Off piste: een waarschuwing

Off piste: een waarschuwing

Via Thibaud Duchosal kregen we deze video binnen. Een mooi verhaal en een mooie waarschuwing. Toch mis ik wat? Jullie ook? En zo wat?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur24 januari 2015 · 15:34

Afstand, afstand, afstand.

Gevorderd
RemmieAuteur24 januari 2015 · 15:40

Holy shit@4:17

Gevorderd
RemmieAuteur24 januari 2015 · 15:48

ik versta geen frans dus dat was het enige deel dat ik “begreep”

Beginner
BukAuteur24 januari 2015 · 16:01

-Heling meten? met de DAV snowcard ;P

GEAR CHECK! lastig zijn mensen terug vinden zonder pieper.

Nummer noteren van de piste dienst en de naam van de helling vragen aan de heer bovenaan de top.

Enneh misschien klein beetje off topic @4:07 en 4:17 is dit het start van een lawine geluid wat wordt bedoeld in de avalange safety?

Weet nou niet helemaal of t de wind/ruis is…

Buk
Gevorderd
KRoversAuteur24 januari 2015 · 17:14

Om te beginnen vind ik het vreemd dat er in een video die waarschuwt voor de gevaren van lawines al een paar beslissingen worden genomen die ik niet zou aanraden.

Lawinegevaar: 3
En dan toch een 40+ helling in met bergen triebschnee en windtekenen?
Het zijn ervaren skiërs, maar dit lijkt de goden verzoeken. En dat bleek ook.

En wat er mist?
Goed letten op het ontbreken van de trigger van de lawineairbag van 1 van die gasten…

Avalensemble!
Gevorderd
KRoversAuteur24 januari 2015 · 17:32

Ik zie net in de slomo, met pauzeknop, dat de trigger toch op zijn plaats zit in de helling. Wel met beveiligingsstrap eroverheen, dat viel me vandaag ook op bij de FWT.
Is er een reden dat de pro’s die beveiliging erop houden tijdens hun runs?

Zelf zou ik mijn trigger in het gebied er al aan hangen om te voorkomen dat je hem vergeten bent als je de helling instapt. Je piepercheck doe je ook beneden.

Daarbij ben ik benieuwd of hij het lawinebericht ook weer heeft teruggehangen achter het raam…

Avalensemble!
Gevorderd
Robert1968Auteur24 januari 2015 · 18:02

Afstand bewaren
Afgelopen nacht 20/30 kmh aan wind
Het springen met springstof de nacht ervoor
Meer dan 40 gr stijl\

Dit is mijn lijst.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
Ee1coproAuteur24 januari 2015 · 19:42

Filter thuis.

Gevorderd
Ee1coproAuteur24 januari 2015 · 19:46

Pieper check is ook een goeie @@KRovers. In het filmpje is geen pieper te zien.

Gevorderd
philipcAuteur24 januari 2015 · 21:53

Op aanvulling van de eerder genoemde punten, het checken van je gear voordat je op pad gaat

Gevorderd
DutchessAuteur25 januari 2015 · 05:15

Onderricht is wat ik mis. Nergens wordt vermeld dat je kennis moet hebben, noch waar je die kan halen (alhoewel het dan ook adverteren wordt, maar dat is een ander verhaal…)

Zonder dat, kan ik duizend keer zeggen dat het gewaaid heeft, het een drie is, het lekker koud was maar gisteren niets bewoog (!), zonder daar de juiste conclusies uit te kunnen trekken.

Maar wel goed dat een ministerie zo’n video uitgeeft, en niet in de standaar reactie van regulering schiet. Nou nog de puntjes op de i, zoals die, die iedereen hierboven al aangaf.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
CorDAuteur25 januari 2015 · 13:49

De pistedienst gaf aan dat er die nacht weinig wind was geweest en dus weinig sneeuw was verplaatst. Dit geeft meer zekerheid.

Er is inderdaad geen piepercheck maar dat kun je doen bij het begin van de lift. Helaas komt dit niet in beeld.

Bij het starten van de afdaling werd er meteen recht naar beneden geskied.
Dat zou ik niet gedaan hebben maar een paar checks hebben uitgevoerd of de helling inderdaad safe is.

Volgens mij zag ik op 4.07 minuut een paar lawinescheuren. Gelukkig skiede hij er uit zonder persoonlijke ongelukken. De eerste skier heeft dus wel risico gelopen!

Think with powder
Beginner
CorDAuteur28 januari 2015 · 18:16

Wat missen we nog?

Think with powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!