Zet je ego opzij!

Door ErnstHendrikSprenger op 7 januari 2015 · 25

Zaterdag 20 december 2014 ben ik in de grootste lawine terecht gekomen die ik tot nu toe gezien/meegemaakt heb. Ik heb ontzettend veel mazzel gehad en het geheel had gemakkelijk voorkomen kunnen worden.

Het plan was om een ski-tour naar Kreuzjoch (2919m) te maken en vanaf het joch door één van de couloirs de noordkant af te dalen. ‘S ochtends lazen we het lawine bericht die Stufe 2 aangaf boven 2300m. Ook werd er gemeld dat de NO wanden gevuld waren met triebschnee en niet bepaald stabiel waren.

We kozen ervoor om de tour toch te maken en dan boven te kijken hoe het er percies uitzag, we konden altijd nog dezelfde weg terugkomen. Doordat Rendl nog niet volledig open was werd de lengte van de tour ongeveer verdubbeld, geen reden voor ons om op te geven. Na een interessante klim van 4h30m met veel riviertjes, boompjes en stenen bereikten we het eindpunt.

Direct viel op dat er een windlip boven het het couloir hing. Ook was het couloir gevuld met triebschnee. Toen we de windlip afhakte leek het sneeuwdek nog wel stabiel. Uiteindelijk besloten we om het toch te doen, er was veel stoke aanwezig en dezelfde weg terug skiën zou gewoon irritant zijn. Een voor een gingen we het couloir in en kruisten deze naar een safespot aan de andere kant. Bij de derde ontstond een kleine slide maar niks bijzonders. We besloten om rustig af te dalen omdat we wisten dat het verderop minder stijl zou worden en dat we daar dan waarschijnlijk mooie bochten konden zetten.

De immense lawine
De immense lawine

Na het eerste couloir, stond ik op een ridge te wachten op de rest. De keuze was nu of om links een mooie open face of rechts een hele stoere tweede couloir te nemen. Links was duidelijk veiliger, rechts aanzienlijk stijler en tekenen van wind waren duidelijk aanwezig. De eerste van ons daalde af via de linkerkant en het zag er fantastisch uit. Ik wou meer en zei: ‘jongens ik ga denk ik hier rechts'. De twee anderen lieten duidelijk merken dat ze het een slechte keuze vonden. Ook ik had er niet helemaal een goed gevoel bij, maar het zou wel goed gaan...

Net na de breuk
Net na de breuk

-Ernst

Reacties

• RP
    Advanced
    RP op 8 januari 2015 · 10:08
    Potverdorie man! Mooi, eerlijk verhaal en knap van je dat je erkent dat je stoke de overhand nam terwijl 'je stemmetje' zei dit niet te doen....

Gelukkig een leermoment voor je, het had ook anders kunnen lopen.....

Laat dit voor ons allemaal een (extra) eyeopener zijn naast alle berichten, waarschuwingen en lawinedoden op wePowder over hoe instabiel het op dit moment overal is, zelfs met een Stufe 2.

Stay safe the rest of the (long) season.
    Explore the Outdoor!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 januari 2015 · 10:10
    Heftig en eerlijk. Gelukkig kun je het nog navertellen!
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 8 januari 2015 · 10:10
    Goed dat je het deelt! Een wijze les voor de toekomst en voor ons allen.
    http://verticaldissidents.net
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 8 januari 2015 · 10:18
    Heftig en eerlijk verhaal. Fijn om te horen dat je niks mankeert.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 8 januari 2015 · 10:23
    Goed dat je er nog bent en het zo eerlijk deelt. Ben je er nog zonder verwondingen afgekomen?
    Altijd weer doodeng dit soort filmpjes.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 januari 2015 · 10:35
    Sodemieter. Blij dat je hem heelhuids kan typen. Klopt het dat ik een airbag zie en tot hoe ver werd je begraven? Puur voor mijn beeldvorming. Hoe dan ook, dank voor dit verhaal!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 8 januari 2015 · 10:38
    Gelukkig geen gevolgen voor je! En top dat je eerlijk deelt waarom je de foute keuze maakte
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 januari 2015 · 10:42
    Heftig man! Blij dat het goed afgelopen is. Ben je er helemaal heel van afgekomen?

Hoe ga je de volgende keer zorgen dat je in een vergelijkbare situatie de goede beslissing neemt?

Dank voor het delen.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 8 januari 2015 · 10:42
    Schrikken! En fijn / goed dat je het hier deelt... Alles ok?

Had je überhaupt de gelegenheid om je ABS te trekken?
    If in doubt, don't go out!
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 8 januari 2015 · 10:47
    Heftig......fijn dat alles goed is met je.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 8 januari 2015 · 10:49
    Goed dat je er nog bent. En het na verteld. Zo belangrijk om te luisteren naar dat kleine stemmetje in je hoofd als die aangeeft dat je er niet zeker over bent.
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 8 januari 2015 · 11:16
    Gelukkig was dit een opvoed tik en geen dodelijke, je verdient veel meer jaren poeder. Je weet zelf hoe stom dit was. Het siert je dat je het deelt zodat iedereen het kan analyseren. Thanks!!

check @ors @renier (is dit je WP account?), vorig jaar met jullie gereden eind seizoen.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 8 januari 2015 · 12:49
    Potverdomme ouwe Bak!!

Ik zei nog zo! Na vier uur KLIMMEN Cup - A - SOUP!! dat zouden meer mensen moeten doen!
    Skiing is Freedom!
  • kurt
    Advanced
    kurt op 8 januari 2015 · 14:37
    pff, heftig! Volgende keer toch plan A anders maken met zo'n bulletin, of plan B uit de kast? factor 'mensch' is aangetoond, gelukkig kan die het ook nog navertellen 😃
    live to ski another day
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 8 januari 2015 · 14:44
    Das een hele beste! Blij dat je het kunt navertellen.
    Dank voor het delen.
    Stay safe!
    powpowwowjippiajippieee
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 8 januari 2015 · 14:49
    Dank voor het delen van je verhaal. Goed en eerlijk dat je benoemt dat je het had kunnen voorkomen. Fijn dat je er goed vanaf gekomen bent.
    Dit lijkt, vanaf mijn gemakkelijke stoel, een goed voorbeeld van het gevaar van triebschnee en de factor mens als de "stoke" de hoofdreden voor het freeriden begint te worden. Ik ben erg benieuwd of je meer kunt zeggen over jullie beslismomenten. En hoe zagen je tochtgenoten de gebeurtenissen?

Als ik jullie handelswijze naast de 3x3 methode leg, dan vallen me een paar zaken op.
    Ten eerste dat jullie van tevoren een duidelijk plan hadden voor een tour en wat voor expositie en steilheid jullie daarbij gingen skiën. Jullie hebben dus een duidelijk Plan A gemaakt.
    Vervolgens hebben jullie op de dag zelf in het gebied op basis van het ongunstige lawinebericht voor deze specifieke tour niet besloten om een andere tour te gaan maken. Was er geen Plan B?
    En toen jullie boven aan de helling stonden en bleek dat het inderdaad een linke helling was zijn jullie toch nog naar beneden gegaan. Was er zelfs geen exitstrategie op Plan A?
    Het lijkt erop dat jullie al ruim van tevoren hadden besloten deze tocht te willen doen, en dat jullie helemaal niet van plan waren je aan iets procedureels als een 3x3 methode te willen houden.
    Ook opvallend vind ik je opmerking dat terugkeren "irritant" zou zijn. Als je in de bergen niet bereid bent om op je schreden terug te keren breng je jezelf te vaak in gevaar. Terugkeren moet net zo gewoon en leuk gevonden worden als doorgaan.

Het is natuurlijk erg gemakkelijk voor mij om dat thuis allemaal te bekritiseren. Het valt me alleen erg op dat de factor mens hier al vanaf het begin, dus voor je boven aan een mooie, witte helling staat, steken laat vallen. Kun je aangeven waarom dat in jullie groep gebeurde? Waren er groepsleden die twijfelden? Hoe ging het overleg tussen jullie? Heeft iemand de gevaren op alle beslissingsmomenten, ook ruim voor jullie bij de windlip stonden, benoemd? En zo ja, waarom heeft dit niet geleid tot een aanpassing van de plannen?
    Wat zou je de volgende keer anders doen en op welke momenten?

PS:
    Voor alle beginnende freeriders, let op voor de instinker bij triebschnee!
    Triebschnee is namelijk ALTIJD GEVAARLIJK BOVEN de 30 graden. Ligt er triebschnee? Dan kunnen alle schemaatjes over hoe steil je kunt bij een bepaalde stufe de deur uit. Dan is er maar één ding belangrijk. Kun je het vermijden? Doe dat dan. Is het steiler dan 30 graden? Dan moet je er helemaal niet instappen.
    En, wellicht ter overvloede, triebschnee ontstaat ook als het al een tijdje niet gesneeuwd heeft en het is gaan waaien. Daarbij duurt het een paar dagen voor het weer stabiel genoeg is. Dat maakt de mooie dagen zo gevaarlijk, het is lastig inschatten of de aanwezige triebschnee al gestabiliseerd is.
    Avalensemble!
  • Reinier
    Advanced
    Reinier op 8 januari 2015 · 16:49
    Respect dat je dit deelt. Filmpje maakt wel indruk, maar ik snap niet zo goed wat er gebeurd nadat je meegesleurd wordt. Zie veel sneeuw in beeld en dat plots en buddy. Kan je dit delen. Kunnen we nog wat leren?
  • CorD
    Beginner
    CorD op 8 januari 2015 · 18:34
    Inderdaad respect voor het delen van je verhaal.
    Hier kunnen wij allemaal van leren.
    Think with powder
  • evan
    Advanced
    evan op 8 januari 2015 · 18:54
    Goed dat je verhaal en het filmpje hier terecht zijn gekomen, Ernst. Dat siert je. Iedereen weet dat jij die helling technisch aandurft, maar op de juiste momenten 'nee' zeggen dwingt ook respect af.

Een grondigere analyse zou voor iedereen heel leerzaam kunnen zijn (en dat hoef je niet in je eentje te doen). Dit (http://www.americanavalancheassociation.org/tar/TAR32_4_LoRes.pdf...; pp. 20-22; http://wepowder.nl/forum/topic/106652) leek me al een mooie blauwdruk voor een analyse van een lawine-ongeval. De persoonlijke invalshoek zorgt ervoor dat ik me goed voor kan stellen dat ik me in zijn situatie zou bevinden. Bovendien reflecteert hij heel goed op welke fouten er zijn gemaakt en hoe die voorkomen hadden kunnen worden.
  • Ors
    Advanced
    Ors op 8 januari 2015 · 22:44
    Goed van je om dit te delen met de rest, en respect voor je eerlijke verhaal. Hier kunnen we allemaal van leren, want wie heeft dat 'stemmetje' niet ooit eens genegeerd... Gelukkig kun je het navertellen en is alles okee.

@krovers: fijn en dank je voor de wijze woorden. Herhaling is de kracht de van de boodschap!
    @woutmartens: was vorig seizoen idd lekker rippen onder heeeele andere condities 😃
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 9 januari 2015 · 01:06
    Heftig, gelukkig heb je het overleeft! Het is ook goed om duidelijk te maken wat er kan gebeuren met 'maar' stufe 2.
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 januari 2015 · 01:45
    Holymoly. Blij dat je er nog bent. Pet af dat je het post. Dank.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 9 januari 2015 · 13:11
    Potverdikke. Top dat je dit met ons deelt en nog beter dat je met de schrik vrij bent gekomen.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 12 januari 2015 · 06:32
    inderdaad heftig ; én spijtig genoeg 'herkenbaar' ; vooral het eindzinnetje "maar het zou wel goed gaan" ...
    zijn er kaartjes van het gebied ?
    En

"Goed dat je verhaal en het filmpje hier terecht zijn gekomen, Ernst. Dat siert je. Iedereen weet dat jij die helling technisch aandurft, maar op de juiste momenten 'nee' zeggen dwingt ook respect af.

Een grondigere analyse zou voor iedereen heel leerzaam kunnen zijn (en dat hoef je niet in je eentje te doen). Dit (http://www.americanavalancheassociation.org/tar/TAR32_4_LoRes.pdf......; pp. 20-22; http://wepowder.nl/forum/topic/106652) leek me al een mooie blauwdruk voor een analyse van een lawine-ongeval. De persoonlijke invalshoek zorgt ervoor dat ik me goed voor kan stellen dat ik me in zijn situatie zou bevinden. Bovendien reflecteert hij heel goed op welke fouten er zijn gemaakt en hoe die voorkomen hadden kunnen worden."

hier ben ik ook mee eens...
    sbs roelz
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 15 januari 2015 · 15:35
    @evan goed artikel. Het beschrijft maar weer eens dat kennis van lawinekunde net zo belangrijk is als communicatie (in de breedste zin van het woord) binnen een groep.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro