PA#8: al 20-45 cm vers

PA#8: al 20-45 cm vers
PowderQuest report

De noordstau begint lekker op toeren te raken. Het zijn geen uberdikke dumps zoals gister al gemeld, maar mooie gestaag doorzettende dumps waarbij de regio ten noorden van de lijn Engelberg-Innsbruck-Radstadt de meeste sneeuw oppikt. In sommige gebieden is al 40-45 centimeter vers gemeten en daar komt de komende 24 uur nog eens 20-40 centimeter bij.

Samenvatting:

  • Noordstau houdt aan

  • Nog eens 20-50 centimeter erbij

  • Vanaf donderdagavond intense noordweststau met sneeuw tussen Grenoble en de Arlberg

Terugblik

Afgelopen weekend sneeuwde het gestaag en rustig door in de noordalpen. In de west- en zuidalpen daarentegen was het droog en zonnig. De winter begint nu echt langzaam aan zijn wil aan de Alpen op te leggen en met de sneeuw die er nog aankomt wordt het zoetjes aan tijd voor de echte treeruns. Een beetje laat, maar beter ooit dan nooit.

Schwarzwald
Schwarzwald
Arlberg
Arlberg

Korte termijn

Vandaag betrekt het alweer snel vanuit het noorden en tot en met dinsdag blijft het sneeuwen in de noordalpen. Zoals gezegd nog eens 20-40 centimeter erbij. Lokaal zelfs een goede 50 cm of meer. Woensdag dan weer zonnig net zoals in de rest van de Alpen. Want hoewel het hier en daar stevig doorwaait in de west- en zuidalpen, is het er vooral ook zonnig en droog.

Middellange termijn: PA#8 of PA#9?

Vanaf donderdag draait de stroming dan naar noordwest. In eerste instantie heel veel sneeuw tussen de Arlberg en Grenoble, waarbij het zwaartepunt in de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland ligt. Daarna breidt de sneeuwval zich uit richting de Pyereneen, de gehele Noordalpen en de Zuidalpen Oost. Tot en met ver in de volgende week gaat er lokaal zo’n 150, wie weet zelfs 200 centimeter vallen.

Ik twijfel nog een beetje of ik dit event een nieuwe titel moet geven in de vorm van poederalert#9, of toch gewoon poederalert#8 moet noemen. Wat zeggen jullie?

Waarheen te gaan?

Vanaf vandaag tot en met donderdag. Waarbij het vanaf woensdagochtend echt AAN is.

Vanaf donderdag dus sneeuw in het noordwesten. Vanaf zaterdag is het dik AAN. Morgen de tips voor komend weekend. Voor nu… pluk de dag en stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
joosthAuteur26 januari 2015 · 10:48

@@meteomorris: vanaf zaterdag nieuwe kansen in het zuiden! nieuwe poeder alert of niet! ben toch wel benieuwd naar een update voor het tweede deel waar naar toe te moeten gaan in de Pyreneeën of zuid-alpen :)

Dive in nose deep
Beginner
Tim3Auteur26 januari 2015 · 10:51

Dit zijn de vooruitzichten! Het voorspel voor komend weekend is al hard genieten! Nog een paar dagen achter de pc…

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
evanAuteur26 januari 2015 · 11:20

In sommige gebieden is al 40-45 centimeter vers gemeten […]
Curieuze sneeuwhoogte voor Oostenrijk!

Gevorderd
henwildieproAuteur26 januari 2015 · 11:27

@@FreshPow Boek maar vast een vliegticket voor frankfurt of stuttgart. Dan pikken we je wel op :)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Gevorderd
rockyAuteur26 januari 2015 · 11:29

St Martin/Tennengebirge (1000m): 30cm sinds zaterdagnacht!

Gevorderd
joosthAuteur26 januari 2015 · 12:15

@@henwildie: Lijkt me gezellig. Ik ga alleen dichterbij mijn kansen wagen. Later dit seizoen kunnen we nog wel even een Noord- Alpen moment pakken en dan sluit ik graag aan. Spanje wordt top komend weekend. Ligt ook een hele goede base. Ben helemaal stoked!! Super veel zin. Ben nog benieuwd naar de finetuning maar ga voor de nipple / faceshots komend weekend!!! :)

Dive in nose deep
Gevorderd
ebboproAuteur26 januari 2015 · 12:26

Top Morris!
Vanaf donderdagavond zit ik met vrouw en kind in Reutte, daarvandaan alle keus in kleine familiegebieden met weinig poederstress!.. Misschien niet optimaal (qua snorkelnoodzaak), maar aangezien we dit jaar maanden van tevoren moesten vastleggen welke week zou kunnen mag ik niet klagen.
Naar de grote Hannibal: “I love it when a plan comes together!”

Stoked!

Beginner
CVSAuteur26 januari 2015 · 14:03

Number 9 na de droge woensdag?
Die knaller verdient een eigen poederalert :)

Beginner
mhilbertsAuteur26 januari 2015 · 14:03

@@FreshPow Ben benieuwd waar je naar toe gaat. Woon je in BCN?
Als het echt dik is zijn er in masella een paar leuke couloirs te doen, maar ik vermoed dat de base te dun is nog. Wel lekker dicht bij :) Porté is wel cool en ook in VallNord zijn leuke lijnen te doen. Formigal Is wel ff trukken vanuit BCN maar ook wel verleidelijk bij een goede dump.

Gevorderd
joosthAuteur26 januari 2015 · 15:07

@@mhilberts Over het algemeen ga ik vaak naar Porté Puymorens. Klein en fijn en dichtbij. La Molina en Masella is het afgelopen jaar en dit jaar eigenlijk niet een keer goed geweest voor freeriden. Verder Grandvalira en Vallnord geweest. In beide gebieden heb je een aantal goede lijnen. Formigal ben ik nog niet geweest. Wel benieuwd. Cerler wil ik ook nog een keer heen en naar het Val de Nuria voor toeren. Voor mij is toch echt te topper hier (van wat ik nu gezien heb) Baqueira Beret. Veel mogelijkheden en als het dumpt en de sneeuwgrens is boven de 1600 meter vallen daar echt bakken sneeuw. Woon je zelf ook in de buurt van BCN? Als @@meteomorris goed bericht heeft later deze week valt er de komende twee weken in ieder geval genoeg te vinden. :)

Dive in nose deep
Beginner
mhilbertsAuteur26 januari 2015 · 15:20

@@Freshpow Helaas niet meer, woonde vroeger in Sant Cugat maar sinds een jaar of 6 weer in NL :(… Wellicht over een paar jaar maar weer eens terugverhuizen.
Veel plezier dit weekend!.

Gevorderd
rdrckAuteur26 januari 2015 · 17:00

zijn er nog mensen die naar portes de soleil gaan?

Beginner
GerritAAuteur26 januari 2015 · 20:25

Is net weer begonnen met sneeuwen in Ehrwald en volgens de “oostenrijkers” hangt er veel sneeuw in de lucht. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik morgen wakker wordt. Vandaag al lekker kunnen spelen maar de base in de bossen is nog erg dun dus wel wat krasjes op mijn skietjes.
@@Ebbo je hebt een goed vooruitziende blik gehad. Er is genoeg te doen in de Zugspitse arena mocht je nog een dagje samen willen rijden stuur je me maar een PM (ik kan nog wel wat ski tips gebruiken :) ).

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!