Vind de juiste poedermaatjes

Vind de juiste poedermaatjes

Twee weken terug was het weer even heel diep en Nendaz. Tot noch toe is het een erg teleurstellende winter en ook op het moment van schrijven is het veel te warm. Het is nu droog maar het heeft vorige week flink geregend en ook dit weekend ziet het er naar uit dat er regen aan komt.

Incident

Toch was het éventjes genieten. Gelukkig kon ik samen met Oli, een van mijn goede maatjes op pad, want juist op de echt diepe dagen is het belangrijk om samen met een goede maat te rijden. Iemand die je goed kent en waarop je blind kunt vertrouwen. En dat bleek maar weer deze bewuste zaterdag. Terwijl ik Oli aan het filmen was raakte hij een steen waardoor hij head first in de sneeuw terecht kwam. In eerste instantie zag de val er nog komisch uit maar al snel bleek dat hij ondersteboven met zijn hoofd vast in de sneeuw zat en dat hij alleen zijn benen goed vrij kon bewegen. Ik had direct door dat er iets niet goed zat en ben gelijk gestopt met filmen om hem te helpen. De onderstaande video is van het incident.

Omdat de sneeuw erg diep was duurde het behoorlijk lang tot ik bij hem kon komen. Gelukkig had Oli tegen de tijd dat ik bij hem was zijn gezicht sneeuw vrij kunnen maken en kon hij in ieder geval adem halen. Toch zat de schrik er bij ons allebei goed in. Dit bewijst maar weer eens hoe belangrijk het is om altijd elkaar in het oog te houden.

Maten

En bij Oli en nog een aantal andere buddies, weet ik ook zeker dat dat altijd gebeurt. En dat is voor mij essentieel. Zonder goede maten, rij ik niet comfortabel off-piste. En wel om een aantal redenen. De meest genoemde rede is natuurlijk lawine situaties. Op het moment dat je onder een lawine zou komen, ben je volledig afhankelijk van je maten en hun vaardigheden met een pieper en schep. Maar dat is niet het enige wat voor mij belangrijk is. Ook de beslissingen wat betreft terrein en lawine zekerheid vóórdat er een lawine is geweest, zijn voor mij ontzettend belangrijk.

Terugkeren

Goed voorbeeld is een situatie die zich vorig jaar voor deed tijdens een klim naar een top. Samen met vier anderen, was ik op weg naar de top van de Mt. Gond in Nendaz. Halverwege de klim, kom je een nare passage tegen met een lelijke afgrond ernaast, te zien op de foto hier onder.(Foto is niet op de bewuste dag genomen).

Afgrond naast de passage op de Mont Gond
Afgrond naast de passage op de Mont Gond

De passage is smal, recht boven een stuk waar je niet wilt vallen en door de wind lag er destijds maar weinig sneeuw op. Even stopten we om te bespreken wat we zouden doen. Iedereen was het erover eens dat het prima te doen was, behalve ik. Ik voelde me er niet goed bij en wilde liever terug keren. Zonder enige discussie werd direct door de groep besloten om terug te keren, ondanks het feit dat ik slechts de enige was die terug wilde. En dat is precies de sfeer waar ik me prettig in voel. Of het nou een beslissing over een lawinesituatie is of er valgevaar in het spel is doet er dan niet zoveel toe.

Zoeken

Het lastige is natuurlijk, om een groep van zulke vrienden te vinden. Want mijn ervaring is, dat het heel lastig van tevoren in te schatten is hoe iemand in de backcountry is en omgaat met de beslissingen van anderen. Mijn eigen ervaring is eigenlijk dat je pas echt kunt inschatten hoe iemand off-piste is, wanneer je ook daadwerkelijk met iemand gaat skiën. Juist daarom plan ik altijd minder ingewikkelde afdalingen wanneer ik met iemand ga rijden waarmee ik nog nooit gereden heb. Want als je dan eenmaal onderweg bent, merk je snel genoeg of je op dezelfde voet staat, of iemand toch misschien net wat meer risico wil nemen. uiteindelijk is het voor mij dus een kwestie van risico management, eigenlijk redelijk op dezelfde manier als dat ik dat doe bij lawine situaties. Ik probeer het risico op voorhand al te minimaliseren wanneer ik met iemand rijd die ik niet goed ken en bewaar de meer ingewikkelde tours voor dagen waarop ik met echt goede maten rijd. Hoe pakken jullie dat aan?

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
FonzieAuteur12 januari 2015 · 12:14

En je was dus niet te ver van hem verwijderd. Het ‘buddy-in-de-berg’ zijn houd idd ook in dat je elkaar kunt zien, bereiken en verstaan. Heb het wel eens meegemaakt dat er niet echt gewacht wordt in het zicht… wie niet ;-} …

Never a last run..
Gevorderd
FonzieAuteur12 januari 2015 · 12:15

houdt met dt, en buddy op de berg… it is…

Never a last run..
Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2015 · 01:47

Een waar woord! Hoe pak ik dat aan? Tja, ik dacht altijd dat dat een van de redenen was dat wepowder werd opgezet? Ik post dus op het forum en kijk wie er bij mij in de buurt is. Het samen rijden, zoals Thijs al aangeeft laat dan vanzelf zien hoe iemand in de poeder rijdt en of het klikt of niet.

Voor mij is het logisch dat als ik die dag samen met iemand rijd, dan rijd ik met diegene samen. Dus overleg, stopplaatsen afspreken en niet naar beneden razen zonder te wachten, dat is niet cool. Gewoon lol in de poeder hebben.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!