Review: Quest helm en X-tend goggle

Door dr.Gear op 11 januari 2015 路 24

Dr. Gear is nog van de tijd dat je enkel een helm zag tijdens de afdaling van de Hahnenkamm en je met een goggle al snel werd aangezien voor Han Solo. Waar is toch de tijd van de oeroude gletsjerbril en een door moeders de vrouw gebreide muts? Niet dat dr. Gear terug wil naar die tijd. Nee, dat niet. Die bril besloeg bij het minste geringste en dat fluo-touwtje deed het goed bij het vrouwtje maar bij een frontflip in de poeder was dr. Gear in 99 van de 100 gevallen zijn bril kwijt. Om maar te zwijgen over de kriebels op dr. Gear zijn hoofd van die wollen muts.

80% draagt een helm

Het was dr. Gear al opgevallen dat de helm een ware revolutie heeft doorgemaakt. Onlangs was dr. Gear op bezoek bij een heuse marktanalist en die wist dr. Gear te vertellen dat inmiddels al 80% van de wintersporters een helm draagt. En wie 3 of 4 jaar geleden zijn eerste helm kocht zal inmiddels aan een nieuwe moeten gaan denken. Zo ook dr Gear. En dus kreeg Dr. Gear een setje opgestuurd van Salomon om eens te testen: de Quest helm en X-tend goggle.

De Quest helm
De Quest helm

En de X-tend goggle
En de X-tend goggle

Wel inmiddels heeft dr. Gear zijn spul in weer en wind getest. Van warme zonnige dagen tot intens koude dagen, van een snerpende wind tot mooie droge vlokken. De laatste 4 weken passeerden 4 seizoenen de Alpen, waarbij ook dr. Gear zich regelmatig de vraag heeft gesteld of het nog goed komt. En dr. Gear zal eerlijk zijn, deze vraag zoemt nog steeds in het hoofd van dr. Gear. Maar het weer was ideaal om te testen. Dr. Gear moest nog wel even de helm terug sturen. Dr. Gear zit namelijk precies tussen twee maten in en in het geval van de Quest helm is het dan het beste om de kleinere maat te nemen. Zo gezegd, zo gedaan. De helm terug in de doos en de volgende dag retour gezonden. Niet veel later stond die aardige man van dat wereldberoemde pakketjesbedrijf weer aan de deur. Een nieuwe en ditmaal kleinere helm. Perfect.

De Quest helm is voorzien van een zogenaamde custom air functie die zichzelf van lucht voorziet. Zet de helm op, druk hem goed aan en hij zit als gegoten. Tenminste als je hem niet te groot hebt genomen, want dan kun je niet valsspelen door de boel even strak te trekken en met een te grote helm en met koppijn rond te lopen. Tja, en wat moet je dan anders zeggen over een helm die gewoon fijn zit? Dat hij licht is? Vanwege de ventilatie openingen nooit te warm is? De Salomon site staat vol met allerhande specs. Allemaal gepraat in de marge natuurlijk. Net als de kleur een persoonlijke keuze is en natuurlijk ook de vorm. Over een helm ben je als het goed is snel uit gepraat. Hij zit goed of niet. En deze zit goed. En lekker. Punt.

Want buiten al die specs om moet een helm je beschermen en juist die functie heb ik niet echt getest. Wie valt er nu vrijwillig van een rots of knalt er zomaar tegen een boom. Dr. Gear in ieder geval niet.

Dan de goggle. Hoe lang is het inmiddels geleden dat Salomon met zijn eerste goggles op de markt kwam? 3 jaar of 4 jaar. Dr. Gear zal eerlijk zijn dat hij skeptisch was. En de heren van wePowder op kantoor maar lyrisch wezen. Ja logisch, zij maken samen met Salomon de Powderquest app. Niet dat dr. Gear twijfelt aan hun oprechtheid, maar daar waar innig wordt samengewerkt worden ook onbewust handen boven het hoofd gehouden. Nu was dr. Gear vorig jaar al wat milder geworden na een week met de X-max van Salomon gereden te hebben, maar dat kan natuurlijk ook de tegenhanger geweest zijn van de maandagochtendproductie zal dr. Gear maar zeggen.

En nu dus 4 weken testen. Een Carl Zeiss lens, een groter gezichtsveld en nog een hele scala aan specs. En o ja, solar 3. Ofwel voor zonnige dagen. Wel dat heeft dr. Gear geweten. Want op die dagen dat de zon al bijna onder was en de noordhellingen vergeven waren van de schaduw dan werd het zicht snel minder zo hartje winter. Aan de andere kant was het zicht in diep ingesneeuwde bossen daarentegen prima. Zelfs als het flink sneeuwde. De bomen zorgden dan voor perspectief. Maar als allround lens zou dr. Gear eerder de universal categorie 2 kiezen. Maar dat is dan ook de enige kritiek. Het is alsof Salomon er in geslaagd is de kwaliteit van de old skool Oakley's te kopieren. En ja, dat is een compliment. En dus belde dr. Gear na deze ervaringen met Salomon. Ja, ze waren blij met mijn goedkeuring, maar kon het niet allemaal wat smeuiger? U zegt.......? Ja, waarom geen unbox-filmpje? Niet ingaan op alle specs? Heerlijke foto's? De reacties van het publiek? etc, etc... Wel de tirade die daarop volgde zullen ze zich nog lang heugen. Maar goed, dr. Gear is tot een compromis gekomen.

Tester gezocht!

Dr. Gear heeft een Quest helm in maat M (56-59 centimeter) en een X-tend goggle in solar 3 geregeld voor een tester. En die mag je dus houden. Maar daar moet je wel wat voor doen. Zo'n mooi unbox filmpje en natuurlijk een filmpje van de helm en goggle in de sneeuw. En als het ook nog kan graag je oordeel (dat laatste vindt dr. Gear dus het belangrijkste). Kortom, stuur mij een PB/of reply hieronder en motiveer daarin dat jij die unboxer bent en geef ook even aan wanneer je naar de sneeuw gaat. Dr. gear maakt dan een keuze (zonder last en ruggespraak) en het setje van 300 euro komt dan naar je toe.

Oh ja, je maakt je review dit jaar nog en de heren van wePowder publiceren hem op wepowder.nl. Dat zijn de voorwaarden. Verder mag jij net als dr. Gear erover zeggen wat je wilt. Testen? Kom maar door met je motivatie.

Dit setje ligt er voor je klaar
Dit setje ligt er voor je klaar

Reacties

• ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 11 januari 2015 路 13:12
    Dat klinkt mij als muziek in de oren!

Mijn huidige helm heb ik ongeveer 4 jaar geleden aangeschaft en is dus onderhand een oud modelletje. Ik heb gelukkig nog geen ervaring met een echte crashtest op of buiten de piste net als @dr.Gear, maar ik wel best wel eens met deze helm tegen een muur of boom oplopen om te zien of hij voldoet (mocht hij kapot gaan krijg ik dan een andere als vervanging? 馃構). Ik ben nog niet op zoek gegaan naar een nieuwe omdat de financi毛le middelen niet aanwezig zijn, maar eigenlijk is hij wel aan vervanging toe. Een uitermate goede kans om te kijken of deze helm dus geschikt is. Daarnaast kan ik ook gelijk testen of hij ook gemaakt is voor hoofden met een iets afwijkende vorm, aangezien het vele buiten spelen en vallen van vroeger gezorgd heeft voor een niet-meer-willende-weggaande-bult 馃構.

Het verhaal over de bril kan ik volledig onderschrijven. Omdat ik eigenlijk een bril wil die als gegoten zit bij de helm ben ik nog niet aan het kijken naar een nieuwe, daar waar het eigenlijk wel moet want mijn huidige goggle is geloof ik nog ouder dan de helm!

Qua wintersport weken zit het wel goed dit jaar, aangezien ik twee weken op de piste te vinden ben. Een GoPro zal tijdens allebei de weken aanwezig zijn om de set te volgend tijdens hun avonturen. Want zeg nog zelf; zo'n oranje kanjer verdient het om goed op de gevoelige plaat te staan. En passant wordt natuurlijk nog geschiktheid van de helm voor de camera getest!

De eerste week in het bijzonder (naar La Plagne) zal een goede test worden voor de helm en bril, aangezien ze mee gaan in een bont gezelschap van 7 (voornamelijk) studenten. Ze moeten dus naast het nodige snowboard geweld een volgepakte auto, rommelig appartement en heel wat apresski kunnen overleven. Het boarden zelf zal een goede test zijn voor de helm en bril om alle condities uit te kunnen testen; funpark, bomen, hooggebergte, pist en off-piste zullen allemaal aanwezig zijn (mits de condities het toelaten natuurlijk). Een goede stresstest voor het setje dus.

De tweede wintersport zullen de helm en bril het wat rustiger aan kunnen doen en genieten van een meer ontspannen week. Tijdens deze familiewintersport zal er namelijk op een wat rustiger tempo geboard worden en kan deze set de show stelen op terrassen en aldaar voor jaloerse blikken zorgen.

Al met al twee verschillende wintersporten waarbij gekeken kan worden of de helm ook precies dat doet wat geclaimd wordt; onder alle omstandigheden een comfortabele zit! Hetzelfde geldt natuurlijk voor de goggle, die onder (hopelijk) zonnige omstandigheden zijn meerwaarde kan aantonen! Ik heb er in ieder geval zin in!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 januari 2015 路 13:15
    @dr.Gear ik wil wel een unbox filmpje maken hoor. Lijkt me ook wel eens leuk om op die manier iets met gear te doen.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 januari 2015 路 13:17
    Geachte dr. Gear. Daar zou ik erg graag aan mee doen! Laat het nou net zijn dat ik alvast een volle week gepland heb vanaf 1 februari in het zonnige Le Grand Domaine, waar de missie is om zowel poeder als piste te rijden. Niet dat de ondergrond nou erg veel invloed heeft op een goggle en helm, serieuze valpartijen staan niet in mijn repertoire, maar het laat deze gear wel in zijn brede natuurlijke habitat zien. Daarnaast ben ik een aanzienlijke gear-geek. Zo kan je mij rustig op de heetste dag van het jaar reviews zien bekijken van potentieel nieuwe poederbakken (kan er geen genoeg van krijgen) of bijvoorbeeld ijsbijlen (die ik in principe helemaal niet nodig heb). Als laatste stel ik vrij hoge eisen aan bril en helm, zoals een maximum gorby-gap van 0 centimeter en moet de bril mijn tranen goed kunnen verhullen wanneer ik boven een lijn sta en besef dat ik 'dit alleen maar in films zie'. Mochten deze standaarden in uw lijn der verwachtingen liggen, dan raad ik mijzelf bij deze aan! Tim
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 januari 2015 路 13:22
    Motivatie erbij is ook handig 馃槂

Ik heb de afgelopen jaren flink lopen stoeien met googles die maar niet wilden matchen bij mijn Uvex helm. Mijn helm is na 5 jaar ondertussen wel aan vervanging toe, maar ik heb er voor gekozen om te investeren in skilessen en nieuwe ski's waardoor de financi毛le middelen een beetje op zijn. In maart ga ik mijn nieuwe latten en hopelijk geleerde basistechniek in de praktijk brengen en het testen van een nieuwe helm en google zou het plaatje wel compleet maken en kan ik na lange tijd weer eens een mooi stukje schrijven over gear wat ik een paar jaar geleden ook voor de collega's van Wintersporters heb gedaan.
  • BramO
    Advanced
    BramO op 11 januari 2015 路 13:38
    Als fanatiek snowboarder kijk ik vooral naar de juiste uitrusting voor ik 眉berhaupt op pad ga.
    Alles eenmaal voor elkaar dan gaat het grote feest beginnen, weersvoorspellingen, hoogte en condities spelen een alledaagse rol en dan komt het punt van plannen en gaan!
    Salomon staat bekend om z'n top kwaliteit en daar ben ik ook dit jaar weer naar op zoek.
    Mijn helm heeft de laatste run dec 2014 niet overleeft en zou een absolute aanvulling zijn voor de volgende run die gepland staat.

Volgehangen met m'n gopro mounts zal ik jullie de gaafste jumps en freerides toesturen!!

Het is nu aan jullie!
    #fingerscrost....Succes mensen met jullie keuze!
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 11 januari 2015 路 13:47
    Hey Dr. Gear, lijkt me super om zo'n mooi setje te kunnen showen, testen, reviewen. Vertrekken 17 januari voor 2 maanden met de camper richting Tirol. Dus tijd genoeg om te testen in alle omdstandigheden. Filmpjes maken ook geen probleem, hebben alles bij dus no problem.
    Hopelijk kom ik in aanmerking.
    Groeten
    Michael
  • Susan
    Advanced
    Susan op 11 januari 2015 路 15:24
    Hoi,
    Ik zou ontzettend graag deze helm willen uittesten in het mooie Lech! Ik heb daar net 3 week lesgegeven en ga de 23ste januari weer terug voor de rest van het seizoen! Ik kan zeker wel een nieuwe helm en bril gebruiken! Daarvoor wil ik wel een leuk filmpje maken met daarnaast een review! Dan kan ik doorsparen voor een paar nieuwe ski's!!
    Dat zou te gek zijn!
    Alvast bedankt!

Mvg, Susanne
  • heiko
    Beginner
    heiko op 11 januari 2015 路 15:56
    Zou dat eens goed uitkomen dr. Gear!

Mijn mooie maar inmiddels toch bijna versleten POC helm maatje M heb ik met een van mijn laatste tripjes behoorlijk lomp hard laten stuiteren waardoor ik toch een keer op zoek zal moeten naar een nieuwe helm. Een mooie passende goggle bij de helm maakt het natuurlijk helemaal af.

Over twee weekjes kan het setje dan meteen goed uitgeprobeerd worden tijdens de Wepowder Revelstoke trip!

Lijkt me ook erg leuk om er een verslagje van te schrijven en een filmpje te maken.

Grt,

Heiko

ps. dat oranje kleurt ook nog eens goed bij mijn jas 馃槂
  • BillyVonk
    Advanced
    BillyVonk op 11 januari 2015 路 18:28
    Als Skileraar zijnde moet je natuurlijk wel het juiste materiaal hebben, zo geef je natuurlijk wel een voorbeeld aan je leerlingen!
    Laat ons skipak dan ook de echte rode kleur hebben, dus de aantrekkingskracht van het filmpje word als maar groter en groter, you feel me?

Nee zonder grappen, laat mij hem testen,reviewen en filmen, en je krijgt hier meer dan je denkt voor terug!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 11 januari 2015 路 18:32
    maat M (56-59 centimeter)

Grote hoofden discriminatie! 馃榾
    Rex Monte - Amor Nix
  • markengelenburg
    Beginner
    markengelenburg op 11 januari 2015 路 18:43
    Revelstoke test kan ook. Ik neem het setje mee naar Canada, de perfecte test omstandigheden.
  • Accountkeizer
    Tourist
    Accountkeizer op 11 januari 2015 路 19:58
    Test m graag, eind januari in Val Thorens kijken hoe die t doet bij zware sneeuwval. Half februari ben ik vervolgens in Meribel en dan vervolgens half maart weer in Val Thorens. Genoeg mogelijkheden voor een test in sneeuw, zon, offpiste, apres ski. Filmpjes gegarandeerd!
  • markengelenburg
    Beginner
    markengelenburg op 11 januari 2015 路 20:22
    Gaat toch niet lukken, 56-59 helaas te klein.
  • maximechief
    Advanced
    maximechief op 11 januari 2015 路 21:56
    dr gear.
    product testen is eens iets anders, want normaal sta ik aan de voorzijde van de innovatie als product ontwerper, met reeds enkele (lees veel...) ervaring in het ontwerpen van consumenten producten en investeringsgoederen. dus niet alleen reeds lang naar de sneeuw op een plank (begonnen met een swingbo in 1987, maar qua ontwerp was dat geen hoogvlieger...)
    mij interesseert het comfort, de maakkwaliteit, het gebruik in alle omstandigheden, de vormgeving en de uitstraling in het algemeen. het testen van een helm/goggle combinatie kan eind januari gedurende de vrienden snowboard week, dus ook dat panel van ervaren freerider zal worden toegevoegd aan het verslag.. waar weten we nog niet; we checken wepowder 2 dagen voor het vertrek 馃槈
    uw dienaar..
  • nielski
    Advanced
    nielski op 11 januari 2015 路 23:05
    We gaan altijd knallen als ze vallen dus wordt een mooi filmpje we gaan altijd met 2 of 3 man dus uitgebreid meerdere testpersonen alles met gopro 4 en leuk in elkaar gedraaid filmpje. Dus hoop dat ik je kort maar krachtig heb kunnen overtuigen. Ook een swifel cam dus helm
    Mooi in beeld.. Cj in THE Pow
  • JasperL
    Beginner
    JasperL op 11 januari 2015 路 23:43
    Wat een top timing!

Ben de aflopen week druk in de weer geweest om mijn gear klaar te hebben voor komende maand, maar toen mijn eigen helm uit de kast kwam schrok ik wel een beetje, onder de krassen, een deuk, wat verfstepen van een gekopte stoeltjeslift.
    Daar kan ik toch niet mee de piste op.
    Aan de slag met een spuitbus verf was het plan, maar na de derde keer over spuiten vanochtend ziet het er nogsteeds niet best uit.

Hoe moet ik nu indruk maken op mijn mede studenten volgende week in risoul(of iedereen nog een extra sneeuwdansje wil doen!)?
    En twee weken daarna op de Burton European open in laax? Zo kun je toch niet rondlopen?

Financieel zit er niet veel in, net een nieuwe plank, en volgend jaar is mijn goggle eigenlijk aan de beurt voor vervanging.

Het lijkt mij super om dit setje te testen, met genoeg crashes bovendien.
    Kijken hoe mijn gopro erop past en mode Comentaar van een bus vol vrouwen!

Vorig jaar een paar takken gekopt in Oostenrijk en het funpark verlaat ik altijd horizontaal dus voor een helm een top test.

Omdat mijn eigen goggle aan vervanging toe is heb ik me er recent goed in verdiept en weet dus wat ik wil. Daardoor kan ik er een goed afgewogen review over geven!

Mijn winter wonder weken kunnen dan al bijna niet meer stuk, (hoewel Zuid Frankrijk nogsteeds geen beste keus geweest is maar het laatste powder allert brengt hoop)!

Ik heb trillende handen van de spanning!
  • gehandekoker
    Beginner
    gehandekoker op 12 januari 2015 路 12:37
    dr. Gear

Ik denk dat ik om verschillende redenen wel de juiste persoon kan zijn om over deze helm en goggle een juiste en goede review te maken. Ik ben namelijk reeds in het bezit van de Salomon X-max en heb dus een goed ijkingspunt om de Goggle te vergelijken. Kwaliteit lens, look, feeling,... Aangezien ik niet alleen op de piste en off-piste trek met gids maar ook geregeld in het park zit zal de helm ook wel getest worden vermoed ik zo... 馃構

Daarbij kan ik als hoofdmonitor van Ski-Line voor de nodige publiciteit zorgen voor zowel materiaal als website. Ik ga dit seizoen zeker nog 4-5 weken naar de bergen, dus tijd zat en met reviews zelf heb ik ook wel al wat ervaring, correct kritisch zijn lukt ook wel. 馃槂

Can't wait! 馃榾
  • imke
    Advanced
    imke op 13 januari 2015 路 16:01
    Ik ben nu voor het 3e seizoen skilerares dit seizoen zit ik in werfenweng. Mijn eigen goggle en helm zijn echt aan vervanging toe. En dit lijkt me een leuke mogenlijkheid. Ook natuurlijk omdat ik zeker nog twee maanden in de sneeuw zit en veel offpiste onderweg ben. Ook zal ik de helm in het funpark gaan uittesten.

Ik vertrek 25 januari opnieuw richting de sneeuw tot eind maart. Ik ben in het bezit van een gopro dus er kan ook gefilmd worden.

het lijkt me gaaf om dit te testen voor jullie
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 13 januari 2015 路 16:36
    Simpel: oranje is mijn lievelingskleur*, pasvorm is onbelangrijk (maar puur toevallig heb ik een medium hoofd). Daarnaast past de kleur van de rekker van de bril ook prima bij mijn Contour Roam2.

De planning:
    Mid feb: Zinal (veel stenen, dus kan uitvoerig getest worden)
    Mid maart: 3V (prima voor in Courchevel wat op te vallen)
    April: La G**** (onder voorbehoud, maar bedoeling is om de hoofdbescherming verder te testen)

*Disclaimer: ik ben geen ollander
  • Pas
    Advanced
    Pas op 13 januari 2015 路 22:51
    Als ik hem mag testen, komt de helm deze winter in Engelberg, Andermatt, Chamonix, Les Contamines, La Grave, Serre Chevalier en wie weet waar nog allemaal. Ik verplaats zoals je al vermoede met een camper en volg de sneeuw; Ik zorg voor een leuk en grappig filmpje en zorg dat de helm goed in beeld komt!
    ps; Een Belg in Oranje, alleen daar zou je het al voor doen!
    Pas
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 14 januari 2015 路 10:10
    Uiteraard als fervent freerider wil ik dit setje ook wel testen! Ik ben net als Dr. Gear een materiaalfreak en heb zelf de Salomon helm Patrol, die zeer goed bevalt. Ik zou heel graag deze set daarom willen testen om te vergelijken vooral in combinatie met de goggle. Ik ski en board alles buckels, poeder, corduroy, verspoorde muk etc, dus de set zal onder alle omstandigheden getest worden. Ik ga in ieder geval naar Les Arcs van 14 t/m 21 februari en van 7 t/m 14 maart en ik hoop op nog een poeder weekend. Laat het setje maar komen : )
  • EstherT
    Beginner
    EstherT op 14 januari 2015 路 18:44
    Komende zondag ga ik voor een paar dagen naar het Bregenzerwald nadat er een bak sneeuw is gevallen! Mijn huidige helm (Diezz) is ondertussen al een jaar of 7 oud en ondanks dat ie lekker zit een keer aan vervanging toe. Ben benieuwd of er nieuwe helmen zijn die net zo lekker zitten.
  • kiek
    Advanced
    kiek op 21 januari 2015 路 21:37
    Lieve Dr. Gear,

Als ik niet weet wat een unbox filmpje is heeft een Salomon Quest Helm(wel precies mijn maat!!!) voor mij dan wel zin? Ik kan me wel lekker verschuilen achter die spiegelbril als dit een hele stomme vraag is.

Ik ben "NO (GO) PRO" maar een lekkere scherpe recensie over een Oranje helm en gele sneeuwbril schrijven lijkt mij geen probleem. Laat het nou net gaan sneeuwen deze week in Nederland..........
  • florider
    Advanced
    florider op 6 februari 2015 路 17:30
    Na lang wikken en wegen (Verbier, Nendaz tijdens lawine 1 of toch tijdens een week touren in maart?) heb ik besloten dat ik ze uitvoerig op de rolband in Amsterdam voor jullie ga testen. Want ook daar geldt: safety first!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro