PA#7: Na west een retour d'est

PA#7: Na west een retour d'est
Wordt het weer zo diep?
Wordt het weer zo diep?

Tjonge jonge, wat was het diep. Met onze karma moet het wel goed zitten, want hoe verklaar je anders dat je zoveel verse sneeuw op je dak krijgt terwijl we de trip richting Livigno al veel eerder geboekt hebben. Dat we dan ook nog eens tenminste zo’n 40 wePowder lezers uit alle landen mogen begroeten in Livigno is een waar cadeautje. En ergens heb ik het idee dat het er nog veel meer waren. Wij hebben genoten van Livigno. Het voelde als een warm bad, of beter een diep poederbad, waar we in belanden. We hebben een bezoek gebracht aan de locale lawinedienst (dank @Fabiano en Luca), zijn op sleeptouw genomen in de stad en de poeder, hebben genoten van de hartelijkheid, nog meer van de poeder en het terrein en vooral van de spontane ontmoetingen en afdalingen met een aantal van jullie. Het was heerlijk. Maar de grote vraag is: moeten we in het zuiden blijven? Of verkassen naar een ander deel van de Alpen?

We scoorden de jackpot
We scoorden de jackpot
Diep in de bossen
Diep in de bossen
Arjen nog dieper in de poeder
Arjen nog dieper in de poeder

Terugblik

Poederalert#6 was een spannende. Sandwiches vanuit zuid en noord zorgen altijd voor verassingen en daarom is het goed terug te kijken. Want door te reflecteren blijf ik leren en doordat jullie (het liefst) kritisch en onderbouwd reageren, kan ik kijken waar het mis ging. Want uiteindelijk schrijf ik deze berichten voor jullie, zodat je beter en vaker poeder rijdt. (en vooral voor me zelf zodat ik keer op keer mezelf kan onderdompelen in de poeder).

Het verhaal begon al rond de 5e januari met de eerste kaarten die op sneeuw voor het zuiden duiden. Later draaiden de berekeningen meer naar west, maar wat het ook zou worden, het werd tijd voor een poederalert. Tijd om je weekend leeg te vegen en waar mogelijk wat extra dagen te blokken na het weekend, want het was duidelijk dat poederalert#6 dik zou worden. PA#6 kwam uiteindelijk in 3 stappen. Allereerst was er het westen en noordwesten waar sneeuw viel, fase 2 was voor Hermann die de Alpen onderdompelde in de poeder en fase 3 volgt deze maandag als er nog een toetje volgt voor het westen. We filterden van algemeen (poederalert), naar regionaal en later nog verder met specifieke tips voor bepaalde gebergtes. Dat is ook precies hoe een poederalert werkt. Eerst grof om later te verfijnen. Je hebt er namelijk niets aan als we 1 a 2 dagen voor het magische moment je verassen met de mededeling: neem vrij! Dan is het te laat. Poeder laat zich niet weken van te voren plannen, laat staan de bestemming. Maar we kunnen je wel helpen om tijdig vrij te organiseren zodat je geen vlok hoeft te missen. En dit weekend heb je niets gemist als mijn tips hebt gevolgd. De reportsstroomden weer binnen (dank, dank!) en zelf scoorden wij ook. Dit alert zal ik niet snel vergeten. Sterker nog, we zitten er nog midden in. Want de aangekondigde sneeuw voor het westen moet deze maandag nog komen.

Sneeuw voor west

Vandaag volgt er een front vanuit het westen. Ze brengt nog eens 10-20, lokaal 25 centimeter vers. De dinsdag wordt daarmee een poederdagje in het westen. Zeker niet zo diep als het hier in het zuiden was, maar er is geen concurrentie en redelijk rustig in de gebieden. Op dinsdag wordt het daardoor prima poeder rijden in de vooralpen van de Haute-Savoie en om specifieker te zijn de gebieden in de Aravis en de Chablais. Hetzelfde geldt voor de vooralpen van de Isère, waar de Belledone weer wat vers krijgt, net als de gebieden ten westen van de Ecrins.

Dinsdag wordt een poederdag in:

Daarnaast is er nog steeds poeder te vinden in de zuidalpen. Kies daarbij nog niet voor de steile lijnen. De situatie is nog hoogst instabiel en we hebben gister heel veel spontane lawines gezien.

Sneeuwval tot morgenvroeg
Sneeuwval tot morgenvroeg

Poederalert#7: retour d’est

Maar dit kleine frontje van maandag op dinsdag baant de weg voor een retour d’est. Na storm Hermann die ons PA#6 bracht is het nu de beurt aan storm Iustus. Op papier nog een kleintje, maar wie de kleine stormpjes niet eert is zijn poeder niet weerd…

Storm Iustus
Storm Iustus

Vanaf donderdag kiest Iustus positie ten zuiden van de Alpen en dan gaat de sneeuwmachine weer aan. Volgens de laatste prognoses gaat die machine weer overuren draaien in de zuidalpen en zit een meter verse sneeuw er wel weer in. Het goede nieuws daarbij is dat Iustus koudere lucht aanvoert, zodat de sneeuwgrens veel lager komt te liggen. Poederalert#7 komt er aan en de beste kansen voor komend weekend hebben wederom de zuidalpen.

De komende dagen gaan we de boel verder finetunen zodat je over een paar dagen weer op de juiste plek staat. Er geldt kortom een Poederalert#7 waarschuwing voor de gehele Zuidalpen, waarbij we de volgende gebieden in de gaten houden:

Morgen meer daarover

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
MickeydeHaasAuteur19 januari 2015 · 08:47

Er komt hier in de Prättigau een hele donkere lucht binnen rollen vanuit het Rijndal. Het is nu -8 op 1400m dus ben benieuwd!

One step at a time.
Gevorderd
Willem2kAuteur19 januari 2015 · 08:50

Kijk, dat is een lekker begin van de maandag.

Snorkel niet vergeten in te pakken voor komend weekend dus. :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
MattjeAuteur19 januari 2015 · 08:51

Nog een tip in de haute Savoie, Flaine heeft van het weekend 50cm gehad, en zal vannacht door de gunstige ligging zomaar nog eens 25cm vers kunnen verwelkomen…

Beginner
HaagjeAuteur19 januari 2015 · 12:49

Ik zit goed aankomend weekend :)

Gevorderd
MickoAuteur19 januari 2015 · 13:13

Tijd heb ik wel om te gaan. Nu nog poederbuddies. Iemand interesse om te gaan?

Gevorderd
popskiAuteur19 januari 2015 · 15:29

Hey Snowzone,
Ik ben vrij van di avond tot ma avond. Misschien proberen af te spreken?

Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2015 · 16:52

@@Haagje, ik ook (in de heli)

powfinder.com
Gevorderd
BowenAuteur19 januari 2015 · 17:29

@@snowzone en @@Popski ik heb zeker interesse. Ik kan donderdag avond / vrijdag ochtend richting de zuidalpen komen, zit nu in Kaprun.

Beginner
ghovensAuteur19 januari 2015 · 17:39

@@meteomorris, in de diverse diagrammen lijkt het in de avond van woensdag al te starten met sneeuwen. Is donderdag aankomen op bestemming een goed idee of beter een dagje later?

On a cold day, nothing's gonna stop us. On a cold day, you can see forever.
Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2015 · 17:46

@@ghovens, er ligt op de meeste plaatsen al sneeuw van de afgelopen dagen. Eerder aankomen kan geen kwaad (volgens de huidige prognoses).

powfinder.com
Beginner
KendoAuteur19 januari 2015 · 19:22

@@meteomorris, lekker die chopper…dat doe je goed!! Met @@pulverdude plannen om PA#7 mee te pakken, hoop dat je nog wel tijd hebt om ons de goede kant op te sturen ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2015 · 19:27

@@Kendo, tuurlijk. Ik blijf updates posten. Komt goed ;)

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur19 januari 2015 · 21:31

@@meteomorris, altijd baas boven baas. Bij CMH?

Toerist
Errie79proAuteur19 januari 2015 · 22:27

Ik hoor graag waar iedereen van plan is heen te gaan. Ik vertrek samen met een maatje in de avond van donderdag op vrijdag. Voor drie dagen knallen. Het zou leuk zijn om met andere te kunnen rijden.

Gevorderd
AlpineAvengerAuteur20 januari 2015 · 07:32

@@meteomorris, zaterdag vertrek ik naar Les Quatre Vallėes. De dump lijkt het daar net niet vol te gaan raken of zie ik dat verkeerd?

No Friends On A Powder Day
Gevorderd
NielsAuteur20 januari 2015 · 08:10

@@AlpineAvenger dat zie je goed ;)

Gevorderd
NielsAuteur20 januari 2015 · 08:21

@@AlpineAvenger overigens de dagen na het weekend wel kansen voor de noordalpen, maar dat is vooralsnog onzeker.

Gevorderd
AlpineAvengerAuteur20 januari 2015 · 09:44

@@Niels, thanks! Ben allang blij dat er wat ligt, want de webcams gaven een paar weken geleden bruine meuk aan op 1500 m. Wie weet wat Morris de komende dagen gaat vertellen!

No Friends On A Powder Day
Gevorderd
henwildieproAuteur20 januari 2015 · 10:27

Wij zijn zondagmiddag een bos uitgelopen wegens meerdere whooom geluiden. Dat was livigno. Situatie zeer precair!

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!