PA#7: where to go?

PA#7: where to go?
Monte Rosa vanochtend
Monte Rosa vanochtend

En ja hoor. PA#7 is aan. Er viel zo’n 30-50, lokaal 70 centimeter tussen de Monte Rosa en San Bernadino. Ook de rest van de Italiaanse Piemonte kreeg zo’n 15-40 cm te verwerken. Verder sneeuwde het zoals verwacht lekker door in de Vercors en viel er weer lekker wat vers ten zuiden en westen van de Ecrins, maar ook in Isola 2000. Daarmee is het weekend poederadvies al gereed. Donderdag, vrijdag en zaterdag (en zelfs de zondag met wat zoekwerk) ga je richting:

Na vandaag klaart het op en in bovengenoemde regio’s volgen 4 dagen met zon waarbij het koud genoeg blijft om de sneeuw vers te houden. Wel komt er op de hogere toppen een (flinke) bries te staan die voor Triebschnee kan gaan zorgen. Opletten dus.

Onderstaand wat webcambeelden van de dump. Allereerst de regio tussen de Monte Rosa en Madesimo (ofwel een deel van de zuidalpen centraal)

Alagna
Alagna
Madesimo
Madesimo
Madesimo
Madesimo
Airolo
Airolo
San Domenico
San Domenico

Dan wat beelden van de westelijke en zuidelijke Piemonte (ofwel de zuidalpen west), waaronder het pareltje Pragelato.

Pragelato
Pragelato
Sestriere
Sestriere
Een refuge op de berg in de Piemonte
Een refuge op de berg in de Piemonte

En dan zijn er nog de Franse Zuidalpen waar het ook nog gesneeuwd heeft.

Isola 2000
Isola 2000
Valberg
Valberg
Zelfs La Grave is inmiddels erg goed aan het worden
Zelfs La Grave is inmiddels erg goed aan het worden

Daarnaast komen ook de eerste reports binnen met sneeuw uit de betreffende regio’s. Het moge duidelijk zijn, het is AAN. Daarnaast valt er komend weekend verse sneeuw in het noorden, maar dat gaat zo gestaag dat het pas op zondag lekker rijden wordt tussen de bomen. Komend weekend is voor het zuiden. Poederalert#8 voor het noorden.

Komend weekend: dump voor het noorden

Zaterdag en zondag liggen de noordalpen bijna continue in de bewolking. Een niet al te sterk maar hardnekkig front zorgt ervoor dat er continue sneeuw naar beneden blijft dwarrelen, waarbij er tegen het eind van de zondagmiddag toch al snel 15-30, lokaal 40 cm verse sneeuw (denk aan Fieberbrunn bijvoorbeeld) gevallen kan zijn. De meeste sneeuw valt daarbij in de vooralpen van de noordalpen. Een mooie basis voor de sneeuw die daarna volgt met poederalert#8

Sneeuw voor het noorden
Sneeuw voor het noorden

Poederalert#8: diep in het noorden en noordwesten

Jazeker. Vanaf dinsdag blijft de stroming noordwest tot noord en komt het continue tot verse sneeuwval in de noordalpen, waarbij ook de vooralpen van de Haute Savoie hun portie krijgen. Ligt in eerste instantie de nadruk op de Noordalpen, later in de week draait de stroming steeds verder naar noordwest en zelfs westnoordwest waardoor ook de Franse Alpen en Wallis (waaronder Verbier/Nendaz) hun deel krijgen.

Vanaf eind volgende week wordt het overal diep in het noorden en noordwesten van de Alpen, waarbij poedralert#8 wel eens DE dump zou kunnen gaan worden voor de Franse noordalpen en het noorden van Zwitserland en Oostenrijk. Kun je dit weekend niet, dan zou ik zeker rond het weekend van 30-31 januari vrij gaan roosteren in je agenda.

Morgen meer

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur22 januari 2015 · 11:15

Dat vogelhuisje blijft toch wel epic. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
markindealpenAuteur22 januari 2015 · 11:24

Volgens mij zit ik dit weekend met de familie in Montafon wel prima! thanks Morris!

Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2015 · 12:27

@@markindealpen de zondag kan mooi worden.

powfinder.com
Expert
TimVAuteur22 januari 2015 · 12:29

@@meteomorris , ziet het ernaar uit dat wij eindelijk ook nog eens iets deftig meepikken hier in la Plagne? :) tot nu toe echt triestig, altijd net ernaast…

Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2015 · 12:33

@@TimV eind volgende week zijn de perspectieven goed.

powfinder.com
Expert
TimVAuteur22 januari 2015 · 12:38

@@meteomorris , tnx !!! we hebben’t nodig, dat afkicken valt niet mee…

Gevorderd
NickyAuteur22 januari 2015 · 12:38

lekkerrrr!! ‘later in de week draait de stroming steeds verder naar noordwest en zelfs westnoordwest waardoor ook de Franse Alpen en Wallis (waaronder Verbier/Nendaz) hun deel krijgen’.

Gevorderd
Gevorderd
xs2arjan.Auteur22 januari 2015 · 13:38

@@meteomorris

“Kun je dit weekend niet, dan zou ik zeker rond het weekend van 30-31 januari vrij gaan roosteren in je agenda.”

Done!!!

Ps. stuur jij Team Syncro dan ff de juiste kant uit ;-)) hahahahaaaaa…

xs2arjan
Gevorderd
doovAuteur22 januari 2015 · 13:39

Goed nieuws voor de geplande trip van 30/1. Met een beetje mazzel hoeven de wielen maar een kilometer of 800 te draaien.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
FriscoAuteur22 januari 2015 · 13:44

Vanaf 31 januari een weekje in Espace San Bernardo met het gezin, zou het dan stiekem toch…
Poedermaatje(s) gezocht!

Never eat yellow snow!
Toerist
Errie79proAuteur22 januari 2015 · 14:08

@@meteomorris

Hi Morris, is Airolo of Andermatt nog steeds een goede optie voor aankomend weekend? Ik zie voornamelijk veel wind. Mochten er nog andere die kant opgaan vanavond. Laat het me weten.

Beginner
MattjeAuteur22 januari 2015 · 14:12

Dat word een extra lange pijp op de snorkel zetten zoals het er nu naar uitziet… Als dit een beetje uitkomt gaat flaine helemaal ondersneeuwen volgende week :D

Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2015 · 14:14

@@Errie79 Airolo heeft in de regel wat minder last van de wind in vergelijking met bijvoorbeeld San Bernadino. Je kunt ook zaterdag de zuidkant doen en zondag een gebiedje met bomen in het noorden.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2015 · 14:16

@@xs2arjan tuurlijk. Moeten Bob en jij de nicknames nier veranderen in SyncroBob en SyncroArjan? ;)

powfinder.com
Toerist
Errie79proAuteur22 januari 2015 · 14:45

@@meteomorris Thanx!!

Beginner
HaagjeAuteur22 januari 2015 · 14:49

De Maurrienne lijkt er een beetje tussendoor te vallen voor dit weekend. Er zijn ook voorspellingen die voor volgende week donderdag een dikke dump verwachten. Hopelijk kan ik het staartje meepakken.

Beginner
BasjuhAuteur22 januari 2015 · 16:07

Dat is mooi. Volgende week donderdag / zondag vrijgepland voor PDS. Pak ik dat nog mee voordat ik de vlieger naar de zon, zee, golven, wind instap…

Expert
BSSKI.chAuteur22 januari 2015 · 16:07

yes!

Toerist
AnoniemAuteur22 januari 2015 · 16:42

Hej @@meteomorris wat zijn de voorspelling voor Risoul van 24-31 jan?
Ben verschillende forecasts aan het bekijken en die zeggen allemaal iets anders…
Wat poeder te vinden daar denk je?
Thx alvast!

Gevorderd
GhiniAuteur22 januari 2015 · 17:23

Mochten er mensen richting Zwitserland, omgeving St. Moritz of richting San Bernardino / Madesimo gaan en een plekje over hebben in de auto, dan hoor ik het graag… Ik moet richting St. Moritz waar mn vriendin deze winter woont maar geen eigen auto… Heb rijbewijs en eventueel is samen poeder rijden ook nog een optie :)

Toerist
Mr_powderaddictAuteur22 januari 2015 · 23:00

het blijft toch altijd weer een bijzonder gezicht je eigen achternaam bij een wintersport dorp. Zou ik er een gratis skipas krijgen

no sky, no land, just snow falling
Toerist
PaulBAuteur23 januari 2015 · 10:26

@@meteomorris, ik wil al jaren eens naar Montafon, en ben de eerste week van feb vrij (30-31 rijden). goede optie dit keer om ook nog wat vers mee te pakken, of raad je een ander gebied aan in de regio Innsbruck??

Gevorderd
joosthAuteur23 januari 2015 · 12:11

@@meteomorris: ik zie berichten voorbij komen op weersites dat de mogelijke dump volgende week kan samenvallen met een hoge sneeuwgrens? Wat is jouw visie?

Dive in nose deep
Gevorderd
Willem2kAuteur23 januari 2015 · 14:41

Pff, aftellen.

Morgen rijden, zo/ma pizza en -hopelijk- poeder happen! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
grotesmurfAuteur23 januari 2015 · 16:38

Hmm volgende week familie tripje naar Saalbach, jammer dat de liftverbinding naar Fieberbrunn er nog niet ligt. Iemand volgende week ook in de buurt daarzo ?

Toerist
Errie79proAuteur23 januari 2015 · 20:50

@@meteomorris Airolo was/is super! Van 30cm tot 50cm en zeer toegankelijk allemaal. Twijfel is nu of we morgen Andermatt gaan pakken, of nog wat dagen bluebird zuidelijker… Zijn er nog anderen in de buurt?

Gevorderd
KajMAuteur23 januari 2015 · 20:56

@@meteomorris: “Kun je dit weekend niet, dan zou ik zeker rond het weekend van 30-31 januari vrij gaan roosteren in je agenda.”

Check, gedaan, medio volgende week beslissing over poederparadijs dat bezocht gaat worden. PA#8 here we come! Keep up the good work!

Toerist
Errie79proAuteur23 januari 2015 · 22:13

Morgen treintje pakken van Andermatt naar Disentis. Kijken hoe het daar is ;)

Gevorderd
SamSamAuteur24 januari 2015 · 05:34

Oberstaufen of Oberstdorf vanaf Dinsdag, goed idee of niet? Of te laag en te warm? Poederstressssss

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!