PA#7: Poeder in de Vercors! Waar nog meer?

PA#7: Poeder in de Vercors! Waar nog meer?
Japan? Nee, Alagna
Japan? Nee, Alagna

In de Vercors en de Chartreuse viel de afgelopen 24 uur zomaar 25-35 centimeter vers en daar wordt nog eens 20 cm bij verwacht de komende 2 dagen. Mooie poederdagen in deze vooralpen van de Frankrijk. En niet alleen daar viel vers.

Poeder in de Chartreuse
Poeder in de Chartreuse

Ook in de vooralpen van de Haute Savoie, de Savoie en de Isère viel zo’n 20 centimeter vers. Net als de Champsaur, Pelvoux en Embrunnais ten zuiden en westen van de Ecrins. Het begint meer en meer winter te lijken in Frankrijk. Zeker omdat er de komende 2 dagen nog eens 10 centimeter bij valt in deze vooralpen. in de grote gebieden daarentegen blijft het zo goed als droog. Vandaag en donderdag zijn poederdagen in:

Le Retour d’Est: finetunen

In de nacht van woensdag naar donderdag slaat het front dat voor sneeuw zorgt in het westen over naar de Po-vlakte. Dan in eerste instantie sneeuw rond Valberg en Isola 2000. Later in de gehele Piemonte en het westen en zuiden van de Lombardia.Vanwege de oostelijke stroming de meeste sneeuw tussen Alagna en de Piz Bernina. Reken gemiddeld op 10-25 centimeter vers in de Piemonte en Lombardia. In de oost stau (en ik zeg nadrukkelijk de oost-stau) van de Monte Rosa en de Simplon (Alagna, Macugnaga, San Domenico, Bosco Gurin) valt de meeste sneeuw. Reken daar op 30-50, lokaal 70 centimeter vers. Zoek het kortom tussen Alagna en Airolo. Er zijn daar genoeg leuke gebiedjes te vinden en er viel daar afgelopen weekend al 50-80 centimeter vers.

Rood is 40 cm+, paars is 50 cm+
Rood is 40 cm+, paars is 50 cm+

Donderdag, vrijdag en zaterdag worden daarmee poederdagen in:

Daarna eerst noord, later noordwest

In het weekend licht sneeuwval in het noorden. In de lager gelegen staugebieden (lees de vooralpen) van de noordalpen kan dit tot 15 cm vers opleveren. Zuidelijker al snel minder. Daarom raad ik je voor komend weekend aan ofwel richting de vooralpen van de Franse Alpen te gaan, danwel richting de zuidalpen centraal. Vanaf midden volgende week is het noordwesten aan de beurt. Dat zou dan PoederAlert#8 worden. Maar eerst genieten van PoederAlert#7. Er ligt een basis in ten zuiden van de Gotthard en de sneeuw van de komende dagen erbij wordt het lekker poeder rijden.

Maar… instabiel sneeuwdek

De afgelopen week vielen er maar liefst weer 7 slachtoffers als gevolg van lawines in de Alpen. Wij hebben de afgelopen dagen uitvoerig het sneeuwdek mogen bestuderen en het is nog zeer instabiel. Op veel plekken zitten er zwakke lagen diep in het sneeuwdek verscholen en juist die zijn voor de leek niet te zien. Wij hebben lawines gezien waarbij de kroon soms maar liefst 2 meter hoog was. En ja, dat intimideert en baart zorgen.

Lawine Livigno
Lawine Livigno

Wij hebben er afgelopen weekend bewust voor gekozen om boven de boomgrens in de regel onder de 30 graden te rijden en een enkele keer onder de 35 graden. We waren daarentegen voornamelijk te vinden in de dichte bossen van Livigno waar er boven ons geen steile hellingen waren. Hiermee konden we de risico’s enorm beperken. Maar enkel en alleen omdat er een sneeuwdek lag dat meer dan dik genoeg was om tussen de bomen veel plezier te hebben. Zelfs de wat opener stukken in het bos hebben we zoveel als mogelijk vermeden en wanneer er geen andere optie was hebben we deze 1 voor 1 afgedaald waarbij het zaak is te wachten totdat de persoon voor je op een safe spot is gearriveerd.

Off-piste is op dit moment nog steeds levensgevaarlijk. Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Kies voor gebieden met bomen en rijd vooral poeder tussen de bomen. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Maar beter start je nu direct de Safety Academy en schrijf je je in voor de praktijkdagen in Nendaz en Klosters. Niets is beter dan een gedegen fundament aan kennis en deze onder supervisie van de beste Nederlandse gidsen in de praktijk verder aanscherpen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur21 januari 2015 · 11:10

Hoe zit het met de condities in Val Thorens? Ben dit jaar van plan off-piste les te nemen bij de skischool. Les is incl. de 3 eenheid materiaal. 25e t/m 30e januari staan we daar in de sneeuw.

Beginner
MattjeAuteur21 januari 2015 · 11:21

Ik weet dat het totaal niet bepaald de meest betrouwbare weersite is, maar weeronline geeft vanaf 2e helft volgende week voor flaine iedere dag een dikke dump af. Het lijkt er op dat die de noordwest circulatie voor zeker nemen voor die periode… laten we hopen en bidden dat dit uitkomt. Ik heb namelijk de mazzel dat ik er komende tijd nog een aantal keren ‘verplicht’ heen ‘moet’ :D

Gevorderd
49Auteur21 januari 2015 · 11:37

Kies je dit weekend voor Alagna, Monte Rosa: zoals @@meteomorris schreef geeft een goede oost-stau in de regel vooral veel sneeuw ten oosten van de lijn Salati-Indren, de kam tussen Alagna en Gressoney. Daar vind je maar een paar mogelijkheden tussen de bomen met alleen PA#6 als base. Boven de bomen zijn daar nagenoeg alle routes steiler dan 30 graden en verreweg de meeste steiler dan 35 graden. Op een goede base wordt daar ook nu voluit, steil en relatief veilig gereden, door mensen met lokale kennis en een goed risicobewustzijn. Niet iedereen zal zich daar nu thuis voelen. Mocht dit voor jou gelden dan is een gebiedje oostelijker in de designated area misschien aantrekkelijker om heen te gaan.

montagna bianca, ti amo
Beginner
HaagjeAuteur21 januari 2015 · 12:16

Kijken of ik nog een dagje of twee wat leuks kan vinden in Bonneval of La Norma aankomende week :)

Beginner
mhilbertsAuteur21 januari 2015 · 12:31

@@49 de webcams van Alagna zien er vanochtend alweer leuk uit. Met (eindelijk) een dun laagje sneeuw tot in het dal.

Gevorderd
dejongarnoAuteur21 januari 2015 · 13:56

En wat verplicht jou om naar Flaine te gaan @@Mattje?? Dubieuze handel met de plaatselijke lifties? haha ;-)

Beginner
MattjeAuteur21 januari 2015 · 15:30

@@dejongarno het feit dat familie daar een apartement heeft. waar ik voor een prikkie in kan als het niet verhuurd is, en waar ik af en toe een weekje in zit om wat te klussen en om te kijken of alles er netjes bij staat :) heeeeeul erg vervelend zoiets…

Gevorderd
49Auteur21 januari 2015 · 17:03

Naar verwachting gaan de liften in Alagna morgen later open ivm de nu al gevallen en de vannacht nog te vallen sneeuw. Voor opening wordt eerst de veiligheid rond de pistes gecontroleerd.

@@meteomorris, ik zie nu pas wat een geweldig mooi plaatje dit topic siert. :p

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2015 · 17:39

@@49, dat zijn de juiste berichten. Geef me morgenvroeg even een update van de gevallen sneeuw… zou mooi zijn (foto’s nog mooier ;)).

powfinder.com
Gevorderd
WiebeAuteur21 januari 2015 · 17:57

Wat een meteorologisch bijzonder gebied is Espace San Bernardo. Schoolboek voorbeeld voor de west/oost stau verschillend in 1 gebied.

In La Thuile (Aosta) gisteren 15cm droge poeder uit het zuid oosten, vandaag 5-10cm. Beide dagen nul wind, helemaal bewolkt en totaal uitgestorven qua mensen. En aan de andere kant in La Rosière de afgelopen dagen opgeteld nog geen 2cm sneeuw, maar wel af en toe zon en een 50km/h+ valwind die vanuit de Italiaanse kant over de kam komt geschuurd. Totaal kaalgeblazen.

Het zijn echt duidelijk dat San Bernardo op de grens van twee verschillende alpenrgios ligt. Ik neem aan dat de rollen bij een West stau omgedraaid zijn. Wat zeker is dat er in La Rosière bij de volgende West stau lokaal zeer gevaarlijke triebschneelagen verborgen gaan liggen. In La Thuile is de sneeuw stabiel en is geen teken van wind te vinden, maar er ligt niet veel base.

Gevorderd
FriscoAuteur21 januari 2015 · 18:12

@@wiebe toevallig ook nog van 31 jan t/m 7 feb in Espace San Bernardo aanwezig?

Never eat yellow snow!
Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2015 · 18:22

@@Wiebe, klopt als een bus. Dank voor het report.

powfinder.com
Expert
robbieAuteur21 januari 2015 · 21:24

Alagna update:
Gisterochtend was er al (onverwacht) 30cm was gevallen (zonder wind!) en nog mooier was dat het gistermiddag opklaarde. Toen ging het gas er dus meteen vol op: Malfatta: prima traccia; La Balma: prima traccia. Twee grote klassiekers in blower pow gereden en zonder ook maar één spoor te kruisen. :-))

Nu is het sinds vanmiddag lekker door aan het sneeuwen. Er is in het dorp 20cm gevallen en ik verwacht dat er boven ruim 30cm ligt. Het waait alleen nu wel hard!

De grote lijnen waren in goede conditie, maar zullen nu allemaal wel erg tricky worden. Aan de andere kant beginnen de bossen nu ook best goed te worden, vooral aan de Gressoney kant dan, in Alagna is het nog te vroeg. Een van de bekende bosheuvels was daar vandaag al erg lekker:-)

Gevorderd
WiebeAuteur21 januari 2015 · 22:30

@Frisco! Nee helaas; op 31 jan verlaat ik de Tarentaise

Beginner
mhilbertsAuteur21 januari 2015 · 22:37

Mocht er iemand op pad gaan in Madesimo, ( waar Gropera vandaag voor het eerst open is gegaan en waar de condities dit weekend al top waren en nu nog 40cm beter zijn) en daar struikelen over een zwarte Down ski, dan is de kans groot dat het mijn ski is…

Beginner
mhilbertsAuteur21 januari 2015 · 22:47

De GFS ensembles voor NW 29/30 Jan zijn uniek. Als dit uitkomt wordt PA#8 wel heel erg diep.

Gevorderd
RoelaanoAuteur21 januari 2015 · 22:52

@@49 hoe zit het met de sneeuwval in Gressoney? San Domenico heeft nu al 30cm gepakt, maar is morgen dicht…

Gevorderd
ArnsAuteur22 januari 2015 · 01:05

Fijn dat ook de minder bekende gebieden aan bod komen zoals de Vercors.
Overigens een streek zeer geschikt om het toeren onder de knie te krijgen. Relatief toegankelijk terrein en op het hoogplateau heel wat hellingen die niet al te steil zijn, ideaal om de technieken onder de knie te krijgen. Maar ook geen gebrek aan het stevigere werk op steile hellingen, de extreme couloirs zal je hier niet meteen terugvinden. In de plaats daarvoor krijg je heel wat rust. Op sommige plekken zijn nog mini skigebieden terug te vinden die je tot op een aardige hoogte brengen van waaruit je je met vellen verder kan.
Misschien de moeite om eens stuk aan te wijden ;)

Ontwaken onderaan de berg
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2015 · 08:45

@@Arns, dank.
We hebben al 3 gebieden in onze list staan:
Autrans: http://wepowder.nl/playgrounds/autrans\
Lans en Vercors: http://wepowder.nl/playgrounds/lans-en-vercors\
Villard de Lans: http://wepowder.nl/playgrounds/villard-de-lans

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur22 januari 2015 · 09:20

@@Roelaano, zie bericht boven van @@robbie

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
NickyAuteur22 januari 2015 · 09:46

@@meteomorris: kan je de komende dagen misschien ook een update geven voor de SSC praktijkgangers die in Nendaz zijn? Thnx!

Gevorderd
evanAuteur22 januari 2015 · 11:23

Niet verkeerd, @@robbie. Salza en Valle Perduta liggen er zeker ook heel mooi bij?
Als het even kan ga ik deze winter weer naar Monte Rosa. Moet ook zeker eens dat bos in Gressoney van dichtbij bekijken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!