Safety Academy: voorbereiding thuis

Safety Academy: voorbereiding thuis
De Engadin
De Engadin

PA#6 komt er aan, wellicht ga je die kant op en ben je al druk bezig met de voorbereiding. Je materiaal is in orde, de buddies staan op scherp en de auto’s zijn bijna gestart. Belangrijk moment in de voorbereiding is de voorbereiding thuis. Vanuit huis kun je voor de 1e filter al vooruit kijken naar de omstandigheden, het terrein en de factor mens die je kunt verwachten komend weekend. Het SLF helpt je daar bij door alvast vooruit te blikken op wat komen gaat. Gisteravond schreven ze dit in hun lawinbericht:

Tendenz bis Samstag, 17.1.2015

Freitag

Im Süden ist es stark bewölkt und oberhalb von rund 1200 m fällt Schnee. Ganz im Westen ist es bereits am Morgen stark bewölkt mit Schneefall. Die Schneefallgrenze sinkt von 1600 auf 1000 m. Am zentralen und östlichen Alpennordhang ist es zunächst noch aufgehellt, im Tagesverlauf zunehmend bewölkt mit Schneefall. Die Lawinengefahr steigt verbreitet an, besonders markant am Alpensüdhang.

Samstag

In der Nacht fällt voraussichtlich im Süden und Osten ergiebig Schnee. Tagsüber ist es stark bewölkt und die Schneefälle lassen von Westen her nach. Die Schneefallgrenze sinkt im Norden bis in die Täler, im Süden liegt sie bei 1000 m. Die Lawinengefahr steigt weiter an. Am zentralen und östlichen Alpenhauptkamm sowie in den angrenzenden Gebieten kann die Gefahrenstufe “gross” (Stufe 4) erreicht werden.

Stel je gaat de komende dagen weg? Hoe ziet jou filter er uit voor de komende dagen? Welke reisiciscenario’s zijn er van toepassing? Waar moet je rekening mee houden wat betreft sneeuw en terrein? Tegen welke vragen loop je aan?

Aan de hand van jullie antwoorden gaan we vanavond wat antwoorden proberen te vinden. In afwachting van jullie antwoorden ga ik even een poederbochtje trekken.

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur15 januari 2015 · 09:15

Mooi verhaal Niels. Ik ga eerst de auto inpakken en globaal richting de alpen rijden, en dan onderweg nog maar eens kijken of het uberhaupt wel zin heeft om zo ver naar het zuidoosten te gaan.
Als het stufe 4 gaat worden, moeten we of pistepoeder rijden of toch maar naar Ticino waar het hopelijk iets meer meevalt. Allebei prima, dus ik maak me geen zorgen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!