PA#7: wordt het wat?

PA#7: wordt het wat?
Zo diep gaat het niet worden
Zo diep gaat het niet worden

Zoals wel vaker met een retour d’est draaien de computermodellen overuren. Want waar de meeste depressies vanuit het westen keurig de baan van de jetstream volgen, wil een Genua laag met bijbehorende fronten de boel nogal eens op hol laten slaan. Het luistert dan ook allemaal heel nauwkeurig, waarbij het finetunen hem in de details zit. En dus kies ik er de komende dagen voor om regelmatig het weerbericht gedurende de dag zelf te updaten. En dat betekent ook dat je als je eenmaal het weerbericht hebt gelezen, je later op de dag terug kunt komen om onderaan een update te vinden.

Terugblik

Afgelopen vrijdag en zaterdag viel er lokaal heel veel sneeuw. Rond de Gotthard, de Bernina en in het noorden van Lombardia werd 85-150 centimeter vers gemeten boven de 2000 meter, maar ook het westen en zuiden van de Ecrins, het noorden van de Piemonte, Sud-Tirol, het westen van Trentino, het hart van Zwitserland en de gebieden in het zuiden van Tirol en Voralberg deden het met 50-80 centimeter heel behoorlijk. De rest van de Alpen zag zo’n 10-50 centimeter naar beneden komen. Vaak net te weinig voor de betere treeruns, maar iedere centimeter is er een en de condities in de Alpen zijn rap aan het verbeteren.

Maar… instabiel sneeuwdek

De afgelopen week vielen er maar liefst weer 7 slachtoffers als gevolg van lawines in de Alpen. Wij hebben de afgelopen dagen uitvoerig het sneeuwdek mogen bestuderen en het is nog zeer instabiel. Op veel plekken zitten er zwakke lagen diep in het sneeuwdek verscholen en juist die zijn voor de leek niet te zien. Wij hebben lawines gezien waarbij de kroon soms maar liefst 2 meter hoog was. En ja, dat intimideert en baart zorgen.

Lawine Livigno
Lawine Livigno

Wij hebben er afgelopen weekend bewust voor gekozen om boven de boomgrens in de regel onder de 30 graden te rijden en een enkele keer onder de 35 graden. We waren daarentegen voornamelijk te vinden in de dichte bossen van Livigno waar er boven ons geen steile hellingen waren. Hiermee konden we de risico’s enorm beperken. Maar enkel en alleen omdat er een sneeuwdek lag dat meer dan dik genoeg was om tussen de bomen veel plezier te hebben. Zelfs de wat opener stukken in het bos hebben we zoveel als mogelijk vermeden en wanneer er geen andere optie was hebben we deze 1 voor 1 afgedaald waarbij het zaak is te wachten totdat de persoon voor je op een safe spot is gearriveerd.

Spelen tussen de bomen
Spelen tussen de bomen

Off-piste is op dit moment nog steeds levensgevaarlijk. Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Kies voor gebieden met bomen en rijd vooral poeder tussen de bomen. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Maar beter start je nu direct de Safety Academy en schrijf je je in voor de praktijkdagen in Nendaz en Klosters. Niets is beter dan een gedegen fundament aan kennis en deze onder supervisie van de beste Nederlandse gidsen in de praktijk verder aanscherpen.

Wil je eens een lezing bijwonen, materiaal zien en voelen en in gesprek gaan met experts, schrijf je dan in voor de Safety Clinic bij Outdoor XL in Barendrecht van 15 februari aanstaande. Een mooi moment om aan je kennis te werken en andere wePowder lezers te ontmoeten.

Sneeuw voor het westen
Sneeuw voor het westen

Korte termijn: Go west!

Zoals verwacht sneeuwde het in de vooralpen van de Haute Savoie, Savoie en de Isère en omdat er maar weinig beweging in de atmosfeer zit blijft het front een beetje hangen ten westen van de Alpen waardoor het vandaag ook nog eens intens sneeuwt ten zuidwesten van de Ecrins en de lagere gebergten als de Vercors. Ja, het is vandaag zelfs een poederdag in de Vercors.

Poeder in Lans en Vercors
Poeder in Lans en Vercors
Poeder in Vaujany
Poeder in Vaujany
Poeder in de Queyras
Poeder in de Queyras

Tot en met woensdag blijft dit front hangen er zorgt daarbij continue voor sneeuwval in de vooralpen de van de Haute Savoie, Savoie, de Isère, de gehele Hautes Alpes en het westen van Franse zuidalpen. Tot en met woensdag valt er zo’n 20-50 centimeter vers, waarbij de het westen van de Isère, Vercors en Hautes Alpes het meeste noteren. Dinsdag, woensdag en donderdag worden daarmee poederdagen in:

Le retour d'est
Le retour d’est

Le Retour d’Est

In de nacht van woensdag naar donderdag slaat dan het front over naar de Po-vlakte. Dan in eerste instantie sneeuw rond Valberg en Isola 2000 en later met een oostelijke stroming vooral sneeuw tussen Alagna en de Piz Bernina. Reken gemiddeld op 10-25 centimeter vers. In de oost stau van de Monte Rosa en de Simplon (Alagna, Macugnaga, San Domenico, Bosco Gurin), de stau van de Bernina. Reken daar op 30-50, lokaal 70 centimeter vers. Waarbij de details nog kunnen schuiven de komende dagen.

Donderdag, vrijdag en zaterdag worden daarmee poederdagen in:

Daarna noordwest?

Van west naar zuid naar noordwest? De modellen neigen naar sneeuw uit noordwest voor zaterdag/zondag. Maar met het loerend hoog en daarvoor een retour d’est weet je het nooit. Ik houd de aankondiging voor sneeuw uit noordwest nog even in mijn zak.

Sneeuw uit noordwest?
Sneeuw uit noordwest?

Later vandaag meer…

UPDATE 16:28 UUR

Go west!

Sneeuwval in het westen zet door. Hier en daar al 50 centimeter vers gemeten. Morgen nog meer sneeuw erbij.

Le retour d’est

Eerste vlokken al gezien in delen van het zuiden. Prognose is goed.

Daarna noordwest

Laatste runs zijn goed. Vanaf komend weekend lijken de stormtracks voor het noordwesten te gaan.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
RCAuteur20 januari 2015 · 11:38

Zit komende week in Livigno. Hopen dat het sneeuwdek zich wat meer stabiliseert.

Gevorderd
AryenAuteur20 januari 2015 · 11:51

Fantastisch dit @@meteomorris! Dank je wel.

Ik wacht de berichten af. Ik hoop San Domenico af te kunnen vinken, komend weekend. :)

Beginner
GerritAAuteur20 januari 2015 · 12:49

@@meteomorris haal die aankondiging voor sneeuw uit Noordwest maar uit je zak hoor… Ik ga vrijdag weer vertrekken… dus een beetje vers is welkom ;)

And snow it is.....
Gevorderd
Grim3Auteur20 januari 2015 · 13:17
Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2015 · 15:04

@@Grim3, nee.
@@GerritA, laatste runs zijn goed.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur20 januari 2015 · 16:00

Ik zoek nog een maatje om do-middag naar de Alpen te rijden en zondagmiddag weer terug. Wie wil ook gaan als ze idd gaan vallen?

Gevorderd
Grim3Auteur20 januari 2015 · 16:34

@@meteomorris, duidelijk! Kan je zeggen waar wel? Ik ken het gebied behoorlijk goed en ben natuurlijk reuzebenieuwd!

Gevorderd
pulverdudeAuteur20 januari 2015 · 17:45

@@meteomorris Het plan is donderdagmiddag te gaan rijden, zondagmiddag weer terug. We zitten nog te twijfelen: gaan we naar San Domenico, Domobianca en omstreken of is het beter om gebieden op te zoeken die sneeuw uit noordwest pakken (en dus te sparen op reistijd) gelet op je update van 16:28? Of nog beter wachten tot het weekend van 30/31 januari? De jetstream staat dan stevig noordwest en ensembles GFS geven een behoorlijke piek rond die tijd.

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
LeonieproAuteur20 januari 2015 · 21:03

Oosten van de Ecrins, Puy St Vincent, 50 na 70 cm vers gehad tussen vr en za, met inmiddels 15 cm erbij… de treeruns beginnen er goed op te lijken, opletten op stronken, maar de sneeuw is voldoende dragend.

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
TimVAuteur20 januari 2015 · 22:37

Hier in la Plagne wilt het precies echt niet meer sneeuwen …

Gevorderd
AryenAuteur21 januari 2015 · 07:16

Ik denk dat ik deze maar oversla. Misschien volgend weekend. :)

Beginner
FreekAuteur21 januari 2015 · 08:31

Paradiski mist inderdaad alles, ik zit al een paar dagen vanuit Les Coches te staren naar wolken die maar niet de vallei in lijken te willen. Volgens yr.no moet het het al dagen sneeuwen, maar er is geen vlokje te zien

Beginner
MattjeAuteur21 januari 2015 · 10:43

Ik weet dat het totaal niet bepaald de meest betrouwbare weersite is, maar weeronline geeft vanaf 2e helft volgende week voor flaine iedere dag een dikke dump af. Het lijkt er op dat die de noordwest circulatie voor zeker nemen voor die periode… laten we hopen en bidden dat dit uitkomt. Ik heb namelijk de mazzel dat ik er komende tijd nog een aantal keren ‘verplicht’ heen ‘moet’ :D

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!