Correlatie tussen NAO en dikke dumps?

Correlatie tussen NAO en dikke dumps?
(Foto: Sam van Brempt)
(Foto: Sam van Brempt)

Steeds meer lezers loggen in op wepowder en steeds vaker krijg ik interessante analyses doorgestuurd. Zo ook van Axel. Axel is een groot fan van de Gotthard regio en maakte onlangs een regressie analyse van de laatste dumps in de Gotthard in relatie tot de NAO index. En wat blijkt? Een negatieve index lijkt een relatie te hebben met dumps in de Gotthard regio.

Sneeuwval en negatieve NAO-index
Sneeuwval en negatieve NAO-index

Het mag inmiddels bekend heten dan een positieve NAO-index voor sneeuw zorgt in Noorwegen, maar staat een negatieve NAO-index garant voor sneeuw in de Gotthard regio? Een interessante vraag. De dataverzameling van Axel is een beetje grof, maar zeker het onderzoeken waard. Wat denken jullie? Hebben jullie nog interessante data op de plank liggen?

Stel dat het klopt?

Onderstaand de verwachte ontwikkeling van de NAO de komende periode. Hij lijkt negatiever te worden en dat ziet er veelbelovend uit. Komt de winter vanaf de 16e januari? Het lijkt er op. Ga maar door met die sneeuwdans. Ps… de actuele NAO berekeningen vind je hier.

NAO verwachting
NAO verwachting
meteomorris

Reacties

Gevorderd
evanAuteur7 januari 2015 · 18:20

Het lijkt me wat voorbarig om op basis van drie dumps conclusies te trekken, maar ik ben benieuwd of iemand met een langere reeks op de proppen komt.
Wat voegt deze informatie toe aan bekende indicatoren voor aanstaande sneeuwval, @@meteomorris?

Axel is een groot fan van de Gotthard regio

Jij bent toch ook fan van A*******t? ;-)

Expert
FlyingSchaepmanAuteur7 januari 2015 · 18:48

Als ik het goed begrijp dan ontstaan er bij een negatieve NAO meer depressies boven de Middellandse Zee met grotere kans op sneeuwval in de Zuidalpen. Voor sneeuwval moet de Gotthard-regio het vooral hebben van zuidwestelijke fronten. Nu krijgen ze daar bij het Urschnertal van elke stroming wel wat mee (dat is het mooie van die regio), maar de echte dumps komen uit het zuidwesten. In theorie sluit dat aan bij bovenstaande analyse van @@Axel. Een langere regressiereeks kan de hypothese vrij snel bevestigen/ontkrachten.

  • overigens ook een Gotthard-fan :-) -
geen praatjes, maar plaatjes
Beginner
mhilbertsAuteur7 januari 2015 · 22:18

@@meteomorris volgens mij ziet het eerste grafiekje (waar met Causaal verband gesugereerd wordt) op de AO index op 1000mb en het tweede grafiekje en de tekst gaat over de NAO.

AO en NAO zijn wel “neefjes” maar zijn toch anders? De NAO is volgens mij het actueel gemeten drukversschil tussen Azoren en Ijsland en de AO is gedefinieerd als de afwijking van de noordpooldruk tov het langjarig gemiddelde?

Het zou mij verbazen als er iemand een causaal verband zou kunnen leggen. Daar is het weer simpelweg te complex voor en de (N)AO te grofstoffelijk. jij haalt het zelf herhaaldelijk aan in jouw forecasts: “het zijn de details die het verschil maken”

Je kunt wel contextuele relaties leggen tussen negatieve indexen en positieve en dat wordt op verschillende sites veelvuldig gedaan.

Overigens wel interesante materie. Ben ook benieuwd naar iemand met zinnige analyse zolang het maar meer sneeuw in de Gothard opleverd! (of op andere plekken in de Alpen, ook goed)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!