Na regen volgt sneeuw

Na regen volgt sneeuw
Maandag een poederdagje?
Maandag een poederdagje?

Een weekend met hoogte- en dieptepunten zit er aan te komen. Verantwoordelijk voor dit alles is een jetstream die maar moeilijk naar het zuiden zakt, waardoor de Alpen in beginsel in de warme lucht liggen en het tot op grote hoogte gaat regenen. Winter '14-'15 begint trekjes te vertonen van winter '06-'07. Gaat de winter nog op gang komen of wordt dit een drama winter? Statistieken tonen aan dat de winter nog niet voorbij is en dat late winters vaak goed uitpakken voor de Noordalpen. Maar dan moet die winter wel komen!

Samenvattend

  • Een NoGo voor weekendwarriors

  • Maandag wordt een poederdag

  • Lange termijn biedt perspectief

Korte termijn: No Go

Haal je Gore-Tex maar uit de kast! Vrijdag en zaterdag worden een drama. Extreem warme lucht stroomt de Alpen binnen en het regenen tot (ver) boven de 2000 meter. Zondag volgt er afkoeling en dan sneeuw tot ver in de dalen. Maandag zonnig en firs. Dinsdag alweer warm.

Elon komt er aan
Elon komt er aan

Het is storm Elon die de boel op stelten zet. Het kleine lagedrukgebiedje trekt vandaag vliegensvlug richting de Alpen en brengt stormwinden, bizar hoge temperaturen en regen tot op grote hoogte. Voor vrijdag worden orkaanwinden verwacht waarbij de sneeuw in het hooggebergte nogmaals van hot naar her wordt getransporteerd. Temperaturen in de dalen zullen stijgen richting de +10 graden en verder. Zelfs de 20 graden is niet uitgesloten. En als klap op de vuurpijl stijgt de sneeuwgrens vrijdagmiddag en de nacht daaropvolgend tot ver boven de 2000 meter in de noordalpen. Persoonlijk ben ik er niet rouwig om als de sneeuwgrens zelfs tijdelijk de 2800 meter aantikt en het dan even flink doorregent. En met doorregenen bedoel ik het complete sneeuwdek doorweekt maken. Want met de instromende kou zou dat daarna ervoor kunnen zorgen dat we direct van veel problemen in het sneeuwdek verlost zijn. Het sneeuwdek is nu zeer instabiel en het zou fijn zijn als storm Elon de boel tijdelijk verder destabiliseert om daarna te stabiliseren. Maar dan moet alles precies in elkaar vallen. Kortdurende regen en warmte van korte duur kan het probleem juist verder verergeren. Goed, midden volgende week zullen we weten hoe het sneeuwdek ervoor staat.

Extreem warm op zaterdag
Extreem warm op zaterdag

Na de regen van vrijdag en de nacht naar zaterdag wordt het zaterdag extreem warm. Bovenstaand de temperaturen op 1400 meter hoogte. Nu heeft sneeuw een verdomd goede isolerende eigenschap en zal enkel directe instraling van de warme (zon) en regen ervoor zorgen dat het sneeuwdek flink op zijn donder zijn. Dat geldt dan met name voor de noordalpen en de aangrenzende zuidelijke gebieden waar regen een probleem wordt. De zon daarentegen staat dermate laag dat enkel zuidhellingen dit merken. Noordhellingen hebben hier weinig last van (mits het niet regent, danwel er een warme vochtige deken hangt). Zondag volgt dan de verlossing.

Koude inval op zondag
Koude inval op zondag

Kou stroomt binnen op zondag en het sneeuwt dan nog. De vraag is hoe lang en hoe intens, maar met het naar noordwest draaien van de stroming zijn de perspectieven goed. Niet dat zondag een lekkere dag wordt. Pistes vriezen knalhard op en naast de piste is het dan nog een knollenveld. Pas maandag wordt het beter.

Noordalpen:

  • Donderdag: Zonnig, later op de dag bewolking en in de avond sneeuw.

  • Vrijdag: Regen en sneeuw (5-25 cm) en wind. Sneeuwgrens stijgend richting de 2200 meter.

  • Zaterdag: Warm, laatste regen en wind. Soms ook zon. In de ochtend nulgradenniveau tijdelijk rond 2700 meter en regen tot op grote hoogte.

  • Zondag: Sneeuw (10-40 cm) en wind. In de loop van dag zakt dan de sneeuwgrens tot 1500 meter in het westen in diep in de dalen in het oosten.

Westalpen

  • Donderdag: Zonnig, later op de dag bewolking en in de avond sneeuw in de Franse Noordalpen.

  • Vrijdag: Een enkel vlokje en of regen en wind. Ook zon.

  • Zaterdag: Warm, wind en voornamelijk zon. In de nacht van vrijdag naar zaterdag een spatje regen of sneeuw in de Franse Noordalpen.

  • Zondag: Sneeuw (5-25 cm) met name in het noorden van de Franse noordalpen en wind. In de loop van dag zakt dan de sneeuwgrens tot 1500 meter in de Franse Noordalpen. Al die tijd houden de Franse Zuidalpen het droog.

Zuidalpen

  • Donderdag: Zonnig

  • Vrijdag: Zonnig met later op de dag wat sneeuw in het noorden van de Dolomieten en Lombardia. Sneeuwgrens rond de 1800 meter. De Piemonte en Aosta houden het droog.

  • Zaterdag: Warm en zon. In de ochtend nulgradenniveau tijdelijk rond 2400 meter.

  • Zondag: Sneeuw (2-10 cm) in de loop van de dag in het noorden van de Dolomieten en Lombardia.

Poederadvies voor komend weekend: No Go!

Middellange termijn: maandag wordt een poederdag

Maandag wordt een poederdag in de Noordalpen en het noorden van de Franse Alpen. Het is fris er ligt verse poeder en er kan zeker wel een mooi lijntje gereden worden. Houd rekening met een opwarming gedurende de dag en het feit dat het sneeuwdek nog steeds instabiel is. Het wordt zeker niet de dump van de eeuw, maar wie een kleine poederdag niet eert is een poederalert niet… Ach, je weet wel. Genieten en het maximale er uit halen. Dinsdag wordt het dan alweer rap warmer en daarna…

Ultralange termijn: hij komt…

Het wordt een herhaling van zetten. Onderstaande schreef ik maandag en dinsdag al en kan ik vandaag wederom bevestigen. Het is nog veel te vroeg voor poederalert#6, maar wie hoop heeft… Jullie sneeuwdansjes lijken effect te hebben.

En de rest van de Alpen? Komt het in de Franse zuidalpen en de zuidalpen nog goed? In een aantal runs wordt gehind op sneeuw in het zuiden vanaf de 15e/16e januari, maar dat is allemaal nog erg onzeker. Een sneeuwdansje kan geen kwaad zou ik zeggen ;).

De allerlaatste runs gaan weer mee met dit beeld. Vanaf volgende week eerst een zuidweststroming (sneeuw voor het zuiden) en daarna kou en sneeuw voor het westen en noorden. Blijf dansen!!

Kouder en sneeuw?
Kouder en sneeuw?

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
SaintUsugeAuteur8 januari 2015 · 15:40

Zou mooi als er een dump komt voor Frankrijk rond de 20ste. Vanaf de 22ste zit ik daar :)

Expert
TimVAuteur8 januari 2015 · 16:31

@@meteomorris , hier in la Plagne zitten we dus vrij safe? geen regen is ook geen sneeuw, maar bon, liever dat dan regen op 3000… ;)

Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2015 · 16:32

@@TimV, Zondag kans op sneeuw… jazeker wel

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur8 januari 2015 · 16:42

Toch nog ff de Franse en zuid Alpen in de gaten houden voor de lange termijn.

Expert
TimVAuteur8 januari 2015 · 17:02

@@meteomorris, mooi ! en plus enkele lijnen/wandjes die stabiel liggen en zonder sharks gevonden voor maandag yieha :D

Beginner
bulltjeAuteur8 januari 2015 · 21:02

@@TimV Hoop met je mee voor verse poeder maandag, zit er ook in La Plagne vanaf zaterdag! Wellicht ff samen poeder pakken? :) PM maar…

Toerist
thomasAuteur8 januari 2015 · 21:40

@@meteomorris , uit je bericht maak ik op dat de meeste wind die er voorspeld was ook een beetje uit is voor komend weekend? zo niet, is het dan niet met een sterke noordwest en minder warmte en regen als eerder voorspeld op zaterdag, alleen maar gevaarlijker op maandag? hier in zwitserland waarschuwd men eigenlijk alleen maar voor de orkaan dit weekend…

Beginner
ThijsLAuteur8 januari 2015 · 21:49

Bedankt voor weer een duidelijk verhaal @@meteomorris Vandaag omgeboekt naar de 17e, ik begin alvast met dat sneeuwdansje

Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2015 · 21:57

@@thomas… het wordt knalharde wind op vrijdag en zaterdag. En dan ook vooral heel warm. Ga er maar van uit dat de sneeuwgrens van vrijdag op zaterdag (lokaal) de 2500 meter of hoger aantikt.

Zondag afkoeling, wind naar noordwest en sneeuw uit het noorden… Volgens de laatste kaarten.

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur9 januari 2015 · 08:44

Ik ga voor de dump in het westen vanaf de 16e :)

Toerist
TezeAuteur9 januari 2015 · 08:57

@@meteomorris

En voor de weekendwarriors die in kanton fribourg wonen

Afgaand op je laatste reactie zijn we zondag beter af met gebiedje in berner oberland, vaud tov west wallis? Dus gebiedje zoeken dat traditioneel iets beter beschermd is van wind, mellow terrein heeft, een base voor treeruns overgehouden na regen van zaterdag ?

Oh dat wordt weer simpel om te vinden…

Dat wordt vandaag en morgen dus rondbellen om lokale condities te checken!

Toerist
TezeAuteur9 januari 2015 · 09:00

@@roelaano

Voor poeier vanaf 16e in westen teken ik ook hoor:-)

Gevorderd
DaSpikeAuteur9 januari 2015 · 13:18

Een weekje vakantie en helaas niet mogelijk om te boeken dus toch die kant op.
Waar moeten we voor gaan, Bregenzerwald/Montafon op maandag,
of moeten we toch westelijker gaan als Flumserberg?

Vliegen doet geen pijn...
Expert
meteomorrisAuteur9 januari 2015 · 14:07

@@DaSpike, Noorwegen!
Of anders even wachten tot zondag voor mijn update. Franse Noordalpen hebben goede kaarten vanaf woensdag.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur9 januari 2015 · 14:20

Kijk meteomorris dat is de info die we nodig hebben om te finetunen. :-))))

Gevorderd
AryenAuteur9 januari 2015 · 14:42

@@DaSpike Noorwegen? Ik zeg doen! :)

Gevorderd
Guy.Auteur9 januari 2015 · 14:59

Tickets van maar 96 naar Oslo nu. Ik zou het wel weten!

Dikke poeder in Hallingskarvet!

Elite
kanskiAuteur9 januari 2015 · 15:42

Nu lichte regen op 1290m in Haute-Nendaz. Mont Fort en Gentianes gesloten vanwege de storm op hoogte. Het sneeuwde er wel lichtjes toen we de laatste afdaling maakten.

Morgen gaat de temp verschrikkelijk omhoog hier in Valais. Hopelijk nog een beetje sneeuw op zondag. Boven de 2500m was de sneeuw nog in prima conditie vandaag!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
AryenAuteur9 januari 2015 · 16:13

Hallingskarvet …, leuk gebiedje. :) Haukelifjell is wat mij betreft ook een aanrader. Krijgt ook weer sneeuw.

Gevorderd
evanAuteur9 januari 2015 · 17:25

@@meteomorris, ik ben wel een beetje klaar met dansen. Wanneer durf je meer over de tweede helft van volgende week te zeggen?

Expert
meteomorrisAuteur9 januari 2015 · 18:59

@@evan, doordansen! Vanaf volgende week gaan ze La Grave ook onder de 2400 meter volproppen met poeder zo lijkt het.

powfinder.com
Gevorderd
rutgerbergeAuteur9 januari 2015 · 19:13

Ik voel een koninginnetrip aankomen @@evan !

Gevorderd
evanAuteur9 januari 2015 · 19:29

@@meteomorris, dus je rekent op een zuidelijker stroming dan eerst?

Expert
meteomorrisAuteur9 januari 2015 · 19:34

@@evan, nee. Juist meer west in de stroming dan eerst.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur9 januari 2015 · 19:40

OK, ik ging uit van noordwest, maar het hele westen krijgt dus de volle laag, @@meteomorris?

Beginner
mhilbertsAuteur9 januari 2015 · 20:44

Zondag zou toch nog wel eens leuk kunnen worden. 15Hpa Nordstau is heftig lijkt me.

Dan vanaf woensdag avond lekker sneeuw en kouder dan nu. Niet alleen la Grave wordt volgeblazen hoop ik. Ik ga waxen, alhoewel, wat heb je aan wax in poeder eigenlijk???

Gevorderd
LeonieproAuteur9 januari 2015 · 21:52

pfff, naja, als het niet regent hier in de franse zuidalpen blijven de pistes iig beter, dus kunnen we voorlopig nog aan het werk…

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Gevorderd
tank24Auteur9 januari 2015 · 21:59

Nu in Kaprun heel veel regen. En plus 3 celsius

High Roller
Expert
meteomorrisAuteur9 januari 2015 · 22:25

Temperatuur stijgt nu rap… zelfs de temperatuur van het sneeuwdek.

http://www.slf.ch/fragment/chart.html?station=SCA2&type=temp&lang=de

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur10 januari 2015 · 08:45

Vrijdagavond veel wind on Mannlichen. Boven was het wel lichtjes aan het sneeuwen.

Deze nacht hier op 500m ook veel wind en regen geweest. Ben benieuwd hoe het er op de berg (zal) uitzien vandaag.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!