Bergrettung uit kritiek op marketing skigebieden

Door meteomorris op 6 januari 2015 · 12

In Oostenrijk is een debat op gang gekomen tussen de Salzburg Land Tourismusgesellschaft (SLT) en de Bergrettung. Aanleiding is een zeer intensieve reddingsactie die afgelopen zaterdag plaatsvond in een zijdal van het skigebied van Sportgastein.

31 jarige Rus eindigt boven rotswand

Afgelopen zaterdag besloot een 31-jarige Rus het zogenaamde Höhkartal in te duiken. Daarbij negeerde hij een immens groot waarschuwingsbord. Eenmaal in het Höhkartal eindigde hij boven een rotswand van 300 tot 400 meter hoogte en kwam tot de ontdekking dat hij toch echt niet verder naar beneden kon. Daarop besloot hij rond 18.00 de reddingsdienst te bellen. Vanwege acuut lawinegevaar was het niet mogelijk direct bij de snowboarder te komen en moesten er halsbrekende toeren uitgehaald worden om de Rus naar beneden te halen. Vanwege regen, waardoor de Rus volledig doorweekt was en het gegeven dat er een koufront binnen zou drijven was het meer dan realistisch dat het afbreken van de reddingsoperatie tot het bevriezen en uiteindelijk de dood van de Rus zou leiden. Daarop werd besloten de reddingsactie voort te zetten en werd de Rus om 1.00 uur 's nachts veilig in het dal terug gebracht. Bij de reddingsoperatie waren 22 personen betrokken (meer info)

Dit 1,5 x 2 meter grote bord werd genegeerd
Dit 1,5 x 2 meter grote bord werd genegeerd

Kritiek Bergrettung op marketing skigebieden

Naar aanleiding van deze 7 uur durende reddingsoperatie heeft Roland Pfund, chef van bergreddingsdienst in Bad Gastein kritiek geuit. Niet dat hij voor een verbod is off-piste. Er is niets mooier dan de ongerepte natuur. Wel vind hij dat de marketing van de skigebieden realistischer moet. Het kan niet zo zijn dat je aan de ene kant klanten werft door te pronken met onverspoorde hellingen die nota bene niet tot het gezekerde skigebied horen en daarnaast niet actief wijst op de gevaren. (meer info)

Kijkend op de site van Sport Gastein dan valt het op dat er direct een foto staat van een skiër buiten de piste. Niet veel verder volgt er een filmpje over freeriden in het Gasteinertal. Een filmpje waarin men overigens duidelijk een lawinepieper laat zien en men met een rugzak onderweg is. Kijken we op de site van Gastein als onderdeel van de Ski Amade, dan zien we ook direct een skiër buiten de piste. Handig?

Openingspagina
Openingspagina

Toerisme verband wijst kritiek van de hand

Leo Bauernberger, chef van de Salzburg Land Tourismusgesellschaft (SLT) reageert vandaag op de kritiek van de Bergrettung. Volgens Leo Bauernberger is het niet de bedoeling om in de marketing van de lokale skigebieden te wijzen op de gevaren. Jaarlijks bezoeken volgens hem zo'n 3,5 miljoen toeristen in de winter het Salzburgerland en het is slecht een hele kleine minderheid van 'Unvernünftiger''. Hij is ervan overtuigd dat hoeveel borden je ook plaatst, er zal altijd een groep zijn die dit soort dingen doet.

Daarnaast wijst Bauernberger er op dat er wel degelijk in folders en op de website wordt gewezen op de gevaren buiten de pistes. Of dat voldoende is staat voor discussie open en verbetering is altijd mogelijk, maar het moet niet zo zijn dat en hij chargeert daarbij geeft hij aan de boodschap de volgende moet zijn: Let op, als u naar ons komt voor uw vakantie dan brengt u uw leven in gevaar.' (meer info)

Is de kritiek terecht of onterecht?

Ik weet dat de Bergrettung in geheel Oostenrijk gemiddeld zo'n 7500 keer per jaar ingezet wordt. Daarbij gaat het om de winter en de zomer. Hoeveel mensen daarbij onkundig, onwetend en (on)bewust in de problemen zijn gekomen is me niet duidelijk. Ook is me niet geheel duidelijk wat men precies onderneemt om mensen te waarschuwen, maar ik weet wel dat ook ik regelmatig waarschuwingsborden zie staan en dat er hier en daar lijnen gespannen zijn. Maar wat vind jij. Heeft de Bergrettung een punt of niet. Waarom?

Reacties

• markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 6 januari 2015 · 12:08
    Die rus zal wel een gepeperde rekening thuis krijgen, hoe gaat zoiets eigenlijk?

Ik snap de Bergrettung wel, als skigebied moet je de toerist minstens op zijn eigen verantwoordelijkheden wijzen.
    Het skigebied mag natuurlijk adverteren met mooie plaatjes, maar daar hoort wel wat bij.
  • DaniëlC
    Advanced
    DaniëlC op 6 januari 2015 · 12:17
    Inderdaad een lastige! Ik denk dat beide partijen wel een beetje gelijk hebben. Ik denk dat het ook wel per gebied kan verschillen, in sommige gebieden waar ik ben geweest is erg duidelijk aangegeven, wat de gevaren zijn van off-piste (op de website, bij borden bij de lift, borden, enz..) en sommige gebieden doen dat minder (staan er totaal/zeer weinig borden bij off-piste en word je misschien alleen op de site geinformeerd).

Ik ben het wel eens met Leo Bauernberger, dat er waarschijnlijk altijd een groep zal zijn die zonder enige kennis off-piste gaat. En ja... als er al een grote waarschuwingsborden staan en soms lijnen zijn gespannen, maar dan toch nog off-piste gaat, denk ik niet dat je kan spreken van "onwetendheid".
    "Going to the mountains, is like going home"
  • svenk
    Advanced
    svenk op 6 januari 2015 · 12:20
    Terecht punt van de Bergrettung. Dat mensen zich niet laten tegenhouden door borden en lijnen/touwen zal altijd aan de orde blijven. Dat mensen daardoor zichzelf in de problemen brengen ook. Maar dit is niet het punt denk ik.

Het punt is dat skigebieden in hun marketing de norm verleggen van on-piste naar off-piste in hun uitingen. Daarin is de balans zoek. Als je die balans hebt gevonden, is daarin ook plaats voor de gevaren.
    If in doubt, don't go out!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 januari 2015 · 13:08
    Ik ben wel voor het invoeren van een flinke boete voor freeriders die geen pieper, schep en sonde buiten de piste dragen (en dit duidelijk communiceren en er ook op controleren). Daarmee kan je gericht al een heleboel nono's uitsluiten. Freeriders die in de heilige drie-eenheid hebben geïnvesteerd zijn merendeels toch wat serieuzer en meer onderlegd. Die gaan waarschijnlijk dus ook niet, zoals deze rus, alleen op pad zonder enig besef van het terrein.
    Daarbij hoef je freeriden dus ook niet te verbieden en mogen mooie plaatjes blijven bestaan.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 6 januari 2015 · 13:32
    De Bergrettung heeft wel een punt. Als je er actief promotie mee maakt (omdat het er veel leuker uitziet dan op de piste knallen) dan moet je ook goed laten zien wat er allemaal bij komt kijken.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 6 januari 2015 · 18:10
    oke.., het is duidelijk. Marketing is uitermate belangrijk voor Oostenrijk. Zonder de toerist valt het land 100 jaar terug in de tijd, en het moet niet zo zijn, zoals de man changeert.

MAAR HELLO PEEPS ... SAFETY FIRST!! Zoals @meteomorris ook mooi verwoord in z'n speeches; de marketing van (bijna) ieder skigebied is een plaatje met POW en een mooie man/vrouw die een dikke lijn rijdt met een enorm schitterend panorama beeld.

Duidelijke een mooi punt voor discussie, maar de bergredding heeft hier mijn voorkeur. Hoe vaak zie je wel niet mensen een stukje off-piste gaan, terwijl de tekenen duidelijk zichtbaar zijn om niet de off-piste in te duiken! Meer regels, zijn zeker geen luxe!

Neem zoiets als in de US of A , een Boundry-Kontrole (Grenz-Gebiet-Kontrolle 😀 )

OF

Gewoon een soort agent, van desnoods de bergbahnen van het desbetreffende gebied die mensen checkt of ze wel een 3-eenheid bij zich hebben.
    Skiing is Freedom!
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 6 januari 2015 · 19:32
    Veel van ons zijn ooit ietwat onkundig, onwetend en onbewust van de risico's begonnen met freeriden... Skigebieden zouden daar volgens mij gedeeltelijk verandering in kunnen brengen door meer en betere communicatie, vooral ter plekke - wat dat betreft ben ik positief verrast door dat grote waarschuwingsbord van Badgastein.
    Bij een skigebied horen m.i. ook de skischolen/-leraren. Zij hebben een voorbeeldrol en gaan te vaak met klasjes off-piste (geeft verkeerd signaal/beeld) en spreken mensen die zonder 3-eenheid off-piste gaan meestal niet aan.

Wij kunnen zelf ook een verschil maken door mensen die off-piste gaan er zichtbaar geen 3-eenheid bij zich hebben daarop aan te spreken. Natuurlijk krijg je vaak niet de gewenste reactie, maar uiteindelijk geef je wel een signaal af - en als iemand dat signaal vaak genoeg krijgt, doet dat echt wel iets met diegene. En soms luistert iemand wel. Zo heb ik vorige week (samen met Steef) nog een vader met twee zoons aangesproken. Hij had geen idee, wist geeneens wat een lawinepieper was en heeft vervolgens in de lift oprecht geïnteresseerd geluisterd en weet nu waar in NL de kennis te halen is.

De mooiste oplossing zou natuurlijk een stuk regelgeving zijn: off-piste heb je minimaal een 3-eenheid bij je en wellicht zelfs een certificaat van een basis training (of je bent met een gids). Klinkt simpel, maar lastig te implementeren en al helemaal lastig te handhaven. En dan kom je dus weer terug op communicatie en voorlichting. Maar... die verantwoordelijkheid ligt in dat geval niet alleen bij de skigebieden, maar ook bij de lokale en wellicht zelfs nationale autoriteiten. En daar ben ik het eens met Steef. Zijn motto is namelijk: vertel ze niet alleen wat de gevaren zijn, maar ook wat het kost als ze off-piste moeten worden gered - als het gaat om geld worden mensen ineens wakker...

Wat dat betreft zou een duidelijk bord bij ieder vertrekpunt van een skigebied al een hele verbetering zijn. Wijs op de gevaren van off-piste (inclusief de kosten/boetes), geef informatie over waar men kennis kan inwinnen (misschien nationale site?) en over hoe/waar men lokale gidsen kan inhuren.
    En wellicht wat expliciet/confronterend, maar een bord waarop iets wordt vermeld/bijgehouden over het aantal lawines/slachtoffers in de regio zou ook effectief kunnen zijn. Bepaalde landen gebruiken dat principe voor alcoholmisbruik in het verkeer en het aantal gerelateerde doden en gewonden, en dat schijnt erg goed te werken.
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 6 januari 2015 · 21:11
    Lastig, dat ben ik met de anderen eens. Want ik ben al weleens tegengehouden door liftbedienden om een mooie helling in te duiken. Compleet verantwoorde en met Snow Safety Center geleerde kennis bekeken helling gezien lawinegevaar, steilte, etc. Zelf compleet voorzien van 3-eenheid en lawine-airbag. Wat doe je dan? Ik heb de helling niet gereden. Ook niet stiekem. En wat vertelt een bord van een gesloten piste? Kun je daar dan met de juiste kennis en middelen toch afdalen? Het bord in dit geval met de Rus lijkt mij een echt duidelijke NO GO.
  • Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 6 januari 2015 · 21:13
    Ter aanvulling: inderdaad reclame maak je maar met mooi geprepareerde pistes, die poeder komen wij zelf wel opzoeken met de hulp van WePowder.
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 7 januari 2015 · 08:29
    Overigens vraag ik me soms ook wel eens af wanneer ik nu wel of niet ergens off-piste mag; alleen al in Oostenrijk wordt gewerkt met veel verschillende borden en afzettingen. Bord in Bad Gastein was duidelijk, maar dat is niet altijd zo. Vooral als er hekken of tijdelijke afzettingen langs de piste zijn, vraag ik me wel eens af of dat nu iets anders betekent dan wanneer er alleen een bordje staat... Zouden we bij wePowder en SnowSafety misschien nog iets mee kunnen?
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 7 januari 2015 · 10:10
    @ snelle_henkie en Morris: dat zou idd een mooi onderwerp zijn voor een artikel op Wepowder! We hebben vast allemaal een heel arsenaal van foto's van die borden! Beetje extra duiding is nooit weg.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 7 januari 2015 · 19:16
    Wiste je trouwens dat je de bergrettung Tirol kunt "sponsoren" en dat voor € 24 je gedekt bent voor alle kosten van een rettung in Tirol. http://www.bergrettung-tirol.at/php/furtherer.php
    And snow it is.....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro