1.00 uur 's nachts veilig in het dal terug gebracht. Bij de reddingsoperatie waren 22 personen betrokken (meer info)
Kritiek Bergrettung op marketing skigebieden
Naar aanleiding van deze 7 uur durende reddingsoperatie heeft Roland Pfund, chef van bergreddingsdienst in Bad Gastein kritiek geuit. Niet dat hij voor een verbod is off-piste. Er is niets mooier dan de ongerepte natuur. Wel vind hij dat de marketing van de skigebieden realistischer moet. Het kan niet zo zijn dat je aan de ene kant klanten werft door te pronken met onverspoorde hellingen die nota bene niet tot het gezekerde skigebied horen en daarnaast niet actief wijst op de gevaren. (meer info)
Kijkend op de site van Sport Gastein dan valt het op dat er direct een foto staat van een skiër buiten de piste. Niet veel verder volgt er een filmpje over freeriden in het Gasteinertal. Een filmpje waarin men overigens duidelijk een lawinepieper laat zien en men met een rugzak onderweg is. Kijken we op de site van Gastein als onderdeel van de Ski Amade, dan zien we ook direct een skiër buiten de piste. Handig?
Toerisme verband wijst kritiek van de hand
Leo Bauernberger, chef van de Salzburg Land Tourismusgesellschaft (SLT) reageert vandaag op de kritiek van de Bergrettung. Volgens Leo Bauernberger is het niet de bedoeling om in de marketing van de lokale skigebieden te wijzen op de gevaren. Jaarlijks bezoeken volgens hem zo'n 3,5 miljoen toeristen in de winter het Salzburgerland en het is slecht een hele kleine minderheid van 'Unvernünftiger''. Hij is ervan overtuigd dat hoeveel borden je ook plaatst, er zal altijd een groep zijn die dit soort dingen doet.
Daarnaast wijst Bauernberger er op dat er wel degelijk in folders en op de website wordt gewezen op de gevaren buiten de pistes. Of dat voldoende is staat voor discussie open en verbetering is altijd mogelijk, maar het moet niet zo zijn dat en hij chargeert daarbij geeft hij aan de boodschap de volgende moet zijn: Let op, als u naar ons komt voor uw vakantie dan brengt u uw leven in gevaar.' (meer info)
Is de kritiek terecht of onterecht?
Ik weet dat de Bergrettung in geheel Oostenrijk gemiddeld zo'n 7500 keer per jaar ingezet wordt. Daarbij gaat het om de winter en de zomer. Hoeveel mensen daarbij onkundig, onwetend en (on)bewust in de problemen zijn gekomen is me niet duidelijk. Ook is me niet geheel duidelijk wat men precies onderneemt om mensen te waarschuwen, maar ik weet wel dat ook ik regelmatig waarschuwingsborden zie staan en dat er hier en daar lijnen gespannen zijn. Maar wat vind jij. Heeft de Bergrettung een punt of niet. Waarom?