PA #6: La bella Italia

PA #6: La bella Italia

Het gaat weer los, nu in het Zuiden! Er zat weer een flinke dump aan te komen en deze kon ik natuurlijk niet missen! Guy en Vinnie naar Japon, ik vond dat ik ook wel weer wat poeder mocht hebben…. Hey Winny, het gaat los in het Zuiden, vrijdag weg en maandag terug, kun je nu eindelijk weer? Hey broer, natuurlijk kan ik, check! Met nog een paar dagen te gaan de gear weer op scherp gezet en de berichten goed in de gaten gehouden op wePowder, een ding was duidelijk: we zouden niet de enigen zijn die naar het Zuiden zouden vertrekken…. ik had al wat contact met Evan die met Rutger en Elisa zou gaan en we spraken af om sowieso een baantje met elkaar te trekken als we in dezelfde regio terecht zouden komen.

Where to go

Deze keuze was deze keer niet zo moeilijk, het ‘oog’ van de dump zou waarschijnlijk in Lombardia liggen en dan vooral MadesimoLivigno. In eerste instantie wilden we gaan roadtrippen maar daar is weinig van terecht gekomen… Vrijdag om 9.15 hoorde ik een dikke V8 de dam op roffelen, dat kon maar een iemand zijn…… Alle gear (deze keer geen travelling light) de bak in gedumpt en het avontuur was begonnen. Na een voorspoedige rit met veel regen en geen sneeuw kwamen we bij de autotrein in Klosters aan, Das Boot paste er maar net op dus ff scherp blijven met het op- en afrijden. Het blijft een speciaal gevoel om door Zwitserland te reizen: de autotrein, de vele tunnels en mooie bergwegen langs besneeuwde toppen. Tanken, eten, slapen, skipassen kopen en hard rijden (@ieism kan je daar meer over vertellen) doe je liever ergens anders, maar de ‘plaatjes’ zijn geweldig! Na de trein begon het te sneeuwen en kwamen we langzamerhand in een ‘winterwonderland’ terecht. Na de eenrichtingstunnel kom je in Italië en rij je Livigno binnen, het belastingvrije freerideparadijs! Om 19.30 kwam we aan bij ons hotel Duc de Rohan waar we zeer hartelijk werden ontvangen door de eigenaresse die nog aan het opstarten was na een vakantie. Nog even wat gegeten in het dorp (het dumpte inmiddels lekker door) en om 22.30 het licht uit.

Zaterdag, dag 1: Met de neus in de poeder

Evan & posse zaten ook in Livigno en Arno en Dirk ook, we besloten elkaar om 9.00 bij de ‘gele gondel in het centrum’ te treffen. Na een werkelijk geweldig ontbijt en het sneeuwvrij maken van Das Boot reden we naar de gondel toe, ondertussen sneeuwde het nog steeds en er was een hele mooie laag gevallen… dat beloofde wat! Na wat runs in de bossen te hebben gedaan en de eerste dikke faceshots te hebben gescoord kwamen we de ene na de andere wePowderaar tegen: het was in Livigno een spontane gathering van de Dutch Grasshoppers Alliance en Arjen en Maurice bleken er ook te zijn om opnames te maken voor de Academy. Voor de mooie plaatjes hadden ze Rogier meegenomen. Die mooie plaatjes hebben we allemaal al voorbij zien komen. René was mee voor het filmen en dat zien we wellicht nog verschijnen!

Bivio for President!

Het terrein lag er prachtig bij en zelfs in het bos lag er genoeg om heerlijk te rijden. We zijn ook vooral in het bos gebleven vanwege het lawinegevaar boven de boomgrens en de plakken en platen die we overal spontaan zagen afscheuren: dit was niet de dag om grote lijnen te rijden… Na een heerlijke dag met mooie runs in het bos en wat meer open terrein aan de ‘overkant’ liepen we naar hotel Bivio waar de wePowder borrel zou plaatsvinden. Wat een supergezellige en smaakvolle tent is dat zeg, we voelden ons er direct thuis. Er kwamen steeds meer bekenden en onbekenden binnen druppelen en ik denk dat er in totaal zo’n 25-30 wePowderaars aanwezig waren! Na een drankje (of twee) vertrokken we naar een restaurant waar we, naar goed Italiaans gebruik, heerlijk hebben gegeten. Om een uur of 22.30 liepen we weer terug naar ons hotel, het was een mooie en ook hele gezellige dag geweest!

Zondag, dag 2: Bosjesmannen

Zondagochtend zaten we om 8.00 weer aan het zeer uitgebreide ontbijt en een klein uurtje later in de gondel. We besloten weer de hele dag met elkaar te rijden want dat was ons gisteren prima bevallen, ondanks dat de groep wel wat groot was. Goed afstand houden en communiceren en soms in het bos ‘teampjes’ formeren en dan was het eigenlijk best goed te doen. Vanwege het verhoogde lawinegevaar (vooral boven de boomgrens) besloten we in het bos aan de Noordzijde te gaan rijden, dat hebben we gedurende de hele dag vakkundig afgegraasd, met behulp van de rest van de horde wePowderaars natuurlijk! In alle eerlijkheid: het bos was toch al behoorlijk uitgewoond en echte first tracks moeilijk te vinden… Maar de sneeuw was zo goed dat tussen de tracks door skiën en zelfs zwaar verspoord terrein absoluut geen straf was! Het zicht was een stuk beter dan de dag ervoor (geen sneeuwval meer) en dit betekende dat er ‘bovenop’ nu ook wat te halen was. Het beviel ons echter zo goed in ‘ons’ bos dat we hier praktisch de hele dag zijn gebleven. Tussen de middag hebben we heerlijk zitten lunchen bij restaurant Calcheira, een absolute aanrader!

Einde van de dag omstreeks 17.30 weer naar Hotel Bivio voor de ‘verplichte’ wePowder borrel, erna een carpaccio en pizza erin geslingerd, klein drankje erbij en om 22.00 terug in ons hotel. Na een korte pow-wow sessie besloten Winny en ik om niet door te rijden naar een ander gebied maar om de volgende dag te gaan touren: Winny heeft tenslotte een fonkelnagelneu splitboard en dat moest natuurlijk worden ingewijd!

Maandag, dag 3: Earn our turns

Aangezien we net na de middag wilden gaan rijden om enigszins bijtijds weer in NL te zijn en het gebied al behoorlijk afgekrast was leek het ons een goed idee om er een relaxte dag van te maken en een stukje te vellen. Rustig opgestaan, weer een overmatig ontbijt erin en hop naar buiten. We hadden met de eigenaresse van het hotel kunnen afspreken dat we de kamer tot een uur of twee mochten houden: zouden we nog ff lekker kunnen douchen en de zooi ook nog even op de kamer laten. We reden naar de spot skiërs rechts van de Mottolino lift waar we wilden gaan touren, mooi parkeerplekje gevonden en de vellen aangebracht. Het was voor Winny nog even wat onwennig om het board uit elkaar te trekken en de vellen aan te brengen maar dit ging best wel soepeltjes. Pffff, wat was het koud met -16 graden, gelukkig een prachtig zonnetje aan een strakblauwe hemel!

New ‘King of Split’?

We begonnen naar boven te vellen en dit ging best aardig, er lag op sommige plekken wel een dikke crust op de sneeuw maar in de schaduw van de bomen was het nog lekkere poeder. Het koude gevoel waren we snel kwijt, na een half uurtje gingen de handschoenen uit en de jassen open…. Winny was nog even aan het zoeken naar de juiste ‘vorm’ en de instellingen van zijn high tech bindingen, maar kwam steeds lekkerder in het ritme, zeker toen hij voorop ging lopen. Zo zijn we een uur of twee aan het stiefelen geweest en hebben onderweg nog wat geoefend met een spitzenkehre hier en daar en het is inmiddels wel duidelijk dat Winny geen balletdanser zal worden…. haha, vreselijk veel lol gehad daar met zijn tweeën! Op de berg genoten we van de rust en het heerlijke weer, wat gegeten en gedronken, de vellen in de tas en weer naar beneden. Het was een mooie afsluiting van dit heerlijke weekend!

Terug naar het hotel, snelle douche, spullen in de auto en om een uur of 13.30 ‘en route’. Onderweg weer genoten van het tunneltje, het geweldige landschap, de bakken met sneeuw en de blauwe lucht met het mooie zonnetje. Onderweg haalden we Rutger & crew nog in (die overigens relatief rustig en beschaafd reed) en om 22.50 stond ik weer in Breukelen.

Onderschrift
Onderschrift

Aftermath

Deze trip pakte heel anders uit dan verwacht: van het roadtrippen is weinig terecht gekomen! Dit had alles te maken met de prima omstandigheden, het heerlijke hotel maar vooral de sfeer en gezelligheid met de andere wePowderaars in het gastvrije Livigno. Mega relaxte trip dus met heel veel plezier, lekker eten en heerlijk poederen! Dit heeft natuurlijk wel een prijs: met zoveel freeriders (de wePowderaars waren helaas niet de enigen) gaat het afkrassen snel. Gelukkig nog lang niet zoals St. Anton en Andermatt maar Livigno is een serieus freeride gebied met goede mogelijkheden tijdens en na de dump. Er hangt een heerlijke sfeer in het dorp en dankzij het ‘belastingvrije’ zijn de prijzen meer dan redelijk te noemen. Dit is er dus een om terug te komen, zeker tijdens een dump! Bij deze wil ik Elisa, Rutger, Evan, Dirk, Arno en mi matti Winny bedanken voor de stoke, het enorme plezier dat we met elkaar hebben gehad en de foto’s – filmpjes natuurlijk. De rest van de aanwezige wePowderaars: het was top en dank voor de gezelligheid!

RP

Reacties

Gevorderd
xs2arjan.Auteur22 januari 2015 · 14:26

@@RP Mooi trip report!! :-)

xs2arjan
Gevorderd
evanAuteur22 januari 2015 · 14:35

Jij ook bedankt, RP! Het was een geweldig weekend. Mooi verhaal en een heerlijke video. De Italo Disco mocht natuurlijk niet ontbreken. :-)

Expert
ieismAuteur22 januari 2015 · 16:42

Wat een condities zeg, ziet er top uit en lekker verhaal RP.

Je weet dat we een soort Splitboard clinic geven ieder jaar toch? Schijnt best leuk te zijn… Aan het materiaal ligt het niet in ieder geval. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
FreeArnoAuteur22 januari 2015 · 16:55

Nice @@RP !!
Was zeker een top weekend. Erg naar mijn zin gehad met de groep!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
RPAuteur22 januari 2015 · 18:53

@@xs2arjan Dank, tot PA#8 in het Noorden… Synchro Boys on the road again!

@@ieism Ik zal het doorgeven aan Winny… ben ik ook welkom met mijn split-ski’s?

Explore the Outdoor!
Toerist
elisa.tmcAuteur22 januari 2015 · 20:19

High five, wat was t cool :) leuk report! En wat staan we er kleurrijk op met zn allen

Gevorderd
rutgerbergeAuteur22 januari 2015 · 20:58

Leuk report!
Het was een mooie trip, Rp en winny bedankt voor de gezelligheid!
En tot snel :-)

Gevorderd
henwildieproAuteur23 januari 2015 · 09:33

Die spontane borrels mogen erin gehouden worden! Stokesharing :)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur23 januari 2015 · 10:51

Bazentrip! Mooi werk :)…

FUCK YEAH I AM FREE
Beginner
GilbertAuteur23 januari 2015 · 12:21

Mooi report en film RP!

Gevorderd
kiekAuteur23 januari 2015 · 15:15

He @@RP,

Passen er maar 2 passagiers in dat “moeder vliegdekschip” van Winny?

Wat een lekker filmpje en leuk om Winny ook weer eens te zien.

groeten,

kiek

Gevorderd
RPAuteur24 januari 2015 · 10:22

@@ErnstHendrikSprenger Ik Had jou daar ook wel verwacht!

@@kiek Haha, in Samoens was de eerste keer splitboard voor Winny en nu de tweede keer, 3 jaar later

Explore the Outdoor!
Beginner
BukAuteur24 januari 2015 · 16:12

Bedankt voor de info! Top dat je dit deelt met de community.

Buk
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!