PA#6: in 2 of 3 etappes?

PA#6: in 2 of 3 etappes?
Er komt nog meer dan dit
Er komt nog meer dan dit

Wees gerust, bovenstaande sneeuwkaart laat nog niet alles zien. Dit is de sneeuwverwachting tot en met vrijdag, terwijl de grootste dump in de nacht van vrijdag naar zaterdag en de zaterdag zelf verwacht wordt. Maar de tendens die deze kaart aangeeft klopt. Het westen en zuiden ontvangen de meeste sneeuw de komende dagen waarbij het zuiden de grote winnaar lijkt te worden. Iets wat we vaker zien met sneeuw uit zuidwest. De verwachtingskaarten zijn in het begin mild of quasi nietszeggend om daarna geel of zelfs rood te kleuren in het zuiden.

Ik verwacht dat de kaart van woensdagochtend dan ook deels geel en wie weet lokaal zelfs rood zal kleuren. Bovenstaand kaartje is een mooie opmaat, maar er volgt meer. In grote lijnen staat het verhaal van gisternog steeds. We pellen het verhaal hieronder even af:

1. Noorwegen en Zweden zijn AAN. Er ligt sneeuw, er valt heel veel sneeuw en het blijft er koud. De dagen worden er langer en er is veel poeder te vinden. Een hues avontuur voor iedereen die normaal op de automatische pilot richting de Alpen rijdt. Onderstaande foto kregen we van Pelle Larsson met de volgende tekst: Shredding Tandådalen (Sälen,Sweden)

Tandådalen (Sälen,Sweden)

2. Stormen Gunter en Felix brengen de 1e dump richting het noordwesten van de Alpen. Eerst wat vlokjes sneeuw aan de zuidkant, maar vooral sneeuw in het noordwesten. Reken op 20-35 centimeter vers in de noordweststau van de Franse Noordalpen en de Noordalpen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit, waarbij ik ervan uitga dat ook de Savoie en de Isere zo’n 20-30 centimeter oppikken. Onderstaand kaartje is daar pessimistisch over, maar ik voorzie ook daar sneeuw. Direct daarna draait de wind weer naar zuidwest en wordt het snel warm in de noordalpen. Zie daarvoor ook de fohndiagram. Donderdag dan stevige fohn en de opmaat naar storm Hermann.

20-35 centimeter vers, lokaal 45.
20-35 centimeter vers, lokaal 45.

3. Storm Hermann volgt donderdagnacht en brengt de 2e dump. Deze keer sneeuw voor het westen en zuiden. In de nacht van donderdag naar vrijdag begint het dan al te sneeuwen ten zuiden van de Gotthard en de Piz Bernina (ofwel de zuidalpen centraal) en ten zuidwesten van de Mont Viso en de Ecrins (ofwel de westalpen zuid). Dit betreft dan nog een zwak warmtefront dat met name door de stuwing tegen de Alpen voor sneeuw zorgt met een sneeuwgrens tussen de 1100 en 1500 meter. In de loop van de vrijdag intensiveert dan de neerslag en met name rond Isola 2000 in de Franse zuidalpen en Madesimo, het zuiden van de Gotthard en de gebieden ten zuiden van St. Moritz komt het dan tot intensieve neerslag.

In de loop van de nacht naar zaterdag volgt dan een fel koufront vanuit het westen. Deze gaat kortdurend voor heel veel sneeuw zorgen in de vooralpen van de Haute Savoie, de Savoie en de Isere. Later profiteren ook de hoger gelegen gebieden in de Savoie, maar met name de Isere en het noorden van de Hautes Alpes. Ik verwacht veel sneeuw rond Les 7 Laux, La Grave en Alpe d’Huez.

Ondertussen sneeuwt het dan nog steeds in de zuidalpen centraal. Het hele gebied tussen de Simplon en de Brenner krijgt er van langs. Het blijft dan aanhoudend sneeuwen waarbij lokaal anderhalve meter vers zeker niet uitgesloten is. Tegelijkertijd lijkt op zondag wat sneeuw tot in de noordalpen te komen.

Sneeuwval van vrijdag naar zaterdag
Sneeuwval van vrijdag naar zaterdag

Waarheen te gaan?

  • Donderdag rijd je poeder in het noordwesten van de Alpen, maar het wordt dan al snel warm. In het zuiden is dan nog niets te halen.

  • Vrijdag is het worstelen. Er valt al heel wat sneeuw gedurende de dag rond Isola 2000 en ten zuiden van de Gotthard, maar het wordt dan nog niet diep genoeg om de harde onderlaag niet te raken. Vergeet niet dat het hier al bijna anderhalve maand niet meer signficant gesneeuwd heeft.

  • Zaterdag wordt de dag… hoewel, waar ligt er voldoende base? Waar kun je tussen de bomen rijden? De beskibare sneeuwgrens in het westen en zuiden ligt zo rond de 2000 meter. Toch zie ik mogelijkheden rond de Maloja, Isola en enkele gebieden in de Hautes Alpes.

  • Zondag klaart het op in het westen en dit wordt een hele mooie dag in bijvoorbeeld La Grave. Boven de 2400 is de base goed en wie weet zit P1 er zelfs wel in. Meer tips volgen de komende dagen.

Volgt er nog een 3e dump?

Ook na het weekend blijft het koud, valt er regelmatig sneeuw en zijn er goede kansen voor een koude noordelijke nazwieper die sneeuw brengt in de noordalpen.

Kortom

De komende dagen meer detail, maar begin maar alvast:

  1. houd komend weekend en eventueel de maandag en dinsdag vrij

  2. zoek alvast wat vrienden om mee te gaan rijden

  3. bestudeer alvast zoveel als mogelijk de lokale lawineberichten via lawinedienst.nl.

  4. maak alvast afspraken met jezelf dat je veilig gaat rijden ondanks alle poederstress in je lijf

  5. wax up en leg je spullen alvast klaar

  6. en log morgen weer in op wePowder voor een nieuwe update

Oh ja… vrijdag richting de Alpen vertrekken is tijd zat. Wil je zekerheid, vertrek dan voor de dump en zorg dat je op vrijdag arriveert. Ik zit nu schiphol, op weg naar de Alpen. Het gaat een mooie worden. Morgen meer!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2015 · 13:11

@@evan, hier is je vurig gewenste update ;)

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur13 januari 2015 · 13:22

Anderhalve meter? Mille grazie!

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2015 · 13:44

@@evan, op bepaalde plekken ja… Verschillen kunnen groot zijn van dal tot dal.

powfinder.com
Toerist
JoostAuteur13 januari 2015 · 13:53

Wat verwacht je voor de Westalpen Noord, Morris? Centimeter of 20? Thanks!

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2015 · 13:54

@@Joost, hangt er beetje vanaf waar precies.
Op woensdag zo’n 20-35. Daarna nog eens 10-40.

Eerste dump is echt noordwest, 2e dump is vooral west.

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur13 januari 2015 · 13:57

Thanx @@meteomorris !

Beginner
dorfkeAuteur13 januari 2015 · 14:00

@@meteomorris scoort anniviers in dit geval nog wat want op de kaarten hierboven is het niet al teveel? Ik las op de pagina dat ze vooral uit west scoren, maar zie dit niet direct terug op de kaarten.

Expert
ThijsKennisAuteur13 januari 2015 · 14:02

T lijkt er haast op alsof Les 4 Vallées precies buiten de boot valt, of lijkt dat maar zo…

Pow!
Expert
TimVAuteur13 januari 2015 · 15:26

T lijkt hier alsof La Plagne er dus ook wat naastpakt, of krijgen we toch deftig laagje?

Beginner
MattjeAuteur13 januari 2015 · 15:39

Aangezien het er op lijkt dat we komende weken een continue westcirculatie gaan krijgen zou ik me voor de France alpen sowieso geen zorgen maken. Misschien dat het komend weekend nog niet helemaal top is, maar dat zal ik de loop van volgende week helemaal goedkomen als ik het nu zo kan inschatten…

Beginner
pilotjoeAuteur13 januari 2015 · 15:47

geen genualaagje te bespeuren op de kaarten voor limone piemonte? En dan maar hopen dat de temperatuur laag genoeg is…

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
RPAuteur13 januari 2015 · 16:42

@@meteomorris Jij naar Noorwegen?

Explore the Outdoor!
Beginner
KendoAuteur13 januari 2015 · 16:53

@@Pilotjoe Limome piemonte krijgt toch wel veel neerslag, idd temperatuur een dingetje…, maar tlijkt toch een aardige genua laag ;-)

http://www.meteoexploration.com/forecasts/Limone-Piemonte/

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Toerist
PowderhunterAuteur13 januari 2015 · 17:22

Ik vertrek morgenavond tot zondag, en zouden vanavond gaan beslissen waarheen te gaan. We twijfelen wat tussen Flaine, Alpe d’Huez… Isola is alweer een pak verder rijden. Als we zuid gaan, valt er donderdag nog niet veel te beleven. Wat zou de best guess zijn voor deze dagen?

Beginner
pilotjoeAuteur13 januari 2015 · 20:09

@@kendo. Ik gok op genualaag als ik zo de druklijnen op de kaarten zie… Maar helaas weerom te warm.

The red line is not a limit, but should be the goal!
Expert
BrosAuteur13 januari 2015 · 21:19

@@Powderhunter Voorspelling Alpe d’Huez ziet er goed uit vanaf zaterdag. MAAR: Nacht vrijdag-zaterdag valt er pas veel sneeuw. Nadeel is dat het freeridegebied pas echt interessant is boven 2300m + basis is pas goed boven 2500m (begin december al). De lagere hellingen hebben nauwelijks basis! Ik verwacht dat zaterdag de hoge liften nog gesloten zullen blijven en mogelijk zondag pas open gaan…

Vorige week geen regen gehad. Vooral op noordhellingen in hooggebergte nog wel opletten op zwakke lagen/suiker. Kortom, pas interessant vanaf zondag denk ik,

Bros
Gevorderd
joosthAuteur13 januari 2015 · 22:00

@@meteomorris: nog een Pyreneeen vraagje tussendoor. Als ik je bericht en het sneeuwkaartje bekijk trek ik dan de juiste conclusie dat Baqueira de beste optie wordt vanaf de vrijdag? Gaat volgens mij toch meer vallen daar dan in Andorra of de meer oostelijke gebieden? Alvast bedankt voor je input

Dive in nose deep
Beginner
mhilbertsAuteur13 januari 2015 · 23:23

@@RP al plannen? Net weekend milaan geboekt. Madesimo/Corvatsch/Livigno/Sulden-Ortles…heb er alle vertouwen in!

Gevorderd
evanAuteur13 januari 2015 · 23:43

@@mhilberts, @@RP wil naar Sportgastein geloof ik. ;-)

Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2015 · 23:52

@@RP, ik zou ook richting de regio gaan de @@mhilberts noemt. Ik ben er net gearriveerd. Nu wachten op de dump. ;)

@@FreshPow, ja klopt.

@@dorfke, het lijkt er op dat anniviers pecht heeft. Woensdag wel wat, daarna teveel Z in de west.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur14 januari 2015 · 07:15

Dan gaat het druk worden in M****a zeker? :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
mhilbertsAuteur14 januari 2015 · 07:48

@@ieism De Maloja lift is dicht…geen idee of ze plannen hebben om die open te gooien dit weekend. Ben overigens benieuwd of de malojapas en julierpas begaanbaar zijn op zaterdag ochtend…

Toerist
TezeAuteur14 januari 2015 · 20:12

@@meteomorris

Ik zoek iets wat ik za, zo of maandag op 1dagje kan doen vanuit fribourg zonder dat ik gotthard of saint bernard over moet. Gaat champex lac nog veel meekrijgen? Webcam deze middag leek mij nog niet zo slecht; redelijk wa sneeuw op de bomen. Er was wel nog niet echt een base onderaan dacht ik.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!