PA#6: iedereen blij?!

PA#6: iedereen blij?!
Snow is coming.....
Snow is coming…

Het aftellen is begonnen. Storm Hermann is onderweg en sinds donderdagnacht (de nacht van donderdag naar vrijdag) sneeuwt het in de Alpen. Nu al in delen van de zuidalpen, maar later ook in de noordalpen. De Alpen komen namelijk als het ware in een sandwich van koude lucht te liggen met als gevolg dat iedereen er wat verse sneeuw bij krijgt. Maar de een duidelijk wat meer dan de ander. Wie dat zijn? Dat lees je hieronder.

Storm Hermann = PA#6
Storm Hermann = PA#6

Ik ga het hieronder even afpellen voor je. Het is daarna aan jou om een keuze te maken. Maar voordat ik begin een waarschuwing voor de weekend warriors onder ons. In de nacht van vrijdag naar zaterdag en de vroege zaterdagochtend sneeuwt het stevig in grote delen van Zwitserland, Oostenrijk en het noorden van Italië en hier en daar zelfs tot zeer diep in de dalen. Zowel voor Zwitserland, Oostenrijk als Italië gelden er al weeralarmen of -waarschuwingen. Wel handig om daar rekening mee te houden. Daarnaast waarschuwt het SLF ervoor dat het lawinegevaar tijdelijk naar 4 kan gaan komend weekend. Goed, de sneeuw de komende dagen.

Vrijdag: Sneeuw vanuit het zuidwesten. In de nacht van donderdag naar vrijdag dus allereerst sneeuw in de stau van de Piz Bernina en de Ortler en niet veel later ook in het westen en begint het te sneeuwen ten zuiden en westen van de Ecrins. Tot en met vrijdagavond de meeste sneeuw in deze gebieden. Reken tegen middernacht op 25-50, lokaal zelfs 70 centimeter waarbij de sneeuwgrens rond de 1500 meter ligt en zoetjes aan daalt. Meeste sneeuw dan in:

Maar al snel nadert er koude lucht vanuit het westen die vochtige lucht tegen de vooralpen en de eerste grote jetsers van de Isère, Savoie en Haute Savoie aandrukt. Met name Beaufortain, Aravis, Belledone en Chablais komt het tot veel sneeuw. Waarbij 30-50 centimeter tot en met zaterdagmiddag realistisch is. Ga je daarentegen dieper de Alpen in dan worden de hoeveelheden in bijvoorbeeld Tignes of La Norma en Valfréjus al snel minder.

Alpen ingeklemd tussen twee lage drukgebieden
Alpen ingeklemd tussen twee lage drukgebieden

Zaterdag: In de nacht van vrijdag naar zaterdag komt het dan echt goed los. De vochtige lucht wordt door een laag in de Po-vlakte en een laag ten oosten van Duitsland tegen de Alpen aangedrukt. Hierdoor ontstaat er een soort van sandwich met een stroming uit het noorden en een stroming uit het zuiden waarbij de aanwezige vochtige lucht die er boven de Alpen hangt wordt leeggewrongen.

In de Franse zuidalpen klaart het zaterdagochtend al weer rap op en wordt het een poederdag. Net als in de Franse Noordalpen. Hoewel het met name in de vooralpen nog blijft door sneeuwen, maar ook daar een poederdag. Vooral dus in de vooralpen en de vallei van Chamonix.

En dan zijn er nog de zuidalpen centraal (vooral tussen de Simplon en de Ortler) waar een waar sneeuw inferno op gang is gekomen. Tot zaterdagochtend valt er daar zo’n 50-100 centimeter en lokaal zelfs meer. Maar omdat het gedurende de dag nog blijft doorsneeuwen ben je aangewezen op de bossen. Bedenk daarbij dat er op veel plekken nog geen of maar een beperkte base lag onder de 1700-2000 meter. Tegen het einde van de zaterdag kan er lokaal zelfs zo’n 150 centimeter gevallen zijn.

Maar goed, zaterdag wordt dus een poederdag in:

En de andere gebieden? Wel het front moet dan nog richting het oosten verder trekken en de sneeuw valt in hoofdzaak dan ook pas op de zaterdag zelf. Ofwel sneeuw en slecht zicht en nog maar weinig vers. Beter wacht je tot de zondag. Want de zaterdag brengt er sneeuw, maar ook slecht zicht. En tussen de bomen is er nog niet zo heel veel te doen.

Omdat vochtige lucht vanuit het zuiden over de Alpenhoofdkam heen slaat en er tegelijkertijd een noordelijke stroming op gang komt valt er veel sneeuw in de Alpenhoofdkam van Oostenrijk, maar ook van Italië. Terwijl de hoeveelheden richting het noorden juist minder worden. Zo verwacht ik voor bijvoorbeeld Obergurgl en Hintertux al snel 70-90 centimeter vers, terwijl ik voor St. Anton am Arlberg en Fieberbrunn niet verder kom dan 20-30 cm. Tot het einde van de zaterdag nog intensieve neerslag in de Alpenhoofdkam en dan rap opklaringen

Zondag: wordt een echte poederdag. Het klaart dan overal op. Mijn tips:

En de overige gebieden? Wel 10-30 cm is natuurlijk mooi, maar 50-100 centimeter en meer is veel lekkerder. Zeker tussen de bomen.

Maandag: begint droog, maar later volgt er sneeuw vanuit het westen

Ik zit in de zuidalpen centraal en zal je de komende dagen van verse updates blijven voorzien, maar dan vooral in de avond. In de ochtend gaan we de berg op.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
dejongarnoAuteur15 januari 2015 · 22:38

Zou die dan toch gaan beginnen, de winter… bring it on!

Beginner
HaagjeAuteur15 januari 2015 · 22:42

Over 1,5 week tripje met de vriendin naar de Franse zuid-Alpen. Mooi dat er wat extra base komt en misschien nog wat leuk vinden met een gids

Gevorderd
AndriesAuteur15 januari 2015 · 23:11

Cliffhanger a la Morris: “AAN DEZE UPDATE WORDT NOG GEWERKT”

Gevorderd
koen_djfistelAuteur15 januari 2015 · 23:13

@@meteomorris : poes vindt dat ze een t-shirt verdient ;-)

sbs roelz
Expert
GilbertSAuteur15 januari 2015 · 23:46

@@meteomorris Leuk die isobars! Kijk eens wat ik bij een oefententamen Advanced Fluid Dynamics tegenkomen:

http://i.imgur.com/lFPEWSf.png\
http://i.imgur.com/v7ouKvV.png

www.instagram.com/gilbertsmink/
Toerist
PowderhunterAuteur16 januari 2015 · 00:10

We zijn momenteel in St moritz sinds deze ochtend, mooie piste dag achter de rug. Nu sinds een uurtje lichte sneeuw. Komt helemaal goed, bedankt voor de tips!

Gevorderd
PaulJAuteur16 januari 2015 · 00:21

Ik ben allang blij als hier in tignes 20-30cm valt met weinig wind! Meer is altijd welkom :) Vandaag wel flink poeder gereden na enkel een dumpje van 15-20cm.

Discover the unknown
Gevorderd
evanAuteur16 januari 2015 · 00:36

Het is net begonnen te sneeuwen in Livigno.
Kom maar door met die bak sneeuw!

Gevorderd
BobvanitersonAuteur16 januari 2015 · 09:28

Vannacht in klosters een paar uur in de camper getukt voor de trein,
Komen nu aan livigno waar het goed sneeuwt!!!

Beginner
ghovensAuteur16 januari 2015 · 09:29

Is er al iets te zeggen over de verwachtingen voor de weekenden van 24 en 31 januari?

On a cold day, nothing's gonna stop us. On a cold day, you can see forever.
Gevorderd
OpaproAuteur16 januari 2015 · 12:50

Ja, dan zijn er dikke dumps rond Haute Nendaz! En laten daar dan net de praktijkdagen van het SSC plaatsvinden… ;-)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
BohdieAuteur16 januari 2015 · 12:58

Het dumpt in Airolo. Poeder voor Bohdies buddy Wibra. En laat die Wibra nou jarig zijn. Bohdie en W zijn blije poederhappers @@meteomorris.

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2015 · 14:08

Wij zijn blij. Nu al lekker tussen de bomen en dan moet de echte dump nog komen… :)

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur16 januari 2015 · 14:21

Ik sluit me aan bij de vorige spreker.

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2015 · 14:30

Wij zijn blij. Nu al lekker tussen de bomen en dan moet de echte dump nog komen… :)

powfinder.com
Expert
TimVAuteur16 januari 2015 · 14:34

ik voorlopig echt nog niet blij… :(

Expert
BSSKI.chAuteur16 januari 2015 · 18:05

Ik hier ook niet zo blij…Geniet er allemaal maar van… maar stay safe pls! (Vandaag in Nauders een lawine slachtoffer en nog 1 persoon kritisch… Zijn Nederlanders zover ik heb begrepen…)

Gevorderd
bertjebertjeAuteur16 januari 2015 · 18:38

ik ben altijd blij maar een beetje sneeuw zou niet vervelend zijn :P

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur16 januari 2015 · 19:14

Pfff, weer maar flauwkes voor de Ecrins. Zelfs tot P1 is het nog steeds 25 min wandelen in LG.

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2015 · 19:57

@SvenD’Haeseleer, jij zit ook ten noorden van de Ecrins. Beter rijd je een uurtje naar het zuiden. Daar is 40-60, lokaal 80 cm gevallen. Succes

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur16 januari 2015 · 21:34

Hoop niet dat je La Suisse zit, duur tripje geworden anders…
Geniet er des te beter van!

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2015 · 21:41

@@nieu0043, maak je geen zorgen. We zitten in Italie.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur16 januari 2015 · 23:04

Ik ben blij, dik pak vlokken en geen wepowder concurrentie morgen. Rara waar ben ik?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
BohdieAuteur17 januari 2015 · 08:36

@@ieism, thuis met een pak chocovlokken op je boterham?

Toerist
PowderhunterAuteur17 januari 2015 · 09:35

Corvatsch, maloja, sankt moritz… voorlopig alle liften gesloten. Blijft hard verdersneeuwen, intussen 50-60cm dal.

Zijn er opties bij gesloten liften?

Gevorderd
LeonieproAuteur17 januari 2015 · 10:55

@SvenD’Haeseleer, en nu? sneeuwt het ook bij jullie?

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
ieismAuteur17 januari 2015 · 12:08

@@Bohdie Nope, ik geef een hint. 70cm vers en een lariks bos. En de piste bully heeft het net begeven.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
skiesterAuteur17 januari 2015 · 16:42

Ivar, is jolanda erbij?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
ieismAuteur17 januari 2015 · 17:26

@@skiester Hij zegt dat hij Mark heet, maar als hij op Jolanda reageert ga ik de bedden straks even verschuiven.
Vandaag was diep. Nu zijn we aangekomen in Nara. Geen idee hoe dat is, maar de liften gaan morgen voor het eerst open en vermoedelijk zijn we de enige freeriders.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
OlivierAuteur17 januari 2015 · 19:56

Goede (maar inmiddels erg prijzige) poeder in Saas Fee hier inderdaad

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!